مقالات کارگشا

کناف بهتر است یا رابیتس : تزیین سقف و دیوار با کدام پوشش؟

کناف یا رابیتس پرسشی است که برای پاسخ به آن باید هر دو روش را شناخت و مزایا و معایب هر کدام را به طور دقیق بررسی کرد و سپس تصمیم گیری کرد. در این مقاله قصد داریم با معرفی کامل هر دو روش و بیان تفاوت‌ها و شباهت‌ها، بررسی مزایا و معایب آن‌ها به شما برای انتخاب یکی از دو روش کناف یا رابیتس را کمک کنیم. با کارگشا همراه باشید.

کناف چیست؟

مدتی است که استفاده از کناف برای تزیین سقف و دیوار در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است. کناف به صفحات گچی روکش‌داری گفته می‌شود که در شرکت کناف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این صفحات گچی به یک شبکه از ورق گالوانیزه که به وسیله پیچ و مهره به سقف متصل می‌شوند، اتصال دارد. کناف یا صفحات گچی به صورت ابعاد مشخصی تولید می‌شوند و لازم است برای اجرای طرح موورد نظر قطعات بریده و به هم چسبانده شوند تا طرح مورد نظر به دست آید.

کناف چیست؟

مزایای سقف کاذب کناف چیست؟

1. اجرای کناف ضایعات ساختمانی کمی تولید می‌کند و کثیف کاری زیادی به جز گرد و خاک پس از اجرا به جای نمی‌گذارد.

2. اجرای کناف سرعت بالایی دارد زیرا در فرآیند کناف کاری از گچ خشک استفاده می‌شود و زمان برای خشک شدن گچ هدر نمی‌رود.

3. از آنجایی که کار کناف کاری به صورت خشک انجام می‌شود نیاز به مصالح کمتر می‌شود و در نتیجه کار سبک‌تری نیز خواهیم داشت.

4. دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی از مزایای شاخص کناف است.

5. تعمیر کناف به سهولت انجام می‌شود و نیاز به نگهداری قابل توجهی هم ندارد.

6. قابلیت اجرای فرم‌های دکوراتیو، منحنی و افزایش سطح زیر بنای ساختمان با توجه به کاهش ضخامت دیوارها در کناف نسبت به مصالح سنتی از نقاط قوت کناف به شمار می‌رود.

7. اجرای نورپردازی‌های متنوع در سقفهایی که از کناف برای تزیین آن‌ها بهره گرفته شده است و راحتی در کار نیز از مزایای کاربردی کناف است.

8. در هنگام بازسازی یا تغییر تزیینات سقف، در صورت استفاده از کناف در سقف یا دیوارها، دشواری کمتری در روند کار به وجود می‌آید.

مطلب پیشنهادیکناف کاری سقف ، فضا به فضا با مراحل اجرا + 40 عکس زیبا

مزایای سقف کاذب کناف چیست؟

معایب کناف کدام است؟

1. کناف به دلیل وزن کم، مقاومت کمتری نسبت به فشار دارد و ممکن است زود دچار شکستگی شود لذا در هنگام انتقال آن باید نهایت دقت به کار گرفته شود.

2. اگر از کناف در مناطق در دسترس مانند ستون‌ها استفاده شود نیاز به نگهداری به منظور جلوگیری از شکستن و ضربه خوردن دارد.

3. نیروی متخصص جهت اجرای کناف یا نیروی متخصص و دوره دیده، یک ایراد محسوب می‌شود.

4. اگر هنگام نصب دقت و مهارت کافی بکار برده نشود ترک خورگی در آن می‌شود.

معایب کناف کدام است؟

رابیتس چیست؟

رابیتس هم روشی است که از آن برای تزیین سقف و دیوار بهره گرفته می‌شود. در رابیتس کاری ابتدا پروفیل‌های گالوانیزه به سقف جوش داده می‌شوند و سپس توری‌های رابیتس نیز به پروفیل‌ها محکم می‌شوند. این استحکام یا به وسیله جوشکاری یا پیچ و مهره صورت می‌گیرد. پس از اتصال پروفیل‌ها و رابیتس‌ها، گچ کار با هنر خود اقدام به پر کردن فضای درست شده به وسیله گچ و خاک و گچ می‌کند.

رابیتس چیست؟

مزایای رابیتس کدام است؟

1. رابیتس کاری دارای سرعت اجرای مناسبی است ولی ممکن است گاهی طولانی شود.

2. رابیتس کاری اجرای بسیار منعطفی دارد و در آن امکان ایجاد اشکال هندسی و قوس‌ها وجود دارد.

3. مشکلاتی مانند ترک خوردگی در رابیتس کمتر دیده می‌شود.

4. زنگ زدگی و مسائل این چنینی در رابیتس مشاهد نمی‌شود زیرا از ورق‌های گالوانیزه در ساخت آن استفاده می‌شود.

5. نیازی به نیروی متخصص برای اجرای این سقف کاذب وجود ندارد.

مزایای رابیتس کدام است؟

معایب رابیتس کدام است؟

1. وزن زیاد رابیتس کاری مهم‌ترین ایراد آن محسوب می‌شود.

2. رابیتس هزینه‌‌ی بیشتری برای پیاده سازی دارد.

3. میزان گچ مصرفی آن زیاد است.

4. تخریب آن در هنگام بازسازی و تغییر دکوراسیون زمان بر خواهد بود.

معایب رابیتس کدام است؟

کناف یا رابیتس مقایسه و انتخاب

در این بخش به مقایسه‌ای بین کناف و رابیتس از نظر وزن، هزینه، زمان، ترمیم پذیری، تعداد مجریان، کیفیت و بازسازی سازه می‌پردازیم که نظر شما را به آن جلب می‌کنم.

کناف یا رابیتس مقایسه از نظر هزینه اجرا

با توجه به اینکه برای اجرای رابیتس نیاز به گروه‌های مختلفی مانند، جوشکار، رابیتس کار و گچ کار است؛ لذا هزینه اجرای این تزیین داخلی کمی بالاتر از اجرای کناف است که در آن تنها به دو فرد متخصص نیاز است.

کناف یا رابیتس مقایسه از نظر زمان

به طور کلی برای اجرای کناف برای سقف یک سالن با متراژ 80 مترمربع، دو روز زمان نیاز است و در مقابل برای اجرای رابیتس در همان سالن مشابه به بیش از ده روز زمان نیاز است. به طور متوسط دو روز از این زمان صرف جوشکاری و رابیتس کاری می‌شود، چهار روز به گچ و خاک و چهار روز نیز به گچ‌کاری اختصاص می‌یابد که در مقایسه با کناف بسیار زیاد است. همچنین پس از گچ کاری باید زمانی نیز صرف خشک شدن گچ شود تا بتوان کارهای بعدی مانند رنگ کاری را انجام داد.

کناف یا رابیتس مقایسه از نظر ترمیم پذیری و تغییرات

در رابطه با کناف یا رابیتس از نظر ترمیم پذیری و تغییرات کناف برتری زیادی دارد. صفحات گچی کناف از آنجایی که با پیچ به سقف محکم شده‌اند، به راحتی با باز کردن پیچ‌ها قابل تعویض هستند و در صورت شکستن یک قطعه، ترک خوردن و … می‌توان قطعه مورد نظر را باز کرده و نسبت به تعویض یا ترمیم آن اقدام کرد.

کناف یا رابیتس مقایسه از نظر بار مرده

همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم رابیتس وزن زیادی است که از معایب آن به شمار می‌رود ولی در مقابل کناف وزن کمی دارد و از مزایای آن به حساب می‌آید. در اینجا می‌توان گفت که رابیتس باعث بالا رفتن وزن مرده سازه می‌شود.

کناف یا رابیتس مقایسه از نظر کیفیت

اگر روند اجرای کناف کاری به دست افراد متخصص و ماهر انجام شود نتیجه بسیار مناسب و دلخواهی در پی خواهد داشت ولی در رابیتس کاری اگر نیروی کار مهارت و تخصص کافی نیز نداشته باشد یا به اصطلاح کارآموز باشد در نهایت کاری رضایت بخش تحویل داده خواهد شد.

کناف یا رابیتس مقایسه از نظر تعداد نفرات اجرا کننده

برای اجرای کناف به طور معمول از دو نفر نیروی متخصص استفاده می‌شود ولی برای رابیتس کاری به دو یا سه گروه، جوشکار، رابیتس کار و گچ‌کار نیاز است که هم زمان و هم هزینه را بالا خواهد برد.

چنانچه قصد انجام رابیتس کاری دارید، درخواست خود را در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا درج نمایید.

چنانچه قصد انجام کناف کاری دارید، درخواست خود را در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا درج نمایید.

سخن آخر

کناف یا رابیتس پرسشی بود که در ابتدای مقاله آن را مطرح کردیم و در انتهای این بخش نیز قصد داریم به پاسخ آن بپردازیم. با توجه به ارائه نکاتی که درباره کناف یا رابیتس مطرح شد، در اینجا باید عرض کنم که کناف به دلیل پیشرفته‌تر بودن فناوری آن به صرفه‌تر است زیرا زمان زیادی در اجرای آن صرف نمی‌شود، هزینه آن به مراتب کمتر از رابیتس کاری است، بازسازی و تغییر آن راحت‌تر است و به دلیل سبکی و خشک اجرا شدن بار اضافی را به سازه تحمیل نمی‌کند. برای ثبت سفارش کناف کارییا رابیتس کاری می‌توانید به سامانه انلاین کارگشا مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نویسنده: حمیرا باجلان                       

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا