مقالات کارگشا

کابینت بامبو چیست و چه مزایا و معایبی دارد

کابینت‌ها نقش بسیار مهمی در دکور آشپزخانه دارند. بسیاری از افراد برای انتخاب دکوراسیون جدید یا تغییر دکوراسیون فعلی، کابینت‌های چوبی را به علت گرما و صمیمیت ذاتی که در خود دارند می‌پسندند. چوب همواره یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر از دکوراسیون محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، بامبو جای خود را به چوب درختان رایجی مانند بلوط، راش، افرا و گردو داده است. در این مطلب قصد داریم شما را با کابینت بامبو و مزایای و معایبی که ارائه می‌دهد آشنا کنیم.

بامبو چیست؟

بامبو یک گیاه با رشد بسیار سریع است که با نام‌های خیزران و نی هندی نیز شناخته می‌شود. این گیاه در آب‌و‌هوای گرمسیری و بیشتر در جنگل‌های مرطوب و گرمسیر آسیا رشد می‌کند و ظرف 3 تا 5 سال ساقه آن به اندازه‌ای قطور می‌شود که می‌توان از آن برای ساخت انواع دکورهای چوبی، کابینت و هر چیزی که فکرش را بکنید استفاده کنید.

برداشت گیاه زمانی انجام می‌شود که قسمت بیرونی به اندازه 25 تا 32 متر رشد کرده باشد. ساختار بامبو به شکلی است که پس از قطع شدن ساقه دوباره رشد می‌کند و در واقع یک گیاه تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

این در حالی است که در گذشته‌ای نه چندان دور برای ساخت کابینت یا هر نوع دکوراسیون دیگری از چوب درختانی استفاده می‌شد که شاید دوره بازیابی آنها به 100 سال هم می‌رسید! علاوه بر این، کابینت‌های بامبو از ظاهری جادویی و شاداب بهره می‌برند که گرمی و احساس بیشتری را برای محیط منزل شما به ارمغان می‌آورد.

در سال‌های اخیر استفاده از کابینت‌ بامبو و سایر دکوراسیون ساخته از بامبو رایج شده است و در بسیاری از خانه‌های جدید با طراحی مدرن می‌توان ردپایی از بامبو را مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: مراحل اجرای کابینت از نقشه تا نورپردازی با نصابان ماهر

انواع روش ساخت کابینت بامبو

به‌طور کلی کابینت‌های بامبو از نظر روش ساخت در دو نوع لمینت شده (Laminated) و درهم تنیده شده (Strand-Woven) وجود دارند.

کابینت بامبو لمینت شده

در این روش، ابتدا ساقه‌های بلند بامبو را به قطعات باریک برش می‌زنند و تحت فشار و دمایی مشخص، به ورق‌هایی با ضخامت کم تبدیل می‌شوند. این ورق‌ها مجددا تحت فشار و دما به تخته‌هایی ضخیم‌تر و قابل استفاده در صنعت تبدیل و آماده برش می‌شوند.

ورق‌های بامبویی که برای ساخت کابینت‌ استفاده می‌شوند یادآور پلای‌وود یا تخته سه‌لا هستند. بر روی این ورق‌ها روکشی محافظ قرار دارد و گاهی اوقات می‌توان آوندها یا الیاف باریک گیاه بامبو را در این ورق‌ها مشاهده کرد.

کابینت بامبو لمینت شده

کابینت بامبو درهم تنیده

نوع دیگری از فرایند ساخت وجود دارد که خبری از بامبوی لمینت شده نیست و در عوض بامبو به پالپ‌های الیاف تبدیل شده و پس از مراحل فرم‌دهی، چسب‌کاری و فشرده‌سازی به ورق‌هایی مناسب برای ساخت کابینت تبدیل می‌شوند.

ظاهر این نوع از ورق‌ها نسبت به ورق‌های لمینت شده کاملا متفاوت است. ورق‌های درهم تنیده شده یادآور ورق‌های چوبی قدیمی است و ناخالصی‌های مختلفی را می‌توان در آن مشاهده کرد. در واقع ظاهر ورق‌ها به گونه‌ای است که گویی تارهای گیاه با دست به یکدیگر بافته شده‌ باشند.

ورق بامبوی درهم تنیده شده به مراتب سخت‌تر از بامبوی لمینت شده است و به همین دلیل بیشتر برای ساخت کف‌پوش‌ها از آن استفاده می‌شود.

کابینت بامبو درهم تنیده

انواع کابینت بامبو

کابینت‌های بامبو در پوشش‌، ابعاد و استایل‌های مختلفی وجود دارند که به مشتری حق انتخاب مناسبی می‌دهد.

از نظر روکش

روکش بلوند طبیعی ظاهرا محبوب‌ترین روکشی است که توسط خریداران کابینت‌های بامبو انتخاب می‌شود. وجود تارهای موازی و بلند از بامبو در این نوع روکش بسیار جذاب است و اگرچه لکه‌های تیره رنگ یا ناخالصی‌های طبیعی کمی از جذابیت این روکش را کم می‌کند اما رنگ‌های تیره‌تری هم وجود دارند که می‌توان با توجه به دکوراسیون فعلی خانه از آنها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه مدرن را چطور می پسندید؟ ایرانی، کوچک یا شیک!

از نظر ابعاد

از آنجا که به علت قیمت نسبتا بالا، هنوز میزان تقاضا برای کابینت‌ بامبو پایین است، امکان اینکه هر ابعادی را برای کابینت خود انتخاب کنید وجود ندارد. معمولا فروشندگان کابینت‌های بامبو چند سایز محدود با ضخامت‌های مشخص را به شما ارائه می‌دهند که به ناچار باید از بین آنها انتخاب کنید.

از نظر استایل ظاهری

به علت محدودیت‌هایی که در ساخت کابینت‌های بامبو وجود دارد، درب این نوع کابینت‌ها به‌ صورت ساده و تخت طراحی می‌شود و برخلاف کابینت‌های معمولی امکان دستیابی به پنل‌هایی با طرح‌های پیچیده (بیرون زدگی یا پخ) وجود ندارد.

انواع کابینت بامبو

کابینت بامبو چه مزایایی دارد؟

بامبو به صورت ذاتی مزایای زیادی دارد و وقتی از آن در ساخت کابینت یا هر نوع دکور دیگری استفاده می‌شود طبیعتا بخش زیادی از این مزایا نیز منتقل خواهد شد. در ادامه به چند مورد از مزایای بامبو اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: انواع کابینت های آشپزخانه به همراه مزایا و معایب آنها

زیبایی و استایل

استفاده از کابینت‌های بامبو در آشپزخانه بدون شک جذابیت ظاهری منزلتان را افزایش می‌دهد. بامبو در قالب روکش و در رنگ‌ها و استایل‌های مختلفی تولید می‌شود و به راحتی می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

دوام و کارآمدی بیشتر

اگرچه یک کابینت بامبو از نظر وزنی نسبت به کابینت‌های ساخته شده با چوب‌های دیگر سبک‌تر محسوب می‌شود اما استحکام و دوام کاملا رضایت‌بخشی دارد. بامبو متریالی سخت است که به آسانی فرسوده نمی‌شود و مقاومت بالاتری در برابر انبساط و انقباض دارد.

تعمیر و نگهداری آسان

کابینت‌های بامبو به آسانی تمیز می‌شوند و برخلاف کابینت‌های دیگر، برای نظافت آنها فقط به آب یا در نهایت یک محلول پیشنهادی توسط متخصصین نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، با چرب نگه داشتن سطح کابینت می‌توانید ظاهر زیبا و طول عمر زیاد آنها را تضمین کنید.

دوستدار محیط زیست

همان‌طور که اشاره شد، بامبو یک گیاه کاملا تجدیدپذیر است و سرعت رشد بسیار بالایی دارد. علاوه بر این، بامبو برخلاف کابینت‌های شیشه‌ای تجزیه‌پذیری بالاتری دارند و باعث آلودگی محیط زیست نمی‌شوند.

کابینت بامبو چه مزایایی دارد؟

معایب کابینت بامبو چیست؟

اگرچه استفاده از بامبو در ساخت کابینت‌های آشپزخانه مزایای مختلفی دارد اما بدون عیب و نقص هم نیست.

بیشتر بخوانید: مروری بر اصول طراحی آشپزخانه و معرفی انواع مدل و پلان آشپزخانه + تصاویر

نامناسب برای محیط‌های مرطوب

به دلیل وجود مقادیر زیادی نشاسته در ساختار بامبو، اگر سطح رطوبت محیط بالا باشد ممکن است شاهد تغییر ظاهر یا آسیب دیدن کابینت باشید. احتمال رشد حشرات، قارچ‌ها، پوسیدگی‌ها و خطر آتش سوزی مواردی هستند که اگر ساقه‌های بامبو پیش از تولید در شرایط مناسبی نگهداری نشده باشند وجود دارد.

وجود نمونه‌های بی‌کیفیت

متاسفانه به علت جذابیت بالایی که بامبو دارد، برخی از تولیدکنندگان از روش‌های نامناسب و الیاف بی‌کیفیت بامبو استفاده می‌کنند. کیفیت بامبو به موارد مختلفی بستگی دارد و به نوع گیاه، محل رشد و سنی که ساقه برداشت شده است بستگی دارد.

علاوه بر این، نحوه نصب روکش و فرایند تولید مانند کیفیت چسب‌های استفاده شده نیز بر روی کیفیت محصول تاثیر می‌گذارند. خبر بد این است که تشخیص یک کابینت بامبو با کیفیت از یک نمونه بی‌کیفیت کار چندان ساده‌ای نیست و این محصولات را فقط باید از برندهای شناخته شده و با سابقه مثبت خریداری کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا