مقالات کارگشا

کابینت آشپزخانه، صفر تا صدشو بدونی بهتر انتخاب میکنی!

کابینت آشپزخانه در گذشته محدود به کنسول‌های کنار اتاق نهارخوری و کمدهای چوبی آشپزخانه که در پایین دارای درب چوبی و در بالا دارای درب شیشه‌ای بودند، می‌شد. امروزه این ترکیب کمی تغییر شکل داده و جای خود را به کابینت آشپزخانه که عموماً دارای دو ردیف بالا و پایین هستند بخشید. میز صبحانه خوری و میز کار آشپزخانه نیز با هم یکی شده‌اند و حالا تحت عنوان پیشخوان یا کانتر از آن نام برده می‌شود. در این مقاله به بررسی انواع جنس‌های کابینت آشپزخانه، جدیدترین مدل‌های آن، طرح‌های مدرن، کلاسیک کابینت، انواع یراق و صفحات روی کابینت، نگهداری، تمیزکاری و اجرای کابینت می‌پردازیم. با کارگشا همراه باشید.

کابینت آشپزخانه با چه متریالی تولید می‌شود؟

همانند سایر لوازم خانه و آشپزخانه، کابینت آشپزخانه نیز از متریال مختلفی مانند چوب، فلز، ام دی اف و سنگ ساخته می‌شود البته با ظهور موادی مانند بتن و اپوکسی به تازگی از این متریال برای ساخت کابینت نیز بهره برداری می‌شود. در ادامه به بررسی هر متریال و روند ساخت کابینت با آن پرداخته شده است.

طرح کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه چوبی

در گذشته انواع گنجه، کمد، کنسول و قفسه برای نگهداری ظروف و اشیاء در خانه و آشپزخانه بود که همگی از جنس چوب و فرآورده‌های چوبی مانند نئوپان بود. کابینت آشپزخانه چوبی قدیمی‌ترین کابینتی است که ساخته شده و تا به امروز نیز طرفداران زیادی دارد. کابینت‌های چوبی برای استفاده در مناطق مرطوب مانند شمال و جنوب کشور بسیار مناسب هستند و ماندگاری خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند. این نوع کابینت آشپزخانه مزایای قابل توجهی دارد و تنها ایراد آن قیمت بالای آن است که با ماندگاری بیشتر آن نسبت به سایر متریال، هزینه بالای آن نیز جبران می‌شود.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه مدرن را چطور می پسندید؟ ایرانی، کوچک یا شیک!

کابینت آشپزخانه چوبی

کابینت آشپزخانه فلزی

در ایران کابینت‌های فلزی یکی از قدیمی‌ترین کابینت‌های آشپزخانه‌ها هستند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت ورق‌های گالوانیزه، کابینت‌های فلزی گالوانیزه پرطرفدار شدند و تقریباً زمانی بود که در بیشتر خانه کاربرد داشت. البته کابینت فلزی به کابینت گالوانیزه محدود نمی‌شود. برای ساخت کابینت آشپزخانه از ورق‌های استیل نیز استفاده می‌شود و به دلیل قیمت بسیار بالاتر آن مصارف خانگی کمتری دارد و بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابینت آشپزخانه فلزی

کابینت آشپزخانه ام دی اف

ام دی اف یکی از فرآورده‌های چوبی است که با توجه به گسترش تکنولوژی تولید کننده آن در حال حاضر برای ساخت کابینت آشپزخانه بسیار مورد توجه قرار دارد. ام دی اف مخفف عبارت «Medium-density fiberboard» است که به معنی تخته فیبری با چگالی متوسط است. در ابتدای تولید ام دی اف کابینت‌های آشپزخانه ام دی اف با بدنه فلزی ساخته می‌شدند. سپس با گذشت زمان و پیشرفت در زمینه تولید ام دی اف مقاوم در برابر آب امروزه کابینت‌های تمام ام دی اف ترویج یافته‌اند.

به طور کلی سه نوع کابینت آشپزخانه ام دی اف وجود دارد. ام دی اف هایگلاس، ممبران و طرح چوب در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید و به منظور ساخت کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابینت آشپزخانه ام دی اف

جدیدترین مدل کابینت آشپزخانه کدام است؟

جدیدترین مدل کابینت آشپزخانه در ایران در حال حاضر محدود به دو نوع کابینت ام دی اف با روکش ممبران کلاسیک و کابینت ام دی اف با روکش هایگلاس ساده و اکلیل دار است. این دو نوع کابینت آشپزخانه به واسطه تکنولوژی بالاتر ساخت، هزینه بالاتری برای قیمت تمام شده دارند و درنتیجه ساخت کابینت آشپزخانه به وسیله آن‌ها گران‌تر از دیگر انواع متریال است. در ثانی چون این دو نوع کابینت مورد پسند عامه مردم است و تقاضا برای آن بالاست به تبع قیمت آن هم در بازار بالاتر خواهد بود.

جدیدترین طرح های کابینت آشپزخانه

جدیدترین مدل های کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه مدرن

کابینت مدرن یا کلاسیک، کدام بهتر است؟

انتخاب بین کابینت مدرن یا کلاسیک برای آشپزخانه به سبک کلی دکوراسیون داخلی منزل، سبک دکوراسیون مبلمان، فرش‌ها، کمدها، ست پذیرایی و بسیاری مسائل دیگر ربط دارد. اگر فضای داخلی خانه به وسیله مبلمان استیل، چوبی خراطی شده، فرش‌های با طرح‌های سنتی، پرده‌های والان‌دار سنگین، کوسن‌های زربافت، رومیزی‌های ترمه پر شده است و دیوارها و سقف دارای کناف و گچ‌بری گل و بته دار یا کاغذ دیواری گل‌دار پوشیده شده است، بهتر است کابینت آشپزخانه خود را از نوع ام دی اف ممبران کلاسیک یا چوبی کلاسیک انتخاب کنید.

اگر خانه شما فضایی خلوت‌تر، دارای مبلمان ساده و راحتی، ست پذیرایی چوبی ساده، فلزی و…، تزیینات و اکسسوری بی آلایش است و کناف کاری سقف و دیوار بدون گچ‌بری تزیینی، کاغذ دیواری ساده با طرح‌های هندسی و خلوت است، بهترین گزینه برای کابینت آشپزخانه می‌تواند کابینت ام دی اف هایگلاس سفید یا طوسی باشد البته انواع کابینت چوبی و فلزی نیز برای این نوع دکوراسیون داخلی نیز مناسب است ولی با توجه به در دسترس بودن متریال ام دی اف این گزینه پیشنهاد می‌شود.

کابینت آشپزخانه مدرن چوبی

کابینت آشپزخانه سفید

چه صفحاتی برای روی کابینت استفاده می‌شود؟

معمولاً از هر متریالی که کابینت با آن ساخته می‌شود، می‌توان صفحه روی کابینت را هم به وسیله آن ساخت. سنگ و ام دی اف از جمله متریالی هستند که بیشترین کاربرد را برای ساخت صفحه کابینت دارند. در گذشته که کابینت آشپزخانه از چوب و فلز ساخته می‌شد، معمولاً از سنگ برای صفحات روی کابینت‌ها استفاده می‌شد و امروزه نیز که بیشتر کابینت‌ها از ام دی اف ساخته می‌شوند، از خود ام دی اف نیز برای صفحه روی کابینت استفاده می‌شود.

ناگفته نماند که از اسلب سنگ مرمر یا گرانیت برای صفحه روی کابینت در آشپزخانه‌های لوکس استفاده می‌شود که معمولاً با دیوار پوش پشت اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی یکسان است. در گذشته استفاده از کاشی و چینی نیز به عنوان صفحات روی کابینت نیز پرکاربرد بود که امروزه با طراحی جدیدی نیز دوباره مورد پسند واقع شده و استفاده می‌شود.

صفحه روی کابینت چینی یا پورسلان از دیگر صفحات پر کاربردی است که امروزه دوباره موردپسند واقع شده است. این صفحه معمولاً به صورت پیوسته صفحات روی کابینت‌های ردیف پایین و سینک ظرف‌شویی را شامل می‌شود؛ که جای گاز رومیزی در آن نیز تعبیه شده است.

بیشتر بخوانید: کاشی کاری بین کابینت را چه کسانی و چطور انجام می دهند؟

مدل های کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه با صفحه چوبی

کابینت آشپزخانه طوسی

کابینت آشپزخانه کلاسیک

انواع یراق آلات کابینت

یراق آلات کابینت در گذشته محدود به پایه‌های کابینت، دستگیره‌ها، لولاها و تزیینات فلزی روی درب‌ها می‌شد. امروزه یراق کابینت آشپزخانه نه تنها به آنچه نام برده شد اطلاق می‌شود بلکه به یراقی که با توجه به نیاز روز و پیشرفتی که در تکنولوژی حاصل شده است نیز یراق کابینتی گفته می‌شود. به طور کلی انواع سبدهای ریلی داخل کابینت که به سوپر کابینت معروف هستند، سطل‌های زباله ریلی، انواع سبد رخت چرک، تقسیم کننده کشو و کلید و پریزهای مخفی و سنسور دار همگی جزء یراق کابینتی به حساب می‌آیند.

یراق آلات کابینت آشپزخانه

تجهیزات کشوی کابینت آشپزخانه

سبدهای ریلی داخل کابینت آشپزخانه

همانطور که گفته شد این سبدهای ریلی به سوپری کابینت شهرت دارند. از این سبدهای ریلی به منظور تقسیم بندی فضای داخل کابینت‌ها و دسترسی آسان به وسایل درون کابینت‌های ردیف پایین استفاده می‌شود. سبد ریلی باریک که از انواع کوتاه آن‌ها در فضای کنار اجاق گاز برای جایگیری ادویه‌ها و مواد اولیه آشپزی مانند روغن، سرکه و … تعبیه می‌شود. انواع سبد ریلی بلند معمولاً در کنار یخچال جای می‌گیرد که به منظور نگهداری مواد غذایی که در فضای آشپزخانه خراب نمی‌شوند مانند انواع کنسرو، کمپوت، نوشیدنی و … استفاده می‌شود.

جای روغن و ادویه در کابینت آشپزخانه

جای قابلمه در کابینت آشپزخانه

سبدهای ریلی کابینتی در انواع پهن هم به منظور نگهداری انواع لوازم آشپزی و پخت و پز، پرکاربرد مانند قابلمه و تابه، نگهداری انواع مواد اولیه آشپزی که در دمای اتاق خراب نمی‌شود و در آشپزی استفاده می‌شوند مانند پیاز و سیب زمینی، کاربرد دارند. سبدهای ریلی به جز نگهداری ظروف و مواد غذایی برای نگهداری از مواد شوینده به ویژه در فضای زیر ظرف‌شویی نیز کاربرد بالایی دارند. البته انواع سبد ریلی و متصل به در کابینت هم وجود دارد که معمولاً در کابینت‌های لاندری یا رختشورخانه در کنار ماشین لباسشویی استفاده می‌شود.

جای سطل زباله در کابینت آشپزخانه

تجهیزات درب کابینت آشپزخانه

از دیگر یراق و ابزار مدرن و کاربردی کابینت آشپزخانه می‌توان به کلید و پریز مخفی و سنسور دار اشاره کرد. پریزهای مخفی برای استفاده روی صفحه کابینت‌های ردیف پایین و یا روی کانتر یا پیشخوان آشپزخانه به منظور عدم زدگی روی سرامیک دیوار بین دو ردیف کابینت، بسیار مناسب هستند. اگر برای پوشش دیوار و صفحه روی کابینت از اسلب مرمر یا گرانیت استفاده شده باشد، برای برهم نخوردن زیبایی آن معمولاً در آشپزخانه از پریزهای مخفی و چراغ‌های سنسور دار که به پریز نیازی ندارند استفاده می‌شود.

اکسسوری های کابینت آشپزخانه

سوپری کابینت آشپزخانه

نحوه اجرای کابینت آشپزخانه چگونه است؟

اجرای کابینت آشپزخانه با مراجعه کارفرما به وب سایت یا نمایشگاه دکوراسیون داخلی و دعوت از متخصصان برای بازدید از محل و انجام اندازه‌گیری‌ها و سپس انتخاب طرح و سبک کابینت شروع می‌شود. در ادامه گروه دکوراسیون داخلی به طراحی سه بعدی از کابینت آشپزخانه می‌پردازد و برای تأیید آن را به کارفرما ارائه می‌دهد.

پس از تأیید کارفرما، سفارش ساخت از سوی وی صادر شده و گروه در کارگاه شروع به ساخت کابینت با توجه به اندازه‌های گرفته شده می‌کنند، پس از نهایی شدن ساخت کابینت‌ها، گروهی از نصابان حرفه‌ای از سوی گروه دکوراسیون داخلی به محل برای نصب کابینت‌ها اعزام می‌شود.

ثبت رایگان درخواست خدمات طراحی و اجرای کابینت از بهترین متخصصان

نگهداری و تمیزکاری کابینت چگونه است؟

به طور کلی کابینت آشپزخانه نیز مانند سایر وسایل و ملزومات خانه عمر مفیدی دارد و در زمانی نیاز به تعویض و ترمیم پیدا خواهند کرد. در این بین روش‌هایی برای نگهداری و تمیزکاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به بالاتر بردن عمر مفید کابینت‌ها کمک کرد.

در آشپزخانه رطوبت زیادی وجود دارد و همچنین حرارت و شعله‌های مستقیم هم ممکن است در این فضا به کابینت‌ها آسیب برساند. به طور کلی سه عامل رطوبت، حرارت و چربی و تکه‌های غذا عاملان خسارت به کابینت‌های آشپزخانه هستند. اگر از در معرض رطوبت ماندن کابینت‌ها با خشک کردن آن‌ها با استفاده از نور طبیعی و دستمال کشی مرتب جلوگیری کنید، کابینت‌های شما عمر بیشتری خواهند کرد. اگر در هنگام آشپزی از برخورد حرارت‌های مستقیم و زیاد با کابینت‌ها جلوگیری شود نیز ماندگاری آن‌ها بیشتر خواهد شد. در نهایت نیز اگر با روشن کردن فن در هنگام آشپزی از برخورد لکه‌های غذا و چربی با کابینت‌ها جلوگیری شود و یا اگر سریعاً پس از برخورد لکه پاک شود نیز کابینت‌ها از ظاهر و عمر بهتری برخوردار خواهند شد.

برای تمیز کردن کابینت‌ها از مواد شوینده قوی مانند وایتکس و جرم گیر استفاده نشود، از اسفنج‌های سخت و سیم فلزی برای پاک کردن لکه‌ها استفاده نشود. بهترین ماده برای تمیزکاری کابینت‌های آشپزخانه، استفاده از کف مایع لباسشویی و دستمال نانو یا میکرو فایبر است.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

مراقبت از کابینت‌های هایگلاس

کابینت‌های هایگلاس به دلیل روکش رزینی که دارند، بسیار درخشان هستند. درخشندگی این نوع کابینت‌ها باعث نمود بیشتر خط و خش، لکه و اثر انگشت می‌شود. اگر کابینت ‌هایگلاس را می‌پسندید ولی برای تمیزکاری آن وقت کافی ندارید بهتر است انواع رنگ روشن و سفید آن را انتخاب کنید، زیرا اثر انگشت را کمتر نشان خواهد داد.

بهترین روش تمیز کردن کابینت ‌هایگلاس استفاده از یکپارچه نرم و آب گرم است. اگر لکه‌ها قدیمی و سخت هستند از یک محلول شیمیایی رقیق مانند مخلوط سرکه، جوش شیرین و آب گرم برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. تمیزکاری این نوع کابینت‌ها بهتر است ماهانه انجام شود تا لکه‌ها سخت نشوند و به کابینت‌ها رنگ پس ندهند.

مراقبت از کابینت های هایگلاس

مراقبت از کابینت‌های ممبران

کابینت‌های ممبران از انواع کابینت‌هایی هستند که به دلیل داشتن نقش و تزیینات فراوان روی آن جذب گرد و خاک و چربی در آن‌ها بسیار بیشتر است و مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت نیز نسبت به دیگر انواع کابینت کمتر است و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند.

از آنجایی که این تزیینات در کنار اجاق گاز یا بخش‌های بالای کابینت‌ها بیشتر است و جذب گرد و خاک و چربی توسط آن‌ها نیز بسیار بیشتر از سایر کابینت‌ها است، تمیزکاری بیشتری را می‌طلبند. استفاده از دستمال مرطوب آغشته به مایع ظرف‌شویی بهترین گزینه برای تمیز کردن کابینت ممبران است، به یاد داشته باشید که خشک کردن سریع و رطوبت زدایی باید خوب انجام شود زیرا روکش ممبران در برابر رطوبت بسیار ضعیف است و با از دست دادن چسبندگی در برابر رطوبت، سریعاً از جای خود کنده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نوسازی کابینت های قدیمی، از ایده های خلاقانه تا تعویض کابینت

کابینت آشپزخانه کوچک

بهترین نوع کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک، کابینت‌های هایگلاس سفید رنگ هستند. کابینت‌های هایگلاس اصولاً در دکوراسیون داخلی مدرن و مینیمال استفاده می‌شوند زیرا تزیینات و اکسسوری کمی دارند و به همین سبب فضای بیشتری را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. رنگ روشن این نوع کابینت نیز به بزرگ‌تر نشان دادن فضای آشپزخانه کمک خواهد کرد.

کابینت آشپزخانه کوچک

سخن آخر

کابینت آشپزخانه یکی از المان‌های دکوراتیو و در عین حال کاربردی آشپزخانه است که در کنار زیبایی باید ماندگاری و کاربری خوبی نیز داشته باشد. برای کاربردی بودن کابینت‌ها لازم است جایگیری لوازم آشپزخانه به دقت بررسی شود و با توجه به نیاز کارفرما، خصوصی سازی شود. اگر آشپزخانه‌ای زیبا می‌خواهید باید از متریال با کیفیت استفاده کنید تا زیبایی را در کنار ماندگاری تجربه کنید.

متخصصان کابینت سازی در سامانه ثبت درخواست کارگشا آماده طراحی و اجرای کابینت‌های شما هستند.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. خیلی وسوسه میشم خرید کنم ،یکبار از سوفا ارا مبل تختشو خریدم سرم کلاه گذاشتن ،برای اعتماد کردن هیچ انگیزه ای ندارم،این نماد اعتماد الکترونیک هم فرمالیته است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا