مقالات کارگشا

چیلر های توربوکر (بدون روغن)

 

این چیلر های یکی از انواع چیلر های تراکمی می باشد که در سال های اخیر به علت مزایای متعدد آن که شاید مهم ترین این مزیت ها بهره وری مناسب از انرژی می باشد مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

چیلرهای بدون روغن یا توربوکر، چیلرهای مجهز به کمپرسورهای توربوکر (TurboCor )  به دلیل داشتن کارآیی بالا  ( ضریب بهره وری انرژی ) ، حتی در شرایط کم باری ، از معروفیت خاصی بر خوردار می باشند و امروز به عنوان یکی از تکنولوژی های جدید و مطرح برای استفاده در مراکز پرظرفیت که همواره مصرف برق در آنها  از امنیت خاصی برخوردار می باشد، مورد توجه واقع می گردند. در این نوع چیلرها از کمپرسور هایی دارای تکنولوژی  Magnetic Levitation استفاده شده و لذا عدم اصطکاک قطعات مکانیکی ، نیازی به استفاده از روغن در کمپرسور وجود نداشته و بدین ترتیب هزینه سرویس و نگهداری کاهش می یابد .

ظرفیت در این نوع چیلر ها می تواند از 30 تا 100 درصد تغییر نموده و بر اساس نیاز توان کمپرسور ها با تغییر دور تنطیم خواهد شد .

این چیلر ها دارای یکی پربازده ترین کمپرسور های موجود در دنیا هستند.

این بازده بالا دارای فاکتور های متعدی است که در زیر به ذکر بعضی از آن ها می پردازیم:

1-    تکنولوژی یاتاقان ها
2-    تکنولوژی موتور
3-    تکنولوژی سیستم الکترونیکی
4-    تکنولوژی کمپرسور
5-    و مجموع تمامی موارد بالا به صورت یک مجموعه واحد در یک محصول

می توان گفت قلب یک سیستم تبرید کمپرسور آن سیستم است و معمولا نام گذاری این سیستم ها و چیلر بر اساس مدل کپرسور مورد استفاده در سیستم می باشد.

در این چیلر ها نیز به علت استفاده از کمپرسور توربوکر به این اسم نام گذاری شده اند.

همان طور که ذکر شد مشخصه اصلی این چیلر ها و کمپرسور این چیلر ها بدون روغن بودن آن ها می باشد، دلیل استفاده از روغن در این سیستم کاهش اصطکاک سیستم می باشد اما تکنولوژی استفاده شده در یاتاقان های این سیستم، این مدل از چیلر ها را از روغن به منظور کاهش اصطکاک بی نیاز کرده است؛ این تکنولوژی در واقع استفاده از یاتاقان های مغناطیسی است به این صورت که به جای این که قطعات با هم تماس داشته باشند و به منظور کاهش اصطکاک این قطعات از روغن استفاده کنیم، اجزا یاتاق بدون تماس با یک دیگر و به صورت مغناطیسی در سیستم قرار گرفته اند که به همین علت راندمان سیستم به صورت چشم گیری افزایش پیدا می کند.

مزایای مهم استفاده از این تکنولوژی برای مراکز حساس از جمله مراکز داده به شرح زیر می باشد :

1- طول عمر بالا به دلیل اصطحلاک پایین و استفاده از یاتاقان های مغناطیسی (Higher MTBF)
2- راندمان بالا در بار برودتی تدریجی با استفاده از برینگ ها مغناطیسی
3- عدم وجود جریان راه اندازی بالا  InRush Current  
4- کاهش صدا و لرزش در  دور بالای کمپرسور  ( 48000 دور در دقیقه)
5- جریان مصرف برق پایین به دلیل استفاده از بانک خازنی
6- وزن کمتر و ابعاد کوچکتر   

یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از این سیستم ها که حتما هنگام انتخاب این مدل سیستم باید مورد برسی قرار بگیرد حساسیت این سیتم به قطعی برق است.

کمپرسور این سیستم ها با سرعت بالای 18000 تا 48000 دور بر دقیقه در حال چرخش هستند که با قطع شدن برق میدان مغناطیسی مورد استفاده از بین رفته و امکان برخورد قطعات در سرعت این سرعت بالا را به وجود می آورد پس کنترل این سیستم در هنگام قطعی برق از مهمترین و حساس ترین قسمت های استفاده از این سیستم ها می باشد.

پس قطع برق، این سیستم ها به گونه ای تعبیه شده اند که تنها پس 0.5 میکرو ثانیه به صورت ژنراتور عمل می کنند تا بتوانند با کاهش سرعت سیستم،  سیستم را خاموش و کنترل کنند بنا براین کنترل سیستم در آن 0.5 میکرو ثانیه بسیار حائز اهمیت می باشد؛ به این منظور طراحان سیستم از خازن های حساسی استفاده می کنند که بلافاصله پس قطع برق انرژی مورد نیاز در آن 0.5 میکروثانیه برای کنترل سیستم ها را فراهم می کنند بنابر این انتخاب از خازن مناسب و مطمئن، مهم ترین کار برای محافظت از سیستم می باشد.

در ادامه به منظور توضیح بیشتر این سیستم ها ویدیویی را قرار می دهیم:

منابع:

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

شرکت کار و اندیشه

کانال تلگرامی عکس نگار و مشاور دانشگاهی

 

مطالب مرتبط:

نقشه های اجرایی گرمایش و موتورخانه

هندبوک طراحی دودکش 

اطلاعات مشاغل رادیاتور و شوفاژ

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا