مقالات کارگشا

چگونه پکیج خود را تعمیر کنیم و یا تعمیر آن را به چه کسی بسپاریم؟

تعمیر پکیج در زمان‌هایی مانند پیش از سال نو و یا ابتدای فصول سرد سال که استفاده سیستم‌های گرمایشی از سر گرفته می‌شوند، بسیار زیاد است و در این مواقع یافتن یک تعمیرکار ماهر و کار بلد پکیج کمی سخت می‌شود. در این مقاله به آموزش چند ایراد و ارور پکیج‌ها و چگونگی رفع آن پرداخته شده است که از دست افرادی که در کار فنی سررشته دارند، بر می‌آید. با کارگشا همراه بمانید.

تعمیر و تشخیص خرابی پکیج

در ابتدا لازم به یادآوری است که پکیج‌ها با برندهای مختلف دارای سیستمی مشابه برای تأمین آب گرم خانگی و رادیاتورها دارند و همه پکیج‌ها با برندهای مختلف به یک شکل تعمیر می‌شوند و مشکلات مشابهی دارند. در ادامه بررسی چند ایراد پکیج که در خانه می‌توان به تشخیص و تعمیر آن پرداخت، پرداخته شده است.

«تعمیر و سرویس پکیج خود را به بهترین ها بسپارید»

روشن نشدن چراغ پاور پکیج

روشن نشدن چراغ پاور پکیج به معنی نرسیدن برق به دستگاه است که دلایل مختلفی مانند قطع بودن برق، خراب بودن محافظ جریان پکیج، سوختن فیوز و سوختن برد دستگاه داشته باشد. اگر چراغ پاور دستگاه روشن نمی‌شود در درجه اول باید نسبت به وصل بودن جریان برق اطمینان پیدا کرد و سپس به بررسی وجود مشکل یا خرابی در محافظ جریان پرداخت. اگر این دو مورد سالم و بدون خرابی بود، لازم است نسبت به وجود مشکل در قسمت برد دستگاه اقدام شود.

برای یافتن ایرادات موجود در برد دستگاه در درجه اول دستگاه را از اتصال برق جدا کرده و مطمئن می‌شویم که هیچ برقی وارد دستگاه نمی‌شود. سپس قاب روی برد دستگاه را برداشته و در درجه اول به سراغ فیوز می‌رویم تا از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنیم. فیوز را جدا کرده و مشاهده می‌کنیم. اگر سیم درون فیوز سالم باشد و سیاه نشده باشد، به این معنی است که سالم بوده و مشکل روشن نشدن چراغ پاور دستگاه از برد دستگاه است. متأسفانه نمی‌توان در خانه تعمیر یا تشخیص خرابی برد دستگاه را انجام داد و در این مرحله باید با یک متخصص در زمینه تعمیر پکیج ارتباط برقرار کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پکیج برای آپارتمان مسکونی با معرفی نصاب پکیج

صفر شدن فشار مدار پکیج

صفر شدن فشار داخل مدار پکیج دلایل مختلفی از جمله خراب بودن مانومتر و درست نشان ندادن میزان فشار آب درون دستگاه، رسوب گرفتن مجرای شیر پرکن پکیج و فشار پایین آب شهری که به پکیج وصل شده است، دارد. برای رفع این مشکل در ابتدا از قسمت زیر پکیج اقدام به باز کردن شیر پرکن پکیج را باز می‌کنیم تا فشار را دوباره روی درجه استاندارد تنظیم کنیم (لازم به یادآوری است که هر پکیج در دفترچه راهنمای خود عدد مشخصی برای میزان فشار استاندارد دارد و باید تنظیمات با توجه به آن صورت گیرد).

چگونه پکیج خود را تعمیر کنیم و یا تعمیر آن را به چه کسی بسپاریم؟

تشکیل نشدن شعله یا عدم تشخیص شعله

یکی از مشکلات رایج در پکیج‌های دیواری تشکیل نشدن شعله است که این مشکل هم دلایل مختلفی دارد. برای پیدا کردن علت عدم تشکیل و تشخیص شعله باید درب محفظه احتراق را باز کرده و با نگاهش از نزدیک علت را پیدا کنید. اگر جرقه زن‌ها به درستی کار می‌کنند ولی شعله تشکیل نمی‌شود امکان دارد، گاز قطع باشد، جرقه زن‌ها ضعیف شده‌اند و یا شیر کنترل گاز پکیج با مشکل مواجه شده است که در هر صورت برای تعمیر این بخش و رفع ایراد با متخصص تعمیر پکیج مشورت و کار به وی سپرده شود.

البته گاهی نیز شعله تشکیل می‌شود ولی برد دستگاه عدم تشکیل شعله را نشان می‌دهد، در این بخش ایراد از میله یون یا برد دستگاه می‌تواند باشد. وظیفه میله یون، گرفتن یون‌های درون شعله و انتقال آن به برد دستگاه است تا برد از روشن شدن پکیج مطلع شود. اگر برد دستگاه نیز مشکل داشته باشد، نمی‌تواند اطلاعات آمده از میله یون را تحلیل کند و عدم تشکیل شعله را تشخیص دهد. رفع این نوع ایرادات نیز در منزل مقدور نیست و باید تعمیر پکیج توسط متخصص این کار انجام شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه پکیج های دیواری + پاسخ سوال همیشگی “پکیج چی بخرم”

سرویس پمپ پکیج

سرویس پمپ پکیج جز مواردی است که افرادی که در زمینه فنی اطلاعاتی دارند نیز می‌توانند در خانه آن را انجام دهند. برای سرویس پمپ پکیج ابتدا قاب رویی پکیج را باز کرده و با استفاده از پیچ گوشتی قاب پمپ را نیز باز کنید. سپس روتر پمپ را درآورده و تمیز می‌کنیم. روتر قسمتی از پکیج است که به دلیل وجود املاح در آب دچار گرفتگی می‌شود و نیاز به سرویس دارد. لازم به یادآوری است که روتر باید روان باشد و اگر روانی در گردش روتر مشاهده نشود بهتر است با مایع ظرفشویی کمی شسته شود تا روانی لازم را به دست آورد. پس از سرویس پمپ پکیج، آن را در جای خود قرار داده و پیچ‌های قاب پمپ را سفت کرده و در انتها قاب اصلی پکیج را سر جای خود قرار می‌دهیم.

اسیدشویی مبدل اصلی پکیج

برای انجام این سرویس یا تعمیر که در خانه نیز انجام آن عملی است، ابتدا باید قاب اصلی پکیج از آن جدا شود و لوله‌های اصلی ورودی به مبدل پکیج که بر روی محفظه احتراق قرار دارد را باز کرده و مبدل حرارتی را از جای خود خارج و به محلی مانند حمام یا دستشویی برای انجام اسیدشویی می‌بریم. استفاده از جوهر نمک، ویسکیلر (نوعی اسید گیاهی) یا اسید کلریدریک برای این کار مناسب است. به یاد داشته باشید از تماس این دو ماده با پوست خودداری کنید و فن حمام و دستشویی را روشن بگذارید زیرا حل شدن رسوبات توسط اسید بخارات سمی آزاد می‌کند.

چگونه پکیج خود را تعمیر کنیم و یا تعمیر آن را به چه کسی بسپاریم؟

اسید را درون مبل حرارتی بریزید و ده دقیقه صبر کنید تا اسید اقدام به حل کردن رسوبات آهکی نهشته شده در جداره لوله‌های مبدل حرارتی کند. به یاد داشته باشید این زمان نباید بیشتر از ده دقیقه طول بکشد چون اسید توانایی سوراخ کردن مبدل حرارتی را نیز دارد. اسید شویی را دو تا سه مرتبه انجام دهید. سپس مبدل را خوب با آب بشویید تا تمامی اسیدها خارج شوند. برای اطمینان از تمیز شدن مبدل دقت کنی فشار آبی که به مبدل وارد می‌شود باید هم اندازه فشار آبی باشد که از آن خارج می‌شود، باشد.

نصب فیلتر مغناطیسی

برای اینکه پکیج کمتر نیاز به اسیدشویی و سرویس پمپ داشته باشد، نیاز است که از فیلترهای تصفیه آب استفاده شود. برای نصب فیلترهای تصفیه مغناطیسی لازم است ابتدا شیر آب اصلی را بسته و لوله ورودی به پکیج را بازکرده و فیلتر را پیش از وارد شدن آب به پکیج بسته و لوله را به انتهای فیلتر مغناطیسی متصل می‌کنیم.

«درخواست سرویس پکیج خود را رایگان در سامانه کارگشا ثبت نمایید»

شارژ منبع انبساط پکیج

تمام پکیج‌ها به دلیل سیستم بسته آن‌ها دارای یک منبع انبساط هستند. منبع انبساط نیاز به شارژ شدن هر ساله دارد. این سرویس پکیج نیز از جمله خدماتی است که افراد آشنا به مسائل فنی قادر به انجام آن هستند. برای این کار پکیج را در حالت خاموش قرار دهید و فشار داخل دستگاه را به صفر برسانید. سپس با استفاده از یک تلمبه دستی یا برقی منبع انبساط پکیج که در پشت دستگاه قرار دارد را شارژ کنید. مقدار فشار داخل منبع انبساط باید 0.7 تا 1 بار باشد که برابر 12 تا 15 پی‌اس‌آی (PSI) است. اگر فشارسنج در اختیار ندارید، حدود 30 تلمبه با استفاده از تلمبه‌های دستی برای یک پکیج کفایت می‌کند.

شستن رادیاتورها

شستشوی رادیاتورها هر چند سال یک بار امری حیاطی است و برای طول عمر بهتر رادیاتورها و پکیج نیاز است. به طور کلی شستن رادیاتورها به دو روش قابل انجام است که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

چگونه پکیج خود را تعمیر کنیم و یا تعمیر آن را به چه کسی بسپاریم؟

شستن رادیاتورها از خود رادیاتورها

یکی از روش‌های شستشوی رادیاتورها، از طریق خود رادیاتورها است. برای این کار یک تشت یا لگن زیر رادیاتور قرار داده و با استفاده از آچار فرانسه، پیچ پایینی رادیاتورها را باز کنید. آب خارج شده از رادیاتورها لگن را پر می‌کند، سپس پیچ را بسته و لگن را خالی کرده سپس دوباره پیچ پایین رادیاتور را باز کرده و اقدام خارج کردن آب سیاه رنگ کنید. برای هر رادیاتور لازم است چند مرتبه این عمل را تکرار کنید تا تمیز شوند.

شستن رادیاتورها از پکیج

شستشوی رادیاتورها به صورت تکی و از طریق پیچ پایینی رادیاتور کار وقت گیری است. پیشنهاد می‌کنیم شستشوی رادیاتورها از طریق پکیج انجام شود. برای این کار از طریق زیر عمل شود.

برای انجام این کار ابتدا پس از قطع آب از شیر فلکه، شلنگ‌های رفت، برگشت و ورودی دستگاه را باز کرده و با استفاده از یک تبدیل یک دوم به سه چهارم، شلنگ آب رفت به رادیاتورها را به شلنگ آب ورودی متصل می‌کنیم و جریان آب را برقرار می‌کنیم. سپس شلنگ برگشت از رادیاتورها را به فاضلاب می‌رسانیم. بهتر است رادیاتورها تکی شستشو شوند. برای این کار پیچ همه رادیاتورها را بسته و یکی را باز می‌گذاریم تا آب در مدار آن رادیاتور جریان پیدا کند، سپس با شفاف شدن آب خارج شده از لوله برگت رادیاتور، پیچ رادیاتور مورد نظر را بسته و پیچ یک رادیاتور دیگر را باز می‌کنیم.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به پرسش مبنی بر اینکه چگونه می توانیم پکیج خود را تعمیر کنیم پاسخ داده شود. همان‌طور که در توضیحات نیز به آن اشاره شد برخی از تعمیرات پکیج باید نزد یک تعمیرکار با تجربه انجام شود. لذا برای یافتن تعمیرکار پکیج ماهربه صفحه ثبت درخواست کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا