مقالات کارگشا

پتینه کار حرفه ای کیست و چگونه با یک پتینه کار حرفه ای قرارداد ببندیم؟

پتینه کاری یا کهنه کاری، هنری است که مدت زیادی از تولد آن نمی‌گذرد و در میان دیگر هنرها از قدمت بسیار کمی برخوردار است. پتینه کار حرفه‌ای چه تخصص و مهارت‌هایی دارد و مهارت وی را چگونه مورد آزمایش قرار دهیم؟ در این مقاله قصد داریم به پاسخ پرسش‌هایی از این قبیل بپردازیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

پتینه چیست؟

واژه پتینه (Patina) به لایه نازکی بر سطوح سنگ، مس، مفرغ و دیگر فلزات، یا اثاثیه چوبی گفته می‌شود که نشان از قدمت و کهنگی دارد. پتینه در کتاب فرهنگ‌های تجسمی به بافت، رنگ و طرحی که روی اشیاء قدیمی در اثر گذر زمان و تاثیر عواملی چون اکسیداسیون، رطوبت و دیگر عوامل طبیعی ایجاد شده است، گفته می‌شود. با علاقه مردم به اشیاء قدیمی و شکل فرسوده آن‌ها گروهی از هنرمندان به فکر ایجاد طرح قدیمی، زنگار آورده، کهنه و پوسیده شده روی اشیاء مدرن افتادند تا ظاهر آن‌ها را به شکل قدیمی دربیاورند که با استقبال عموم نیز مواجه شد. نام این هنر پتینه کاری یا کهنه کاری است.

پتینه چیست؟

پتینه کاری توسط رنگ، چسب و ابزارهای مختلفی بر روی سطوح متفاوتی از ظروف، مبلمان گرفته تا دیوارها، ستون‌ها و … انجام می‌شود. برای ایجاد یک طرح پتینه بر روی دیوار، سقف، ستون و … نیاز به مهارت و تمرین زیادی است و باید از مواد مرغوب استفاده شود تا ظاهر کار زیبا در عین حال کاربردی باشد. پتینه کار یا متخصصانی در این زمینه وجود دارند که مهارت لازم برای این کار را پیدا کرده‌اند و در حوضه تزیینات داخلی فعالیت می‌کنند. برای شناسایی آن‌ها به چه نکاتی باید توجه کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادیپتینه کاری ؛ از پتینه کاری روی چوب تا پتینه دیوار + عکس و ویدئو آموزشی

تخصص و مهارت‌های لازم یک پتینه کار حرفه‌ای کدام است؟

پتینه کار حرفه‌ای در واقع یک هنرمند است که لازم است از مهارت‌های اولیه در هنرهای تجسمی مانند نقاشی، استفاده از رنگ و شناخت مواد داشته باشد. پتینه کار حرفه‌ای باید مدرک معتبری در زمینه پتینه کاری از آموزشگاه‌های معتبر داشته باشد یا اگر این هنر را به صورت تجربی در کنار استادی فراگرفته باشد، تاییده‌ای از استاد داشته باشد.

صلاحیت انجام پروژه‌های طراحی داخلی مانند پتینه کاری، نقاشی، نورپردازی و … را داشته باشد. پتینه کار حرفه‌ای علاوه بر داشتن علم، استعداد و مهارت لازم در انجام کار باید خوش قول و خوش برخورد باشد. همچنین پتینه کاری را با توجه به سلیقه مشتری به انجام برساند و نظر تخصصی خود را در جهت بهتر شدن کار به مشتری ارائه دهد.

تخصص و مهارت های لازم یک پتینه کار حرفه ای کدام است؟

 

پتینه کار حرفه‌ای چه مواردی را در هنگام کار باید رعایت کند؟

مهم‌ترین اصل حرفه‌ای بودن که یک پتینه کار حرفه‌ای باید آن را داشته باشد، پایبند بودن به قرارداد و مفاد آن است. پتینه کار حرفه‌ای از مواد و متریال ذکر شده در قرار داد با همان کیفیت باید استفاده کند و خیانت در امانت نکند، پتینه کار حرفه‌ای در صورت هرگونه تغییر و پیشامد باید کارفرما یا مهندس ناظر را مطلع سازد. یک پتینه کار حرفه‌ای همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد باید خوش قول باشد و کار را در مدت زمان درج شده در قرارداد به کار فرما به صورت کامل تحویل دهد. در انتها یک پتینه کار حرفه‌ای با ضمانت نامه‌ای که به کار فرما می‌دهد، کیفیت کار خود را تضمین می‌کند.

مطلب پیشنهادی: پتینه کاری روی سقف چه طرح ها و تکنیک های اجرایی دارد؟

پتینه کار حرفه ای چه مواردی را در هنگام کار باید رعایت کند؟

چگونه می‌توان یک پتینه کار حرفه‌ای انتخاب کرد؟

ممکن است بسیاری پیدا کردن یک پتینه کار حرفه‌ای را موضوعی دشوار بدانند؛ ولی راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به حرفه‌ای بودن یک پتینه کار، پی برد. در ابتدا به ویژگی‌های ظاهری یک پتینه کار حرفه‌ای می‌پردازیم که شامل خوش برخورد بودن، داشتن ظاهری موجه و خوش صحبت بودن و تلاش برای جلب نظر مشتری می‌شود. در ادامه نیز به تخصص و مهارت وی توجه می‌کنیم در هر صورت یک پتینه کار موجه بدون داشتن مهارت لازم مناسب انجام کار نیست. ارائه کاتالوگ نمونه کارها، ارائه و معرفی مواد و متریال مورد استفاده در هنگام کار، معرفی همکارها، معرفی مشتریان و میزان رضایت آن‌ها به صورت صادقانه از مشخاصت فنی و مهارتی یک پتینه کار حرفه‌ای است.

«چنانچه نیاز به اجرای پتینه کاری برای پروژه خود دارید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

چگونه می توان یک پتینه کار حرفه ای انتخاب کرد؟

چه راه‌هایی برای استخدام پتینه کار حرفه‌ای وجود دارد؟

مراجعه به دفاتر متخصصان تزیینات داخلی، بازدید از نمونه کارها و ارزیابی آن‌ها در سطح شهر از اولین و ساده‌ترین راه‌حل‌هایی است که بسیاری به آن فکر می کنند ولی بهترین راه نیست. استفاده از اپلیکیشن‌هایی نیازمندی‌ها مانند دیوار و شیپور برای یافتن یک پتینه کار حرفه‌ای دومین راه حل است ولی در این روش با نمونه کارها و مشتریان پیشین پتینه کار آشنا نمی‌شوید و ممکن است هزینه کار نامتعارفی را از شما طلب کند. 

راه دوم و بهترین راه برای پیدا کردن یک پتینه کار حرفه‌ای استفاده ازوب سایت‌هایی نظیر کارگشااست که به معرفی و ارائه خدمات ساختمانی از دیرباز مشغول است. وب سایت کارگشا می‌تواند در زمینه‌های مختلف ساخت ساختمان، نوسازی، تعمیر و تزیینات داخلی متخصصان ماهر به مشتریان خود معرفی کند.

چه راه هایی برای استخدام پتینه کار حرفه ای وجود دارد؟

سخن آخر

در مقاله حاضر به معرفی پتینه، مهارت‌های لازم که یک پتینه کار حرفه‌ای باید آن‌ها را داشته باشد و نحوه انتخاب و استخدام یک پتینه کار حرفه‌ای پرداخته شد. بهترین راه برای پیدا کردن یک پتینه کار حرفه‌ای استفاده از بسترهای معتبر، مشتری مدار و حرفه‌ای است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا