مقالات کارگشا

پتینه کاری روی سقف چه طرح ها و تکنیک های اجرایی دارد؟

سقف خانه یکی از قسمت‌هایی از خانه است که از دیرباز از مواردی چون گچبری، آینه‌کاری، کاشی‌کاری و … برای تزیین آن استفاده می‌شد. این تزیین با گذر زمان دچار تحولات زیادی شد و اکنون به جایی رسیده است که از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای زیباتر کردن سقف مانند پتینه کاری، کناف کاری و نورپردازی بهره گرفته می‌شود. در این مقاله با عناوینی مانند پتینه کاری روی سقف، انواع سقف و پتینه کاریمناسب آن‌ها، طرح‌های مختلف و تکنیک‌های آن با شما هستیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

پتینه کاری روی سقف

پتینه چیست؟

پتینه (Patina) به انگلیسی به زنگار روی فلزاتی مانند مس، مفرق، برنج و … یا به آثار کهنگی روی ظروف و وسایل چوبی، گچی و … گفته می‌شود. از این هنر زیبا برای ایجاد یک فضای کلاسیک و قدیمی در بسیاری از ظروف و مکان‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله منظور از پتینه کاری روی سقف استفاده از تکنیک‌ها و مجموعه کارهایی است که روی سقف انجام می‌شود تا یک ظاهر کهنه و قدیمی به آن ببخشد.

مطلب پیشنهادیپتینه کاری ؛ از پتینه کاری روی چوب تا پتینه دیوار + عکس و ویدئو آموزشی

پتینه چیست؟

پتینه کاری بر روی چه سطوحی قابل اجرا است؟

از آنجایی که برای پتینه کاری از موادی مانند رنگ و چسب استفاده می‌شود، پس روی هر سطحی که بتوان از رنگ و چسب بهره برد، پتینه کاری نیز قابلیت اجرا دارد. پتینه کاری روی سقف‌های گچی، چوبی، فلزی، کناف کاری شده، گچبری شده و سقف‌های صفر و بدون تزیین می‌توان از پتینه کاری استفاده کرد.

«چنانچه قصد پتینه کاری و نقاشی دکوراتیو را دارید، می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

پتینه کاری بر روی چه سطوحی قابل اجرا است؟

پیتینه کاری روی سقف توسط چه تکنیک‌هایی اجرا می‌شود؟

اگر وارد خانه‌ای شوید که هیچ تزیینی روی دیوارها و سقف آن انجام نشده باشد ممکن است آن را خانه‌ای بی‌ روح و زشت قلمداد کنید. تزیینات دیوارها و سقف در زیبا و پویا به نظر رسیدن خانه نقش به سزایی دارند. پیتینه کاری روی سقف شامل تکنیک‌های مختلفی است که در ادامه به طور مختصر به هر کدام می‌پردازیم.

پتینه کاری بر روی چه سطوحی قابل اجرا است؟

پتینه کاری سقف با استفاده از رنگ

در این تکنیک ابتدا زیرسازی دیوارها و سقف مانند بتونه کاری و سمباده زدن انجام می‌شود و سپس رنگ‌کاری به وسیله قلم مو، غلطک یا پمپ با رنگ دلخواه انجام می‌شود، در این بخش لازم به یادآوری است که رنگ‌کاری سقف با قلم مو و غلطک کاری بسیار دشوار است و استفاده از پمپ به نظر روشی راحت‌تر و سریع‌تر است.

پس از رنگ‌کاری و خشک شدن آن، پتینه کاری را می‌توان آغاز کرد. در تکنیک پتینه کاری با استفاده از رنگ، پتینه کار با کمک از یک پارچه یا اسفنج به ایجاد یک طرح روی سطح رنگ کاری شده می‌پردازد. این تکنیک برای سقف بسیار مورد پسند است و بسیاری از کارفرمایان از این طرح استقبال کرده‌اند.

پتینه کاری سقف با استفاده از رنگ

تکنیک پتینه کاری رنگ کنده شده

در این تکنیک مانند روش قبل کار زیرسازی دیوار و سقف از جمله بتونه کاری و سمباده زنی اجرا می‌شود و سپس رنگ‌کاری انجام می‌شود. در این تکنیک خلاف تکنیک قبلی به رنگ اجازه خشک شدن داده نمی‌شود و پس از رنگ کاری با استفاده از یک دستمال، ضرباتی به سطح رنگ شده زده می‌شود که باعث کنده شدن رنگ می‌شود و در نهایت ظاهری کهنه و قدیمی به سقف یا دیوار می‌دهد.

تکنیک پتینه کاری رنگ کنده شده

تکنیک ورق طلا یا ورق نقره

این تکنیک پتینه کاری بیشتر بر روی ظروف انجام می‌شود و به تازگی نیز بر روی گچبری‌های دیوارها و سقف نیز اجرا می‌شود که ظاهری زیبا و شکیل دارد. در این تکنیک روی سطح کار که شامل گچبری سقف، کناف سقف، چوب و … است. یک لایه چسب پتینه با استفاده از قلم مو اجرا می‌شود و با دست به چسباندن ورق‌های طلا یا نقره اقدام می‌شود سپس با استفاده از یک قلم موی خشک اضافات کار تمیز می‌شود.

این تکنیک پتینه کاری برای سقف بسیار کاربردی و زیبا است و با نورپردازی مخفی و لوسترهای کلاسیک بسیار هماهنگی دارد. تکنکی ورق طلا و نقره همانطور که گفته شد بر روی گچ، چوب، فلز و به تازگی فوم نیز اجرا می‌شود. گچبری‌های سقف و دیوار امروزه از فوم‌های سبک ساخته می‌شوند تا وزن زیادی را به سقف وارد نکنند که تنوع زیادی هم دارند. در ثانی مشکلاتی مانند شکستن، سقوط یا ترک خوردن را نیز ندارند.

تکنیک ورق طلا یا ورق نقره

تکنیک نقاشی کلاسیک روی سقف

یکی از تکنیک‌های گران قیمت و زیبای پتینه کاری روی سقف را می‌توان تکنیک نقاشی روی سقف دانست. قیمت بالای این تکنیک به دلیل هنر نقاشی به کار رفته در آن است که معمولا درجا اجرا می‌شود. البته لازم به ذکر است که اکثر پتینه کاری با تکینک نقاشی کلاسیک به صورت برچسب‌هایی است که با استفاده از چسب به سطح کار چسبانده می‌شود و سپس با استفاده از دیگر تکنیک‌ها ظاهری کهنه به آن داده می‌شود. در هر صورت این تکنیک به صورت نقاشی خدایان رومی، گل و بته یا بته جقه روی سقف و دیوار اجرا می‌شود.

تکنیک نقاشی کلاسیک روی سقف

چه تکنیک پتینه کاری برای چه سقف‌هایی مناسب است؟

به طور کلی برای سقف‌های کوتاه و سقف اتاق خواب‌ها بهتر است از تکنیک پتینه کاری با استفاده از رنگ بهره‌گیری شود و برای سقف‌های بلند تکنیک پتینه کاری ورق طلا و نقره روی گچبری و نقاشی روی سقف با طرح‌هایی مانند گل و مرغ یا فرشته مناسب است. البته لازم به یادآوری است که پتینه کاری از آنجایی که جزء سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک به حساب می‌آید برای خانه‌های با متراژ بالا مناسب است.

سخن آخر

پتینه کاری هنر کهنه کاری و ایجاد حس نوستالژیک و کلاسیک در اشیا و مکان‌ها است که شامل تکنیک‌های مختلفی است. از پر کاربردترین تکنیک‌های پتینه کاری می‌توان از پتینه کاری ورق طلا و نقره نام برد که در ایران طرفداران زیادی دارد و می‌توان آن را بر روی سطوح فلزی، چوبی، گچی و … اجرا کرد.                   

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا