مقالات کارگشا

پارک محله ای چیست؟ معرفی 7 مینی پارک زیبا در شهرهای مختلف دنیا

مینی پارک ها که پارک های جیبی نیز نامیده می شوند، پارک های کوچکی هستند که در مناطق شهری در قالب یک یا دو قطعه زمین تاسیس می شوند.

این فضاهای کوچک معمولا به عنوان پارک های محله نقش آفرینی می کنند و بنابراین باید با فعالیت های مختلف و زیادی طراحی شوند. این مناطق بازی می توانند برای گذراندن یک وعده ناهار با خانواده و دوستان و یا به عنوان یک پناهگاه آرام استفاده شوند. و شهروندان را برای چند ساعت از زندگی شلوغ و پرمشغله شهری دور کنند.

بهترین پارک های جیبی پارک هایی هستند که بتوانند توازنی را بین آرامش و فعالیت، بازی و شادی ساکنان فراهم آورند. در اینجا به 7 مورد از زیباترین این پارکها در شهرهای مختلف دنیا اشاره می کنیم.

1- پارک Greenacre در منهتن، نیویورک

پارک Greenacre خانه ای برای آبشارها و درختان نارون و میز و صندلی های متحرک است این پارک توسط ساسکی داوسون (Sasaki, Dawson) طراحی شده است. این پارک در سال 1971 توسط بنیاد Greenacre Abby Rockefeller Mauze تاسیس شد و هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد.

این پارک یک فضای احساسی بسیار بزرگ و باشکوه است به این دلیل که از درختانی پوشیده شده که  این فضا را از خیابان جدا می کند. یک آبشار در انتهای آن وجود دارد که توسط گیاهان همیشه سبز احاطه شده است.

مینی پارک

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

2- Place Dauphine در پاریس، فرانسه

هنری دوم این میدان را بیش از 400 سال پیش به عنوان ادای احترام به پسرش ساخته است و هنوز هم یکی از محبوب ترین مکان ها برای سفر به شهر نور است.  این پارک مثلثی شکل است و در  یکی از خیابان های خلوت پاریس واقع شده و از نمایی زیبا از برج ایفل و موزه لوور و هنرهای معاصر ارائه می دهد. مجسمه هنری دوم را می توان در باریک ترین قسمت این مثلث مشاهده کرد.

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

3- پارک Paley در نیویورک

این پارک در حدود 1000 متر مانند یک فضای سبز مینیاتوری در جنگلی از آسمان خراش ها می باشد. رابرت زیون (Robert Zion) این پارک را طراحی کرده و زمین آن را به عنوان یادبود پدرش اهدا کرد.

این پارک در سال 1976 افتتاح شد و هنوز به همان شکل باقی مانده است. این پارک بین سه ساختمان با دیواری از آب از آنها جدا شده است. در وسط این پارک 17 نهال کوچک وجود دارد،  میز و صندلی فلزی متحرک در سراسر فضا پراکنده هستند. غذاخوری کوچکی در ورودی این پارک بازدیدکنندگان را به نشستن و  با آرامش استراحت کردن دعوت می کند در حالیکه آن بیرون شهر در حال جنب و جوش و حرکت و پویایی است.

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

4- باغ کتابخانه سلطنتی، کپنهاگ، دانمارک

بازدیدکنندگان از طریق دروازه ملی در کپنهاگ وارد این باغ کوچک می شوند که به عنوان قلب ادبی دانمارک شناخته می شود. این باغ در سال 1920 ساخته شده است. یک چشمه هشت متری در وسط این باغ است و برای استراحت بازدیدکنندگان و آرامش یافتن آنها برنامه ریزی شده است.

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

5- موسسه هنر شیکاگو، باغ جنوبی، شیکاگو، ایلینوی

این باغ  با فضایی صمیمی در بالای پارکینگ مؤسسه هنر شیکاگو ساخته شده و به خیابان میشیگان باز می شود.  طراحی این پارک یک طراحی ساده است که شامل دو تخت بزرگ برای استراحت است که از درختان ، پوشش های گیاهی مخصوص، زمین و گل های لاله را نگه داری می کند. استخر مستطیلی را می توان در مرکز این باغ پیدا کرد. چشمه هایی از آب نیز در این باغ جلوه نمایی می کنند. در اینجا گیاهان متنوع، درختان زالزالک و انواع پوشش های گیاهی دیده می شوند که تعدادشان دوبرابر نیمکت های این پارک است. این پارک بین سالهای 1962 تا 1967  توسط دن کایل (Dan Kiley) طراحی شده ، یکی از بهترین طرح های او از آن دوره باقی مانده است.

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

6- پارک خیابان فرانکلین، کمبریج، بوستون، ماساچوست

این پارکلت  با 1300 متر به عنوان یکی از کوچکترین فضاهای سبز در منطقه بزرگ بوستون است. این پارکلت در سال 2003 بازسازی شد و از آن به بعد به عنوان  محلی محبوب شناخته شده است. این پارک در سال 2004 جایزه انجمن معماران منظر آمریکایی را دریافت کرد. این پارک با یک ورودی بزرگ و باشکوه محلی خوش آب و هوا برای بازی کودکان است.

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

7- پارک چمنزار در فیلادلفیا، پنسیلوانیا

جان فرانسیس کالینز (John Francis Collins) به عنوان طراح این پارک معرفی شده است. این پارک در ژوئن 1979 افتتاح شد وحدود 1000 متر است. بین دو ساختمان واقع شده است درختان پارک  به وضعیت محلی و بومی منطقه اشاره دارد.

پارک در سال 2011 بازسازی شد و دوباره به عنوان پارک جان F. Collins باز شد.

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

مینی پارک ها؛ فضاهای کوچک با تاثیرات بزرگ

در شهرهایی که همیشه در حال گسترش هستند، فضاهای سبز اغلب فراموش می شوند.  اما پارک های جیبی نشان می دهند که  مه واقعا نمی توانیم فضاهای سبز عمومی را نداشته باشیم مهم نیست که چقدر کوچک هستند آنها هنوز هم می توانند تاثیر زیادی بر جامعه محلی داشته باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا