مقالات کارگشا

ورق ملامینه چیست و انواع آن کدام است و چه کاربردی دارد؟

ورق ملامینه از ورق‌های پرکاربرد در صنایع چوبی ایران و جهان به شمار می‌آید. در این مقاله از کارگشا به دنبال تعریف ورق ملامینه، بیان تفاوت آن با ام دی اف، نئوپان و لترون، معرفی انواع، کاربردها، مزایا و معایب آن هستیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

ورق ملامینه چیست؟

با جست و جوی ورق ملامینه در اینترنت، وب سایت‌های مختلفی فهرست می‌شوند و همگی تعریف خود را از ورق ملامینه دارند که نمی‌توان آن را اشتباه دانست. حالا امروز با تعریف کارگشا از ورق ملامینه آشنا شوید. برای درک دقیق ورق ملامینه ابتدا لازم است با مفاهیمی مانند ام دی اف، نئوپان، ملامینه و لترون آشنا شوید.

ورق ام دی اف چیست؟

ام دی اف در واقع طی فرایند پیچیده از چوب درختان به ویژه درختان سوزنی برگ به دست می‌آید. ام دی اف در واقع چوبی است که به صورت فیبر درآمده و با استفاده از حرارت، رطوبت و پرس به صورت ورق‌هایی با ضخامت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. برای اطلاع از فرایند تولید ام دی اف به لینک زیر مراجعه کنید.

برای اطلاع بیشتر از انواع ام دی اف (MDF) می توانید به مقاله  «انواع ام دی اف (MDF) چیست و هر کدام چه کاربردهایی دارند؟» مراجعه کنید.

ورق نئوپان چیست؟

نئوپان نیز مانند ام دی اف ورقی از جنس چوب است. نئوپان در واقع از خرده‌های چوب که از نظر اندازه بسیار بزرگتر از خرده‌های چوب فیبر شده که در ام دی اف از آن‌ها استفاده شده است، تشکیل شده است. در فرایند تولید نئوپان، این خرده‌های چوب با استفاده از چسب، رزین و پرس به هم چسبیده و به صورت ورق تولید و عرضه می‌شوند.

ورق ملامینه چیست و انواع آن کدام است و چه کاربردی دارد؟

ملامینه چیست؟

برخلاف نئوپان و ام دی اف، ملامینه ورق نیست. ملامینه یک نوع روکش مصنوعی کاغذی تزیینی است که به چسب ملامین فرمالدهید (MF) آغشته شده است و از آن برای پوشاندن ورق‌های نئوپان، ام دی اف استفاده می‌شود. روش چسباندن این روکش بر روی انواع ورق‌ها با استفاده از حرارت و پرس است.

لترون چیست؟

لترون در واقع نام یک شرکت آلمانی است که برای اولین بار به تولید روکش‌های کاغذی اقدام کرد. از آنجایی که این شرکت اولین تولید کننده روکش‌های مصنوعی بود نام آن بر روی روکش‌های چوبی مانده و در بین مردم و تولید کنندگان مصنوعات چوبی رد و بدل می‌شود.

حالا تعریف دقیق ورق ملامینه چیست؟

ورق ملامینه در واقع به ورق ام دی اف یا نئوپان خام گفته می‌شود که با روکش ملامینه یا لترون پوشانده شده است. ورق ملامینه با مغزی ام دی اف از کیفیت و وزن بالاتری نسبت به ورق ملامینه با مغزی نئوپان برخوردار است.

بیشتر بخوانید: فرآورده های چوبی، از تخته لایه ها تا انواع روکش های چوبی

انواع ورق ملامینه

به طور کلی از نظر جنس ورق‌های ملامینه به دو دسته کلی با مغزی نئوپان و ام دی اف تقسیم می‌شود و از نظر طرح و رنگ نیز تنوع زیادی دارد که بسته به ذائقه مشتری انتخاب و در ساخت صنایع چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق ملامینه چیست و انواع آن کدام است

مصارف ورق ملامینه، مزایا و معایب

از ورق ملامینه معمولاً در تولید در، کمد، تخت، مبل، میز و … استفاده می‌شود. از آنجایی که روکش ملامینه ضعف زیادی در برابر رطوبت دارد معمولاً از آن برای ساخت کابینت آشپزخانه استفاده نمی‌شود. ولی برای ساخت انواع میز به ویژه میزهای اداری بهترین روکش محسوب می‌شود که بسیار مقرون به صرف است.

روکش ملامینه مزایای زیاد مانند مقاومت در برابر خش، فشار و آب دارد ولی اگر روکش خش خورده و در معرض رطوبت قرار بگیرد به زودی متورم شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. قیمت پایین آن، استفاده از آن را برای ساخت مصنوعات چوبی بسیار مقرون به صرفه کرده است.

برای ساخت انواع در، در ضد سرقت، در چوبی، در ام دی اف و درهای داخلی ساختمان از روکش ملامینه استفاده می‌شود زیرا این روکش قیمت بسیار پایینی دارد و برای اجرا روی درهایی که از خط و خش، فشار و رطوبت به دور هستند، مناسب است.

ظاهر مات آن را می‌توان از مزایا و معایب این روکش در نظر گرفت ولی داشتن ظاهر لبه‌های ورق هماهنگ با سطح کار که ورق را یکدست جلوه می‌دهد از مزایای آن به شمار می‌آید.

سخن آخر

اگر به دنبال یافتن شرکت، گروه و افرادی هستید که در زمینه تولید مصنوعات چوبی ورق ملامینه هستید به کارگشا مراجعه کنید. با ارائه متراژ کار و یا دعوت از فرد متخصص به محل و اندازه گیری دقیق نیز می‌توانید از هزینه دقیق ساخت و نصب مصنوعات چوبی با ورق ملامینه مطلع شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا