مقالات کارگشا

نیمکت ها باید یک میهمانی شهری برگزار کنند

مبلمان شهری امروزه یکی از زیباترین عناصر فضاهای شهری هستند که علاوه بر زیبایی به عنوان یک سمبل قوی در ایجاد یک فضای جمعی و گردهم آوردن شهروندان برای استراحت و نشستن در شهر عمل می کنند. 
امروزه همه نوع فعالیتی در شهر انجام می شود. شهروندان برای انجام هر کاری به فضای شهر می آیند، راه می روند، می ایستند و می نشینند، برخی از آن ها نیز برای گذراندن اوقات فراغت شان به شهر می آیند روی نیمکت ها و صندلی های خیابان ها ، کافه ها و پارک ها می نشینند و اتفاقات شهر را تماشا می کنند. در اینجا باید در نظر گرفت که توقف آدم ها و نشستن آن ها در شهر نشانه کیفیت فضای شهری است زیرا وقتی جاذبه های زیادی در شهر وجود داشته باشد آدم ها بیشتر تمایل به نشستن، استراحت و تماشا کردن دارند.

نیمکت ها باید یک میهمانی شهری برگزار کنند
توقف های کوتاه و یا نشستن در فضا به خصوص وقتی که آدم ها منتظر کسی یا چیزی باشند باعث می شود آن ها با دقت به دنبال جایی خوب و وسیله ای خوب برای نشستن باشند. جایی که در مسیر عبور افراد پیاده نباشد و آن ها بتوانند در آسایش کامل بنشینند.
در اینجا می بینیم که نیمکت ها یا مبلمان نشیمن نقش مهمی ایفا می کند. آدم ها می توانند بنشینند و همه چیز را تماشا کنند، بطوریکه پشتیبانی فیزیکی و روانی خوب را نیز احساس کنند. 
یکی از مکان هایی که نیمکت ها باید با دقت جانمایی شوند میدان ها هستند. زیرا فعالیت و حضور در میدان فضایی برای نشستن می طلبد و جانمایی مناسب مبلمان در اینجا به مکث و توقف کمک می کند. نیمکت ها در میدان ها باید در جاهایی قرار داده شوند که این پیام را به عابرین بدهند که « لطفا اینجا بنشینید و راحت باشید» زیرا کسانی که می نشینند باید احساس راحتی و محافظت کنند، (زیرا شهروندان سالخورده هنگام نشست و برخاست به پشتیبانی نیاز دارند) و نیز احساس کنند که موقعیت تحت کنترلشان است. اگر بنا باشد فضاهایی شهری برای همه معنایی داشته باشد باید همه بتوانند از امکانات شهری بهره ببرند.

نیمکت ها باید یک میهمانی شهری برگزار کنند

نیمکت هایی با جانمایی مناسب که چشم انداز زیبایی را ارئه می دهند

نیمکت ها باید یک میهمانی شهری برگزار کنندنیمکتی با جانمایی نامناسب به ویژه برای نشستن در فصل زمستان

شهرهای خوب معمولا مبلمان مناسبی با جانمایی مناسب برای تقویت فرصت های توقف دارند، باید چیزی باشد که مردم  به نشستن در شهر دعوت شوند. آن ها می توانند انتخاب کنند که بنشینند و موسیقی خیابانی را گوش دهند، روزنامه بخوانند و یا فعالیت های دستفروشان را نگاه کنند. می توانیم بگوییم چنین شهری در ایجاد یک میهمانی شهری ثروتمند و موفق است. 

نیمکت ها باید یک میهمانی شهری برگزار کنند

استراحت افراد و مطالعه در نیمکتی راحت و مناسب

افرادی که نیاز دارند در فضای شهر برای مدت طولانی توقف کنند، ایستادن برایشان خسته کننده بوده و به دنبال جایی برای نشستن می گردند. هر چه مدت زمان ایستادن برای آن ها طولانی تر باشد با دقت بیشتری محل نشستن شان را انتخاب می کنند. بنابراین نیمکت ها باید در جاهایی قرار داده شوند که دارای منظری خوب، سطح پایین سر و صدا ( بطوریکه امکان گفتگو وجود داشته باشد) و نبود آلودگی و در امان بودن از خیس شدگی باران باشد تا افراد دیدی خوب به زندگی و به افراد حاضر در فضا داشته باشند. 

آسایش محل نشستن بر انتخاب آن و طول مدت توقف تاثیرگذار است. البته همانطور که مصالح و پایداری نیمکت ها نیز در نشستن طولانی مدت تاثیرگذار است. 
لازم است از ایده های خلاقانه در طراحی نیمکت ها و صندلی ها استفاده شود. برای مثال صندلی ها و نیمکت های متحرک که قابل جابه جایی هستند استفاده کنندگان را تشویق می کند آن ها را به جایی ببرند که دید مناسب تری به فضا داشته یا در سایه مناسب قرار دهند. از دیگر مزیت های آنان قابل استفاده بودن در فصل های مختلف است، نیمکت ها و صندلی هایی سرد که از مصالح سنگی استفاده شده اند و در زمشتان خالی هستند می توانند در تابستان به عنوان وسیله ای برای استراحت استفاده شوند.
بنابراین آن ها می توانند این صندلی ها را جا به جا کرده و بیشترین بهره را از موقعیت مکانی، جو محیطی و منظره ببرند «آن ها قدرت انتخاب دارند».

نیمکت ها باید یک میهمانی شهری برگزار کنند

صندلی و نیمکت های متحرک برای نشستن و استراحت کردن زیر نور آفتاب 

لازم به ذکر است که آدم ها برای نشستن و توقف در شهر نیاز به برنامه ها و رویداد های مفرح دارند تا بهانه ای باشد برای ماندن در شهر.
کافی شاپ ها و رستوران ها، و نمایش های خیابانی دلیل اصلی جذابیت، سرزندگی و مطلوبیت فضای شهری است که آدم ها را به ماندن و تماشا کردن تشویق می کند. دعوت مردم به شهر تنها شروع کار است مردم در صورتی در یک مکان توقف می کنند که زیبا، معنا دار و خوشایند باشد. بنابراین برای جذابیت های فضای شهری نیز می بایست برنامه ها و تدابیری اتخاذ شود.

 

منبع: دپارتمان شهرسازی کارگشا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا