مقالات کارگشا

نمای سنگی ساختمان : انواع سنگ ها، نحوه اجرا و معرفی چند ایده

نمای ساختمان از بخش‌های مهم در طراحی آن به شمار می‌رود. در طراحی و اجرای انواع نماهای ساختمان اهداف مختلفی دنبال می‌شود اما بدون شک ارتقای جنبه‌های زیباشناختی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که یک نمای خارجی را برجسته می‌سازد. علاوه بر این نمای ساختمان می‌تواند مقاومت ساختمان در برابر عوامل مختلف را بهبود بخشد. گزینه‌های مختلفی برای استفاده در نمای ساختمان در دسترس هستند. نمای سنگی در کشور ما بسیار رواج یافته است و بر همین اساس هم در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب انواع نمای سنگی را به شما معرفی کنیم.

فاکتورهای مؤثر در انتخاب نوع نمای سنگی

در استفاده از نوع خاصی از نمای سنگی ساختمان باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر داشت. مواردی که در زیر عنوان شده‌اند شما را برای داشتن انتخابی بهتر کمک خواهند کرد.

  • نوع سنگ و مصالح به کار برده شده در نمای سنگی باید از مقاومت کافی در برابر عوامل آب و هوایی مانند نور خورشید، باران، سرما و گرما برخوردار باشند.
  • نمای سنگی ساختمان مورد نظر باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شود.
  • سنگ‌های مورد نظر باید از مقاومت خمشی و کششی مناسبی برخوردار باشند.
  • توانایی جذب آب و رطوبت آن‌ها قابل قبول باشد.
  • ماندگاری رنگ آن‌ها در برابر شرایط مختلف بالا باشد.

برای اجرای نماکاری ساختمان میتوانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

انواع نمای سنگی ساختمان

نمای سنگی ساختمان را بر اساس مصالحی که در اجرای آن‌ها به کار برده می‌شود به انواع مختلفی دسته بندی می‌کنند که هر یک نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث شده است.

انواع نمای سنگی ساختمان

نمای سنگی تراورتن

تراورتن در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای را در نما پیدا کرده است. ویژگی‌های زیادی باعث شده‌اند که این سنگ چنین محبوبیت بالایی را کسب کند. تراورتن در واقع یک سنگ رسوبی است که عوامل مختلفی در کیفیت آن تاثیر می‌گذارند.

تراورتن به مانند کربنات کلسیم به طور خاص دارای رنگ سفید است اما ناخالصی‌های موجود در آن موجبات تغییر رنگ را فراهم می‌کنند. اکسید آهن از مهم‌ترین این ناخالصی‌ها به شمار می‌رود. از مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری تراورتن در نمای سنگی ساختمان این است که دارای تخلخل بالایی است و به همین دلیل هم می‌توان به سادگی آن را در نمای ساختمان به کار برد، زیرا از قدرت چسبندگی بالایی با ملات برخوردار است. شاید مهم‌تر از این عوامل، در دسترس بودن تراورتن در ایران باشد که موجب استفاده گسترده از آن شده است. این وفور زیاد باعث پایین‌تر بودن قیمت آن نسبت به بسیاری از انواع دیگر نمای سنگی ساختمان شده است. تراورتن مقاومت خوبی در برابر سرما، گرما، اشعه ماوراءبنفش و رطوبت هوا دارد. از طرفی هم این سنگ دارای تنوع زیادی در رنگ و طرح است و سلیقه‌های زیادی را پوشش می‌دهد.

نمای سنگی تراورتن

نمای سنگی گرانیت

گرانیت نیز از دیگر سنگ‌های ساختمانی پر کاربرد در اجرای نماها به شمار می‌رود. اگرچه این سنگ در سال‌های نه چندان دور از پر کاربردترین سنگ‌ها در اجرای نمای سنگی به شمار می‌رفت، اما امروزه با توجه به فناوری‌های جدید و وجود مصالح ارزان‌تر استفاده از آن رو به کاهش است. با این وجود ویژگی‌های ساختاری سنگ گرانیت برای اجرا در نمای ساختمان‌ها بسیار ایده آل است.

گرانیت بر خلاف تراورتن که یک سنگ رسوبی است از انواع سنگ‌های آذرین است که عمده ترکیب آن از کوارتز و فلدسپار تشکیل شده است. علاوه بر کوارتز و فلدسپات، گرانیت متشکل از درصد‌های جزئی از کانی‌هایی دیگر است که همین موضوع موجب می‌شود گرانیت در طیف رنگی مختلفی دیده شود. این ترکیب شیمیایی عمدتاً گرانیتی به رنگ قرمز، صورتی، خاکستری یا سفید می‌دهد که دانه‌های تیره‌رنگی در سراسر سنگ مشاهده می‌شود.

نمای سنگی گرانیت

به دلیل بالا بودن درصد سیلیس در گرانیت این سنگ بسیار سخت بوده و در برابر سایش و ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است. نمای سنگی گرانیتی دارای چگالی بالا بوده و در برابر نفوذ آب و ضربه بسیار مقاوم است. سنگ نمای گرانیت به‌این‌علت که از معادن استخراج‌ شده و برش و صیقل آن پر هزینه است قیمت بالایی دارد. همین قیمت بالا باعث گرایش کمتر افراد به استفاده از آن در نمای سنگی شده است. گرانیت نیز در برابر سرما، گرما، اشعه ماورای بنفش و رطوبت هوا مقاومت خوبی دارند اما در برخی موارد ممکن است کانی‌های آهن موجود در آن‌ها در اثر رطوبت هوا، اکسید شده و موجب تغییر ظاهر آن شوند.

نمای سنگی مرمر

مرمر نیز به مانند گرانیت با روی کار آمدن مصالح سنگی ارزان قیمت‌تری مانند تراورتن از رونق افتاده است و استفاده از آن در ساختمان سازی و نماکاری ساختمان عمدتاً در مقیاس‌های کوچک و بیشتر در طراحی داخلی استفاده می‌شود. البته این به این معنا نیست که نمی‌توان از آن در اجرای نمای سنگی ساختمان بهره برد بلکه تنها هزینه آن بالاتر خواهد بود.

سنگ مرمر در واقع نوعی سنگ آهکی است که تحت فشار و حرارت به واسطه تبلور مجدد هنگام دگرگونی سنگ‌های آهکی ایجاد می‌شود. این سنگ در مقایسه با گرانیت ضعیف‌تر و نسبت به تراورتن محکم‌تر است. سنگ مرمر از قابلیت صیقل پذیری بالایی برخوردار است و سطحی آینه‌ای دارند. سنگ مرمر نسبت به گرانیت از مقاومت کمتری در برابر رطوبت برخوردار است. سنگ مرمر نسبت به مرمریت بیشتر دگرگون شده و رنگ‌ها و رگه‌هایی که در آن مشاهده می‌شود حاکی از ناخالصی‌های سنگ آهک اولیه است. مرمر در برابر هوازدگی، گازها و باران اسیدی مقام است اما در طولانی‌ مدت در اثر شرایط اقلیمی مختلف ممکن است رنگ و جلای خود را از دست دهد و به همین دلیل هم بهتر است در مناطق سردسیر و در فضای باز استفاده نشود.

نمای سنگی مرمر

نمای سنگی شیست

شیست از دیگر مصالح سنگی محبوب برای کاربرد در نمای ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف است. شیست در واقع یک سنگ دگرگونی است. شیست یک سنگ دگرگونیِ با کلاسِ متوسط مسطح و لایه لایه و ورقه‌ای و با ضخامت متغیر تقریباً موازی است. شیست دارای بیش از ۵۰ درصد مواد معدنی از کوارتز و فلدسپات است. شیست‌ها می‌توانند از دگرگونی انواع متفاوت سنگ‌ها و رسوبات از جمله رسوبات رسی، ماسه‌سنگ‌های کربناته، سنگ‌های نیمه بازیک، بازیک و اولترابازیک در محیط‌های آبدار و خشک نیز به وجود آیند.

سنگ‌های شیست ورقه‌ای کوهی که از معدن استخراج می‌شوند و قیمت تمام شده سنگ‌های ورقه‌ای بسیار مقرون به‌صرفه بوده زیرا مانند سنگ‌های ساختمانی دیگر هزینه‌های جانبی برای تولید ندارد. یکی از زیباترین، ارزان‌ترین و بادوام‌ترین انتخاب‌ها جهت نمای ساختمان، باغ و ویلای شما سنگ‌های شیست ورقه‌ای هستند که به رنگ‌های مختلف در بازار یافت می‌شوند.

نمای سنگی شیست

نمای سنگی شیست

انواع دیگر نمای سنگی ساختمان

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد از رایج‌ترین مصالح سنگی در اجرای نماکاری ساختمان‌ با کاربری‌های مختلف هستند. با این وجود، مصالح سنگی دیگری نیز وجود دارند که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند و عمدتاً در ترکیب با دیگر مصلح بسیار استفاده می‌شوند. کوارتزیت از جمله این سنگ‌ها است که با توجه به دگرگون بودن از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. همین مقاومت و سختی بسیار بالا کار با آن را دشوار کرده است. هورنفلس که در ایران مرمر سیاه خوانده می‌شود، بازالت، اسلیت، ماسه‌سنگ و سنگ چینی از دیگر مصالح سنگی در نمای ساختمان‌ها هستند. در زیر نمونه کارهایی از انواع نمای سنگی ساختمان ارائه شده است.

انواع دیگر نمای سنگی ساختمان

انواع دیگر نمای سنگی ساختمان

انواع دیگر نمای سنگی ساختمان

انواع دیگر نمای سنگی ساختمان

انواع دیگر نمای سنگی ساختمان

انواع دیگر نمای سنگی ساختمان

انواع دیگر نمای سنگی ساختمان

سخن آخر

نماهای سنگی در صورت اجرای مناسب و استفاده از مصالح سنگی ایده آل با توجه به شرایط اقلیمی، می‌توانند مزیت‌های قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار دهند. انواع مختلفی از مصالح سنگی را می‌توان انتخاب کرد. انتخاب شما در وهله اول تحت تاثیر بودجه‌ای که دارید قرار خواهد گرفت. سلیقه شخصی، شرایط آب و هوایی منطقه و کاربری ساختمان از دیگر عوامل تأثیرگذار بر این انتخاب هستند.

منبع

https://theconstructor.org/building/stones-building-constructions/36144/

https://www.designingbuildings.co.uk/wiki/Types_of_stone

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا