مقالات کارگشا

نقش دوربین های نقشه برداری در اجرای پروژه های ساختمانی

بالابردن دقت در اجرای پروژه های ساخت و ساز باعث  بالا رفتن کیفیت ساخت و منجر به افزایش عمر بهره برداری از ساختمان می گردد.دوربین های نقشه برداری ترازیاب (نیو) و زاویه یاب (تئودولیت) جهت درج رقوم ارتفاعی و ایجاد زوایا و پیاده کردن پلان اصلی بر روی سایت پلان در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین نقشه برداری

موارد استفاده از دوربین‌های نقشه برداری

موارد استفاده از دوربین ترازیاب (نیو) و زاویه یاب (تئودولیت) در اجرای ساختمان:

  1. در پروژه های ساختمانی هنگام خاکبرداری محل فونداسیون و طبقات منفی (گودبرداری) جهت جلوگیری از خاکبرداری بیش از حد و پایین تر از کد ارتفاعی مورد نظر، کف گود با دوربین ترازیاب (نیو) کنترل می گردد و با بهره گیری از این دستگاه دقیق (ابزار دقیق) از ضایعه گودبرداری بیشتر از ارتفاع خواسته شده در نقشه، جلوگیری به عمل می آید.
  2. جهت پیاده کردن نقشه پلان اصلی بر روی سایت پلان، از دوربین تئودولیت (زاویه یاب) استفاده می شود و در این مرحله از کار نقاط رئوس نقشه (نقاط رئوس پیرامونی) توسط دوربین نقشه برداری تئودولیت با دقت بالا مشخص می گردد.
  3. ایجاد میخ های کمکی در خارج از محیط پیرامونی پلان فونداسیون ساختمان جهت دست یابی مجدد به رئوس پیرامونی پلان فونداسیون پس از خاکبرداری و گودبرداری و از بین رفتن نقاط نقشه، پیاده کردن مجدد نقشه در گود توسط دوربین تئودولیت صورت می پذیرد.
  4. بهره بردن از دوربین تئودولیت و ترازیاب به صورت همزمان در عمل نصب بیس پلیت ها (صفحه ستون ها) در ساختمان های با اسکلت فولادی جهت نصب دقیق بیس پلیت ها در نقطه اصلی خود مطابق نقشه و نصب در ارتفاع مناسب مطابق کدهای ارتفاعی مندرج در نقشه های اجرایی.
  5. میخ کوبی مرکز تمام ستون ها قبل از اجرای بتن مگر و هنگام پیاده کردن نقشه فونداسیون بر روی زمین گودبرداری شده در ساختمان های با اسکلت بتنی و فلزی.
  6. ایجاد خط تراز مبنا بر روی تمام ستون ها بعد از اتمام اسکلت فلزی و بتنی جهت مشخص نمودن تراز کف تمام شده طبقات و تراز زیر کلیدها و پریزها، شیرآلات، چهارچوب های درهای داخلی و پنجره ها با دوربین ترازیاب نیو یا زاویه یاب (تئودولیت).
  7. هنگام کروم بندی بام جهت شیب بندی کد ارتفاعی روی کروم ها، استفاده از دوربین ترازیاب (نیو) زمان کار را کوتاه کرده و دقت کار را بالا می برد.
  8. مشخص نمودن کدهای ارتفاعی محوطه (حیاط)، خیابان یا کوچه، کف طبقه همکف یا پیلوت با دوربین ترازیاب صورت می پذیرد.

دوربین نقشه برداری نیوو

در موارد فوق الذکر هشت گانه، استفاده از دوربین های نقشه برداری در هنگام اجرای پروژه های ساختمانی با شیلنگ تراز و متر لیزری نیز قابل اجرا هستند اما استفاده از دوربین های نقشه برداری که ابزارهای با دقت بالا محسوب می شوند، خطاهای انسانی و ابزاری را به حداقل رسانیده و در اجرای صحیح پروژه های ساختمانی تأثیر به سزایی دارند.
این مطلب مبتنی بر تجربیات کارگاهی در بکارگیری دوربین های نقشه برداری ترازیاب و زاویه یاب نوشته شده است و در قسمت دوم مطالب به جزئیات موارد هشت گانه پرداخته خواهد شد.
 

این مطلب ادامه دارد…

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا