مقالات کارگشا

نقاشی منزل : معرفی بهترین انواع رنگ + مراحل اجرای آن

نقاشی منزل از روش‌های ارزان ایجاد تنوع و یا پاک‌سازی دیوارهای خانه است. گاهی ممکن است کودکان روی دیوارها نقاشی بکشند یا آن‌ها را خراش دهند، گاهی نیز لکه‌هایی مانند نم و رطوبت زیبایی دیوار را خدشه‌دار می‌کند، البته دلیل نقاشی منزل را می‌توان ایجاد تنوع دانست. به هر حال دلایل زیادی برای رنگ آمیزی خانه وجود دارد که موضوع این مقاله نیست. در این مبحث به معرفی و بررسی انواع رنگ‌ها، مراحل نقاشی و روش‌های اجرای آن می‌پردازیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

در ابتدا از کسانی که با زبان انگلیسی آشنایی دارند، دعوت می‌کنم این ویدئوی آموزشی کامل را مشاهده کنند:

چه رنگ‌هایی برای نقاشی منزل مناسب هستند؟

به طور کلی انواع رنگ‌های پلاستیک و روغنی با ظاهری مات، نیمه مات و براق در بازار موجود هستند که همگی آن‌ها برای رنگ آمیزی خانه مناسب هستند. انتخاب بین آن‌ها به سلیقه و هدف از نقاشی ساختمان بستگی دارد. به طور مثال اگر خانه‌ای را اجاره می‌کنید و قصد تمیزکاری آن را دارید بهتر است برای این منظور از رنگ‌های پلاستیکی که قیمتی ارزان‌تر و پوشانندگی بیشتری هم دارند استفاده کنید، ولی اگر خانه‌ای خریده‌اید و پیش از جابجا شدن و مستقر شدن در آن، قصد تمیزکاری دارید، بهتر است از رنگ‌های روغنی که ماندگاری بالاتری دارند، استفاده کنید.

چه رنگ هایی برای نقاشی منزل مناسب هستند؟

رنگ پلاستیک بهتر است یا رنگ روغنی؟

به طور کلی نقاشی منزل با استفاده از رنگ‌های پلاستیکی بسیار راحت‌تر است. این رنگ‌ها پایه آب هستند به این معنی که با آب می‌توان آن‌ها را رقیق کرد. استفاده از آن‌ها نیاز به تخصص در زمینه رنگ آمیزی ندارد و سریع‌تر نیز خشک می‌شوند. رنگ‌های روغنی برخلاف رنگ‌های پلاستیکی پایه آب نیستند و آن‌ها را باید با تینر رقیق کرد که این امر نیاز به تجربه دارد. از طرفی هم رنگ آمیزی با رنگ روغنی دشوارتر است و ممکن است نتیجه نهایی مطلوب نباشد. از آنجایی که رنگ‌های روغنی پایه آب نیستند کمی دیرتر خشک می‌شوند و ممکن است بوی آن‌ها برای بسیاری آزار دهنده باشد.

«چنانچه قصد نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان خود را دارید، درخواست خود را در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا درج نمایید.»

بهترین رنگ برای دیوار خانه کدام است؟

اصولاً چون دیوارها در معرض انواع ضربات و آسیب‌ها قرار دارند و در مدت زمان کوتاهی نیاز به بازسازی و رنگ آمیزی مجدد دارند، بهتر است از رنگ‌های پلاستیک مات و نیمه مات روشن برای نقاشی آن‌ها استفاده کرد. هزینه کمتر این رنگ‌ها نسبت به رنگ‌های روغنی به صرفه‌تر است. همچنین پوشانندگی آن‌ها نیز بیشتر است و می‌توان با دو مرحله رنگ آمیزی، دیوار را به شکل مطلوبی درآورد. از طرفی هم رقیق کردن رنگ‌های پلاستیک بسیار راحت است و اگر از آب زیادی استفاده شد، می‌توان با اضافه کردن رنگ، غلظت مناسب را به دست آورد. این در حالی است که رقیق کردن رنگ روغنی نیاز به تجربه و مهارت دارد و ممکن است در این راه یک سطل رنگ اتلاف شود.

بهترین رنگ برای دیوار خانه کدام است؟

دیوارها و سقف را چه رنگی کنیم؟

بیشتر افراد از رنگ‌های روشن مانند سفید، کرمی روشن یا به اصطلاح رنگ استخوانی برای نقاشی منزل استفاده می‌کنند. این امر به این دلیل است که رنگ‌های روشن هم به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک می‌کند و هم عیوب دیوار مانند خط و خش یا فرورفتگی را نمایان نمی‌کند. از طرفی هم رنگ گچ هم سفید است و اگر دیوار با رنگ سفید رنگ آمیزی شود و جایی از دیوار جا بماند و رنگ نشود، نمود چندانی نخواهد داشت. اگر طرفدار رنگ‌های روشن هستید، رنگ‌هایی نظیر آبی، یاسی، صورتی، طوسی و … نیز برای رنگ ‌آمیزی دیوارها نیز مناسب هستند.

پیشنهاد ویژه: نقاشی ساختمان، از انتخاب رنگ تا اجرا و هزینه های رنگ آمیزی

مراحل نقاشی منزل کدام است؟

بسیاری با رسیدن سال نو به رنگ آمیزی و تمیزکاری منزل روی می‌آورند و برای این کار از افراد متخصص کمک می‌گیرند. در این بین نیز افرادی هستند که قصد دارند خودشان به نقاشی منزل بپردازند و از هزینه‌ها بکاهند. در ادامه چگونگی رنگ آمیزی و مراحل مختلف آن توضیح داده شده است. به خواندن ادامه دهید.

مراحل نقاشی منزل کدام است؟

انتخاب رنگ و نوع آن

پس از انتخاب رنگ و تناژ رنگی که می‌خواهید آن را روی دیوارها اجرا کنید و بررسی شرایط دیوارها و سقف به مغازه یا فروشگاه‌های رنگ و ابزار ساختمانی بروید و رنگ و ابزار مورد نظر خود را خریداری کنید. اینکه دیوارها با گچ پوشانده شده‌اند و یا رنگی قدیمی دارند نیز در انتخاب نوع رنگ مؤثر است، پس در انتخاب خود دقت کنید. فروشنده در این راه می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

مواد اولیه و ابزارهای مورد نیاز برای نقاشی منزل

اگر اولین بار است که به نقاشی منزل می‌پردازید. باید عرض کنم که در این راه به مواد و ابزارهایی نیاز دارید. رنگ، سطل رنگ، قلم مو، غلطک، سطل رنگ یا ظرف مناسب رنگ آمیزی با غلطک، سمباده، بتونه، تینر، چسب نواری پهن مخصوص رنگ آمیزی، کاردک، کاتر، نردبان یا چهارپایه، دستکش کار، عینک پلاستیکی، کلاه و پلاستیک برای پوشاندن دیوارها و وسایل از این جمله هستند.

مواد اولیه و ابزارهای مورد نیاز برای نقاشی منزل

بهترین ابزار برای رنگ آمیزی دیوارها و سقف چیست؟

از آنجایی که دیوارها سطح زیادی از خانه را می‌پوشانند باید از وسیله برای رنگ آمیزی استفاده کرد که بتواند به سرعت این سطح بزرگ را پوشش دهد و خسته کننده هم نباشد. به نظر می‌رسد که غلطک بهترین گزینه است و نسبت به قلم مو ارجحیت دارد. البته پیستوله نیز سرعت پوشانندگی خوبی دارد ولی از طرفی نیز قیمت بالایی هم دارد. این وسیله برای افرادی که در زمینه نقاشی منزل متخصص هستند کارآمد است.

مطلب پیشنهادی: تکنیک های رنگ آمیزی دیوار ، ۱۰ ترفند که حتما باید بدانید!

آماده سازی محل

بهترین روش برای رنگ آمیزی منزل، روش بخش به بخش و اتاق به اتاق است. در این روش یک اتاق یا بخشی از یک اتاق بزرگ را آماده می‌کنید، رنگ آمیزی کرده و سپس به بخش دیگر می‌روید. آماده سازی محل برای نقاشی شامل قطع برق، در آوردن کلید و پریزها یا چسب کاری آن‌ها به وسیله چسب نواری، پر کردن فرورفتگی‌ها و خط و خش روی دیوار به وسیله بتونه و کاردک (دستور استفاده از بتونه روی آن نوشته شده است) سمباده زنی و صاف و هموار کردن بخش‌های بتونه زده شده پس از خشک شدن آن، چسب کاری قرنیزها و چارچوب درها به وسیله چسب نواری برای جلوگیری از رنگی شدن آن‌ها و در نهایت پلاستیک کشی روی درب‌ها و بخش‌هایی که نمی‌خواهید رنگی شوند، است.

آماده سازی محل

آماده سازی رنگ

ابتدا به آرامی درب رنگ را باز کنید و آن را درون سطل رنگ بریزید. اگر رنگ پلاستیک است به میزان لازم در آن آب بریزید و با یک وسیله مانند یک تکه چوب یا فلز بلند رنگ را هم بزنید تا یکدست شود. اگر رنگ روغنی است، آن را درون سطل رنگ بریزید و تینر را به آن اضافه کنید سپس به وسیله چوب یا میله‌ای فلزی آن را هم بزنید تا یکدست شود.

آماده سازی رنگ

رقیق کردن رنگ و ساخت رنگ با غلظت مناسب

با استفاده از همان وسیله‌ای که اقدام به هم زدن رنگ کردید، از غلظت مناسب رنگ اطمینان حاصل کنید. چوب یا میله فلزی را درون رنگ کنید سپس آن را بالا بیاورید، رنگ نباید خیلی شل باشد و به سرعت از روی میله درون سطل ریخته شود و همینطور نباید بیش از حد سفت باشد که جاری شدن آن مشکل باشد. اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، کم کم آب یا تینر را به رنگ اضافه کنید و غلظت آن را چک کنید.

رنگ کاری دیوارها و سقف

پس از آماده سازی رنگ و محل، نقاشی منزل شروع می‌شود. غلطک را درون رنگ ببرید، سپس آن را روی دیوار بکشید. بهتر است این کار را به صورت زیگزاگ انجام دهید و تا جایی که امکان دارد، گوشه‌ها را نیز رنگ کنید. وقتی به اصطلاح یک دور رنگ روی دیوار اجرا کردید، دوباره یک دست دیگر روی آن اجرا کنید و در آخر نیز غلطک بدون رنگ را روی دیوار بکشید تا اگر در جایی رنگ شره کرده است یا حباب‌هایی به وجود آمده، برطرف شوند.

پس از رنگ آمیزی دیوارها، با استفاده از قلم مو به رنگ آمیزی کنج‌ها و حدفاصل سقف و دیوارها کنید. روش رنگ آمیزی سقف نیز مانند دیوارها است، اگر رنگ دیوارها و سقف یکسان است، الویتی در رنگ آمیزی وجود ندارد، ولی اگر متفاوت است بهتر است ابتدا سقف رنگ آمیزی شود سپس نقاشی دیوارها صورت پذیرد؛ زیرا در نقاشی سقف ممکن است لکه رنگ آن روی دیوارها بیفتد و زیبایی رنگ دیوارها را خدشه‌دار کند. البته پوشاندن دیوارها با پلاستیک یا روزنامه نیز راه خوبی برای جلوگیری از ایجاد لکه روی دیوارها است.

طرح انداختن روی دیوارها

برخی رنگ آمیزی ساده دیوارها را کسل کننده می‌پندارند و به این منظور از ایجاد تنوع طرح‌ها با استفاده از رنگ روی دیوارها طرح می‌اندازند. اگر شما نیز قصد طرح انداختن روی دیوارها را دارید. باید در هنگام تهیه ابزارهای نقاشی منزل، شابلون با طرح مورد نظر را نیز خریداری کنید. پس از اتمام رنگ آمیزی دیوارها و خشک شدن آن‌ها، شابلون‌ها را با استفاده از چسب کاغذی روی دیوار در جای مناسب، بچسبانید سپس با استفاده از اسفنج، قلم ‌مو یا غلطک اقدام به رنگ آمیزی از روی شابلون کنید. پس از خشک شدن رنگ، شابلون‌ها را از دیوار جدا کنید.

طرح انداختن روی دیوارها

تمیزکاری و شستن ابزارها

پس از اتمام نقاشی منزل، تمیزکاری محل و ابزارها گام بعدی است. چسب کاری‌هایی که به منظور جلوگیری از ایجاد لکه رنگ روی قرنیزها و کلید و پریزها انجام شده بود، بهتر است پیش از کامل خشک شدن رنگ کنده شوند. این کار باید به آرامی و در صورت لزوم با استفاده از کاتر انجام شود.

پاک کردن رنگ پلاستیک

شستشوی ابزارها نیز باید پس از اتمام کار به سرعت انجام شود. اگر از رنگ پلاستیک استفاده کرده‌اید، کار شما برای تمیزکاری قلم موها و غلطک بسیار راحت است. شستن ابزارها درون سینک با استفاده از آب تا پاک شدن کامل رنگ بهترین روش است. برای بهتر پاک شدن رنگ می‌توانید از مایع ظرف‌شویی یا دستشویی استفاده کنید. پس از شستشو، ابزارها را آویزان کنید تا خشک شوند، سپس نگهداری کنید.

پاک کردن رنگ روغنی

اگر از رنگ روغنی استفاده کرده‌اید، شاید دور انداختن قلم مو و غلطک آسان‌ترین کار باشد، اگر قصد نگهداری از آن‌ها را دارید توصیه می‌کنم یک سطل که ابزارها درون آن جای می‌گیرند را انتخاب کنید و ابزارها را درون آن بگذارید و آن را با تینر پر کنید و به گوشه‌ای بگذارید تا رنگ روی ابزار به مرور از روی آن‌ها پاک شود، سپس قلم مو و غلطک را با استفاده از آب و صابون بشویید و خشک کنید.

پاک کردن رنگ روغنی

نکته: اگر در هنگام نقاشی منزل خسته شده‌اید و می‌خواهید خستگی در کنید، در سطل رنگ را ببندید و قلمو و غلطک را با استفاده از پلاستیک بپوشانید تا به اصطلاح هوا نکشند. اگر برای مدت طولانی‌تری رنگ آمیزی را متوقف می‌کنید پیشنهاد می‌کنم قلمو و غلطک را با پلاستیک و فویل آلومینیوم بپوشانید و درون یخچال قرار دهید.

سخن آخر

نقاشی منزل از تکنیک‌های ارزان و آسان نوسازی دیوارها و سقف است که با مقداری تجربه و مهارت می‌توان آن را اجرا کرد. انتخاب نوع رنگ، آماده سازی رنگ و محلی که رنگ آمیزی می‌شود نیز از ترفندهایی است که هر نقاشی باید بداند. اگر تمایل به رنگ آمیزی خانه خود دارید ولی نمی‌توانید خودتان این کار را انجام دهید، با ثبت سفارش در سامانه آنلاین کارگشامی‌توانید یک گروه یا نقاش ماهرپیدا کنید.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا