مقالات کارگشا

ملاحظات مهم مربوط به ساخت و ساز با رویکرد انرژی در ساختمان

انتخاب محل قرار گرفتن ساختمان خود می تواند در کاهش میزان اتلاف انرژی آن موثر باشد. شرایط اقلیمی در محدوده کوچکی از یک منطقه متغیر است. به عنوان مثال شرایط دما و باد با توجه به ارتفاع محل ساختمان تغییر خواهد کرد. وقتی مساحت زمین بالاتر از یک سوم شیب قرار می گیرد، اما دور از نوک تپه واقع شود، در این صورت شیب مطلوب در خرده اقلیم مشرف به جنوب است. شکل ساختمان نقش بسزایی در ساختار انرژی ایفا میکند. سطح خارجی ساختمان در تماس مستقیم با شرایط آب و هوایی بیرون بوده و میزان انرژی باارزشی را به هوای بیرون هدایت می کند. طراحی ساختمان باید تضمین کند که کوچکترین سطح خارجی ممکن در ارتباط با حجم ساختمان، در معرض هوای بیرون قرار می گیرد. شکل ایدهآلی که برای این منظور در نظر گرفته شده مکعب است، اما این فرض ایدهآل فقط برای خانه های مستقل، کاربرد دارد.

رویکرد انرژی در ساختمان

ترکیب نقشه زمین

 در استفاده از انرژی خورشیدی غیرفعال، گرما با استفاده از تابش مستقیم نور خورشید و گرمای ذخیره شده در ساختارهای مفهومی مانند دیوار و کف، مورد استفاده واقع میشود. به دلیل شرایطی که به واسطه آنها انرژی خورشیدی به صورت غیرمستقیم استفاده می شود، ترکیب یا آرایش نقشه لزوما از یک ساختار منطقی و خاصی پیروی می کند. محل قرار گرفتن اتاق خواب و پذیرایی به طور پیوسته باید مشرف به شیب جنوب و مجهز به پنجره های بزرگ باشد. علاوه بر این، فراهم ساختن سازه های شیشه ای صیقلی در مکانهای یادشده، مفید خواهد بود. در ارتباط با این موضوع که سه دلیل وجود دارد.

1- گسترش فضای زندگی

 ۲- دریافت انرژی خورشیدی

۳- ایجاد ناحیه متعادل کننده گرمایی

انرژی در ساختمان

استفاده فعال از انرژی خورشیدی نیاز به استفاده از تجهیزاتی مانند کلکتورهای خورشیدی، لوله کشی و پمپهای گردش آب برای انتقال انرژی خورشیدی دارد. این سیستم. مستلزه هزینه های سرمایه گذاری و نگهداری سنگینی است که صرفا با صرفه جویی در هزینه انرژی، تامین میشود. در نتیجه چنین سیستم هایی را نمی توان از نظر اقتصادی در خانه های مسکونی مستقل به کار برد. استفاده غیرفعال از انرژی خورشید نیاز به بهره گرفتن از ساختارهای ویژه ای مانند ذخیره گرمایی مانند دیوار، سقف و ساختارهای شیشه ای دارد. کارآیی این سیستم به عوامل ویژهای بستگی دارد.

 ۱. شرایط اقلیمی – مانند متوسط دمای ماهیانه، شرایط هندسی تابشی، مدت زمان تابش و سطح انرژی تابش،

 ۲. روش استفاده از انرژی خورشید – مانند استفاده غیرمستقیم و استفاده مستقیم

 ۳. انتخاب مصالح – مانند میزان قابلیت جذب سطح و میزان قابلیت ذخیره گرمایی مصالح برش عرضی خانه ای که صرفا برای جذب اشعه های پراکنده در آسمان ابری طراحی شده است.

انرژی در ساختمان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا