مقالات کارگشا

معرفی 5 نمای کاهش دهنده آلودگی هوا ( قسمت اول: پروژه ققنوس)

پیشنهاد می شود قبل از مطالعه این محتوا، مطالب زیر را بخوانید:

چگونه هوای شهرمان را تمیز نگه داریم؟

ساختمان های خورنده آلودگی چیست؟

یکی از مشکلات اساسی که شهرهای بزرگ از جمله تهران با آن مواجه هستند، آلودگی هوا است. طبق مطالعاتی که در سال 2014 و با عنوان ذرات آلوده کننده هوا و بیماری های قلبی عروقی صورت گرفته است، اکنون زمان آن رسیده است که به طور جدی به مساله آلودگی هوا رسیدگی شود چرا که در سال 2010 در حدود 3 میلیون مرگ و میر در سراسر جهان به جهت قرار گرفتن افراد در معرض سطوح بالایی از ذرات آلوده کننده هوا اتفاق افتاده است.

طبق کشفیات این مطالعه، هوای آلوده، نهمین علت مرگ و میر زودرس در سراسر دنیا بوده است و بیشترین بیماری هایی که به ذرات آلوده کننده هوا نسبت داده می شود، بیماری های قلبی و عروقی می باشد.

داده های سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، شامل نتایجی از آلودگی هوای محیط (بیرونی) می باشد که از نظارت و تحقیق بر 1.600 شهر در 91کشور حاصل شده است. بر اساس آمار و ارقام حاصله تنها 12 درصد از مردمی که در آن شهرها زندگی می کنند هوایی را تنفس می کنند که مطابق با سطوح استاندارد کیفی هوا WHO  یا World Health Organization است.

حدود نیمی از جمعیت شهرهای مورد مطالعه، در معرض هوای آلوده ای قرار دارند که سطح آلودگی آنها حداقل 2.5 برابر بیشتر از سطوح استاندارد توصیه شده توسط WHO است. این بدین معنی است که این افراد در معرض خطرات بیشتری از مشکلات سلامتی طولانی مدت و جدی قرار می گیرند.

هنگامی که به دنبال راهکارهایی جهت کاهش آلودگی هوا هستیم، بدیهی است که طبیعت بهترین گزینه ها را در بر دارد. فضای سبز میزان دی اکسید موجود در جو را کاهش داده و در حالیکه درجه هوا را در مراکز شهری تعدیل می کند، کیفیت هوا را نیز بهبود می بخشد. گفتنی است در مواردی که زمین جهت کاشت فضای سبز کم باشد نمای خانه ها خود منزل گاه گیاهان است.

در ادامه پنج پروژه قابل اجرامعرفی می شود که می تواند در جهت کاهش آلودگی در شهرهای جهان به کار گرفته شود:

(این مقاله به صورت سریالی در 5 بخش برای کاربران عزیز فراهم شده است. لطفا جهت مطالعه هر پروژه روی لینک مربوطه کلیک نمایید.)

برج های ققنوس، ووهان (Wuhan):

پنج نمای کاهش دهنده آلودگی هوا

معماران بریتانیایی Chetwood با همکاری گروه Hua Yan ، در سال 2004 طرح پیشنهادی خود را در قالب دو برج به نام ققنوس ارئه کردند که با آلودگی هوا در ووهان، واقع در چین، مقابله خواهد کرد و تاثیری جهانی ایجاد خواهد نمود.

طی پیش بینی های صورت گرفته قرار بر این بوده است که ساخت این برج ها تا اواخر سال گذشته (2018) به طول بی انجامد و بخشی از یک برنامه جامع (master plan) زیست محیطی برای شهر ووهان (که معروف به شهر هزار رودخانه است) باشد.

پنج نمای کاهش دهنده آلودگی هوا

برج های ققنوس با ارتفاع 1 کیلومتر بلندترین برج های جهان می باشد، (150 متر بلندتر از برج خلیفه) که بر روی رودخانه Yangtzeدر تقاطع نه استان بر افراشته می شوند و با اشغال سطحی در حدود 7 هکتار به عنوان یک منبع تجدید پذیر انرژی عمل می کنند.

ایده طرح اولیه پروژه:

بنا به سفارش کارفرمایان این پروژه، قرار بر این نهاده شد که طرح برج های ققنوس با توسعه سبک جدیدی از معماری توام با تاکید بر هویت چینی بنا نهاده شود.

پیرو این سفارش ، کانسپت این برج بر اساس سنت چینی از Fenghuang (یک پرنده اسطوره ای در فرهنگ چین) گرفته شد. یک برج از این دو برج تحت عنوان Feng (مرد)  شناخته می شود و به عنوان ساختمانی با عملکردهای مختلف مسکونی، اداری و تجاری در 100 طبقه خدمات رسانی کرده و به نسبت برج دیگر از ارتفاع بیشتری برخوردار است. در حالیکه برج Huang (زن) با ارتفاعی کمتر، بلندترین باغ عمودی دنیا را در بر می گیرد.

پنج نمای کاهش دهنده آلودگی هوا

در حقیقت به کار گیری یک جفت برج در طرح برج های ققنوس، عناصر دوگانه فرهنگ چینی را در تضاد با فرم های یکپارچه غربی انعکاس می دهد. پلان این طرح همچنین به تبعیت از فرم yingyang به مانند یک واحد کاملا متعادل و در عین حال متضاد عمل می کند، به عبارت دیگر این دو آسمان خراش دو طبیعت کاملا متفاوت را در یک طرح واحد اعمال می کنند.

اجزای تشکیل دهنده و سیستم های عملکردی برج های ققنوس:

اگر چه کارفرمایان در نظر داشتند که تجربه برج ایفل در گامی فراتر برای بازدید کنندگان در این برج فراهم شود، این برج قرار نیست تنها به عنوان یک سازه نمادین در ووهان قد عمل کند. این سازه قرار است به عنوان یک فیلتر اکولوژیکی غول پیکر برای محیط زیست عمل کند.

شاید مهمترین ویژگی زیست محیطی  یک سازه، سیستمهای تصفیه آلودگی آب و هوا باشد. این برج ها طراحی شدند تا نه تنها هوای آلوده شهر را تمیز کرده و بازیافت کند تا کیفیت هوای شهر بهبود پیدا کند، بلکه از آنجا که بر روی یک رودخانه واقع شده اند و این رودخانه خود به چندین رودخانه دیگر متصل است، برج های ققنوس آب رودخانه ها را تصفیه کرده و در مجموع به بهبود کیفیت آب و اکولوژی محلی کمک می کنند.

پنج نمای کاهش دهنده آلودگی هوا

برج  Feng از به روز ترین تکنولوژی ها به جهت تامین نیروهای الکتریکال و مکانیکالخود و برج Huang بهره می برد. نیروهای تولید شده در این دو برج تجدید پذیر بوده که طی فرایندی سیمبیوتیک (همزیگر) تولید می شوند. جالب توجه است که هر دو برج انرژی مضاعف خود را به ساختمان ها و بخش های مجاور خود انتقال می دهد.

معماران این طرح می گویند، این طرح شامل مجموعه کاملی از سیستمهای محیطی نوآورانه می باشد: روکش فوتوولتائیک سبک وزن، پوشش جذب کننده آلودگی بیو داینامیک، دودکش های حرارتی، توربین های بادی، سیستم بازیافت آب همراه با سیستم بازیافت زباله از طریق بویلرهای (دیگ) زیست توده، باغ های معلق و سلول های سوخت هیدروژن.

پنج نمای کاهش دهنده آلودگی هوا

این دو برج بر روی یک ابر سازه فلزی با هسته های بتنی بنا نهاده شده است. سه حجم کره مانند عظیم به صورت معلق در اطراف برج ها واقع شده است که شمایی ماورایی به برج ها می بخشد که گویی این برج ها متعلق به این کره نیستند.

پنج نمای کاهش دهنده آلودگی هوا

معرفی 5 نمای کاهش دهنده آلودگی هوا (قسمت دوم: پروژه پاویون ایتالیا)

معرفی 5 نمای کاهش دهنده آلودگی هوا ( قسمت دوم: پروژه پاویون ایتالیا)

این ساختمان 35 متری که توسط شرکت معماری ایتالیایی Nemesi و شرکا طراحی شده است، از یک نمای کاهش دهنده آلودگی هوا به مساحت 9000 متر مربع پوشیده شده است که این نما از 900 پنل بیوداینامیک i.active (ترکیبی از خواص سازگاری با محیط زیست، زیبایی شناختی و عملکرد بالا) سیمانی توسعه یافته توسط Italcementi شکل یافته است.

«پاویون ایتالیا» شامل یک بنای ساخته شده به صورت دائمی با نام Palazzo Italia و چندین بنای موقتی می باشد.

پروژه پاویون ایتالیا (Palazzo Italia)

مشخصات پروژه

بنای دائمی این مجموعه، پروژه ای شش طبقه به نام Palazzo Italia است و به جهت برگزاری نمایشگاه 2015 بزرگ میلان ساخته شد. در نگاه اول این بنا بسیار مجلل و پر زرق و برق به نظر می رسد، اما در گامی فراتر با جذب آلودگی هوا، فضای زندگی سالمتری را برای شهروندان میلانی فراهم می کند.

این ساختمان 35 متری که توسط شرکت معماری ایتالیایی Nemesiو شرکا طراحی شده است، از یک نمای کاهش دهنده آلودگی هوا به مساحت 9000 متر مربع پوشیده شده است که این نما از 900 پنل بیوداینامیک i.active (ترکیبی از خواص سازگاری با محیط زیست، زیبایی شناختی و عملکرد بالا) سیمانی توسعه یافته توسط Italcementi شکل یافته است. Palazzo Italia در واقع از طریق این پوسته، دود را جذب کرده و آلودگی را از هوا می گیرد. این پنل های به شکل پوشش های خطی مورب سفید رنگ، این مجموعه را به بنایی نوآورانه و پایدار تبدیل کرده است.

پروژه پاویون ایتالیا (Palazzo Italia)

در ساخت خطوط مورب و پوشاننده نما که به صورت رندم و اتفاقی شکل یافته اند، به میزان 50 درصد از مصالح ریزدانه بازیافتی استفاده شده است، از جمله این مصالح، ته مانده از معادن مرمر در Carrara می باشد. این مصالح در مقایسه با سیمان سفید سنتی درخشش و جذابیت بیشتری در حین اجرا اعمال می کند.

نمای سیمانی این بنا از خواص فوتو کاتالیزوری برخوردار بوده و از تکنولوژی TX Active ثبت شده توسط Italcementiدر آن به کار گرفته شده است. طبق گفته Italcementi، نمای این مجموعه هنگامی که در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، طبق اصول کنشگری که در محصول وجود دارد، آلودگی هایی که در هوا موجود است جذب شده و به نمک های بی اثر تبدیل می شوند. این فرایند هوا را تصفیه کرده و کمک می کند تا دود موجود در اتمسفر از بین برود.

از دیگر ویژگی های این ساختمان این است که به تنهایی net-zero energy است به این معنی که میزان مصرف انرژی خالص صفر دارد. در این ساختمان به لطف استفاده گسترده از شیشه های فوتوولتائیک در پشت بام و پوشش بتنی فوتوولتائیک در نما، این سازه قادر است نیازهای خود را به طور مستقل پوشش دهد. لازم به ذکر است هر عضو از این شیشه های به کار رفته در پشت بام، به نوبه خود به عنوان بخشی کوچک از کلیت راهکار اعمال شده در بنا به جهت کاهش میزان آلودگی هوا، عمل می کند.

پروژه پاویون ایتالیا (Palazzo Italia)

فضاهای درونی پروژه:

فضاهای درونی بنا شامل فضای نمایشگاهی، سالن نمایش، ادارات، فضای دفاتر، اتاق جلسات، فضای برگزاری رویدادها، رستوران و میدانی عمومی می باشد. ارتفاع سقف مجموعه با اشکال صاف و منحنی تا بالای میدان عمومی ساختمان کشیده می شود، که در آن پنجره سقفی بزرگ مخروطی به صورت معلق در بالای میدان  آویخته شده است که نور طبیعی را به فضاهای درونی هدایت می کند.

پروژه پاویون ایتالیا (Palazzo Italia)

پروژه پاویون ایتالیا (Palazzo Italia)

محتویات و فضای درونی این پاویون به اندازه نمای آن ستودنی است. به طور تقریبی این بنا مساحتی به اندازه 13000 متر را شامل می شود و شش طبقه این مجموعه و اتاقهای متعدد آن با آثاری معروف به نام Italian Powers تجهیز شده اند. بخش های مختلف فضاهای درونی بنا حاوی آثار، اندیشه و مدارکی در رابطه با حال، گذشته و آینده ایتالیا می باشد.
از نظر Nemesi معمار Palazzo Italia، کانسپت این بنا با مفهوم انسجام بود که جذابیت آن، حس اکتشاف یک جامعه و متعلقات آن است. Palazzo Italia پر انرژی، رنگارنگ و فراموش نشدنی حس ماجراجویی فرد را بر انگیخته، و حس خوشایند اکتشاف هویت این کشور مدیترانه ای کوچک و در عین حال غنی به لحاظ فرهنگی را به او می بخشد.

پروژه پاویون ایتالیا (Palazzo Italia)

معرفی 5 نمای کاهش دهنده آلودگی هوا (قسمت سوم: بیمارستان Manuel Gea Gonzalez مکزیکوسیتی)

معرفی 5 نمای کاهش دهنده آلودگی هوا ( قسمت سوم: بیمارستان Manuel Gea Gonzalez مکزیکوسیتی)

ساختمان بیمارستان Manuel Gea González ساخته شده در مکزیکو سیتی که به جهت التیام و بهبود بیماران طراحی شده است، دارای نمایی است که قابلیت دارد محیط زیست را نیز به طور کامل بهبود بخشد.

پیشنهاد می شود قبل از مطالعه این مطلب، نطالب زیر را هم مطالعه نمایید:

نمای بیمارستان Manuel Gea Gonzalez و عملکرد زیست محیطی آن

مکزیکو سیتی یکی از شهرهای پر جمعیت جهان بوده که دارای ترافیک های شهری بسیار سنگین و همچنین خودروهایی فرسوده است که مقادیر زیادی از نشر گازهای کربن به آنها مرتبط است. کیفیت هوا در این شهر تا سال 1992 رو به وخامت گذاشت و از آن پس طی برنامه های دولت روند صعودی آلودگی هوا کاهش یافت. اجرای چنین برنامه هایی همچنان برای این شهر ضروری است تا زیر ساخت های آن به لحاظ زیست محیطی پایدار شوند. یکی از برنامه های کاهش آلودگی در مکزیکو سیتی استفاده از نماهای جاذب آلودگی است.

بیمارستان Manuel Gea Gonzalez در شهر Mexico City

ساختمان بیمارستان Manuel Gea González ساخته شده در مکزیکو سیتی که به جهت التیام و بهبود بیماران طراحی شده است، دارای نمایی است      که قابلیت دارد محیط زیست را نیز به طور کامل بهبود بخشد.

نمای دکوراتیو و دو پوسته (double skinned façade) این بیمارستان در سال 2013 از مدولهایی ایده پردازی شده توسط شرکت prosolve370e (تولید کننده نوعی پنل مدولار معماری برای نما که جاذب آلودگی هوا است) و شرکت Elegant Embellishments شکل یافت.

این مجموعه به نمایی مجهز شد که هنگامی که در طول روز در معرض تابش نور خورشید قرار می گرفت سیستم عملکردی آن به کار انداخته می شد و به طور قابل توجهی آلودگی هوا را کاهش می داد.

بیمارستان Manuel Gea Gonzalez در شهر Mexico City

نمای توری مانند این ساختمان از الگوهای quasicrystal (نوعی الگوی ساختاری منظم اما نامتناوب به طوری که کلیه فضاهای خالی را پر می کند اما تقارن ندارد) الهام گرفته شده است و در نتیجه یک سایه بان هندسی سفید رنگ ایجاد می شود که نمای جلوی ساختمان (پوسته اول نما) را پوشش می دهد.

این نما به طور تقریبی مساحتی در حدود 2500 متر مربع را اشغال می کند و در سر تا سر یک وجه ساختمان کشیده می شود. این نما قابلیت دارد تا اثرات مخرب زیست محیطی 1000 خودرو را به طور روزانه در شهر های در حال رشد و توسعه خنثی کند.

نمای مجموعه علاوه بر اینکه کاربردی است، بسیار مدرن و شیک نیز ساخته شده است و کمک می کند تا شرایط زندگی با کیفیتی بهتر برای ساکنین شهر فراهم شود.

بیمارستان Manuel Gea Gonzalez در شهر Mexico City

ساختار نمای بیمارستان چگونه است؟

این نما از پوشش دی اکسید تیتانیوم ممتاز (TiO2) تشکیل شده است که در حال حاضر TiO2 به جهت ویژگی های ضد باکتریایی و خود تمیز شوندگی بسیار شناخته شده می باشد. این ماده تنها میزان کمی اشعه UV طبیعی و رطوبت نیاز دارد تا به طور موثر آلاینده های هوا را کاهش داده و به مقادیری بی ضرر از دی اکسید کربن و آب تبدیل کند.

بیمارستان Manuel Gea Gonzalez در شهر Mexico City

  •  تایل های پوشش داده شده با TiO2 تنها در مجاورت نور خورشید عمل می کنند.
  • تایل های پوشش داده شده با TiO2 هنگامی که در معرض منابع آلودگی قرار می گیرند، در هم می شکنند و NOx (اکسید نیتروژن)  و VOCs (ترکیبات آلی فرار) را خنثی می کنند.
  • نماهای عظیم از بین برنده آلودگی، به جهت نصب بر روی نماهای مجاور با ترافیک های سنگین شهری، یا نماهایی که در فضای شدیدا آلوده قرار دارد مناسب است.

بیمارستان Manuel Gea Gonzalez در شهر Mexico City

در استرالیا و شهر پرت (perth)، این سیستم نمایی همچنین بر روی سقف فضای داخلی یک ساختمان اعمال شد که انعطاف پذیری این مصالح را به عنوان محصولی که هم قابلیت نصب در نمای بیرونی و هم نمای درونی را دارد به نمایش می گذارد.

به علاوه این نما به عنوان یک سیستم فیلتر کننده نور طبیعی، به سبب طراحی مولکولی آن (طرح کلی نما به شکل مولکول های زیر میکروسکوپ است)، عمل می کند که در نتیجه آن، میزان نور خورشید ورود یافته به فضای درونی ساختمان را کاهش داده، و همانند یک سایبان عمل کرده و در نتیجه میزان کلی مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهد.

بیمارستان Manuel Gea Gonzalez در شهر Mexico City

معرفی 5 نمای کاهش دهنده آلودگی هوا (قسمت چهارم: نمای میکرو جلبک پروژه BIQ هامبورگ)

معرفی 5 نمای کاهش دهنده آلودگی هوا (قسمت چهارم: نمای میکرو جلبک پروژه BIQ هامبورگ)

این محصول برای نخستین بار بر روی نمای یک ساختمان مسکونی چهار طبقه به نام BIQ در هامبورگ آلمان اجرا شده است. در مجموع 129 فوتو بیوراکتور photo-bioreactor با ابعاد 0.7 در 2.5 متر بر روی نماهای جنوب غربی و جنوب شرقی بنا، که وجوهی آفتابگیر هستند، به عنوان پوسته دوم نما نصب شد. این نماها که از پنل های شیشه ای تو خالی و حاوی میکروجلبکها شکل یافته است، در حدود یک سوم گرمای کلی مورد نیاز برای این ساختمان پانزده واحدی را تامین می کند.

سولار لیف (SolarLeaf)، نخستین نمای Bio-reactive (مصالحی که در آن فعل و انفعالات بیولوژیکی صورت می گیرد) جهان است که قابلیت این را دارد تا از زیست توده های جلبک و انرژی گرمایی خورشید، انرژی تجدید پذیر تولید کند. این محصول نخستین بار در سال 2013 در نمایشگاه بین المللی ساختمان IBA، در هامبورگ آلمان رونمایی شد. این نما که در نوع خود بی نظیر است سیستمی یکپارچه از جدید ترین و به روز ترین فناوری های انرژی و زیست محیطی را به کار می گیرد که در کلیه ساختمان های موجود و نوساز قابل اجرا است.

سیستم نمای SolarLeaf توسط شرکت Colt International ایده پردازی شده است. کانسپت بیوراکتوری Bio-reactore این نما توسط شرکت SSC Ltdو به سرپرستی Arup، توسعه یافته است. این محصول برای نخستین بار بر روی نمای یک ساختمان مسکونی چهار طبقه به نام BIQ در هامبورگ آلمان اجرا شده است. در مجموع 129 فتوبیوراکتور photo-bioreactor با ابعاد 0.7 در 2.5 متر بر روی نماهای جنوب غربی و جنوب شرقی بنا، که وجوهی آفتابگیر هستند نصب شد.

نحوه تامین انرژی ساختمان

جلبک ها در اثر تابش نور خورشید گرم می شوند و سازه را نیز گرم می کند. این جلبک ها از دی اکسید کربن موجود در هوا و مواد مغذی مایع انتقال یافته از طریق یک شبکه لوله در سطح نما تغذیه می کند. جلبک فتوسنتز کرده و رشد می کند، سپس به صورت دوره ای می تواند برداشت شده و در اتاق تاسیسات BIQ به جهت تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است جلبکهای میکرو با اندازه تقریبی مشابه باکتری، در مقایسه با سایر محصولات جایگزین، در هر هکتار قابلیت تولید سوخت زیستی بیشتری دارند.

 

مزایا و ویژگی های نمای جلبکی

نمای پوشیده شده از جلبک علاوه بر اینکه انرژی تولید می کند و نقش معمول خود را به عنوان عایق صوتی و حرارتی به خوبی ایفا می کند، ویژگی های ارزشمند دیگری نیز دارد.

گرمای حاصل شده از نور اضافی که مورد نیاز جلبک نیست، جمع آوری شده و می تواند در چاه گمانه های پر شده از آب شور ذخیره شده تا برای گرمایش آب و هوا ساختمان مورد استفاده قرا گیرد.

علاوه بر این این جلبک ها یک سایه بان انطباق پذیر برای ساختمان در تمام فصول سال ایجاد می کند. بدین معنی که هر چقدر نور خورشید بیشتر باشد جلبک بیشتر رشد کرده و سایه بیشتری برای فضاهای درونی فراهم می آورد.

از مزایای زیست توده جلبک این است که به طور انعطاف پذیر به جهت تولید انرژی و حرارت قابل کاربرد بوده و بدون نیاز به انرژی قابل ذخیره است. تولید میکروجلبک ها در پنل های مسطح PBR نیاز به استفاده از زمین ندارد و متاثر از شرایط آب و هوایی نا مناسب نخواهد بود.

کربن مورد نیاز جهت تغذیه جلبک از هر فرایند احتراقی که در مجاور ساختمان رخ دهد تامین می شود. در صورت نیاز می توان از دیگ های بویلر در نزدیک ساختمان استفاده کرد. این موضوع به چرخه کوتاه کربن اشاره دارد که مانع از انتشار گاز کربن در جو شده و به تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

ساختار بیوراکتورها

فتو بیوراکتورهای مسطح برای رشد جلبک ها بسیار کارآمد هستند و نیازمند به تعمیر و نگهداری حداقل می باشند.

بیوراکتورهای SolarLeaf دارای چهار لایه شیشه ای هستند. دو لایه داخلی دارای حفره ای است که این حفره به اندازه 24 لیتر گنجایش دارد تا در محیط کشت سیرکولاسیون ایجاد کند. دو طرف این لایه ها توسط آرگون عایق شده است که حفره ها را پوشانده و هدر رفت انرژی را به حداقل می رساند. لایه شیشه جلویی پنل به رنگ سفید و ضد انعکاس نور خورشید است در حالی که شیشه تعبیه شده در پشت پنل، با ایجاد خاصیتی دکوراتیو در پنل تکمیل کننده ویژگی های بارز این پنل است.

هوای فشرده شده در ته هر یک از بیوراکتورها و به فواصل زمانی معین تزریق می شود. این گاز به صورت حباب های بزرگ ظهور کرده و جریان آب را بر خلاف جهت برقرار می کند تا جلبک ها دی اکسید کربن و نور را جذب کنند. به طور همزمان ترکیبی از آب، هوا و عناصر پلاستیکی شوینده سطوح داخلی پنل ها را شست و شو می دهد.

کانسپت فضاهای داخلی

این مجموعه آپارتمانی کربن صفر (آپارتمانی که عامل تولید هیچ دی اکسید کربنی در جو نیست) همانطور که گفته شد از یک نمای سبز و روشن شکل یافته از جلبک  تشکیل شده است در حالیکه فضای داخلی آن کانسپت خود را داشته و تئوری جدیدی را در مورد زندگی آینده انسانها ارائه می کند.

این پروژه الگوی جدیدی برای زندگی طرح می کند. بر اساس این ایده است که جدایی بین محل کار و محل زندگی بسیار کمرنگ شده است. این طرح بیانگر این است که پیش از این طرح آپارتمان های شبکه ای سنتی بسیار محدود کننده بوده است به طوریکه فضا هیچ انعطافی نداشته و هر فضا تنها کاربری تعریف شده ای داشته است. دو آپارتمان از پانزده آپارتمان این ساختمان بدون ایجاد هیچ دیوار جداکننده برای فضای اتاق ها ساخته شده اند و در عوض فضاهای بزرگ و متنوعی ایجاد شده است که ساکنین می توانند براساس نیاز، پیکربندی فضای خانه خود را انجام دهند به طوری که فضا مطابق با خواسته ساکنین متناسب شود.

بالکن های بزرگ تعبیه شده در ساختمان نیز برای ساکنین دید بسیار مطلوبی را به پارک بیرونی فراهم می کند. به علاوه فرم تجدید شدنی تولید انرژی از طریق جلبک ها از بیرون از ساختمان برای بازدیدکنندگان و ساکنان قابل رویت است و این در واقع بخشی از کانسپت معماری مجموعه است.

سخن آخر:

اینکه مردم این طرح را دوست دارند یا نه اهمیتی ندارد. در هر صورت هیچ کس نمی تواند یک چنین پدیده ای را در دنیا نادیده بگیرد چرا که در زیر پوسته این بنای به ظاهر باریک، هدفی بسیار عظیم نهفته است تا با مشکلات مهم محیط زیست مقابله کند و قطعا تغییراتی شگفت انگیز ایجاد خواهد نمود.

همچنین ایده و اندیشه های مختلفی در پس این پروژه معماری قرار می گیرد، جایی که اکولوژی (بوم شناسی)، نمادین بودن و جنسیت نقش های اصلی را در شکل دهی پروزال این اثر معماری ایفا می کنند . جای هیچ شکی نیست که با چنین رویکردی، طرح این پروژه به همان اندازه که خلاقانه است شگفت انگیز نیز خواهد بود.

لطفا نظرات خود را در خصوص مطلب فوق در پایین صفحه درج نمایید و اگر می خواهید دیگران نیز این مطلب را بخوانند از طریق شبکه های اجتماعی روبرو، آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره فنی و مهندسی کارگشا مراجعه فرمایید.

منبع:

www.eleven-magazine.com

مطالب مرتبط با این محتوا:

طراحی نمای شهری با توجه به معماری زمینه گرا

کاربرد امروزی آجر در طراحی شهری و نمای ساختمان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا