مقالات کارگشا

معرفی شیشه فلوت، شیشه مشجر و شیشه نقشینه

شیشه ها به طور کلی دسته بندی های متفاوتی دارند و ما در این مطلب شیشه فلوت، شیشه مشجر و شیشه نقشینه را به اضافه قیمت های روز آنها معرفی خواهیم کرد. در قسمت های بعدی نیز به معرفی اقسام بیشتری از شیشه ها خواهیم پرداخت.

شیشه فلوت

از زمان معرفی شیشه فلوت در سال 1959 توسط پیلکینگتون فرآیند فلوت آرام آرام به نحو گسترده‌ای جایگزین فرآیندهای شیشه تخت گردیده است. امروزه حدود 180 طرح فلوت با ظرفیت تولیدی در حدود 40 میلیون تن در سال وجود دارد. این مقدار متناظر با حدود 35 % کل تولید شیشه در جهان است.

شیشه تخت حاصل از روش فلوت در مقایسه با فرآیندهای تولید قدیمی‌تر شیشه تخت مزایایی دارد که عبارتند از:

  • فرآیند فلوت قادر است شیشه تخت با کیفیت بالا در محدوده ضخامتی 5/0 تا 25 میلیمتر با عرض نواری بیش از 3 متر تولید نماید.
  • فرآیند تولید شیشه فلوت ظرفیت تولید بالایی را بر خلاف فرآیندهای قبلی امکان‌پذیر می‌سازد. فرآیند فلوت پیوسته بوده و امکان اتوماسیون را تا میزان زیادی ممکن می‌سازد. کیفیت نوری سطح شیشه فلوت با شیشه پلیت سایش خورده پولیش شده قابل مقایسه است. با توجه به پیشرفت‌های مداوم و بهبودهای حاصله در 35 سال اخیر فرآیند فلوت بی‌دردسرتر و ایمن‌تر از دیگر فرآیندهای تولید شیشه است. ابداع فرآیند شناور (فلوت) برای تولید پیوسته نواری از شیشه تخت با دو سطح  موازی، بدون اعوجاج و بدون نوسانات ضخامت، گنجینه گرانبهایی از انواع کاوشهای علمی و تکنولوژیکی را برای مهندسان و دانشمندان به همراه داشته است. اندیشمندان تلاشهای زیادی کرده‌اند تا جنبه‌های مختلف این فرآیند اعجاب‌انگیز را با استفاده از قوانین فیزیک توضیح دهند. دستیابی به قانونمندیهای حاکم بر تشکیل نوار شیشه در این فرآیند اکنون عرصه‌های جدیدتری را در تکوین و ابداعات نوین این تکنولوژی ایجاد کرده است و توسعه و تکمیل این تکنولوژی در سالهای اخیر سرعت بیشتری یافته و از شکل اولیه خود بسیار فاصله گرفته است. اکنون نسل جدیدی از واحدهای تولید شیشه فلوت در حال  شکل‌گیری است.

پیشنهاد ویژهشیشه ساختمانی، معرفی انواع شیشه ها با روش اجرا و قیمت

شیشه فلوت

در فرآیند تولید شیشه فلوت، شیشه مذاب در دمای تقریبی ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد به طور مداوم از کوره به داخل حمام کم عمقی از جیوه مذاب فرو می ریزد. شیشه روی سطح جیوه شناور شده، پخش میشود و به شکل صفحه ای که دو سطح آن موازی است در می آید. سپس شیشه از ناحیه ای که بصورت کنترل شده دما را کاهش می دهد عبور کرده و جامد می شود. ضخامت شیشه به واسطه سرعت خروج شیشه جامد شده از حمام، تعیین می گردد. شیشه تولیدی با این روش با هیچ غلطک و مکانیزم دیگری در تماس نبوده و به این ترتیب سطح آن بسیار صاف و یکنواخت می باشد ضخامت شیشه های فلوت جهت مصارف ساختمانی ۲ الی ۲۵ میلیمتر می باشد. معمولا ضخامت های ۱۰،۸،۶،۵،۴،۳ و۱۲ میلیمتر بیشترین مورد استفاده در صنعت ساختمان را دارا می باشند.
شیشه های مصرفی باید نو، کاملاً صاف، شفاف، بی رنگ، عاری از موج و فاقد حبابهای هوا و یا هر نوع عیب دیگری نظیر لب‌پریدگی، لب‌برآمدگی، ناخنک، ترک، خراش، لکه، دودزدگی و خم باشد. ضخامت شیشه باید در تمام سطح یکنواخت بوده و صافی و یکنواختی ضخامت آن به قسمی باشد که ا گر از زاویه ۶۰ درجه از پشت شیشه به جسمی که در فاصله یک متری آن قرار دارد نگریسته شود، آن جسم کج و معوج به نظر نرسد. شیشه باید قابلیت رنگ آمیزی داشته باشد، و خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری خود را حفظ کند. شیشه باید در برابر عوامل جوی و هوازدگی پایدار بوده و پس از گذشت مدتی کدر نشود.

فرآورده‌های مختلف شیشه‌ای

در حال حاضر، صنایع شیشه‌سازی به صورت عمده در پنج شاخه اصلیِ مصرف فعالیت می‌کنند:
•    ساختمان‌سازی
•    صنایع غذایی
•    صنعتی (لوازم خانگی)
•    صنایع خودروسازی
•    صنایع داروسازی و آزمایشگاه

انواع شیشه ها از لحاظ کاربرد درساختمان

•    شیشه با کاربرد مدیریت انرژی
•    شیشه مقاوم در برابر آتش
•    شیشه کنترل صدا
•    شیشه ایمن با کاربرد حفاظتی و امنیت
•    شیشه با کاربرد در دکوراسیون
•    شیشه تامین‌کننده نور و روشنایی
•    شیشه با کاربرد‌های خاص
•    شیشه نما با قابلیت‌‌های مقاوم در برابر باد و ضربه
•    شیشه هوشمند (چند منظوره)
•    شیشه کلتکتوری (نور و گرما)

برای مشاهده قیمت شیشه فلوت کلیک کنید.

شیشه نقشینه

شیشهٔ نَقشینه می‌تواند به قطعه‌های شیشهٔ رنگین یا به هنر و صنعت استفاده از این قطعه‌ها اشاره کند. قدمت این هنر به هزار سال می‌رسد. نحوه ساخت شیشه رنگی شامل طراحی اولیه روی کاغذ، سپس تعیین رنگ هر قسمت طرح و شماره گذاری وتعیین جهت آن، متناسب با بافت شیشه خام می‌باشد. در مرحله بعد با رعایت فاصله بین شیشه‌ها، که لحیم قلعی آنرا پر می‌کند، طرح را روی ورق شیشه رنگی چسبانده و با قلم الماسه آنرا می‌برند. سپس با طرح اولیه که الگوی ساخت طرح است مطابقت داده شده و با چرخ سنباده لبه‌های تکه شیشه بریده شده را صاف و اندازه می‌کنند. در مرحله بعد دوره یا لبه‌های هر تکهشیشه نقشینه را با نوار مسی چسبدار قابگیری می‌کنند. هدف از این کار آماده کردن آنها برای چسباندن با لحیم قلع و سرب است. در این مرحله تکه‌های شیشه قابگیری شده را روی الگوی اولیه کنار هم مچینند و کنترل نهایی می‌کنند. سپس با قلمو مایع تنکار را روی لبه‌های مس پوش شیشه‌ها زده و با نوار لحیم و هویه داغ شیشه‌ها را به هم متصل می‌کنند. محصول نهایی در قاب یا پنجره قرارگرفته و در مقابل نور طرح زیبای خود را نشان می‌دهد. نمونه‌های شیشه‌های قدیمی ایرانی و سیر تحول این صنعت در ایران در موزه آبگینه تهران درمعرض تماشا قرار دارد.

کاربردشیشه نقشینه

استفاده از شیشه‌های رنگی در طراحی این اجازه را می‌دهند که با استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی، بتوانیم در بازه‌های مختلف زمانی رنگ‌های متفاوتی در محیط داشته باشیم. شیشه‌های رنگی در معماری ایرانی جایگاه قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و علاوه در بناهای مشهور در سایر ساختمانها نیز استفاده می‌شده‌اند. اما متأسفانه در معماری امروزی، شیشه‌های رنگی تقریباً بدون استفاده مانده‌اند و در کمتر پروژه‌ای از آنها استفاده می‌شود. این در حالی است که استفاده از شیشه‌های رنگی علاوه بر زیبایی، اثرات روانشناختی قابل ملاحظه‌ای هم دارند. در این زمینه می‌توان یکی از شاه نشین‌های خانه طباطبایی‌ها در کاشان را مثال زد که استفاده از شیشه‌های رنگی در پنجره باعث شده است که در بازه‌های متفاوت و با تغییر زاویه خورشید یکی از رنگ‌های پنجره، رنگ غالب اتاق باشد. به عنوان مثال در هنگام ظهر رنگ غالب قرمز است که سبب افزایش اشتها می‌شود. در بعد از ظهر رنگ بنفش غالب می‌شود که سبب فراری دادن حشرات از اتاق می‌شود (به علت اینکه حشرات چشم مرکب دارند) و بدین ترتیب حشرات مانع استراحت بعد از ظهر ساکنین نمی‌شدند. از دیگر نتایج مثبت شیشه‌های رنگی می‌توان به ایجاد احساس آرامش و رفع تنش‌های محیطی اشاره کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر طرح‌های سنتی، می‌توان به شکلهای دیگری نیز از شیشه‌های رنگی استفاده کرد. 

شیشه مشجر

شیشه مشجر به دلیل داشتن طرح و ناهمواری در یک یا دو طرف آن موجب شکست نامنظم نور عبوری شده و تصویر واضحی از اشیاء آن سوی شیشه به ناظر ارائه نمی دهد. این شیشه با استفاده از روش نورد مذاب شیشه از بین دو غلطک –معمولاً غلطک زیرین نقش دار است- تولید می شود. 
شیشه مشجر در اجرای دکوراسیون و تزئینات، تقسیم بندی فضاها (پارتیشن)، شیشه گلخانه ای  و نمای داخلی و خارجی ساختمان کاربرد دارد.

انواع شیشه مشجر

شیشه های مشجر دارای انواع طرح ها مانند برفی، کریزیت، بازوبندی، برگ بیدی، ذره بینی، طرح فرانسه و سیمی در ضخامت های 4 و 5  و 6  و  8 و 10 میلیمتر می باشند. همچنین شیشه های مشجر سیمی بجهت سیم گذاری داخل شیشه ایمنی بیشتری داشته و از آن در شیشه های در ب آسانسور، نور گیرهای سقفی و مکانهایی که خطر آتش سوزی و انفجار وجود دارد استفاده می شود که بصورت عمده عرضه می گردد.

برای مشاهده قیمت شیشه مشجر کلیک کنید.

شیشه مشجر برفی

شیشه مشجر برفی

شیشه مشجر کریزیت

شیشه مشجر کریزیت

شیشه مشجر طرح فرانسه

شیشه مشجر طرح فرانسه

شیشه مشجر برگ بیدی

شیشه مشجر برگ بیدی:

شیشه مشجر ذره بینی

شیشه مشجر سیمی

برای مشاهده قیمت انواع شیشه کلیک کنید.

منابع:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا