مقالات کارگشا

معرفی انواع قرنیز از چوبی تا سرامیکی، کدام بهتر است؟

قرنیز به نواری باریک از جنس، چوب، سنگ، پی‌وی‌سی، سرامیک، گچ و … است که در حدفاصل بین دیوارها و کف و دیوارها و سقف نصب می‌شود. در این مقاله از کارگشا به دنبال معرفی انواع قرنیز و مناسب‌ترین آن برای کاربری‌های مختلف هستیم. در ادامه با ما همراه بمانید.

قرنیز چیست؟

همانطور که گفته شد قرنیز نواری از جنس سنگ، چوب، گچ، سرامیک و به تازگی پی‌وی‌سی است که بر لبه دیوارها در حدفاصل آن‌ها با سقف و کف اجرا می‌شود.

کاربرد قرنیز چیست؟

به نظر می‌رسد علاوه به جنبه زیبایی، قرنیز از دیوار در برابر ضربات اشیاء و افراد جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود دیوار به شکل تمیزتری به کف متصل شود.

انواع قرنیز

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، قرنیز انواع مختلفی دارد که در کاربری‌های مختلف و در فضاهای مختلف به کار برده می‌شوند و در انواع زیر تقسیم می‌شوند.

  • قرنیز سرامیکی
  • قرنیز سنگی
  • قرنیز چوبی
  • قرنیز پی‌وی‌سی
  • قرنیز گچی
  • قرنیز حرارتی
  • قرنیز نما یا سنگ آزاره

قرنیز سرامیکی

قرنیز سرامیکی هم نوعی سرامیک است که در ابعاد 15 در 40 سانتی‌متر تولید می‌شود. قرنیزهای سرامیکی در طرح‌های سنگ، چوب و … در بازار موجود هستند و معمولاً برای خانه‌هایی که کفپوش آن‌ها هم سرامیکی است، به کار برده می‌شود.

البته این نوع قرنیز برای مکان‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی، استخر، سونا و جکوزی هم پیشنهاد می‌شود. برای اطلاع بیشتر در خصوص این نوع از قرنیز به مقاله «قرنیز سرامیکی چیست؟ نصب قرنیز سرامیکی و بررسی مزایا و معایب + قیمت» مراجعه کنید.

قرنیز سرامیکی

قرنیز سنگی

در گذشته که کفپوش خانه‌ها بیشتر سنگی و موزاییکی بود، قرنیزها از جنس سنگ بودند. معمولاً سنگ کار، قطعات سنگ را به اندازه قرنیز در حدود 20 سانتی‌متر عرض و در طول دلخواه درآورده و اقدام به نصب آن‌ها می‌کرد. امروزه نیز خانه‌هایی که دارای کفپوش سنگی دارند، از قرنیز سنگی هم برای آن‌ها استفاده می‌شود.

قرنیزهای سنگی در گذشته بیشتر از جنس مرمر و گرانیت بود زیرا کفپوش خانه‌ها هم بیشتر از همین سنگ‌ها بود ولی امروزه کفپوش سنگی خانه‌ها بیشتر از سنگ آهک و تراورتن است، بنابراین قرنیزها نیز از همان جنس خواهند بود.

قرنیز سنگی

قرنیز چوبی

یکی از انواع قرنیز لوکس در حال حاضر قرنیزهای چوبی هستند. این قرنیزها معمولاً از جنس چوب کاج، راش و انواع چوب لمبه است. طرح چوب و گره‌های زیبای روی آن این متریال را برای قرنیز فضاهایی با کفپوش چوب، پارکت و لمینت مناسب کرده است.

قرنیز پی‌وی‌سی

یکی از قرنیزهایی که امروزه جایگزین قرنیز چوبی شده است و در طرح‌های چوب، سنگ، فلز و ساده وجود دارد، قرنیز پی‌وی‌سی است. قرنیزهای پی‌وی‌سی به دو نوع کلی ساده و تراکینگ دار تقسیم می‌شوند. انواع ساده آن تنها جنبه زیایی دارند ولی انواع تراکینگ دار آن قابلیت انتقال کابل و سیم‌ها را به واسطه تراک‌هایی که در داخل آن‌ها تعبیه شده است را دارند.

قرنیز پی وی سی

قرنیز گچی

به یک لایه گچ که در حدفاصل بین دیوار و سقف اجرا می‌شود، قرنیز گچی گفته می‌شود. در گذشته که برای تزیین سقف از کناف و رابیتس کاری استفاده نمی‌شد، قرنیز گچی برای تزیین کناره‌های سقف، کادر بندی آن و زمینه سازی برای اجرای گچ بری دور لوستر اجرا می‌شد. این نوع قرنیز با روی کار آمدن کناف و رابیتس کاری دیگر اجرا نمی‌شود.

قرنیز حرارتی

یکی از قرنیزهای دکوراتیو و کاربردی قرنیزهای حرارتی هستند. در حقیقت این قرنیزها رادیاتورهای سیستم‌های گرم کننده ساختمان‌ها هستند. لوله‌های مسی رفت و برگشتی در درون این قرنیزها جاگذاری شده است تا آب گرم را در سرتاسر فضا به جریان انداخته و در عین حال چهره نازیبای رادیاتورها این مزاحم‌های دکوراتورها را نیز از میان بردارد. لازم به یادآوری است که استفاده از قرنیزهای حرارتی متداول نیست.

قرنیز نما چیست؟

یک نوع از قرنیز نیز وجود دارد که به سنگ آزاره شهر دارد. سنگ آزاره سنگی که در پایین‌ترین بخش دیوارهای بیرونی ساختمان قرار می‌گیرد و حدفاصل بین کفپوش خیابان و دیوار سازه را پر می‌کند. در کارگشا مقاله‌ای تحت عنوان «انواع سنگ ازاره ، بهترین جنس سنگ ازاره + معرفی سنگ کار های ماهر» منتشر شده است و می‌توان جزئیات انواع و نصب آن را در این مقاله یافت.

قیمت قرنیز

برای اطلاع از قیمت قرنیز می‌توانید به کارگشا مراجعه کرده و با ارائه مشخصات مکانی که نیاز به نصب قرنیز در آن است، تعیین نوع قرنیز، متراژ کار و زمان خدمات مورد نظر اقدام به استعلام قیمت کنید. متأسفانه ازآنجایی‌که قیمت مصالح ساختمانی به صورت روزانه و هفتگی در تغییر است از ارائه جدول قیمت معذوریم.

نصب قرنیز چگونه است؟

نصب قرنیز چگونه است؟

نصب قرنیز فرایندی است که با توجه به انواع مختلف قرنیز، متفاوت بوده و هر نوع آن فوت و فن خود را دارد و در گروه ساخت و ساز متفاوتی قرار می‌گیرد. به طور مثال نصب قرنیز پی‌وی‌سی یا چوبی در بخش دکوراسیون قرار گرفته و قرنیز سنگی و سرامیکی در بخش نازک کاری است.

از سوی دیگر مقاله‌ای تحت عنوان «قرنیز چیست و فرایند نصب قرنیز چگونه است؟» در کارگشا منتشر شده است که می‌توان جزئیات نصب قرنیز را در آن پیدا کرد.

چرا استفاده از قرنیز مهم است؟

در ادامه به بخشی از کاربردها و مزیت‌های استفاده از انواع قرنیز اشاره شده است.

محافظت در برابر صدمات فیزیکی

پایین‌ترین قسمت دیوار، حساس‌ترین قسمت آن در برابر آسیب‌های ناشی از برخورد اشیاء مختلف است. برخورد اسباب و اثاثیه‌ی منزل، جاروبرقی، اسباب‌بازی کودکان و یا هر وسیله‌ی دیگری با قسمت پایینی دیوار، ممکن است به دیوار منزل آسیب وارد کند.

عبور کابل‌ها و سیم‌ها

معمولاً پس از نصب انواع قرنیزها (به جز قرنیز سنگی و سرامیکی) یک فضای خالی پشت قرنیز ایجاد می‌شود که به فضای پاشنه‌ای معروف است. در اکثر قرنیزها می‌توان از این فضا به عنوان یک داکت برای عبور سیم‌ها استفاده کرد. مثلاً از قرنیز ام دی اف می‌توان برای عبور سیم‌های سینمای خانگی و سیم تلفن استفاده کرد.

جلوگیری از انتقال رطوبت

بعضی از دیوارها در برابر رطوبت حساسیت بیشتری نسبت به سایرین دارند. بدون قرنیز، آب ریخته شده روی زمین به دیوار می‌رسد و به راحتی قسمت پایین دیوار را مرطوب می‌کند.

پوشاندن لبه‌های ناصاف پایِ دیوار

 در محل اتصال کف اتاق به دیوار، ممکن است لبه‌های ناصافی وجود داشته باشد که قرنیز به‌راحتی این نقص را پوشش می‌دهد.

متوقف کردن گردوخاک

قرنیزها مثل یک سد محکم نود درجه‌ای در برابر گرد و خاک و کثیفی ایستادگی کرده و آن‌ها را متوقف می‌کنند. بدون قرنیز، گرد و خاک به لبه‌های پایینی دیوار رسیده و نظافت این قسمت‌ها بسیار سخت می‌شود.

مخفی کردن درز انبساط

پارکت لمینت به دلیل تغییرات دما، در طول سال منبسط و منقبض می‌شود. برای جلوگیری از آسیب پارکت در اثر این انبساط و انقباض، فاصله‌ی کوچکی (معمولاً 8 میلی‌متر) را در هنگام نصب پارکت در دور تا دور دیوار باقی می‌گذارند. این فاصله که به آن درز انبساط می‌گویند در محلی که پارکت به دیوار می‌رسد ایجاد می‌شود. قرنیزها به راحتی این درزها را می‌پوشانند و از نفوذ گرد و خاک و آلودگی به داخل آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

تزئین دیوار و جلوه بخشیدن به فضای داخلی

انتخاب بهترین نوع قرنیز که با دیگر المان‌های دکوراسیون داخلی مثل دیوار و پوشش کف هماهنگی داشته باشد، زیبایی فضای داخلی ساختمان را دوچندان می‌کند؛ مانند تصویر زیر که قرنیز 9 سانتر درودگران به رنگ گردوی جنگلی با دیوار سفید و کفپوش لمینت با رنگ متضاد، سِت شده است.

انواع قرنیز و روش اجرای آن

انواع قرنیز و روش اجرای آن

قرنیز قطعه‌ای است با ارتفاع کم که به‌صورت نواری در پای دیوارها و خط تقاطع دیوار و کف ساختمان‌ها اجرا می‌گردد. قرنیزها نه تنها موجب زیبایی و جلوه بخشی به این خط تقاطع می‌گردد، بلکه با جلوگیری از انتقال رطوبت موجود در کف فضاها به گچ کاری دیوار و برخورد اشیاء و اثاثیه به نازک کاری دیوارها، باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به آن می‌شود.

قرنیزها امروزه از مصالح متفاوتی از جمله سنگ، چوب، پلاستیک، استیل، شیشه، پی وی سی (PVC) و ام دی اف (MDF) ساخته و راهی بازار شده است و با توجه به جنس آن، روش‌های نصب قرنیزها متفاوت است. در مقاله «قرنیز سرامیکی چیست؟ نصب قرنیز سرامیکی و بررسی مزایا و معایب + قیمت» به بررسی قرنیز سرامیکی پرداخته شده است.

کاربردهای جالبی نیز نظیر امکان عبور دادن کابل و سیم و لوله‌های تاسیساتیبا ضخامت اندک از داخل قرنیزها و همچنین اضافه شدن سیستم گرمایشی و روشنایی در آنها، از امکانات جدیدی است که به قرنیزها افزوده شده است.

قرنیزها معمولاً با ارتفاع 7 سانتیمتر به بالا ساخته می‌شوند. اندازه قرنیزهای آماده موجود در بازار معمولاً 7 و یا 9 سانتیمتر است که در صورت استفاده از آنها جهت عبور دادن سیم و کابل از داخل آنها ارتفاع و ضخامت آن می‌تواند افزایش یابد.

نصب قرنیز

قرنیزها با توجه به جنس آنها و همچنین مصالح پشت کار، به روش‌های مختلفی قابل نصب است. می‌توان آنها را وسیله دستگاه‌های منگنه کوب به دیوار پشت دوخت و یا با استفاده از چسب‌ها و در بعضی از مواقع، در صورت سنگی بودن قرنیز به کمک دوغاب سیمانی، به دیوار چسباند.

در صورتی که دیوار پشت کار از جنس گچ باشد و قرنیزها از جنس چوب یا ام دی اف (MDF) امکان استفاده از روش اول امکان پذیر است و اگر جنس قرنیز و دیوار شکننده و یا محکم باشد، باید از چسب‌ها استفاده گردد.

در هنگام اجرای قرنیز به این نکته باید دقت نمود که مقاومت چسب باید به اندازه کافی باشد و به راحتی قرنیز از دیوار جدا نشود و رنگ چسب مورد استفاده با رنگ قرنیز مطابقت داشته باشد و یا از چسب‌های بی رنگ استفاده شود تا موجب کثیفی کار نشود.

برش قرنیز چگونه صورت می‌گیرد؟

از برش قرنیزها هنگام نصب تا حد امکان باید اجتناب کرد؛ زیرا امکان بوجود آمدن درز مابین قطعات آن وجود خواهد داشت. در صورت نیاز به برش قرنیز باید دقت زیادی نمود و این کار را وسیله اره‌های برقی ویژه (اره گردبر) و توسط تیغه‌های متناسب با جنس قرنیز انجام داد.

اره‌های گردبر باید توانایی برش قطعات قرنیز با زوایای مختلف را جهت نصب قرنیزها در کنج دیوارها را داشته باشند. به نحوی که با برش قرنیز با زاویه 45 درجه بتوان گوشه‌های 90 درجه را به بهترین نحو ممکن ایجاد نمود.

نصب قرنیز

قرنیز حرارتی چیست؟

رادیاتور قرنیزی (قرنیز حرارتی) یک سیستم پایانه حرارتی نوین در صنعت تأسیسات گرمایشی محسوب می‌گردد که علاوه بر به همراه داشتن زیبایی قرنیزها، سادگی اجرای رادیاتورهای پنلی و پخش یکنواخت گرمای اتاق توسط سیستم گرمایش از کف را در یک سیستم فراهم آورده و در عین حال بخشی از معایب سیستم‌های گذشته گرمایش را رفع کرده است.

جنس این سری از رادیاتورهای قرنیزی از آلیاژ آلومینیومی اکسترودی با تکنولوژی مدرن پلیمری می‌باشد و اجازه می‌دهد گرما سریع و یکنواخت از ارتفاع پایین در اتاق پخش شود. از آنجایی که هوای گرم به طور طبیعی به سمت بالا حرکت می‌کند، قرار دادن وسیله گرمایشی در نزدیکی کف اتاق راحت‌ترین راه برای گرم کردن هوای یک فضاست.

این قرنیزهای حرارتی یکی از پربازده‌ترین پایانه‌های حرارتی گرمایشی است که می‌تواند نواحی مختلف گرمایشی را ایجاد کند. هر ناحیه دارای ترموستات و شیر مخصوص به خود می‌باشد. زمانی که ترموستات، نیاز به گرمایش محیط را اعلام می‌کند، شیر آن ناحیه باز می‌گردد بدان معنی که اجازه می‌دهد آب داغ در مسیر لوله‌ها جریان یابد. این شیرها ولتاژ کمی برای عمل کرد نیاز دارند.

در رادیاتور قرنیزی یک پوسته از جنس آلیاژ آلومینیومی خاص با فرم و شکلی همانند قرنیزی زیبا و با تنوع رنگی بسیار گسترده، جایگزین قرنیزهای مرسوم می‌شود و بدین سبب فضای پشت این پوسته امکان جاسازی رادیاتورهای طولی را فراهم می‌سازد و نهایتاً قرنیز تبدیل به سیستم گرمایشی می‌شود.

رادیاتور قرنیزی (قرنیز حرارتی) از جمله پایانه‌های گرمایشی تمام آبی است که تامین آبگرم آن می‌تواند به صورت موتورخانه مرکزی، پکیج حرارتی و حتی آبگرمکن های خورشیدی باشد.

سخن آخر

قرنیز اگر به درستی انتخاب و نصب شود، نقش مهمی در جذابیت فضا می تواند داشته باشد. در صورتی که به دنبال فروشنده و نصاب قرنیز هستید به کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا