مقالات کارگشا

مشاوره نورپردازی چیست و طراح نورپردازی کیست + معرفی تیم مجری

نور انرژی است که زندگی با آن ایجاد شده و جریان دارد. نور طبیعی در واقع یک پرتو مرئی از انبوه پرتوهای خورشید است که نقش اساسی در زندگی ما دارد. از نور ضرب المثل ساخته شده است، نور و انواع آن در فرهنگ و دانش ما تعریف شده است و گاهی نور در طول زمان توسط بشر پرستیده شده است و برای آن الهه‌هایی در نظر گرفته شده است. همه مطالبی که عنوان شد، مصداقی بر اهمیت نور در زندگی بشر است. در این مقاله قصد داریم به موضوعاتی حول محور مشاوره نورپردازی، طراحی و اجرای نور پردازی، نیاز داشتن به مشاوره نور پردازی و معرفی شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات بپردازیم. با کارگشا همراه باشید.

طراحی نورپردازی چیست

نور چیست و نورپردازی چه تعریفی دارد؟

نور در واقع کلمه‌ای عربی است که وارد زبان فارسی شده است. نور در فرهنگ واژگان معین و دهخدا در زبان فارسی به روشنایی و فروغ معنی شده است. از نظر علمی هم نور پرتو مرئی خورشید است که چشم انسان توانایی دریافت آن و مغز انسان نیز توانایی پردازش آن را دارد.

نورپردازی از نظر رشته‌های دانشگاهی، گرایش ی یک رشته بین رشته‌ایبه حساب می‌آید که ادغامی از معماری و مهندسی برق است. یک مهندس نورپرداز و طراح نورپرداز باید اطلاعاتی را از هر دو رشته تحصیلی بیاموزد. نورپردازی شاخه‌ای از علم است که به نور، روشنایی، تاثیرات آن، زیبایی شناختی، روانشناسی، کاربرد و نحوه استفاده از آن می‌پردازد. نورپردازی به طور کلی به دو بخش نورپردازی فضای داخلی و نورپردازی فضای خارجی تقسیم می‌شود که هر کدام نیازمند تخصص در آن زمینه است.

نور چیست و نورپردازی چه تعریفی دارد؟

به کسی که به صورت آکادمیک به تحصیل در این رشته پرداخته است و یا کسی که به صورت تجربی با نور، تجهیزات و استفاده‌های آن آشنا شده است و در این زمینه خدمت رسانی می‌کند، طراح نورپرداز گفته می‌شود. نورپرداز باید با ادوات و تجهیزات روشنایی و نور مصنوعی آشنا باشد و طرز کار با آن‌ها را بداند. نورپرداز باید حداکثر تلاش خود را جهت زیباتر کردن فضا کند و در عین کار به مصرف انرژی نیز توجه کند. طراح نورپردازی باید تذکرات لازم را به کارفرما ارائه دهد تا وی با چشمی باز تصمیم‌گیری کند.

نورپرداز، مهندس نورپرداز یا طراح نورپرداز کیست؟

چرا باید از یک طراح نور پرداز کمک بگیریم؟

حتما شما هم در خانه‌هایی که نور و میزان آن نامناسب است قدم گذاشته‌اید و ماندن در آنجا را ناخوشایند احساس کرده باشید و یا با ساختمان‌هایی روبرو شده باشید که نمای بیرون آن‌ها از نورپردازی ناهماهنگی برخوردار بوده است. نور و چگونگی استفاده از آن بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر روان و احساس انسان‌ها دارد پس نباید آن را دست کم گرفت و یا بدون دانش از آن استفاده کرد.

«چنانچه قصد طراحی و اجرای نورپردازی را دارید، درخواست طراحی و اجرای نورپردازی خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

نورپردازی فضای داخلی

از آنجایی که در نور پردازی فضای داخلی، نور طبیعی خیلی اهمیت دارد، باید از یک طراح نورپردازی جهت ورود نور طبیعی به فضا مشاوره انجام شود و از وی نظر خواهی شود. زیرا جهت‌گیری کلی ساختمان و ابعاد پنجره‌ها نسبت به آن در میزان نور طبیعی یک سازه اهمیت زیادی دارد. پس از نور طبیعی، اهمیت نور مصنوعی است که در فضای داخلی مطرح می‌شود. برای استفاده بهتر و بهینه‌تر از نور مصنوعی باید در حین ساخت یک سازه از مهندس نورپرداز به منظور چگونگی جای‌گیری المان‌های نور مصنوعی، فضاسازی به وسیله نور، جایگری کلید و پریزها، ارتفاع سقف و … کمک گرفته شود.

نورپردازی فضای داخلی

نورپردازی فضای بیرونی و نما

در گذشته نورپردازی نما به ساختمان‌های معروف و شاخص شهر مانند موزه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز مهم، فروشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و ساختمان‌های تجاری معطوف بود. امروزه در هر خیابان و کوچه‌ای که قدم می‌گذاریم، ساختمان‌های مسکونی زیادی را با نورپردازی نما می‌بینیم. در اصل کارفرمایان این امر را عاملی در جهت افزایش فروش و جلب توجه ساختمان می‌دانند. نورپردازی نما از اصول و روش‌های خاصی پیروی می‌کند که باید آن‌ها را مد نظر قرار داد.

همچنین پیش از این، نورپردازی فضای بیرونی هم به اجرای چراغ‌های روشنایی معابر و پارک‌ها محدود می‌شد که به صورت ساده و بدون هیچ آلایشی تنها به روشن کردن این فضاها می‌پرداختند. امروزه نورپردازی علاوه بر ایجاد روشنایی، وظیفه زیباسازی و راهنما بودن را نیز بر عهده دارد که باید استفاده از آن در بسیاری جهات در نظر گرفته شود.

نورپردازی فضای بیرونی و نما

برای نورپردازی از چه کسانی باید مشورت کنیم؟

متاسفانه در بحث نورپردازی و طراحی آن کشور ایران از سایر کشورها یک گام عقب‌تر است و سالیان است که در این حوزه در کشور گام‌های موثری برداشته نشده است. امید است با برگزاری همایش‌های نورپردازی و بهره‌مندی از متخصصان دیگر کشورها به این مهم دست پیدا کنیم.

خوشبختانه شرکت‌های بزرگ زیادی که در زمینه دکوراسیون داخلی و خارجی فعال بوده‌اند به طراحی و مهندسی نورپردازی نیز ورود پیدا کرده‌اند که می‌توان از تجربیات پر ارزش آن‌ها بهره برد. گروه‌های زیادی هم تنها به مشاوره و طراحی نور پردازی می‌پردازند که از بین می‌توان به گروه روشنایی نور و هنر، افروغ، پایالایت، نوین نور و … اشاره کرد. البته شرکت گارگشا که در زمینه خدمات ساختمانی فعالیت می‌کند، از متخصصان نورپردازی هم برای ارائه خدمات مشاوره و طراحی استفاده می‌کند. برای ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر به وب سایت کارگشا مراجعه کنید.

برای نورپردازی از چه کسانی باید مشورت کنیم؟

سخن آخر

نورپردازی یکی از موضوعات مهمی است که گاهی به دست فراموشی سپرده می‌شود. به یاد داشته باشید که نور در کنار تاریکی معنا پیدا می‌کند، پس در استفاده از آن هوشیار باشید و برای دریافت بهترین خدمات از فعالین معتبر و مطمئن بهره ببرید.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا