مقالات کارگشا

مراحل ساخت ویلا، از خرید زمین تا محوطه سازی ویلا به طور کامل

ویلاها از جمله مکان‌هایی هستند که امروزه خانواده‌های بسیاری مقدار زیادی از اوقات روزمره خود را در آن سپری می‌کنند. برخی خانواده‌ها آن را مکان اصلی زندگی و برخی نیز آن‌ها را به عنوان مکانی برای تعطیلات آخر هفته انتخاب کرده‌اند. فرآیند ساخت ویلا به مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های عمرانی در یک سری مراحل خلاصه می‌شود که با وجود شباهت‌های زیاد، تفاوت‌های عمده‌ای هم با انواع دیگر سازه‌های ساختمانی دارد. در این مقاله قصد داریم که مراحل کامل ساخت ویلا را به صورت قدم به قدم شرح دهیم.

مراحل ساخت ویلا

ویلا‌ها سبک‌های مختلفی دارند. ساخت ویلا از مراحل مشخصی پیروی می‌کند که اجرای دقیق هر یک از آن‌ها در کیفیت نهایی سازه تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. لازم به ذکر است که در این مقاله منظور از ویلا، ساختمان اصلی و محوطه ویلا می‌شود. مراحل ساخت ویلا در ادامه تشریح شده‌اند.

مراحل ساخت ویلا

طراحی و برنامه ریزی

هدف شما از ساخت ویلا واقعاً چیست؟ مگر غیر از این است که می‌خواهید فضایی را فراهم کنید که برخی از نیازهای خود و خانواده شما را برآورده کند. از همین رو باید در ساخت آن نیازها و خواسته‌های تک تک افراد خانواده در نظر گرفته شود و به همین منظور هم چاره‌ای جز ایده پردازی و پیاده کردن این ایده‌ها در طرح اولیه خود نخواهیم داشت. هر آنچه که لازم دارید، اعم از فضاهایی که در داخل خانه یا بیرون از آن و داخل محوطه قرار خواهد گرفت را باید مشخص کنید.

باید دقیقاً مشخص کرد که هر فرد چه استفاده‌ای از ویلا خواهد کرد. اگر فرد بزرگسال و پا به سن گذاشته‌ای در خانواده قرار است که از ویلا استفاده کند؛ پس باید حتماً اسباب راحتی او مانند مسیرهایی بدون پله فراهم شود. در صورتی که کودکی کم سنوسال از آن استفاده خواهد کرد؛ پس باید تمامی نکات ایمنی لازم در داخل خانه و محوطه در نظر گرفته شود. هر آنچه که به ذهنتان می‌آید، از استخر و فواره گرفته تا باربیکیو و آلاچیق همه را در دفترچه‌ای یادداشت کنید.

مطلب پیشنهادینمای ویلا : با این همه ایده دست خالی برنمیگردی!

ایده پردازی در ساخت ویلا تنها به امکانات و تجهیزات آن محدود نمی‌شود. سبک و سیاق معماری ویلا نیز باید مورد پسند همه باشد. سبک‌های مختلفی برای پیاده سازی در ساخت ویلا وجود دارند که انتخاب یکی از آن‌ها باید بر اساس سلیقه و بودجه شما باشد. انتخاب سبک ساختاری و معماری ویلا کار شما را در بسیاری از انتخاب‌ها مانند مصالح ساده خواهد کرد.

بعد از ایده پردازی و در نظر گرفتن خواسته‌ها و نیاز‌های تمامی افرادی که قرار است در آینده از فضای ویلا استفاده کنند نوبت به برنامه ریزی ساخت می‌رسد. در این مورد با کمک گرفتن از افراد متخصص و پیمانکاران و بر اساس بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته‌اید، مراحل اجرای کار جز به جز مشخص خواهند شد. در این مرحله ممکن است برخی از ایده‌های شما امکان پذیر نباشند و از برنامه کاری حذف شوند.

طراحی و برنامه ریزی

تهیه زمین و بررسی آن

در صورتی که از قبل زمین را تهیه کرده‌اید پس باید ایده پردازی‌ها و طراحی‌های خود را بر ابعاد و ویژگی‌های زمین تطبیق دهید اما اگر بعد از طراحی قصد تهیه زمین مورد نظر دارید پس باید زمین را با نیازها و طراحی‌های خود تطبیق دهید. ویژگی‌های ساختاری مانند پستی و بلندی‌ها و شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که در آن قرار دارد و مساحت آن نقش مهمی را در ساخت ویلا ایفا خواهد کرد.

پس از دسترسی به زمین آن را از جنبه‌های مختلفی بررسی کنید و با ایده‌ها و طرح‌هایی که پیاده سازی کرده‌اید تطبیق دهید. بر اساس بودجه‌ای که دارید شاید زمین چندان بزرگی نتوان تهیه کرد و امکان اجرای برخی از ایده‌ها مانند استخر امکان پذیر نباشد. تمامی مشخصات زمین از جمله موانع طبیعی و مصنوعی، پستی و بلندی را ثبت و ضبط کنید. با کمک یک طراح می‌توانید از آن‌ها به بهترین نحو ممکن، به نفع خود استفاده کنید.

گودبرداری در ساخت ویلا

در مرحله بعد و پس از نهایی شدن طرح و زمین باید بر اساس طرح‌ها و نقشه‌هایی که با پیمانکار و طراح در مورد آن به توافق رسیده‌اید نسبت به گودبرداری بخش‌های مختلف ویلا اقدام نمایید. علاوه بر گودبرداری‌های مربوط به ساختمان ویلا شاید ساخت محوطه نیز به دلیل وجود المان‌هایی مانند استخر به گودبرداری نیاز داشته باشد. گودبرداری‌های بزرگ مانند ساخت استخرباید همزمان با ساخت بنای اصلی صورت گیرد زیرا بعد از دیوارکشی محوطهشاید اجرای این عملیات مشکل‌تر شود اما دیگر گودبرداری‌های لازم برای ساخت محوطه را می‌توان بعد از دیوارکشی انجام داد.

گودبرداری در ساخت ویلا

بتن ریزی و اجرای اسکلت

بعد از گودبرداری نوبت به بتن ریزی و اجرای اسکلت سازه می‌رسد. نوع اسکلت سازه به شما و بودجه‌ای که در اختیار دارید بستگی دارد. اسکلت‌های فلزی و بتنی و حتی شیوه‌های نوین همگی مزایا و معایب خاص خود را خواهند داشت. مهم‌ترین نکته در این مرحله استفاده از نیروهای متخصص و صد البته مصالح باکیفیت است. این مرحله شامل عملیات‌هایی مانند اجرای بتن مگر، قالب گذاری با استفاده از چوب، آجر یا فلز و قالب گذاری ستون‌ها با استفاده از چوب یا فلز می‌شود.

بتن ریزی و اجرای اسکلت

سقف و دیوار سازی ویلا

بعد از اجرای کامل اسکلت ساختمان ویلا عملیات‌های مربوط به ساخت دیوار و سقف آغاز می‌شود. در ساخت دیوار‌ بخش‌های مختلف ویلا از مصالح مختلفی می‌توان استفاده کرد که بودجه شما آن‌ها را مشخص خواهد کرد. اجرای سقف برخلاف دیوار پیچیدگی‌های بیشتری دارد. انواع مختلفی از سقف‌های فلت (تخت) یا شیروانی با سبک‌های مختلفی را می‌توان اجرا کرد. نکته مهم این است که نوع سقف باید با معماری سازه هماهنگی داشته باشد.

سقف و دیوار سازی ویلا

نازک کاری ساختمان ویلا

بعد از مرحله ساخت محوطه یا قبل از آن می‌توان نازک کاری ساختمان را شروع کرد شامل عملیات‌هایی مانند گچ کاری دیوارها، نقاشی، اجرای انواع سقف کاذب، کاشی کاری، نصب قرنیزها و عایق‌کاری سرویس‌های بهداشتی می‌شود. مصالح مختلفی در نازک کاری به کار برده می‌شوند و از آنجایی که زیبایی نهایی طراحی داخلی شما را تعیین خواهند کرد پس باید با آگاهی کامل نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام کرد.

اجرای نمای ویلا

بعد از اتمام ساخت سقف و دیوار سازی‌های ویلا نوبت به اجرای نمامی‌رسد. در مطالب قبلی بحث شد که در اجرای نمای ویلامصالح مختلفی را می‌توان به کار برد که تصمیم در مورد آن به دلیل تنوع بالا می‌تواند سخت باشد. برای این کار بهتر است که اول از متخصص کمک بگیرید، دوم بودجه خود را مشخص کنید و سوم هم هر مصالحی که انتخاب می‌کنید باید تطابق کامل با معماری کلی ویلا داشته باشد.

محوطه سازی در ساخت ویلا

بعد از اتمام سفت کاری‌ ویلا می‌توان عملیات‌های مرتبط با محوطه سازی را شروع کرد. ساخت محوطه در ویلا به دلیل اهمیت بالای آن نیازمند دقت و توجه بسیاری است و مراحل مختلفی را در بر می‌گیرد که پیش‌تر در مطلب محوطه ساز ویلا به طور کامل به آن پرداختیم و در این نوشتار هم صرفاً به ذکر فهرست‌وار مراحل اجرای آن اکتفا می‌کنیم.

  1. ایده پردازی و آغاز پروژه
  2. طراحی کانسپت یا همان طرح اولیه
  3. طراحی اصلی و نهایی
  4. مستندسازی ساخت و ساز محوطه ویلا
  5. آغاز ساخت محوطه ویلا که خود شامل مراحل زیر می‌شود.
  6. تخریب هر گونه سازه یا ساختار مزاحم و پاک‌سازی زمین
  7. ترانشه زنی و حفاری
  8. نصب تجهیزات از جمله سیستم زهکشی، آبیاری، برق و غیره
  9. اجرای استخر و سازه‌های آبی در صورت نیاز
  10. هموارسازی مناسب یا ایجاد پستی و بلندی‌هایی که در طرح مشخص شده است.
  11. اجرای ساختارهای سخت منظر از جمله خاک‌ریزی، متراکم سازی، پی‌سازی، دیوارها، پیاده‌روها و غیره
  12. کاشت درختان و گیاهان که در از قبل بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی انتخاب شده‌اند.
  13. نصب و اجرای نورپردازی‌ها، مبلمان‌ها و غیره
  14. عیب‌یابی مشکلات احتمالی و رفع آن‌ها
  15. تکمیل فرایند ساخت

محوطه سازی در ساخت ویلا

سخن آخر

ویلاها می‌توانند مکانی بسیار مناسب برای گردهمایی‌های خانوادگی باشند. در ساخت ویلا باید از اصول و استانداردهای خاصی تبعیت کرد که در نهایت کیفیت نهایی کار را تعیین خواهند کرد. ساخت ویلا به طور کلی در چند مرحله خلاصه می‌شود که دانش و آگاهی از آن‌ها کمک زیادی به شما در تمامی طول پروژه خواهد کرد.

نویسنده: قادر بیری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا