مقالات کارگشا

مدیریت زمان اجرا با تأمین به موقع مصالح

احداث ساختمان با ادغام سه پدیده مواد و مصالح ساختمانی و خدمات مرتبط با ساخت و مدیریت زمان در حین اجرا به واقعیت می پیوندد.

این سه پدیده طی یک برنامه زمانبندی، طبق نظم خاص در محل اجرا تأمین شده و رشد فیزیکی ساخت و ساز را رقم می زنند.

تهیه هر نوع مصالح و مواد مختص ساخت و ساز، باید مطابق برنامه پیشرفت فیزیکی در محل اجرا تأمین گردد.

لذا اگر زودتر از موعود اقدام به تهیه مصالح نمود، بار مالی سرمایه خوابیده، اشغال مکان جهت انبار نمودن و حفاظت فیزیکی از آن را به همراه خواهد داشت و چنانچه دیرتر از موعود تأمین گردد، مدت زمان بهربرداری از پروژه را به درازا خواهد کشید و مدیریت زمان در اجرا کمرنگ می شود.

مصالح

لذا باید مواد و مصالح ساخت و ساز مطابق نوع خاصی از برنامه زمانبندی تهیه گردد که مقدار مصالح و زمان نیاز به مصرف آن تهیه شده باشد. (برنامه زمانبندی و تهیه مصالح)

مصالحی مانند ماسه و سیمان در بسیاری از مقاطع سفت کاری و نازک کاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند که باید مکان مناسبی جهت تأمین دائمی آنها در کارگاه در نظر گرفته شود. اما مصالحی مانند سنگ پلاک و موزائیک حداکثر دو تا سه روز قبل از اجرا در کارگاه تخلیه می شوند، زیرا علاوه بر آسیب پذیری در هر جابجایی احتمال شکسته شدن درصدی از آنها وجود دارد و بواسطه لب پر شدن، کیفیت آنها پایین می آید و نیز هزینه تهیه آنها نسبت به دیگر مصالح بالا می باشد.

مصالح

مصالحی مانند گچ و سیمان پاکتی را باید در مکانی بالاتر ار سطح زمین و زیر سقف آب بندی شده، تخلیه و تا موقع مصرف نگهداری نمود.

تعدادی از مصالح فولادی مانند میلگردها و آهن آلات که در اسکلت های فلزی و بتن آرمه مصرف می شوند را باید طوری تخلیه نمود که امکان شمارش دقیق یا تقریبی آنها در هر لحظه فراهم باشد زیرا حتی ضایعات و پرت و دورریز آنها را نیز خطر سرقت تهدید می کند.

از وظائف سرپرست کارگاه در خصوص کنترل مصالح وارد شده به کارگاه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. دستور ایجاد کارتکس برای تک تک مصالح و امکان آمارگیری به روز از انبار کارگاه
  2. کنترل کیفیت مصالح قبل از تخلیه
  3. کنترل کمیت و مقدار مصالح قبل از تخلیه
  4. جلوگیری از پرت شدن مصالح با تذکر دادن به عوامل اجرایی مقاطع کاری
  5. اشاره به استفاده صحیح و بهینه از مصالح ساختمانی در بند توضیحات ضروری قراردادهای کارگاهی
  6. در صورت تخلیه مصالح در چند نقطه از کارگاه بدلیل نزدیکی به محل مصرف استفاده تمام و کمال مصالح در تمام نقاط تخلیه شده کارگاه
  7. تخلیه مواد و مصالح ارزشمند مانند مصالح فولادی در نقاطی که نگهبانان کارگاه و دفتر سرپرست کارگاه به آنها اشرافیت داشته باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا