مقالات کارگشا

محافظت تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان در برابر زلزله

عملکرد تاسیسات مکانیکی در زلزله کرمانشاه

بار دیگر، زمین لرزه ای در غرب کشور، ملت ایران را در غمی بزرگ فرو برد. همواره درصدی از صدمات ناشی از زلزله ها، به بی توجهی به نکات ایمنی مربوط به حفاظت تاسیسات در برابر لرزش بر می گردد. انفجارها، نشتی گاز، اتصال برق، سقوط تجهیزات، آتش سوزی و … فجایعی هستند که با دانستن و رعایت برخی نکات، می توان خسارت مالی و جانی ناشی از آن ها را به حداقل رساند. 

زلزله کرمانشاه

حتی سنگین ترین اجزای سیستم تهویه مطبوع نیز ممکن است بر اثر لرزش از پایه خود جدا شده و سقوط کنند. این قضیه به خصوص در مورد سقوط تجهیزاتی مثل کندانسینگ یونیت ها که معمولا بر دیواره بیرونی ساختمان یا در بالکن نصب می شوند، و کندانسورها، برج های خنک کن یا حتی چیلر های جذبی که در پشت بام نصب می شوند، می تواند فاجعه آفرین باشد. اگر آسیب جدی به بدنه تجهیزات و سازه ساختمان بر اثر سقوط آنها وارد نشده بود، قبل از راه اندازی دستگاه ها حتما اجزای داخلی مانند فن ها و… را بررسی کنید تا از عدم تخریب آن ها مطمئن شوید. 

از جا در آمدن لوله های دودکش بخاری ها، یکی از حیاتی ترین نکاتی است که باید در هر زلزله ( حتی موارد خفیف) بررسی شود تا نشت دودکش باعث خفگی و فوت افراد نگردد.

زلزله کرمانشاه و خرابی تاسیسات

ریختن گچ اطراف لوله دودکش بخاری در کرمانشاه

همچنین لوله های آب، گاز یا مبرد و کابل های برق تجهیزات ممکن است بر اثر ارتعاشات آسیب ببینند و دچار نشتی شوند. نشتی گاز می تواند موجب انفجار شود و اتصالی سیم های برق ممکن است آتش سوزی را به دنبال داشته باشد. همچنین خروج گاز های مبرد و پخش آن ها در خانه، می تواند موجب مسمومیت افراد شود.

پس از زلزله باید تاسیسات به دقت بررسی شوند تا هرگونه ترک، سوراخ، نشتی و بوی مشکوک کشف و رفع عیب شود. داکت های تاسیساتی نیز در برابر لرزش مقاومت کمی دارند و باید به دقت بررسی شوند تا پس از راه اندازی، اشکالی در کارکرد صحیح سیستم ایجاد نشود. 

برای پیش گیری از خسارات وارد  شده به تاسیسات بر اثر زلزله چه کنیم؟

کلیه تجهیزات، اعم از لوله ها، کانال ها، و تجهیزات ثابت مثل چیلر و بویلر و اجزای آنها، باید در برابر ارتعاشات ایزوله شوند. نصب تجهیزات لرزه گیر برای تاسیسات یک امر بسیار مهم و حساس است که متاسفانه در کشور ما اهمیت کمی به انتخاب و نصب صحیح آن ها داده می شود. در این خصوص، پیش تر، در نوشتاری تحت عنوان نحوه انتخاب لرزه گیر برای تجهیزات تهویه مطبوع روش صحیح انتخاب تجهیزات لرزه گیر را به صورت گام به گام شرح دادیم.

نحوه انتخاب لرزه گیر برای تجهیزات تهویه مطبوع

مطالب مرتبط:

انتخاب لرزه گیر برای تجهیزات تهویه مطبوع

نکاتی پیرامون تعمیر و عیب یابی فن کویل ها

تهویه محیط استخر های شنا

نقشه های اجرایی تاسیسات مکانیکی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا