مقالات کارگشا

مجری بتن اکسپوز کیست و چگونه او را پیدا کنیم؟

بتن اکسپوز به بتنی گفته می‌شود که در نمای ساختمان به کار گرفته می‌شود، حال این نما داخلی یا خارجی باشد تفاوتی ندارد. در این مقاله از کارگشا به تعریف بتن اکسپوز، مزایا و معایب و مراحل اجرای آن اشاره خواهد شد و در انتها نیز راهی برای معرفی شرکت‌های ارائه دهنده این دست مصالح ساختمانی معرفی می‌شود. با ما همراه بمانید.

بتن اکسپوز چیست؟

اکسپوز (expose) به معنی در معرض قرار گرفتن و در دید بودن است. حال بتن اکسپوز به بتنی گفته می‌شود که در معرض قرار گرفته و در دید است که به معنی دقیق‌تر همان بتنی است که برای ساخت نمای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. بتن اکسپوز به صورت پنل‌های پیش ساخته ارائه می‌شود و هم می‌توان آن را در محل به روش قالب بندی و بتن ریزی اجرا کرد. بتن اکسپوز از نظر ساختاری با دیگر انواع بتن متفاوت نیست و ترکیب آن سیمان، آب و ماسه است که با توجه به نیاز کارفرما تغییراتی در آن ایجاد می‌شود.

«اجرای بتن اکسپوز را به بهترین ها بسپارید»

از بتن اکسپوز در چه بخش‌هایی از ساختمان استفاده می‌شود؟

به طور کلی از بتن نما یا بتن اکسپوز در بخش‌هایی از ساختمان می‌توان استفاده کرد پیش از این با دیگر متریال ساخته می‌شد. به طور مثال برای اجرای کفپوش، دیوارپوش، اجرای پله، کابینت، کمد، دیوار، نما، ساخت استخر و … استفاده می‌شود و با توجه به طراحی معمار ساخته می‌شود یا به شرکت‌های تولید کننده بتن اکسپوز سفارش داده می‌شود.

استفاده از بتن اکسپوز در آشپزخانه

در محیطی مانند آشپزخانه استفاده‌های فراوانی برای بتن اکسپوز وجود دارد. به طور کلی برای ساخت جداره هود، سینک ظرفشویی، صفحه زیر گاز صفحه‌ای، صفحات روی کابینت، کابینت‌ها، کانتر، میز آشپزخانه گرفته تا کفپوش و دیوارپوش را می‌توان از بتن اکسپوز استفاده کرد و از نتیجه کار لذت برد. البته در استفاده از این متریال نباید زیاده روی کرد و در محیط‌های داخلی باید از ترکیبی از دیگر متریال نیز در کنار آن بهره برد.

استفاده از بتن اکسپوز در آشپزخانه

استفاده از بتن اکسپوز در اتاق‌ها

در اتاق‌ها نیز مانند آشپزخانه استفاده‌های زیادی برای بتن اکسپوز وجود دارد. علاوه بر استفاده از بتن اکسپوز برای اجرای دیوارپوش و کفپوش، بخش‌های دیگری از اتاق‌ها مانند تهیه میز تحریر، میز توالت، دراور، تخت خواب، میز تلویزیون، مبلمان، کنسول و … را می‌توان با استفاده از بتن اکسپوز نیز اجرا کرد؛ اما همانطور که گفته شد زیاده روی در اجرای بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی جالب نیست و بهتر است با ترکیبی از دیگر متریال انجام شود.

استفاده از بتن اکسپوز در حمام و سرویس بهداشتی

یکی از فضاهایی که بیشترین استفاده از بتن اکسپوز در نمای داخلی ساختمان را دارد، سرویس‌های بهداشتی و حمام است. از بتن اکسپوز می‌توان برای اجرای وان، روشویی، کابین دوش، توالت، کفپوش و دیوار پوش استفاده کرد. خاصیت ضد آب بتن و مقاومت بالای آن در برابر رطوبت این ماده را برای اجرا در مکان‌های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی مناسب می‌کند.

بیشتر بخوانید: بتن اکسپوز، موارد استفاده و روش های اجرای آن

استفاده از بتن اکسپوز در فضای بیرون

فضای بیرون نیز برای اجرای بتن اکسپوز بسیار مناسب است و قدرت مانور بالایی دارد. از بتن اکسپوز می‌توان برای اجرای نمای ساختمان به ویژه نمای مینیمال، مدرن و صنعتی استفاده کرد. از این گذشته برای ساخت پیاده رو، دیوار محوطه، مبلمان فضای باز نیز می‌توان از ظرفیت بالای بتن اکسپوز استفاده کرد. در ادامه مقاله با روش‌های اجرای بتن اکسپوز در فضای بیرون و داخل ساختمان بیشتر آشنا خواهید شد.

استفاده از بتن اکسپوز در فضای بیرون

مزایا و معایب بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز مانند هر متریال ساختمانی دیگری مزایا و معایبی دارد. مقاومت بالا در برابر ناملایمات جوی، مقاومت در برابر هوای سرد، مقاومت در برابر رطوبت، قدرت مانور بالا در تولید انواع شکل‌های هندسی، هزینه اجرای پایین نسبت به دیگر مصالح و زیبایی از جمله مزایای زیاد بتن اکسپوز هستند ولی همانطور که گفته شد، متریال ساختمانی معایبی نیز دارد که از این بین می‌توان به سردی و خشکی حالت بتن اکسپوز اشاره کرد که بیشتر برای دکوراسیون مینیمال، مدرن و صنعتی کاربرد دارد و با سبک کلاسیک، مدیترانه‌ای، ساحلی و … متناسب نیست و در انتخاب سبک دکوراسیون محدودیت ایجاد می‌کند.

اجرای بتن اکسپوز چگونه است؟

به طور کلی دو روش برای اجرای بتن اکسپوز یا بتن نما وجود دارد. در یک روش پنل‌های پیش ساخته به کارخانه ساخت بتن اکسپوز سفارش داده می‌شود و در روش دیگر با استفاده از روش‌های قالب بندی و بتن ریزی، بتن در محل اجرا می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص این دو روش ارائه شده است.

استفاده از پنل پیش ساخته

همانطور که گفته شد در روش اول اجرا بتن اکسپوز با پنل‌های پیش ساخته انجام می‌گیرد. در این راه ابتدا طبق نقشه‌هایی که معمار برای نمای ساختمان یا هر بخشی که در آن بتن اکسپوز اجرا می‌شود، سفارش ساخت به کارخانه مورد نظر داده می‌شود. سپس پنل‌ها با توجه به نقشه‌ها ساخته و به محل نصب منتقل شده و توسط متخصصین نصب می‌شود.

نصب بتن اکسپوز پیش ساخته با استفاده از روش‌هایی مانند چسباندن پنل به دیوار با چسب مخصوص، نصب به وسیله استفاده از ملات سیمانی و همچنین نصب مکانیکی انجام می‌شود. در دو روش اول ملات چسبی یا سیمانی تهیه شده و با استفاده از آن اقدام به اجرای پنل‌ها در جای خود می‌شود. در روش سوم، ابتدا زیرسازی انجام می‌شود. زیر سازی به این صورت است که ریل‌های فلزی نصب می‌شود و سپس پنل‌های بتنی توسط پیچ و مهره روی ریل‌های فلزی محکم می‌شود. نصب بتن اکسپوز مهارت و تجربه نیاز دارد و نمی‌توان آن را به دست غیر متخصص سپرد. برای یافتن مجری بتن اکسپوز به وب سایت کارگشا مراجعه کنید.

اجرای بتن اکسپوز چگونه است؟

اجرای درجای بتن اکسپوز

اجرای بتن اکسپوز به صورت درجا مانند اجرای فونداسیون بتنی است که البته د اجرای بتن اکسپوز از آنجایی که کار نهایی در معرض دید قرار می‌گیرد باید نهایت دقت و ظرافت را در اجرای آن به کار برد. برای اجرای درجای بتن اکسپوز ابتدا لازم است، اقدام به قالب گیری، بتن ریزی و نگهداری از بتن، قالب برداری و نگهداری از بتن، انجام شود. ولی تمامی این مراحل باید با دقت و ظرافت انجام شود زیرا در نهایت این بتن، نمای کار خواهد بود.

برای بتن ریزی بتن اکسپوز باید از قالب‌های نو و سالم استفاده شود تا هیچ فرورفتگی، برآمدگی و نقصانی در طرح انتهایی ایجاد نشود، هنگام قالب بندی باید به تراز بودن، شاغول بودن و مهار بودن (به کمک رامکا و بولت) آن‌ها اطمینان پیدا کرد و درزگیری آن‌ها نیز باید مرتب چک شود، برای بتن از طرح اخلاط مناسب استفاده شود و با ویبراتور هواگیری شود و در هنگام قالب بندی از روغن مناسب قالب استفاده شود.

چگونه مجری و نمایندگی بتن اکسپوز بیابیم؟

از آنجایی که بتن اکسپوز از جمله متریال جدید در صنعت ساختمان محسوب می‌شود، بنابراین افراد متخصص در زمینه اجرای بتن اکسپوز چه برای پنل‌های پیش ساخته و چه برای اجرای بتن اکسپوز درجا، کم هستند و یافتن مجری بتن اکسپوز باتجربه و ماهر کار سختی است. برای یافتن مجری بتن اکسپوز کافی است به وب سایت کارگشا و به صفحه ثبت درخواست مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایید. شرکت‌های معتبر و با تجربه زیادی فعال در این زمینه در کارگشا ثبت نام کرده‌اند که می‌توانید از تجربه آن‌ها استفاده ببرید.

سخن آخر

شرکت کارگشا فعال در زمینه خدمات ساختمانی است و همواره با شرکت‌های معتبر در این زمینه همکاری دارد تا بتواند رضایت مشتریان خود را جلب کند. برای یافتن معتبرترین شرکت‌ها و گروه‌های خدمات ساختمان از کارگشا کمک بگیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا