مقالات کارگشا

فراخوان مسابقه معماری

امروز تلاش در جهت حفظ و احیاء طبیعت و محیط زیست و به دنبال آن بافت های ارزشمند روستایی و جلوگیری از تخریب آنها، صرفه جویی در مصرف انرژی به وظیفه ای همگانی بدل شده است. استفاده از مصالح بومی و همساز با اقلیم نظیر چوب و … ،توجه به جهات اقلیمی و استفاده بهینه از انرژی های طبیعی و غیر فعال با کاربرد روشهای نوین در عین احترام به زیست بوم منطقه با نگاه به میراث معماری بومی می بایست در طراحی معماری ساختمان های روستایی که پاسخگوی نیاز امروز جامعه ما باشد مورد توجه قرار گیرد و این وظیفه ایست که بر دوش جامعه معماران گیلانی سنگینی می نماید.

سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به منظور تاکید برایجاد پیوند خلاقانه با ریشه های معماری بومی و نه تکرار آن و ایجاد انگیزه در جامعه معماری گیلان همزمان با تدوین ضوابط طراحی معماری خانه های مسکونی در مناطق جلگه ای و ساحلی روستایی گیلان (پیوست شماره ۱)، به منظور تلاش جامعه معماران گرانقدر در جهت دستیابی به پاسخ هایی مناسب در طراحی فضاهای مسکونی روستایی اقدام به برگزاری مسابقه نموده است .بدیهی است جهت آگاهی از ضوابط و جزییات مورد نیاز برای طراحی آیتمهای مسابقه، مطالعه و بررسی این ضوابط ضروری می باشد.

محورهای مسابقه: 

با توجه به تقسیم بندی انواع کلی زمین و محل استقرار بنا در ضوابط طراحی معماری خانه های مسکونی در مناطق جلگه ای و ساحلی روستایی گیلان (پیوست شماره۱) به دو بخش «بافت مسکونی روستایی» و «خانه باغ»، سه سایت پلان زیر برای مسابقه در نظر گرفته شده است:

سایت شماره (۱) با ابعاد ۱۵×۲۰ متر با فرض دسترسی از چهارجهت جنوبی-شمالی-شرقی-غربی
• سایت پلان شماره ۱ براساس ضوابط استقرار در بافت مسکونی روستایی برای طراحی خانه روستایی یک طبقه( دوخوابه) در نظر گرفته شده است.

مسابقه طراحی

سایت شماره (۲) با ابعاد ۱۲×۲۵ متر با فرض دسترسی از چهارجهت جنوبی-شمالی-شرقی-غربی
• سایت پلان شماره ۲ براساس ضوابط استقرار در بافت مسکونی روستایی برای طراحی خانه روستاییدو طبقه (دو خوابه)درنظر گرفته شده است.

مسابقه طراحی

سایت شماره (۳) با ابعاد ۲۰×۲۵ متر با فرض دسترسی از چهارجهت جنوبی-شمالی-شرقی-غربی
• سایت پلان شماره ۳ بر اساس ضوابط طراحی خانه-باغ برای طراحی خانه روستایی دو طبقه (۳ خوابه)درنظر گرفته شده است.

مسابقه طراحی

علاقمندان می توانند شرایط و ضوایط مسابقه را از اینجا در یافت نمایند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا