مقالات کارگشا

راهنمای جامع عیب یابی پکیج ایران رادیاتور دیجیتال و آنالوگ همراه با لیست کد خطاها

پکیج‌ها دارای طول عمر مشخصی هستند و معمولاً پس از یک دوره کارکرد دچار مشکلاتی شوند. برای حل آن پیشنهاد می‌شود از یک متخصص کمک گرفته شود تا عیب‌های پکیج شما را بررسی کرده و خطاهای آن را برطرف سازد. زمانی که دستگاه با ایرادی جدی روبرو شده و در عملکرد دچار مشکل شود، عموما به سراغ عیب‌یابی می‌رویم. در این مطلب نحوه عیب یابی پکیج ایران رادیاتور به‌صورت کامل توضیح داده شده است؛ می‌توانید برای عیب‌یابی دستگاه خود، راه‌حل مشکل را پیدا کنید.

رایج ترین مشکلات پکیج ایران رادیاتور

به دلیل این‌که یک سری از مشکلات در بسیاری از دستگاه‌ها ممکن است رخ دهد، در عیب یابی پکیج ایران رادیاتور ابتدا به بررسی این موارد می‌پردازیم. پس از پیدا کردن مشکل، در صورتی که توانایی برطرف کردن آن را نداشتید، پیشنهاد می‌کنیم از یک متخصص کمک بگیرید.

افت فشار پکیج

یکی از  مسائل مهم در پکیج‌ها افت فشار است که بیشتر مصرف‌کنندگان پکیج درگیر آن شده‌اند. البته راه‌حل این مشکل بسیار ساده می‌باشد. دلایل مختلفی باعث افت درجه گرمایش در پکیج می‌شوند.

خراب شدن شیر پرکن پکیج، باز بودن شیر پرکن، خراب بودن منبع انبساط، مشکل در نشتی آب، سوراخ شدن پکیج (امکان سوراخ شدن پکیج‌های دو مبدله بسیار کم‌تر است)، نشتی لوله‌های گرمایشی و رسوب گرفتن سیستم گرمایشی.

صدای غیر عادی پکیج

در عیب یابی پکیج ایران رادیاتور اگر دستگاه شما صدایی غیر عادی داشته باشد، می‌تواند به دلیل خرابی پمپ باشد و بهتر است که پمپ را تعویض کنید تا صدا از بین برود.

بیشتر بخوانید: چرا پکیج صدا می دهد؟ علت صدای انفجاری، تق تق و شر شر آب چیست؟

بالا بودن فشار

اگر در عیب یابی پکیج ایران رادیاتور با مشکل بالا بودن فشار  مواجه شدید، بهتر است بدانید علت می‌تواند یکی از موارد زیر باشد.

  • سوراخ بودن مبدل از داخل یعنی راه پیدا کردن آب مصرفی به مدار شوفاژ
  • خراب بودن شیر پرکن پکیج
  • مسدود بودن لوله‌ها
  • خراب بودن مخزن انبساط یا نداشتن باد کافی
  • خراب بودن پمپ

پکیج ایران رادیاتور

گرم نبودن آب پکیج

شیر برقی در پکیج، مسیر را به سمت رادیاتورها می‌بندد و به سمت آب مصرفی هدایت می‌کند. هنگامی‌که این شیر خراب شود، آب به سمت گرم شدن مبدل ثانویه برای آب گرم مصرفی هدایت نمی‌شود.

علت دیگر می‌تواند به دلیل خرابی فلوسوئیچ باشد. فلوسوئیچ این وظیفه را دارد که به برد اعلام کند آب مصرفی باز شده است؛ ولی زمانی که خراب باشد، آب گرم نخواهیم داشت. در مواقعی که با روشن بودن پکیج همچنان آب گرم نیست، می‌بایست قبل از هر کاری فشار آب ساختمان را چک کرده و بعد از آن به بررسی پمپ بپردازید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پکیج برای آپارتمان مسکونی؛ بهترین مارک پکیج کدام است؟

روشن نشدن دستگاه

علت روشن نشدن دستگاه در عیب یابی پکیج ایران رادیاتور چیست؟

پکیج با سیستم برق، گاز و آب در ارتباط است و طبیعتاً مشکل در هر یک از این سیستم‌ها می‌تواند علت روشن نشدن دستگاه باشد که اغلب به صورت روشن شدن چراغ‌قرمز پکیج به شما اعلام می‌شود.

قبل از دست‌کاری کردن دستگاه خود، ابتدا وضعیت فشار آب، برق و فشار گاز خانه را بررسی کنید. اگر مشکلی وجود نداشت، مطمئناً مشکل از خود دستگاه است. برای پی بردن به علت روشن نشدن پکیج در مرحله اول باید به خطاهایی که دستگاه نشان می‌دهد توجه کنید. اگر پکیج شما نمایشگر اعلام خطا ندارد، بهتر است حتماً برای تعمیر پکیج خود اقدام کنید.

خاموش شدن دستگاه پکیج

یکی دیگر از عیب‌های رایج در پکیج‌ها، خاموش شدن آن است. در برخی از موارد خاموش شدن بدون نمایش هیچ‌گونه کد خطایی از سمت دستگاه صورت می‌گیرد. در ادامه به عیب یابی پکیج ایران رادیاتور در خصوص این خطا و بررسی برخی از این علت‌ها می‌پردازیم.

  1. درصورتی‌که فشار پکیج کمتر از حد مجاز یعنی بین 5/1 تا 2 بار باشد، دستگاه قادر به روشن بودن نیست. به‌منظور بررسی این موضوع می‌توانید فشارسنج تعبیه‌شده بر روی دستگاه را چک کنید.
  2. یون تشخیص شعله، وظیفه شناسایی شعله در دستگاه و روشن نگه‌داشتن مشعل را به عهده دارد. این یون باید تمیز باشد و در فاصله استاندارد با جرقه زن قرار داشته باشد، در غیر این صورت دستگاه توانایی روشن شدن را نخواهد داشت. برای رفع این مشکل باید ابتدا میله یون تشخیص شعله را  تمیز کنید و سپس آن در فاصله استاندارد بر روی جرقه زن قرار دهید.
  3. سنسور NTC این مسئولیت را دارد که بالا رفتن بیش از حد دما در مدار گرمایش و یا مصرفی جلوگیری کند. در صورتی که این سنسور خراب باشد، پکیج قادر به روشن شدن نخواهد بود و برای برطرف کردن مشکل، باید یک سنسور دیگر جایگزین آن شود.
  4. اگر پمپ دچار مشکل شده باشد، آب در درون مدار دستگاه گردش نکرده و در نتیجه پکیج خاموش می‌شود. برای بررسی بیشتر پمپ، پیچ روی پمپ را باز کنید تا گردش آب در دستگاه را مشاهده کنید.
  5. فلوسوئیچ یا فلومتر یکی از حسگرهای مهم در پکیج است که در مسیر آب ورودی به دستگاه تعبیه می‌شود تا به‌محض حس کردن جریان آب در پکیج فرمان وجود آب را به برد اطلاع داده و برد نیز فرمان روشن شدن پکیج را به مشعل صادر کند. اگر این حسگر خراب باشد، با وجود جریان آب در مسیر ورودی پکیج هیچ‌گونه فرمانی صادر نخواهد کرد.
  6. در عیب یابی پکیج ایران رادیاتور، زمانی که پکیج روشن شود و بعد از چند دقیقه خاموش شود، نشان‌دهنده رسوب گرفتن مبدل ثانویه در دستگاه است. در این حالت پکیج نیاز به رسوب‌زدایی دارد.
  7. مسدود بودن مسیر پرشر سوئیچ هوا مانع از روشن شدن دستگاه می‌شود. در این حالت پکیج چند بار روشن می‌شود ولی به‌محض تشکیل مشعل، مجدداً خاموش می‌شود. به‌منظور بررسی بیشتر این موضوع باید ابتدا دودکش را از پکیج جدا کنید، سپس پرشر سوئیچ هوا را دو شلنگه کنید. در صورتی که مشکل باز هم حل نشد، فن پکیج را تمیز کنید.

اگر تمامی موارد فوق را بررسی کردید ولی هیچ مشکلی پیدا نشد، باید برد دستگاه بررسی شود. برد پکیج به عنوان اتاق فرمان عمل کرده و نقش بسیار مهمی در روند کار سیستم دارد. در بیشتر موارد بهتر است برد پکیج تعویض شود تا مسئله خاموش شدن دستگاه نیز برطرف شود. عوامل دیگری که سبب خاموش شدن پکیج می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • تنظیم نبودن میزان گاز
  • خراب بودن جرقه زن
  • گرفتگی شیر سه‌راهی.

عدم دفع دوده

درصورتی‌که گرفتگی‌ای در دودکش ایجاد شده باشد، لازم است توسط یک وسیله گرفتگی دودکش را رفع کنید تا دوده‌ها خارج شوند.

بیشتر بخوانید: عملکرد پکیج گرمایشی + مزایا و معایب آن

روشن نشدن شمعک

شمعک پیکج به صورت جرقه‌ای روشن می‌شود. اگر جرقه زن یا ورودی پکیج شما مشکل پیدا کرده باشد، شمعک پکیج قادر به روشن شدن نیست. در این گونه موارد، ابتدا آب گرم را باز کنید و سپس به‌صورت دستی شمعک پکیج را روشن کنید. چنان‌چه بدون دردسر روشن شد، شمعک خراب بوده و باید تعویض شود.

عدم وجود آب کافی در دستگاه

یکی از کارهای مهم در عیب یابی پکیج ایران رادیاتور بررسی منبع انبساط است. اگر مشکلی در منبع انبساط دستگاه شما به وجود آمده باشد، دیگر پکیج نمی‌تواند آب موردنیاز خود را تأمین کند. این مشکل را می‌بایست زودتر رفع کنید.

پکیج ایران رادیاتور

آب پکیج بیش از حد داغ می‌شود.

مسدود شدن راه آب ممکن است به دلیل خرابی کلید تنظیم دما، تنظیم نبودن شعله و… باشد. در بسیاری از پکیج‌ها، به علت کارکرد طولانی و داغ شدن برد پکیج، دستگاه دچار اختلالاتی شود که منجر به بروز ارور شود. لذا در ابتدا پکیج را خاموش نموده و آن را از برق بکشید. سپس با چند بار فشردن دکمه‌های روی پکیج، برق داخل مدار را تخلیه کنید.

بیشتر بخوانید: عیب یابی پکیج آماتیس همراه با لیست کد و خطاها

اجازه بدهید تا نیم ساعت در همین وضعیت باقی بماند. این عمل باعث ریست شدن پکیج می‌شود. سپس پکیج را به برق زده و آن را روشن نمایید. چنانچه ارور پکیج همچنان برقرار بود یا بعد از مدتی دوباره ظاهر گشت، از ریست یا دست‌کاری آن خودداری نمایید. بهتر است در صورت مشاهده عیب در پکیج، از یک متخصص برای برطرف کردن آن کمک بگیرید.

عیب یابی پکیج ایران رادیاتور آنالوگ

 

مدل پکیج

کد خطا

شرح خطا

 

CF&FF

30-40

برد الکترونیک عیب دارد.

 

CF&FF

80

ترموستات قطع است.

 

CF&FF

70

پکیج بیش از حد گرم شده است. بالاتر از 89˚C و کمتر از 105˚C

 

CF&FF

70-80

عیب شعله یابی (یون) در حین کار

 

CF&FF

60-80

یخ‌زدایی با پمپ روشن

 

CF&FF

60-70

یخ‌زدایی با مشعل روشن

 

CF&FF

50-80

ترمیستور آب گرم مصرفی اشکال دارد. (مدار آن باز است)

 

CF&FF

50-70

ترمیستور آب گرم مصرفی اشکال دارد. (اتصال کوتاه است)

 

CF&FF

50-60

ترمیستور مدار شوفاژ اشکال دارد. (اتصال کوتاه است)

 

CF&FF

50-70-80

ترمیستور مدار شوفاژ اشکال دارد. (مدار آن باز است)

 

CF&FF

40-70-80

ترموستات حدی 105˚C قطع کرده است اما دمای اندازه‌گیری شده توسط ترمیستور طبیعی است.

 

CF&FF

40-70

پرشر سوییچ آب در وضعیت قطع است. (مدار آن باز است)

 

CF

40-80

نشت دود به محیط (ترموستات دودکش قطع است)

 

FF

40-60-80

فن روشن است اما پرشر سوییچ هوا در وضعیت قطع می‌باشد

 

FF

40-60-70

فن خاموش است اما پرشر سوییچ هوا در وضعیت وصل می‌باشد.

جدول عیب یابی پکیج ایران رادیاتور آنالوگ (جدول 1-1)

عیب یابی پکیج ایران رادیاتور دیجیتال

کد خطا

شرح خطا

E1

پرشر سوییچ آب در وضعیت قطع می‌باشد.

E2

عیب‌یابی یونی حین کار

E8

ترموستات حدی 105 درجه عمل کرده است.

E10

نشت دود به محیط (ترموستات دودکش قطع است)

E12,E30

E39,E99

از کار افتادن برد الکترونیک

E31

ترمیستور مدار شوفاژ اشکال دارد (اتصال کوتاه است)

E32

ترمیستور مدار شوفاژ اشکال دارد (مدار آن باز است)

E41

ترمیستور آب گرم مصرفی مشکل دارد (اتصال کوتاه است)

E42

ترمیستور آب گرم مصرفی اشکال دارد (مدار آن باز است)

E50

فن خاموش است اما پرشر سوییچ هوا در وضعیت وصل است.

E51

فن روشن است اما پرشر سوییچ هوا در وضعیت قطع می‌باشد.

E81

ترموستات حدی 105 قطع کرده است اما دمای اندازه‌گیری شده توسط ترمیستور طبیعی است.

E88

پکیج بیش از حد مجاز گرم شده است (بالاتر از 89 درجه و کمتر از 105 درجه سانتی‌گراد)

AF

سیستم ضد یخ‌زدگی فعال می‌باشد.

E91

نوسان ولتاژ برق (بیش از 260 ولت و کمت از 160 ولت)

جدول عیب یابی پکیج ایران رادیاتور دیجیتال (جدول 2-1)

نشانه های رسوب در پکیج

  • روشن شدن چراغ چشمک‌زن پکیج به شماره‌های 80-70-40
  • سرد و گرم شدن آب
  • علت صدای پکیج در برخی مواقع، ممکن است رسوب باشد.
  • چشمک زدن کد ارور پکیج (کد چراغ 70)

رسوب‌گیری نکردن پکیج، به مرور عملکرد دستگاه را کاهش می‌دهد. هنگامی که رسوب در مخازن حرارتی تجمع پیدا کند، باعث می‌شود مخازن حرارتی ضخیم شود؛ در نتیجه دستگاه انرژی بیشتری برای گرم کردن صرف می‌کند و این مسئله موجب سوراخ شدن منبع می‌گردد.

بیشتر بخوانید: عیب یابی پکیج بوتان همراه با لیست کد خطاها

رسوب گیری پکیج

در بسیار از موارد بررسی مشکلات و عیب یابی پکیج ایران رادیاتور، نیاز است دستگاه رسوب‌گیری شود. برای این کار، به عنوان اولین قدم باید ورودی برق و گاز به دستگاه پکیج را قطع کنید. پس از انجام این کار، باید کاور پکیج را باز نمایید.

اقدام بعدی این است که آب مدار گرمایشی را تخلیه کنید. شیر ورودی دستگاه را می‌بندید. شیر پرکن پکیج را باز کنید، یکی از شیرهای آب گرم‌خانه را باز کنید تا آب تخلیه شود. مبدل دستگاه را نیز باید باز کنید. این مبدل به وسیله دو پیچ آلن به بدنه پکیج متصل شده است.

در گام بعدی باید با استفاده از پمپ مخصوص شستشوی مبدل و یا با استفاده از یک پمپ موتور کولر آبی، اقدام به شستشوی مبدل پکیج کنید. هر دو مبدل را می‌توانید این‌گونه شستشو دهید.

برای شستشوی پکیج باید یک سر لوله پمپ را به ورودی مبدل و سر دیگر را به خروجی اتصال دهید. بهتر است پمپ را در یک تشت آب بگذارید و بعد مواد شوینده را در تشت بریزید. می‌توانید از جوهر نمک و یا اسید رقیق‌شده برای رسوب‌زدایی استفاده نمایید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به بیشتر مواردی که در عیب یابی پکیج ایران رادیاتور می‌بایست به آن‌ها توجه کرد اشاره کنیم تا در صورت بروز خطا در دستگاه، بتوانید خودتان مشکل را برطرف کنید یا دست کم از بروز مشکلات احتمالی بعدی یا خرابی دستگاه جلوگیری کنید. در صورتی که شما با موارد بیشتری مواجه شده‌اید، می‌توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا