مقالات کارگشا

علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان و راه حل آن چیست؟

 

روشن نشدن مشعل پکیج دیواری شاید یکی از رایج‌ترین مشکلاتی باشد که در انواع برندها مشاهده می‌شود و تقریباً در تمام آن‌ها هم به روش‌های مشابهی رفع می‌گردد. به عنوان مثال دلایل روشن نشدن پکیج ایران رادیاتور عیب یابی مشابهی با علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان دارد. در این مقاله قصد داریم علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان را بررسی کنیم؛ با کارگشا همراه باشید.

مشکلات رایج در پکیج ها

معمولاً پکیج‌ها دچار اختلالاتی می‌شوند که در برخی مواقع راه‌حلی ساده دارند. به چند علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان نیز در این جدول اشاره شده و در ادامه نیز به تفضیل در مورد هر کدام از علت‌ها توضیح می‌دهیم.

مشکل پکیج بوتان

علت

راه حل و عیب یابی پکیج بوتان

روشن نشدن مشعل پکیج بوتان

نوسان در فشار آب، نوسان در جریان برق، نقص در ورودی گاز، نقص در فشار هوا، کم شدن فشار گاز

تأمین فشار آب، بکار بردن محافظ برق، عوض کردن شیر ورودی گاز، عوض کردن سوئیچ فشار هوا

از کار افتادن پمپ پکیج بوتان

قطع برق ورودی، اتصال سیم‌کشی، سوختن پمپ، گرفتگی در پمپ

بررسی پریز، بررسی فیوز و سیم‌کشی داخلی، عوض کردن پمپ و سرویس پمپ

سرد بودن آب رادیاتورها

کم شدن فشار گاز، ایجاد رسوب در مبدل، ایراد در سنسور گرمایش، بروز ایراد در ورودی گاز، ایراد در طراحی و سایز لوله گاز ورودی

برطرف کردن رسوب و اسید شویی مبدل، عوض کردن کنترل‌کننده گرما، عوض کردن شیر ورودی گاز، عوض کردن لوله‌کشی ورودی گاز

کم شدن دمای آب مصرفی

ایجاد رسوب در مبدل، کم شدن فشار گاز، بروز اشکال در سنسور آب گرم مصرفی

کنترل‌کننده آب گرم را بررسی و عوض کنید.

روشن شدن مشعل با حالت انفجاری

نامناسب بودن فشار گاز، بروز اشکال در الکترود جرقه زن، فاصله نادرست الکترود جرقه زن

تنظیم ورودی شیر گاز، عوض کردن الکترود، در محدود ۳ الی ۵ میلی‌متر تنظیم گردد.

مکرر خاموش و روشن شدن

 کم شدن میزان گردش آب مدار گرمایش، مناسب نبودن ظرفیت و تعداد رادیاتورها

باز کردن بیشتر شیر مدار، افزایش تعداد رادیاتور

سروصدای زیاد پکیج

وجود هوا در پکیج، روتور بد عمل می‌کند

هواگیری پکیج، عوض کردن روتور پمپ پکیج بوتان

قطع شدن مداوم دودکش

مسدودی مسیر دودکش پکیج بوتان

رفع انسداد راه دودکش و یا تعویض آن

نشان ندادن دمای صحیح آب

خرابی NTC

بررسی ntc و تعویض آن

یخ زدن آب  و جام شدن پمپ پکیج

نامناسب کار کردن سیستم ضد یخ‌زدگی و ضد گریپاژ، تزریق نشدن ضد یخ درون مدار قبل از زمستان

بررسی این دو مورد و تعمیرات لازم، تزریق ضد یخ به مدار

پایین بودن فشار آب

کم بودن فشار آب شهری یا بروز نشتی در رادیاتورها، لوله‌کشی و اتصالات پکیج ایراد دارد

به‌کارگیری پمپ آب برای بالا بردن  فشار آب، برطرف کردن  نشتی‌های موجود در سیستم

زرد شدن شعله مشعل

مکش نکردن مناسب دودکش، عدم وجود هوای کافی، کثیفی مشعل‌ها، مناسب نبودن قطر مشعل با نوع گاز مصرفی، وجود دوده در دیگ و دودکش

چک کردن مسیر دودکش، نصب دریچه  ورود هوا، کنترل قطر مشعل، پاک‌سازی کردن مشعل‌ها، دیگ و دودکش

پایین آمدن مکرر فشار آب پکیج

نشتی آب، ایراد در لوله‌کشی و مسیر رادیاتورها

کنترل تمامی موارد موجود در پکیج و برطرف کردن نشتی در پکیج

گرم نشدن رادیاتورها با وجود روشن بودن شعله در پکیج

مسدودی در مسیر رفت‌وبرگشت رادیاتورها،  هوا در درون سیستم، گردش نکردن پمپ، پایین بودن فشار آب، اتصال اشتباه رفت‌وبرگشت رادیاتورها به پکیج

باز کردن ولوم رفت‌وبرگشت رادیاتورها، هواگیری رادیاتورها، بررسی پمپ و پروانه، بالا بردن فشار آب، اتصال درست رفت‌وبرگشت

علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان

به طور کلی می­توان گفت که علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان و از کار افتادن آن مربوط به یکی از سه سیستم برق، آب و گاز است زیرا این دستگاه پکیج فقط با این سه سیستم سر و کار دارد. اگر مشکل پکیج شما مرتبط به این موضوع باشد، یک چراغ قرمز مشاهده خواهید کرد که نشان از وجود خطا در دستگاه‌تان دارد.

در بررسی علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان یکی از اصلی‌ترین مشکلات پکیج‌ها به شمار می­رود، ممکن است به وجود نقص در برخی از قطعات داخلی دستگاه پی ببرید. بنابراین در هنگام مواجه شدن با چنین مشکلی بهتر است به موارد مختلفی توجه کنید.

بیشتر بخوانید: عیب یابی پکیج بوتان همراه با لیست کد خطاها

اگر توانایی انجام کارهای فنی را دارید، وضعیت آنها را چک کنید. اگر هم دانش و مهارت کافی در این کار ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

به طور خلاصه می­توان علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان را ناشی از موارد زیر دانست:

  1. خراب شدن جرقه زن (شمعک) پکیج
  2. خراب شدن میله یون در پکیج
  3. معیوب بودن برد پکیج
  4. گرفتگی شیر کنترل گاز پکیج دیواری
  5. مشکل در سنسور NTC پکیج

بیشتر بخوانید: چرا پکیج صدا می دهد؟ علت صدای انفجاری، تق تق و شر شر آب چیست؟

خراب شدن جرقه زن (شمعک) پکیج

پس از ورود گاز به قسمت شمعک، سنسور دستور به زدن جرقه و تخلیه بار الکتریکی منتقل شده از برد را برای انجام عمل احتراق و آتش گرفتن، صادر می‌کند. در صورتی که پیلوت خاموش شده باشد، علت آن معمولاً جرم­هایی است که دهانه ورودی گاز به دستگاه را مسدود کرده است.

با توجه به اینکه دهانه نازل ورودی گاز بسیار ریز و کوچک است، مقدار کمی از کثیفی و گرد و غبار می‌تواند مسیر آن را مسدود کند. بنابراین این مسئله ممکن است علت روشن نشدن مشعل پکیج باشد. برای رفع این مشکل هم معمولاً می­توان آن‌ها را جدا کرده، تمیز کنید و دوباره نصب نمایید.

به طور کلی می­توان گفت یکی از دلایل روشن نشدن پکیج، گرفتگی مسیر ورودی گاز باشد. علت دیگر این مسئله می­تواند نوسان در فشار آب، نوسان در جریان برق، نقص در فشار هوا و کم شدن فشار گاز باشد. راه حل برطرف کردن این مشکل هم تأمین فشار آب، بکار بردن محافظ برق، عوض کردن شیر ورودی گاز، عوض کردن سوئیچ فشار هوا است.

 

 

خراب شدن میله یون در پکیج

میله یون پکیج که به آن الکترود یون پکیج و میله یونیزاسیون پکیج نیز می‌گویند، یکی از قطعاتی است که کارکرد صحیح پکیج شما به آن وابسته است. به طور خلاصه، میله یون پکیج وظیفه تشخیص شعله را به عهده دارد. خراب شدن الکترود یون، می‌تواند علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان باشد؛ زیرا ایجاد شعله به‌خوبی تشخیص داده نمیشده و پکیج روشن نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پکیج برای آپارتمان مسکونی؛ بهترین مارک پکیج کدام است؟

معیوب بودن برد پکیج

برد پکیج قطعه‌ای الکترونیکی است که در واقع فرمان­های پکیج را به بخش­های مختلف ارسال می‌کند. در صورت بروز خرابی و نقص در برد، مغز پکیج از کار می‌افتد و این مسئله باعث می‌شود ارسال فرمان به بخش­ها و قطعات مختلف به‌درستی انجام نشود.

بردهای پکیج برند لوتان جزو دسته بردهای پیشرفته هستند که تعمیرات آن‌ها علاوه بر تخصص، نیاز به تجهیزات هم دارد؛ علاوه بر این، تعمیرکاران باید به نقشه و ساختار تولید بردهای الکترونیکی بوتان نیز کاملاً آشنا باشند تا بتوانند به‌ سهولت و درستی تعمیر برد این پکیج‌ها را انجام دهند؛ بنابراین اگر قصد تعمیر برد دستگاه خود را داشتید، بهتر است به یک متخصص که در این زمینه نیز خبره باشد، کمک بگیرید.

به دلیل این‌که در پکیج‌های قدیمی بوتان به جای برد از تعدادی از قطعات مانند ترموستات، آکوستات و… استفاده می‌شد، خرابی و تعمیرات مربوط به آن قسمت­ها می­شود. ولی در پکیج‌های جدید، این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی برد پکیج باشد. بعضی از دستگاه‌ها ممکن است چند برد داشته باشند.

در دهه‌ی اخیر به جای استفاده از قطعات مکانیکی در پکیج‌ها، از انواع مختلف بردهای الکترونیکی استفاده می‌شود. درنتیجه به علت اینکه بیشتر کارهای مربوط به هر یک از بخش­ها ازجمله جرقه زن، حسگر، پمپ، شیر گاز و… به‌وسیله برد کنترل می‌گردد، با بروز اشکال و خرابی، معمولاً درصدی از خرابی‌های پکیج با تعمیر برد دستگاه برطرف خواهد شد.

گرفتگی شیر کنترل گاز پکیج دیواری

یک علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان گرفتگی شیر کنترل گاز است. یکی از قطعاتی که در پکیج­های دیواری به کار رفته، شیر گاز پکیج است. این شیرها با برق 220 ولتاژ تغذیه می­کنند و دارای جنس آلومینیومی هستند. وظیفه‌ی اصلی و مهم شیر گاز پکیج، تنظیم قطع و وصل شدن جریان گاز است.

شیر گاز در زیر محفظه احتراق قرار می­گیرد و شامل دو شیر برقی می‌باشد. می­توان گفت نقش آن تنظیم کوتاه و بلندی شعله (ماژوله کردن) به طور پیوسته است. وجود شیر گاز، باعث کنترل کردن جریان گاز به مشعل می‌شود و در صورت بروز هر گونه خطا و مشکل، عملکرد مشعل را متوقف می‌کند؛ به عبارتی این قطعه ایمنی پکیج را تضمین می­نماید.

مشکل در سنسور NTC پکیج بوتان

اندازه‌گیری دما در پکیج­های دیواری توسط سنسور NTC انجام می‌شود. وجود مشکل در عملکرد این قطعه می‌تواند یک علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان باشد. این نوع سنسور از نوع مقاومتی است. به این صورت که با افزایش دما، مقاومت این سنسور کاهش پیدا می‌کند. در اکثر پکیج‌های دیواری از بین حسگر­های NTC و PTC از حسگر و سنسور NTC استفاده می­شود.

علت روشن نشدن پکیج بوتان اپتیما

علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان اپتیما می‌تواند موارد مختلفی باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها می­پردازیم.

علت روشن نشدن پکیج بوتان اپتیما می­تواند به دلیل کمبود فشار بار پکیج باشد. دلایل متعدد دیگری مانند بسته بودن شیر گاز و یا قطع بودن گاز ورودی ساختمان، قطع بودن برق پکیج بوتان مدل اپتیما، خراب شدن پمپ سیرکولاسیون، از جمله رایج‌ترین دلایل روشن نشدن پکیج بوتان اپتیما هستند.

اما اگر در مواقعی مشاهده کردید که هنگام روشن کردن پکیج بوتان مدل اپتیما چراغ قرمز رنگ پکیج فعال شد علت روشن شدن این چراغ می‌تواند به دلیل معیوب بودن سنسور مدار گرمایش و یا عدم تشخیص و یا تشکیل شعله توسط یون باشد. علت روشن نشدن پکیج بوتان اپتیما را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. کمبود فشار بار پکیج
  2. بسته بودن شیر گاز و یا قطع بودن گاز ورودی ساختمان
  3. قطع بودن برق پکیج و یا متصل نبودن دو شاخه برق
  4. معیوب بودن پمپ سیرکولاسیون
  5. معیوب بودن سنسور حرارتی مدار گرمایش
  6. خرابی فن تخلیه دود و یا پرشر سوئیچ هوا و در مدل بدون فن ترموستات دود
  7. معیوب بودن برد کنترل و رله‌های آن

علت روشن شدن چراغ قرمز پکیج بوتان اپتیما

روشن شدن چراغ قرمز پکیج بوتان اپتیما به دو صورت اتفاق می‌افتد اول روشن ماندن ثابت چراغ قرمز پکیج و دوم چشمک زدن چراغ قرمز میباشد :

علت روشن شدن ثابت چراغ قرمز پکیج بوتان اپتیما

  1. معیوب بودن سنسور مدار گرمایش
  2. قطع کردن ترموستات دود
  3. عدم تشخیص و یا تشکیل شعله توسط یون
  4. اشکال در کلید حداقل فشار آب
  5. خرابی برد کنترل و رله های آن

علت روشن نشدن پکیج بوتان در حالت زمستانه

موارد مختلفی می توانند علت روشن نشدن پکیج بوتان در حالت زمستانه باشند. در ادامه به چند دلیل اشاره خواهیم کرد؛ اگر پکیجی که استفاده می‌کنید، بوتان است، در بخش ما را همراهی کنید.

تنظیم کردن درجه گرمایش در دمای پایین

زمانی که پکیج در حالت زمستانه است، اگر درجه گرمایش را در دمایی پایین تر از 80 درجه سیلسیوس تنظیم کنیم، پکیج قادر به روشن شدن نخواهد بود. پس برای رفع مشکل علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان در حالت زمستانه، می‌بایست درجه گرمایش را برای دمای بالاتر تنظیم کنید.

خرابی کلید تنظیم دمای مدار گرمایش

در برخی موارد کلید یا دسته پلاستیکی تنظیم دمای مدار گرمایش از داخل شکسته می­شود. در این صورت نمی­توان آن را حرکت داد و پتانسیومتر آن کار نمی­کند. برای رفع این مشکل لازم است سلامت کلید بررسی شده و در صورت وجود مشکل، آن را تعویض نمایید.

کار نکردن ترموستات اتاقی

وظیفه ترموستات اتاقی این است که میزان دمای اتاق را اندازه گرفته و برد پکیج با توجه به دمای اعلام شده توسط ترموستات فرمان روشن شدن پکیج را صادر می­کند. خراب بودن این قطعه می‌تواند یک علت روشن نشدن پکیج بوتان در حالت زمستانه باشد؛ زیرا دمای واقعی به برد ارسال نمی‌شود تا دستور روشن کردن شعله صادر گردد.

در چنین شرایطی می‌توانید با یکسره کردن سیم ترموستات روشن شدن یا نشدن پکیج را بررسی کنید و چنانچه پکیج در این حالت روشن شد، باید ترموستات را تعویض کرد.

باز بودن شیر بای پاس

وظیفه شیر بای پاس این است که از گردش آب داغ در داخل پکیج جلوگیری کند، چنانچه این شیر باز باشد، آب داغ در مدار پکیج چرخش کرده و سبب داغ شدن دستگاه می­شود. به منظور رفع عیب شیر بای پاس بهتر است فنر شیر را که در اثر رسوبات گیر کرده است، به خوبی تمیز کنید تا حالت فنری آن باز گردد.
لازم به ذکر است که دلایل دیگری همچون وجود رسوب در مدار گرمایش و مدار پکیج، خرابی کلید NTC گرمایش و وجود نقص در پمپ سیرکولاتور می توانند فاکتورهای تاثیرگذار دیگری برای علت روشن نشدن شعله پکیج بوتان در حالت زمستانه باشند .

علت روشن نشدن پکیج بوتان در حالت تابستانه

همان‌طور که می­دانید پکیج اگر در حالت تابستانه باشد، تا زمانی که شیر آب گرم مصرفی را باز نکرده‌اید، غیر فعال و خاموش می­باشد و به محض باز کردن شیر آب مصرفی، برد کنترل توسط سنسوری که وظیفه گزارش باز شدن آب مصرفی به برد را دارد، متوجه باز بودن آب شده و سریعاً به قطعات مربوطه دستور می­دهد تا پکیج شروع به کار کند و آب مصرفی را گرم کند.

حال اگر به هر دلیلی با باز کردن شیر آب مصرفی، پکیج هیچ عکس العملی نداشته باشد و آب مصرفی گرم نشود، بخشی از دستگاه دچار نقص شده است. در حالت کلی علت روشن نشدن پکیج در حالت تابستانه به موارد زیر مربوط می­شود :

  1. پایین بودن فشار بار پکیج
  2. خرابی فلوسوئیچ و یا فلومتر و یا سوختن انگشتی فلومتر
  3. سوختن شیر موتوری و ماندن روی حالت زمستان
  4. معیوب بودن سنسور مدار مصرفی
  5. خرابی پرشر سوئیچ هوا و یا گیر بودن پروانه فن
  6. معیوب بودن فنر سوپاپ بایپاس
  7. خرابی پمپ در پکیج دو مبدل
  8. رسوب داشتن مبدل ثانویه
  9. خرابی برد کنترل

سخن آخر

در این مطلب، کارگشا با تمرکز بر بررسی علت روشن نشدن مشعل پکیج بوتان سعی در ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن کردن این مشکل داشت. امیدواریم از طریق انجام راه‌حل‌های ارائه شده، بتوانید مشکل پکیج خود را برطرف کنید. اگر شما راه‌کار دیگری در این خصوص می‌شناسید، می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا