مقالات کارگشا

طراحی ویلا : با انواع، اصول و سبک های آن، قبل از ساخت آشنا شوید!

راه‌های زیادی برای رهایی از زندگی پرهیاهوی شهری وجود دارد. سفر چند روز آخر هفته به شمال کشور گرفته یا پناه بردن به ویلاهایی در مناطق بیرون از شهر همگی به نوبه خود می‌توانند به نحوی خواسته‌های شما را برآورده کنند. بدون شک ویلاها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند به نحو احسنت می‌توانند در برآورده کردن این مهم مفید واقع شوند. ویلاها انواع و طرح‌های مختلفی دارند که هر یک متناسب با یک سلیقه خواهند بود. در این مطلب از کارگشاقصد داریم که معرفی جامعی بر انواع، سبک، اصول و نمونه طراحی ویلا داشته باشیم.

انواع ویلا و طراحی آن‌ها

ویلاها بر اساس شکل، طراحی و مصالح به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. به طور کلی انواع ویلاها را بر اساس سبک ساختاری و سبک معماری دسته بندی می‌کنند که هر یک از آن‌ها طراحی مختلفی دارند و در ادامه به هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع ویلا بر اساس سبک ساختاری

سبک‌های ساختاری در طراحی ویلا بیشتر به تعداد و شکل طبقات آن بر می‌گردد و بر همین اساس هم ویلاها را در چند دسته زیر قرار می‌دهند.

  • ویلای همکف
  • ویلای نیم پیلوت
  • ویلای دوبلکس
  • ویلای تریبلکس

ویلای همکف

همه ما با اصطلاح همکف آشنا هستیم و دقیقاً می‌دانیم منظور چیست. همکف در واقع طبقه‌ای از ساختمان است که مستقیماً روی سطح زمین قرار می‌گیرد. ویلاهای نوع همکف که در زبان انگلیسی فلت خوانده می‌شوند نیز بر همین اساس تنها مشتمل بر یک طبقه هستند که روی سطح زمین قرار گرفته است. حال این سطح می‌تواند سطح زمین یا بستری بتنی باشد.

ویلای همکف

ویلای نیم پیلوت

در طراحی ساختاری نیم پیلوت سعی می‌شود به نحوی استفاده بیشتری از فضا در دسترس شود و از همین روی تعدادی فضا را با ایجاد یک اختلاف ارتفاع نیم طبقه‌ای طراحی می‌کنند. این اختلاف نیم طبقه‌ای بیشتر به دلیل وجود ورودی یا پارکینگ ویلا است. در صورتی که تعداد فضاها یا اتاق‌هایی که با اختلاف نیم طبقه‌ای طراحی شده‌اند از یک تا دو مورد بیشتر شود به آن طراحی ساختاری نیم دوبلکس می‌گویند. این نوع از سبک ساختاری در طراحی ویلاها از نظر زیباشناختی مزیت‌های بالقوه‌ای نسبت به انواع دیگر به خصوص نوع همکف دارد. همچنین فضاهای بسیار مناسبی را در پشت بام برای ایجاد فضاهای روباز در اختیار شما قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادینمای ویلا : با این همه ایده دست خالی برنمیگردی!

ویلای نیم پیلوت

ویلای دوبلکس

اصطلاح دوبلکس هم که مسلماً برای بسیاری از شما آشنا است و نیاز چندانی به توضیح نخواهد داشت. طراحی دوبلکس در واقع مشتمل بر دو طبقه با کاربری‌های مختلف است که از طریق راه پله با یکدیگر در ارتباط هستند. ویلاهای دوبلکس در ایران از رایج‌ترین انواع ویلاها هستند. به طور عمده تعیین کاربری دو طبقه در این نوع از ویلا به طراح بستگی دارد ولی خب اصولاً طبقه اول را به آشپزخانه، حال و پذیرایی و طبقه دوم را نیز به سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌های خواب اختصاص می‌دهند.

ویلای دوبلکس

ویلای تریبلکس

ویلاهای با طراحی ساختاری تریبلکس در واقع از سه طبقه مجزا تشکیل شده‌اند که مانند ویلاهای دوبلکس از طریق مسیرهایی به یکدیگر در ارتباط هستند. از آنجایی که اکثر ویلاها در کشور ما از زیربنای بالایی برخوردار هستند افراد برای در اختیار داشتن فضایی بیشتر حداکثر به ساخت ویلاهای دوبلکس روی می‌آوردند و استفاده از ویلاهای تریبلکس به ندرت دیده می‌شود. این ویلاها در زمین‌هایی با مساحت کوچک بسیار می‌توانند مفید باشند. ویلاهای تریبلکس با بهره گیری از ارتفاع بیشتری که دارند چشم اندازهای بهتری را به دست خواهند داد.

 

ویلای تریبلکس

انواع ویلا بر اساس سبک معماری

از عمده‌ترین ویژگی‌های هر ویلایی سبک معماری است که در طراحی آن به کار برده می‌شود. انواع مختلفی از سبک معماری در سرتاسر جهان در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلفی به کار برده می‌شوند ولی در هر صورت از رایج‌ترین آن‌ها در کشور ما ایران می‌توان به چند سبک معماری زیر اشاره کرد.

  • ویلای کلاسیک
  • ویلای مدرن
  • ویلای معاصر
  • ویلای مینیمال
  • ویلای ییلاقی

ویلا با طراحی و معماری کلاسیک و سنتی

مردم کشور ما به دلیل ویژگی‌های و مشخصات فرهنگی که دارند گرایش بسیار زیادی به استفاده از انواع سبک‌های معماری کلاسیک یا همان سنتی دارد. معماری کلاسیک انواع مختلفی از جمله ایرانی و رومی دارد که در هر کوچه و خیابانی به چشم خواهند خورد. در طراحی ویلا به سبک معماری کلاسیک به طور عمده از مصالحی همچون آجر، سفال، چوب، انواع سنگ از جمله مرمر، سنگ آهک، تراورتن، گرانیت، شیست و اسلیت استفاده می‌شود. سبک‌های معماری مدیترانه‌ای، اسپانیایی، ایتالیایی، رومی و ویکتوریایی از جمله انواع معماری کلاسیک هستند.

ویلا با طراحی و معماری کلاسیک و سنتی

ویلا با طراحی و معماری مدرن

در سال‌های اخیر بسیاری از مردم از جمله قشر جوان‌تر جامعه به طراحی و ساخت انواع مختلفی از ویلاهای مدرن روی آورده‌اند. طراحی این نوع از ویلا به نوبه خود می‌تواند بسیار خاص باشد و برخلاف معماری کلاسیک محدودیتی در استفاده از مصالح وجود ندارد. به طوری که می‌توان در کل ویلا از بتن ساخت یا از ترکیب کردن تعداد زیادی مصالح از چوب گرفته تا شیشه استفاده کرد. ویلاهای مدرن به طور عمده در ساختار‌های دوبلکس و تریبلکس طراحی و ساخته می‌شوند.

ویلا با طراحی و معماری مدرن

ویلا با معماری و طراحی معاصر

این نوع از سبک معماری نیز در جای جای کشور بسیار به چشم می‌خورد. این سبک از معماری متشکل از پنجره‌های بزرگ در ترکیب با آهن و بتن است. معماری معاصر شباهت‌های بسیاری با معماری مدرن دارد. در طراحی ویلا با معماری معاصر از مصالح طبیعی مانند چوب و سنگ استفاده می‌کنند. این نما از لحاظ فرم نیز نامتقارن است. طراحی معماری معاصر ویلا به گونه‌ای است که از نور طبیعی بیشتری استفاده را برد.

ویلا با معماری و طراحی معاصر

ویلا با طراحی و معماری مینیمال

سبک معماری و طراحی مینیمال گرایی در ساخت ویلا اگرچه در کشور ما هنوز باب نشده است اما در سال های اخیر در بسیاری از کشورها رواج یافته است. به طور کلی طراحی مینیمال به دستیابی به طراحی بهتر از طریق سادگی مربوط می‌شود. این سادگی در فضا، مصالح؛ جزئیات و رنگ خود را نشان می‌دهد. به طوری که در طراحی ویلا به سبک مینیمال عمدتاً تنها از یک متریال مثلاً بتن استفاده می‌شود. رنگ آمیزی آن به یک یا حداکثر دو رنگ در طیف رنگی سفید و سیاه محدود می‌شود. ویژگی‌های معماری مینیمال در طراحی ویلا را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

ویلا با طراحی و معماری مینیمال

  • حداکثر سادگی در فرم، شکل و کاربری
  • دیوار، نما و تزئینات غیر پیچیده
  • فضاهای باز و غرق در نور
  • جزئیات ساده به دور از هر گونه دکوراسیون
  • استفاده استراتژیکی از مصالح به نفع علایق بصری و شخصیتی

اصول مهم در طراحی ویلا

طراحی ویلا در هر سبک ساختاری و معماری که باید تنها در صورتی به نتیجه مطلوب و باب میل شما خواهد رسید که در طراحی و ساخت آن از اصولی مشخص پیروی کنید. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

تعادل را میان شکل و تقارن برقرار کنید

تعادل و تقارن نقش مهمی را در یک طراحی خوب از ویلا ایفا می‌کنند. هر ویلایی به منظور رسیدن به یک طراحی و زیباشناختی ایده آل به این دو المان نیاز دارد. راه‌های زیادی برای برقرار کردن تعادل وجود دارد. انتخاب در مناسب و قرار دادن آن در محل مناسب و دقت در قرار دادن پنجره‌ها نسبت به محیط پیرامون از جمله این موارد هستند.

اصول مهم در طراحی ویلا

فرم‌ها از کاربری تبعیت می‌کنند

این اصطلاح اولین بار توسط لوئیس سولیوان طراح مشهور مطرح شد. این اصطلاح به این معنی است که تمرکز ویلا بادی نقطه شروع در فرآیند طراحی و ساخت آن باشد. فضای بیرونی ویلا باید نشانه‌ای از فضای داخلی آن باشد. در طراحی ویلا هدف خود را از ویلا و اینکه شما و هر یک از افراد خانواده از ویلا و فضاهای آن چه استفاده‌هایی خواهید کرد را از پیش مشخص کنید.

مصالح و بافت

انتخاب دقیق و مناسب از میان تنوع بسیار گسترده بافت‌ها و مصالح برای هر فردی می‌تواند چالش برانگیز باشد. سلیقه و ویژگی‌های شخصیتی خود را در انتخاب مصالح مد نظر قرار دهید. سبک معماری خاصی که انتخاب کرده‌اید این موضوع را برای شما ساده‌تر می‌کند. طراح می‌تواند در این زمینه بسیار به شما کمک کند. انتخاب شما باید به گونه‌ای باید که تعادل را میان ماندگاری و زیبایی برقرار کند.

اصول مهم در طراحی ویلا

ترکیب رنگ

برخلاف عقیده بسیاری رنگ‌ها تنها محدود به فضای داخل ویلا نمی‌شوند و در طراحی فضای بیرونی نیز اهمیت ویژه‌ای دارند. سبک معماری که انتخاب کرده‌اید کار شما را بسیار ساده خواهد کرد. برای نمونه در سبک معماری سنتی یا همان کلاسیک دست شما در انتخاب رنگ‌های سرد و گرم باز است اما این موضوع در معماری مینیمال خلاف این موضوع است و در انتخاب رنگ بازه انتخابی بسیار محدودی خواهید داشت.

در انتخاب درهای ورودی دقت کنید

درهایی که برای ورود به بخش‌های مختلف ویلا از جمله حیاط، فضای داخلی و پارکینگ انتخاب می‌کنید باید با سبک ساختاری و معماری شما همخوانی داشته باشند و تعادل رنگ و اشکال را به هم نریزند.

محوطه سازی را جدی بگیرید

محوطه پیرامون ساختمان اصلی از مهم‌ترین بخش‌های ویلا به شمار می‌رود و چیزی فراتر از صرفاً کاشت چند گل و گیاه است. در طراحی آن باید اصول و قوانین خاصی را مد نظر قرار داد. در طراحی محوطه سبک معماری ویلا، شرایط محیطی از جمله آب و هوا و نیاز‌های افراد مختلف خانواده را در نظر بگیرید. علاوه بر این سعی کنید با فضاسازی‌های مختلف حداکثر استفاده را از محوطه ببرید.

محوطه سازی را جدی بگیرید

ایده و نمونه طراحی ویلا

تا به این جا به انواع سبک ساختاری و معماری در طراحی ویلا آشنا شدید. داشتن ایده و عملی کردن آن در طرح‌هایی که ارائه خواهید داد از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی ویلا است. در زیر تصاویری را از نمونه طراحی ویلا ارائه کرده‌ایم تا به شما در ایده پردازی کمک کنیم.

ایده و نمونه طراحی ویلا

ایده و نمونه طراحی ویلا

سخن آخر

در استفاده از ویلاها اهداف مشخصی دنبال می‌شود و همین اهداف هستند که روند کلی ساخت و طراحی آن‌ها را کنترل می‌کنند. ویلا از نظر سبک ساختاری و معماری انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها متناسب با نیازهایی خاص هستند. در ساخت ویلا باید اصول مشخصی را مد نظر قرار داد تا به یک نتیجه مطلوب و ایده آل دست یابیم.

منابع

http://www.yr-architecture.com/5-characteristics-of-modern-minimalist-house-designs/

https://www.homestratosphere.com/home-architecture-styles/#6_Contemporary

https://landscapingdubai.com/exterior-design-principles-everyone-should-know/

http://eastcoastwindows.com/10-basic-exterior-design-principles-make-home-haven/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا