مقالات کارگشا

طراحی محوطه باغ از ابتدا تا انتها با معرفی متخصص طراح و مجری

طراحی محوطه باغ برای کسانی که عاشق طبیعت هستند و نقش آن را در زندگی خود پر رنگ می‌دانند، بسیار مهم است. به گفته یک جهانگرد که به ایران سفر کرده بود، همه ایرانی‌ها در گوشه ذهنشان یک باغ دارند و برای آن نقشه می‌کشند و طراحی می‌کنند. اگر امکانات به قدری کافی باشد ایده‌های باغشان را عملی خواهند کرد. در این مقاله طراحی محوطه باغ را از همه نظر بررسی می‌کنیم و گروه‌هایی که می‌توانید کار طراحی باغ را به آن‌ها بسپارید معرفی می‌کنیم. در ادامه با کارگشا همرا باشید.طراحی محوطه باغ از ابتدا تا انتها با معرفی متخصص طراح و مجری

نقشه برداری از محوطه باغ

به دلیل بزرگ بودن وسعت منطقه‌ای که کار طراحی در آن انجام می‌شود، پیش از انجام هر گونه طراحی نیاز است از محوطه نقشه برداری شود. نقشه برداری از زمین باغ پیش از محوطه سازی باید به وسیله دوربین تئودولیت یا توتال به مانند و دقت نقشه برداری یک مجتمع مسکونی باید انجام شود.

پس از نقشه برداری با توجه به طرح و سلیقه مشتری باید پستی بلندی‌ها هموار شوند که برای این منظور نیاز به انجام عملیات خاکبرداری و خاکریزی است. در عملیات خاکریزی ترجیحا باید از خاک همان منطقه یا خاک نزدیک به آن انتخاب شود.

مطلب پیشنهادی: اجرای محوطه سازی ساختمان، نکات مهمی که باید بدانید!

نقشه برداری از محوطه باغ

طراحی سه بعدی از محوطه باغ

پس از عملیات نقشه برداری، خاکریزی و خاکبرداری نوبت به ارائه یک طرح سه بعدی از طراحی محوطه باغ است از طرف پیمانکار به کارفرما می‌رسد. بهتر است این طرح با توجه به سلیقه و خواست مشتری ارائه شود و سعی شود سبک معماری محوطه باغ با عمارت داخل باغ هماهنگی داشته باشد.

طراحی سه بعدی از محوطه باغ

انتخاب سبک معماری در طراحی محوطه باغ

با نگاهی به ساختمان‌ها و آپارتمان‌های تازه ساخت و در حال ساخت اطراف خود متوجه می‌شوید که همگی در حال اجرای نمای به اصطلاح رومی هستند. نمای رومی یکی از نماهای زیبای کلاسیک مربوط به قرون وسطی است و از آنجایی که مردم ایران به دکوراسیون کلاسیک علاقه مند هستند از نمای رومی استقبال زیادی شده است. ولی آیا این نما برای هر مکانی مناسب است؟

مطلب پیشنهادیمحوطه سازی، تمام اصول، مصالح و روش اجرای آن + معرفی متخصصین ماهر

در انتخاب سبک معماری به اندازه سلیقه مشتری، فرهنگ بومی و آب و هوای منطقه تاثیر گذار است. مثلا در شهرهای جنوب کشور نمای رومی سنخیتی با اقلیم و فرهنگ مردم ندارد، بهتر است برای طراحی دکوراسیون محوطه باغ از سبک ساحلی ایده گرفته شود. کاشت درختان ساحلی نظیر انواع نخل، میوه استوایی، اکالیپتوس و …، تزیین با گل‌هایی مانند کاکاتوس که با شرایط ساحلی گرم سازگار هستند بهترین سبک است. برای بیشتر شدن حس سبک ساحلی برای حصار کشی استفاده از چوب و حصیر نسبت به فلز، شیشه و کابل که سازگاری بیشتری با فضا دارد، در اولویت است.

یا برای جا افتادن موضوع یک شهر بیابانی مانند کرمان و یزد را در نظر بگیرید. نمای روی یک سازه مانند ستاره پر نوری در بین صحابی خانه‌های خشتی و آجری بدون لعاب می‌ماند. برای ساخت محوطه یک باغ در اینگونه شهرها بهتر است به جای کاشت درختان میوه که برای ثمردهی آن‌ها منابع زیادی را باید هدر دهید، بهتر است از درخت سرو استفاده کنید که هم رطوبت بیشتری به فضا می‌دهد و هم با آب هوای منطقه سازگار است و نیازی به مراقبت هر روزه از آن نیست. چمن نیز برای این آب و هوا مناسب نیست به جای آن می‌توان از شن کوهی رنگی، ماسه بادی، تخته سنگ‌های تیز و صخره نما و انواع آتشدان کوزه‌ای استفاده کرد.

بهترین راهکار برای انتخاب یک سبک معماری مناسب برای محوطه باغ، نگاهی عمیق و اصیل به گذشته، فرهنگ و اقلیم منطقه‌ای است که باغ در آن قرار دارد، است. البته لازم به یادآوری است که ساخت محوطه باغ به سبک کلاسیک ایرانی کمی هزینه‌بر است و همین امر بسیاری را از ساخت آن منصرف می‌کند. علاوه بر این ساخت یک باغ ایرانی نیاز به یک زمین بزرگ دارد و در هر اندازه زمینی امکان ایجاد آن نیست.

انتخاب سبک معماری در طراحی محوطه باغ

طراحی برای راحتی

حالا که حرف از ابعاد و اندازه شد یک نکته را لازم به تذکر می‌دانم. اگر برای طراحی محوطه باغ از فضای زیادی برخوردار نیستید، سعی کنید هر چقدر که می‌توانید در طراحی ساده نگر و مینیمالیست باشید. حتما شما هم در باغ‌هایی قدم گذاشته‌اید که پر از المان‌های دکوراتیو از هر سبک و سیاقی بودند. نه تنها این المان‌ها زیبایی آفرین نیستند بلکه کثرت و ناهمخوانی آن‌ها با هم زشتی بی حدی را در نظر بیننده می‌آورد. محوطه باغ باید فضایی باشد که بتوان در آن احساس آرامش داشت نه جایی که با گذارن وقت در آن، در هر لحظه آرزوی بازگشت را داشت. پس بیاید در طراحی محوطه باغ‌های کوچک به سبک‌های دکوراسیون داخلی و معماری احترام بگذاریم و در استفاده از المان‌های آن‌ها خسیس باشیم.

طراحی برای راحتی محوطه

برآورد هزینه محوطه سازی باغ چقدر است؟

هزینه محوطه سازی باغ با کاربری آن‌ها متفاوت خواهد بود. مثلا محوطه سازی یک باغ که قرار است محل برگذاری جشن‌ها، مهمانی‌ها یا رستوران باشد بسیار بیشتر از هزینه باغی است که تنها افراد برای گذران وقت در اواخر هفته در آن‌ها هستند و مصرف خانوادگی دارد. از طرف دیگر هزینه محوطه سازی باغ به ابعاد زمین و تعداد عملیات عمرانی که در آن انجام می‌شود بستگی دارد. مثلا اگر برای محوطه سازی یک باغ نقشه برداری، خاکبرداری، خاکریزی، اصلاح خاک، ساخت استخر، حوض، پیاده رو سازی، نورپردازی، نصب و راه اندازی تاسیسات، نصب مبلمان فضای باز، ساخت آلاچیق، شومینه، باربیکیو و … انجام شده باشد نسبت به زمینی که این عملیات‌ها در آن انجام نشده باشد، بسیار متفاوت خواهد بود.

علاوه بر هزینه طراحی و اجرای محوطه باغ، نگهداری از باغ نیز هزینه‌های خود را دارد، هرس، چیدن، آبیاری و دیگر مراقبت‌های انواع درختان باغ، رسیدگی به گل و گیاهان، برقراری امنیت، استهلاک تجهیزات، تامین آب، برق، گاز و بسیاری هزینه‌های دیگر نیز پس از اجرای محوطه باغ، در راه هستند.

برآورد هزینه محوطه سازی باغ چقدر است؟

محوطه سازی باغ را به چه کسی بسپاریم؟

اگر سرمایه خوبی دارید و قصد ساخت سازه‌ای خاص با محوطه سازی خاص مد نظر شماست بهتر است با بهترین‌های این حوزه قدم بردارید و از آن‌ها درخواست مشاوره کنید. با یک سرچ کوچک در گوگل و دیدن نمونه کاری گروه‌های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی و فضای باز می‌توانید آشنایی مختصری پیدا کنید. همچنین برای ثبت سفارش محوطه سازی باغ نیز می‌توانید به سایت کارگشا مراجعه کنید و از خدمات متخصصان این حوزه استفاده لازم را ببرید.

«چنانچه نیاز به طراحی و اجرای محوطه دارید می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

محوطه سازی باغ را به چه کسی بسپاریم؟

سخن آخر

طراحی محوطه باغ، اصول و روش خود را دارد. بهتر است به جای استخدام باغبان برای کاشت درخت و گل در محوطه باغ و پیاده رو سازی با مشورت یک بنا، با استخدام یک گروه معماری که کار محوطه سازی باغ را انجام می‌دهند کمک بگیرید و با اعتماد به تخصص آن‌ها از ایشان کم هزینه‌ترین طرح را بخواهید.

نویسنده: حمیرا باجلان       

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا