ضوابط شهرداری اجرای روف گاردن (بام سبز)

به طور کلی تمامی شهرداری ها از اجرای روف گاردن و بام سبز حمایت کرده و بنا بر هر شهر و منطقه مشوق هایی نیز برای اجرای بام سبز در نظر می گیرند؛  همچون افزایش تراکم ساخت، مشوق های مالیاتی و اخذ عوارض کمتر. در این میان ساختمان هایی هم که سطح اشغال زیادی را به ساخت و ساز اختصاص می دهند، می توانند با اجرای بام و تراس سبز میزان سطح اشغال فضای سبز را به طور قابل توجهی افزایش داده و کمبود آن را جبران نمایند.

مطلب پیشنهادیطراحی و اجرای روف گاردن: انواع روش های اجرای بام سبز

تشویق شهرداری در اجرای بام سبز (روف گاردن)

جهت تشویق و افزایش انگیزه ساخت بام سبز و افزایش سرانه فضای سبز شهر، شهرداری اختیار دارد تا در صورت حصول شرایط بند 13 (شرایطی که حداقل های تامین فضای سبز را رعایت می کند، مثلا در هر 40 متر مربع باید 2 درخت کاشته شود) نسبت به اعطای تشویق های زیر اقدام کند.

الف: به ازای هر متر مربع فضای سبز (مازاد بر 40% فضای سبز بند 13 الف)، با مشخصات اجرائی مورد تایید شهرداری، برای ساختمان هایی که در حال اخذ پروانه ساختمانی هستند، تراکم مجاز ساختمانی به شرح زیر قابل افزایش خواهد بود:

  • الف-1- در صورت اجرای هر متر مربع فضای سبز گسترده (مازاد بر 40% فضای سبز اجباری) طبق ضوابط اجرایی مورد تایید شهرداری، 1 متر مربع به تراکم مجاز با اخذ عوارض قانونی افزوده شود.
  • الف-2- در صورت اجرای هر متر مربع فضای سبز نیمه فشرده (مازاد بر 40% فضای سبز اجباری) طبق ضوابط اجرایی مورد تایید شهرداری، 2 متر مربع به تراکم مجاز با اخذ عوارض قانونی افزوده شود.
  • الف-3- در صورت اجرای هر متر مربع فضای سبز فشرده (مازاد بر 40% فضای سبز اجباری) طبق ضوابط اجرایی مورد تایید شهرداری، 3 متر مربع به تراکم مجاز با اخذ عوارض قانونی افزوده شود.

بیشتر بخوانید: مزایای روف گاردن کدام ها هستند؟ معایب چی؟ بسازیم یا نه؟

تبصره: اضافه تراکم ذکر شده در بند 14-الف میتواند حداکثر تا 10% در هر طبقه با در نظر گرفتن پیش آمدگی مجاز در طرفین پلاک و رعایت حقوق مجاورین به اجرا درآید. در صورتی که 10% مساحت ذکر شده در هر طبقه، جوابگوی تراکم مازاد مورد نیاز نباشد، امکان اضافه کردن حداکثر یک طبقه به اندازه تراکم مورد نیاز حاصل از تشویق، با رعایت فاصله از لبه ی بام مشرف به فضای باز و معبر وجود خواهد داشت.

ب:به میزان 30% مساحت مفید بام، نسبت به اعطای تراکم در یک طبقه اضافه در جهت ساخت کاربریهای مرتبط با بام سبز (غیر مسکونی) نظیر سالن اجتماعات، سالن ورزشی و… بر روی بام با اخذ عوارض قانونی و نیز فاصله گرفتن از لبههای بام، در سمت معبر و فضای باز و نیز رعایت تمام اصول و ضوابط سازهای و اجرایی اقدام گردد.

ج: جهت تشویق و افزایش انگیزه ساخت بام سبز، متقاضی میتواند نسبت به کسر فضای باز ساختمانی، به ازای هر واحد حداکثر پنج متر، به شرط اجرای سه برابر فضای سبز در بام با مشخصات اجرایی مورد تایید شهرداری اقدام نماید.

د: به ازای اختصاص هر متر مربع فضای سبز در بام، مازاد بر 40% سبز بند 13-الف، طبق جدول زیر از هزینه تراکم کل ساختمان (در صورت وجود) کسر شود:

40 50 60 70 80 90 100 درصد فضای سبز از سطح خالص پشت بام
0 10 20 30 40 50 60 درصد کاهش هزینه تراکم ساختمانی

موارد تشویق در موردهای الف، ب، ج و د، برای ساختمانهای موجود (آن دسته از ساختمانهایی که پروانه ساختمانی و یا پایان کار را قبل از درخواست اجرای بام سبز اخذ کردهاند) در صورت حصول شرایط اجرایی، سازهای و ضابطهای قابل اجرا خواهد بود.

در صورتی که شرایط بنا برای اخذ تشویقها مهیا نباشد و مالک بنا نسبت به اجرای بام سبز اقدام کرده باشد و در صورت حصول تمام شروط، شهرداری میتواند نسبت به پرداخت تشویق به صورت اعتبار اقدام نموده و با قید کردن در پایان کار ساختمان و یا گواهینامههایی با ذکر مبلغ تشویق، که در آن زمان به متقاضی بام سبز تعلق میگیرد، اقدام کند.

بیشتر بخوانید: جزئیات اجرایی روف گاردن: عایق بندی صوتی، زهکشی و محاسبه بار

شایان ذکر است این تشویق برای بناهای موجود و یا در حال ساخت که در آن بام سبز اجرا شده باشد و وفق ضوابط و نقشه های مصوب باشد، در زمان تجدید بنا و یا اضافه بنا قابل استفاده بوده و در زمان اخذ پروانه بنای آتی الاحداث لحاظ خواهد شد.

به منظور رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد، به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید:
مراحل اجرای روف گاردن از زیرسازی تا نصب کفپوش
نکات مهم در مورد ساخت روفگاردن (بام سبز)
انواع روش های اجرای روفگاردن (بام سبز)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا