مقالات کارگشا

شهر هوشمند و برنامه جدید ناسا برای رسیدن به آن

توسعه مهارت های تخصصی برای ساختن شهر هوشمند

نسل بعدی نیروی کار شهرهای هوشمند به منظور مدیریت و کار کردن با تکنولوژی های پیچیده و سیستم هایی  که شهرهای هوشمند را پایدارتر و کارآمدتر می کنند، به کسب تخصص ها و مهارت های متنوعی نیاز خواهد داشت. البته چند راه برای رسیدن به این هدف وجود دارد که شامل حمایت کارآموزان توسط شرکت ها و کمپانی های (تولید کننده) تکنولوژی و برنامه های آموزشی تخصصی در کالج ها و دانشگاه ها می باشند. این مراحل آموزشی باید اصول شهر هوشمند را هم آموزش دهد. شاید این برنامه ها بتوانند برای شهر هوشمند تهران یا هوشمندسازی تهران هم مفید و کاربردی باشند.

پل جهانی (A World Bridge) برنامه ای است که توسط ناسا و شرکت های ارائه دهنده خدمات آموزشی یا تریلیوم آموزشی* رهبری می شود، و یک برنامه متفاوت در این زمینه است. نکته کلیدی که در این برنامه وجود دارد این است که دانش آموزانی که در این برنامه هستند، نه تنها چگونگی استفاده از فناوری ها را یاد گرفته و به توسعه مهارت های تخصصی خود می پردازند بلکه با زمان و هزینه مورد نیاز پروژه ها در دنیای واقعی روبرو شده و با آنها آشنا می شوند و  همچنین این تجربه عمیق آن ها را به نیروهای کار ارزشمندی برای شهرهای هوشمند تبدیل خواهد کرد. این برنامه به نوبه خود از پروژه های شهر هوشمند است.

شهر هوشمند و برنامه جدید ناسا

نوع تکامل یافته پروژه های تریلیوم یادگیری در دنیای واقعی است. پروژه های تریلیوم دارای سابقه طولانی شامل پروژه هایی مبتنی بر عملکردهای واقعی است از جمله اولین پروژه پرواز دانشجویان به فضا به همراه مرکز تحقیقات لانگلی ناسا و حالا نیز پروژه پل جهانی.

دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان در ایالات متحده و نیز در سراسر جهان در حال کمک به توسعه پروژه ای به نام سیتی اسمارت (CitySmart) هستند که این پروژه یک پلتفرم شهر هوشمند جهانی است که به شهرها در مدیریت موثر داده هایشان در شبکه های برق و شبکه های توزیع آب کمک می کند. این برنامه اصول شهر هوشمند را نیز آموزش می دهد.

پل جهانی یک برنامه آزمایشی و تحقیقی است که چند سال پیش توسط یک محقق ناسا طراحی شده است این برنامه بر روی فناوری نانو در بخش های مختلف از جمله کشاورزی (جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید به مقاله کشاورزی هوشمند، انقلابی سبز در شهرها)، تشخیص زلزله زودتر از وقوع و  موارد دیگر تمرکز کرده است. همچنین این برنامه یکی از حوزه های تمرکز خود را بر روی شهرهای هوشمند قرار داده است و با این برنامه یکی از موارد اصلی زیرساخت شهر هوشمند که آموزش و فرهنگ سازی است را پوشش می دهد.

شهر هوشمند

ران  فورتوناتو (Ron Fortunato) رئیس تریلیوم آموزشی در مقاله فد اسکوپ (FedScoop) درباره این برنامه توضیح داد :« ناسا ایجاد یک برنامه ای را به عهده دارد که می تواند تمام اطلاعات و منابع را در شبکه های انرژی، شبکه های آب و شبکه های حمل و نقل به دست آورده و آنها را در اختیار مدیریت این بخش ها قرار دهد. بنابراین شهروندان و کارکنان نه تنها امکان دسترسی پویا و شناسایی منابع مربوط به خودشان را دارند بلکه می توانند نقاطی را که در آن ها مشکلی وجود دارد را نیز شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دهند.» وی افزود: «با استفاده از این برنامه شهرهای هوشمند به ویژه در جوامع در حال توسعه بسیار ارزشمند می شوند.»

چگونه دانش آموزان خود را با برنامه های شهر هوشمند هماهنگ کنند؟

دانش آموزان با پرسنل تحقیق و توسعه این برنامه کار می کنند تا شیوه کدگذاری، ساخت نرم افزارهای کاربردی به وسیله رابط های برنامه های کاربردی و توسعه نمونه های اولیه برنامه را یاد بگیرند. در حالیکه این دانش آموزان با تیم برنامه به صورت از راه دور کار می کنند، با پژوهشگران ناسا همکاری نزدیک داشته و می توانند از طریق راه های ارتباطی چت و ویدئو کنفرانس با آنهادر ارتباط باشند این یک تجربه ای فراتر از کتابها و کلاس های درسی روتین مدارس است، زیرا دانش آموزان نیاز دارند تا بیاموزند که هر پروژه ای دارای مهلت معین بوده و بودجه های مشخصی برای آنها تعیین شده است.

دانش آموزان ربات ساز

فورتوناتو گفت: «دانش آموزان به شرایط کاری دقیق و منظم بازخورد خوبی نشان می دهند. این جهش شگفت انگیزی است،که  در واقع دارد اتفاق می افتد. این که دانش آموزان در شرایطی که محیط مناسبی برای آنها ارائه شود می توانند در یک سطح حرفه ای این کار را انجام دهند. بنابراین هیچ محدودیتی از لحاظ مطالعه و یادگیری برای آنها وجود ندارد.

دانش آموزان روی یک نمونه اولیه برنامه برای تجزیه و تحلیل  گزارش تحلیلی پروژه سیتی اسمارت کار می کنند که از پلت فرم جغرافیایی (مکانی) و سنسورهای پل جهانی (AWB) استفاده می کنند تا سیستم هشدار قبل از وقوع زلزله را توسعه دهند.

شهر هوشمند و برنامه جدید ناسا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا