مقالات کارگشا

شهرهای هوشمند باید پایدار و دوستدار طبیعت باشند

کارشناسان در این دوره  آموزشی دو روزه  درباره «ماموریت شهر هوشمند کارناتاکا» بر ضرورت توسعه شهرهای هوشمند پایدار با تمرکز بر نیازها و توپوگرافی شهر تاکید کردند.

این دوره توسط فرمانداری شهر مانکالورو و بانک جهانی به طور مشترک را سازماندهی  شد.

«شاشنگ اوجاها» رهبر تیم بانک جهانی در سخنرانی خود در این کارگاه عنوان کرد: توسعه اقتصادی به طور فزاینده ای تاثیری مثبت بر روی زندگی بشر داشته است.

آقای اوجاها گفت: در حال حاضر پروژه های جدید نباید لطمه زیادی بر روی اکولوژی شهرها وارد کنند.

وی از کره جنوبی به عنوان نمونه شاخص استراتژی رشد سبز یاد کرد و گفت: در این کشورهر پروژه ای با محوریت حفظ محیط زیست اجرا می شود و هر   فرد مسائل بسیاری را  در زمینه شیوه های نگهداری از محیط زیست آموزش می بیند. او گفت: بیش از 21 پروژه ملی توسط اتحادیه دولت معرفی شده که ممکن است لطمه زیادی به محیط زیست وارد کنند و  هر شخصی  می بایست متوجه آن باشد .

شهر هوشمند

زیرساخت ها و فناوری اطلاعات در شهر هوشمند

 آقای اوجاها افزود: یک شهر هوشمند از دو بخش عمده تشکیل شده است: 1- زیرساخت ها، که شامل  تقویت زیرساخت های موجود و سرمایه گذری بر روی فضاهای سبز است 2- فن آوری اطلاعات و ارتباطات پان شهر یا پان سیتی به منظور ارائه موثر خدمات.

آقای پونورجا، مدیر عامل شرکت توسعه مالی زیرساخت های شهر کارناتاکا (بخش اداری دولت که مسئول اجرای برنامه های شهر هوشمند است) در سخنان خود اظهار داشت: شهرهای هوشمند می بایست همه بخش های یک جامعه شهری را بهره مند سازند و یک شهر هوشمند نباید فقط در زمینه راه حل های فناوری توانمند باشد.

آقای پونورجا به نمایندگان شش شهری که به عنوان بستر اجرای پروژه های شهر هوشمند انتخاب شده اند هشدار داد که راه حل هایی که برای شهرهای دیگر توصیه و انتخاب می شود را در شهرهای خود کپی و پیاده سازی نکنند زیرا ممکن است راه حلی که برای محیط یک شهر پاسخگو و موفق هست برای شهرهای دیگر آن بازدهی و موفقیت را نداشته باشد. وی افزود: برنامه ریزی هوشمند، تصمیم سازی هوشمند و اجرای هوشمند برای موفقیت یک شهر هوشمند لازم است. اصرار حکومت های شهری در جهت مشارکت شهروندان در همه سطوح شهر هوشمند از برنامه ریزی تا اجرا به این دلیل است که در نهایت ذینفعان اصلی خود شهروندان شهرهای هوشمند هستند.

آقای روشنبیگ، وزیر توسعه شهری شهر کارناتاکا در سخنرانی مراسم تحلیف خود در این دوره  گفت: همراه با تغییرات نهادی، تغییرات رفتاری نیز برای موفقیت یک شهر هوشمند بسیار لازم است. او از نمایندگان مردم خواست که به کشورهای دیگر نگاهی بیندارند تا با الگو برداری از آن ها یاد بگیرند که چگونه شهرهای خود را هوشمند کنند.

بطور کلی می توان گفت اگر چه ویژگی‌های شهرهای هوشمند جهان بسیار با یکدیگر متفاوت است اما بسیاری از معیارهای پایداری شهری مشابه هم هستند. امروزه در کلیه جوامع  جهان می بایست تصمیمات زیر اتخاذ شود:

  • کاهش  تراکم و ازدحام ماشین‌ها
  • پاکسازی آلودگی‌های موجود در هوا یا زمین‌های آلوده
  • تامین دسترسی به مسکن مناسب برای همگان
  • فراهم آوردن زیرساخت‌ها به جای تخریب و زوال
  •  تقویت محیط ‌های طبیعی
  • به وجود آوردن مشاغل پایدار محلی
  • ارتقای برابری و کیفیت زندگی

بسیاری از اقدامات مرتبط با موضوع پایداری می‌توانند علاوه بر  شهرهای هوشمند کشورهای صنعتی، در شهرهای هوشمند کشورهای در حال توسعه نیز اتفاق بیفتند تا اینکه رشد شهرهای هوشمند نظم بیشتری یافته و با تکیه بر نیازهای آیندگان به حفظ منابع طبیعی کمک کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا