مقالات کارگشا

شهرهای تعاملی؛ راه ارتباطی مدیران شهری و شهروندان

شبکه URBACT به عنون شبکه ای که برنامه ریزی هایی برای حرکت به سمت شهرهای بهتر با حمایت و بودجه اتحادیه اروپا و مشارکت محلی انجام می دهد به تازگی مبحث جدیدی به نام شهرهای تعاملی را عنوان کرده است. شهرهای تعاملی بیانگر این مطلب است که چگونه رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی که توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند مدیریت شهری امروز را در شهرهای دنیا بهبود ببخشند.
شهرهای تعاملی یا Interactive cities یک پروژه پیشرفته است که با هدف بررسی چگونگی استفاده از رسانه های دیجیتال و اجتماعی و محتوای تولید شده توسط کاربر که می توانند مدیریت شهرهای امروزی را بهبود دهند ایجاد شده است. این موضوع به دو صورت امکان پذیر خواهد شد در مرحله اول، فرصتی برای تعریف عمیق مفهوم شهروندی و مشارکت اجتماعی، ایجاد مسیری برای ارزش های مشترک و همچنین ایجاد حس تعلق به مکان و شهر، به عبارت دیگر، استفاده از کانال های جدید برای بازبینی رابطه بین فرد و جامعه محلی در دوران دیجیتال. دوم به عنوان راهی برای بهبود کیفیت خدمات عمومی از لحاظ بهره وری و شفافیت در ارائه نمودار مربوط به خدمات فعلی ارائه شده توسط مقامات محلی. 
شهرهای تعاملی نه تنها در بخش تکنولوژیکی بلکه در مورد این که چگونه این نوع نوآوری می تواند برای مقامات محلی و شهروندان مفید باشد، و بر روی ترویج حکومتداری شهری بهتر، مشارکت شهروندان و رشد اقتصادی شهر بحث و گفتگو می کند.

شهرهای تعاملی؛ راه ارتباطی مدیران شهری و شهروندان

آموزش بین المللی در مورد این موضوع به سه زیرمجموعه اصلی تقسیم خواهد شد: 1) برقراری ارتباط با شهر به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب و تقویت تصویر آن هم از لحاظ محلی و هم بین المللی؛ 2) ارتقاء کسب و کار، تقویت شهربه وسیله حمایت از شرکت های محلی در شهر، 3) توسعه ارتباطات شهری با  درگیرکردن ساکنان در روند تصمیم گیری ها و برنامه های دولتی در شهر.
توسعه گردشگری شهری، کسب و کارهای محلی و توسعه ارتباطات شهری یکی از اهداف شهرهای تعاملی است.

شهرهای تعاملی برپایه  شبکه ای از برنامه ریزی نیازها و ظرفیت های محلی برای استفاده از رسانه های اجتماعی و ایجاد ابزار جدید برای همکاری های بهتر شهری بنا شده است.  شهرهای درگیر در شبکه به امکان استفاده از رسانه های اجتماعی برای بهبود اداره فضاهای شهری، دسترسی به منابع و خدمات نگاه می کنند. شهرهای تعاملی روی برنامه های کاربردی و استفاده بهتر از فن آوری های جدید و اینکه چگونه این کانال ها می توانند در جهت افزایش ارتباط بین دولت و شهروندان عمل کنند مطالعه می کند. برجسته کردن شهر به عنوان یک مرکز تبادل خلاقانه مطالب و اطلاعات در میان مردم در شهر هوشمند، یکی از اهداف اصلی این پروژه است. 

شهرهای تعاملی؛ راه ارتباطی مدیران شهری و شهروندان

شهرهای تعاملی قصد دارند تا تأکید کنند که نقش رسانه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتالی در ارتباطات شهری به هیچ وجه محدود به انتقال پیام ها توسط ادارات و نیست برعکس، آنها به طور بالقوه کانال های تبادل دو طرفه را بازسازی کرده و نه تنها ارتباطات عمومی را بیشتر کرده بلکه مدل های حکومت شهری را نیز تغییر داده و بهتر می کنند. آن ها با استفاده از سیستم عامل ها و ابزارهای دیجیتالی شیوه زندگی ما، تجربه های ما و محیط های شهری را تغییر می دهند. با این حال، آنها ارتباطات مهمی را بین سهامداران دولتی، مدنی، دانشگاهی و ادارات محلی، سازمان های مدنی، موسسات تحقیقاتی و یا شرکت های خصوصی برقرار می کنند و به آنها کمک می کنند با تغییرات اقتصادی- اجتماعی با کمک تعریف استراتژی های دیجیتالی خود سازگاری پیدا کنند.

منبع
.
 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا