مقالات کارگشا

انواع سیستم گرمایش از کف برسی مزایا و معایب گرمایش از کف آبی و الکتریکی

زمان زیادی است که سیستم‌های گرمایش از کف به عنوان یک راه گرم کردن فضای داخلی استفاده می‌شود. استفاده از بخار گرم ناشی از سوختن هیزم در زیر خانه، در سوئد قدیمت دیرینه‌ای دارد. در این مقاله از کارگشا به دنبال معرفی انواع روش‌های گرمایش از کف هستیم، در ادامه با ما همراه باشید.

سیستم گرمایش از کف چیست؟

سیستم گرمایش از کف به سیستمی گفته می‌شود که دارای یک منبع تولید گرما، یک شبکه انتقال گرما به کف ساختمان و یک سیستم کنترلی است. سیستم‌های گرمایش از کف در ایران به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

این واحد های تششعی معمولا به وسیله یک سیستم مرکزی تامین و تغذیه می شوند و معمولا به صورت گسترده در کف فضا نصب می شوند و به دلیل تمرکز گرما در سطوح پایین تر، بازدهی بالاتری نسبت به رادیاتور ها و بخار ی ها دارند.

سیستم گرمایش از کف چیست؟

انواع سیستم گرمایش از کف بر اساس ساختار لوله کشی

سیستم های گرمایش از کف بر اساس نحوه چینش لوله های آن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام دارای مزیت و معایب های خاص خود است:

  1. کوئل پیوسته
  2. کلکتور
  3. ترکیبی

سیستم گرمایش از کف کوئل پیوسته

به طور معمول در سیستم های گرمایش از کف، از چینش کوئل پیوسته استفاده می شود. در این روش افت فشار شبکه نسبتا زیاد است اما این طرح نسبت به سایر مدل ها دارای هزینه های کمتری می باشد.

سیستم گرمایش از کف کلکتوری

در چینش کلکتوری لوله ها، بر خلاف چینش کوئل، سیستم دارای افت فشار کمتری است اما در این سیستم مشکل امکان ایجاد جریان سیال در تمامی قسمت ها را داریم.

مزایای سیستم گرمایش از کف

در بحث بهره وری انرژی و به صرفه بودن هزینه تقریبا می توان گفت سیستم گرمایش از کف یکی از بهترین سیستم موجود در این زمینه می باشد و دلیل اصلی آن دو تفاوت عمده این سیستم ها با سایر روش های گرمایشی می باشد.

اولین دلیل به صرفه بودن این سیستم ها  این است که در سیستم های گرمایشی معمول دمای سیال عامل (آب) بین 54 تا 71 درجه سانتی گراد می باشد اما در این سیستم ها دمای سیال بین 30 تا 60 درجه سانتی گراد می باشد که به همین دلیل سیستم دارای صرفه جویی 20 تا 40 درصدی انرژی می باشد.

اما دلیل این بهتر بودن در این است که در این سیستم ها بر خلاف سایر سیستم ها هوا ابتدا گرم نمی شود بلکه چون فرآیند انتقال حرارت به صورت تششعی است و هوا یک محیط شفاف است امواج حرارت را ( که در این نوع گرمایش از جنس امواج فرو سرخ می باشند) از خود  عبور داده و ابتدا اجسام در ارتفاع پایین تر که نزدیک سطح هستند گرم می شوند و پس از آن هوا گرم می شود به عبارتی ابتدا اجسام و انسان ها و سپس هوا گرم می شود.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، بحث آسایش حرارتی این سیستم ها نسبت به سایر سیستم ها می باشد، در این سیستم ها  به علت این که ابتدا ارتفاع کمتر گرم می شود

همین امر موجب آسایش حرارتی انسان به ویژه کودکان می شود و دیگر نیاز به پوشیدن البسه زیاد که موجب کاهش آزادی عمل کودک می شود نیست از طرفی بر خلاف سایر سیستم های گرمایشی که موجب خشک شدن و کاهش رطوبت هوا می شوند این سیستم تاثیر چندانی بر میزان رطوبت هوا نداشته و رطوبت هوا در حد متعادل خود باقی می ماند.

بسیاری از مردم از کثیف شدن و سیاه شدن دیوار ها به علت دوده ناشی از بخاری و رادیاتور احساس نارضایتی کرده اما در سیستم گرمایش از کف به علت آنکه سرعت جریان هوا از پایین به بالا کم می باشد موجب آلودگی دیواره ها نمی شود که همین امر  برای افرادی که دارای حساسیت و آلرژی می باشند بسیار مطلوب است زیرا محیط زندگی آن ها دارای عامل محرک کمتری می شود.

از نکات مهم قابل توجه دیگر استفاده از گرمایش کفی در مکان هایی است که زمین دارای رطوبت است که به علت وجود رطوبت در زمین این محیط ها امکان ابتلا به رماتیسم در افراد افزایش پیدا می کند که با استفاده از سیستم گرمایش از کف سطح زمین معمولا خشک باقی می ماند.

بحث دوم که موجب به صرفه تر شدن این سیستم ها نسبت به  سیستم های دیگر می شود این است که در سایر سیستم ها به دلیل آنکه چگالی هوای گرم کمتر از هوای سرد است هوای گرما به قسمت با ارتفاع بیشتر در فضا می رود بنابراین اولین قسمتی که از ساختمان گرم می شود قسمت فوقانی آن می باشد که این امر موجب اتلاف زیاد حرارت بین محیط داخلی خانه، که گرم است، و قسمت خارجی دیواره سقف، که سرد است، می شود.

انواع سیستم گرمایش از کف بر اساس انرژی مصرفی

  • سیستم گرمایش از کف الکتریکی
  • سیستم گرمایش از کف آبی

سیستم گرمایش از کف الکتریکی با استفاده از نیروی الکتریکی برای ایجاد گرمایش از طریق المنت‌های با مقاومت الکتریکی بالا استفاده می‌کند و سیستم‌های گرمایش از کف آبی برای ایجاد گرمایش از گردش آب گرم درون لوله‌های مسی یا پی‌وی‌سی استفاده می‌کند که در ادامه درباره هر دو نو سیستم توضیحاتی ارائه شده است.

سیستم گرمایش از کف الکتریکی

سیستم گرمایش از کف الکتریکی در بین دو روش در کشورهای دیگر بیشتر از ایران مورد استقبال قرار می‌گیرد زیرا در ایران هزینه برق بیشتر از هزینه گاز است؛ بنابراین استفاده از سیستم گرمایش از کف برقی هزینه استفاده زیادی داشته و اجرای آن برای استفاده کننده، به صرفه نبوده و احتمال فروش واحد مسکونی کمتر خواهد بود.

سیستم گرمایش از کف الکتریکی

اجزاء سیستم گرمایش از کف الکتریکی

همانطور که گفته شد یک سیستم گرمایش از کف الکتریکی شامل عایق حرارتی کف، المنت‌های با مقاومت الکتریکی بالا و یک سیستم کنترل هوشمند و تنظیم دمای کف است.

مراحل اجرای سیستم گرمایش از کف الکتریکی

  • ابتدا یک بستر صاف و تراز برای اجرا ساخته می‌شود که می‌تواند با استفاده از سیمان، موزاییک و هر کفپوش دیگری انجام شود.
  • سپس یک لایه عایق حرارتی روی کف نصب می‌شود تا از انتقال گرمای تولید شده به زیر پیشگیری شود.
  • سپس اقدام به نصب المنت‌ها با توجه به الگوهای استاندارد می‌شود. این الگوها شامل لوپ، ال، یو و مارپیچ هستند که در زیر به نمایش در آمده است.
  • پس از نصب المنت‌ها، یک دستگاه کنترل دما در هر فضا به صورت مجزا نصب می‌شود تا دمای هر فضا به صورت جداگانه قابل تنظیم باشد.
  • اجرای کفپوش مانند سنگ، سرامیک، پارکت، پی‌وی‌سی و … مرحله آخر است.

مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف الکتریکی

مزایا
  • عدم نیاز به لوله کشی
  • عدم به وجود آمدن نشتی
  • نصب سریع و آسان
  • قابل اجرا در واحدهای ساخته شده
  • عدم نیاز به پکیج
معایب
  • بالا بودن هزینه برق مصرفی و مقرون به صرفه نبودن
  • فاصله زمانی زیاد ایجاد گرمایش پس از روشن کردن سیستم
  • عدم ایجاد گرمایش کافی برای خانه‌های با عایق کاری ضعیف

سیستم گرمایش از کف آبی

سیستم گرمایش از کف آبی در واقع سیستمی است که آب را گرم کرده و از طریق لوله‌های مسی یا پی‌وی‌سی به تمام نقاط خانه می‌رساند. این سیستم با نصب پکیج‌های معمولی قابل اجرا است.

سیستم گرمایش از کف آبی

اجزاء سیستم گرمایش از کف آبی

لوله‌های مسی یا پی‌وی‌سی که به منظور انتقال آب گرم به همه فضاها مورد استفاده هستند. شیرهای کنترل و پکیج که برای تولید آب گرم برای ایجاد گرمایش قابلیت خوبی دارد یا موتورخانه مرکزی از اجزاء اصلی یک سیستم گرمایش از کف آبی هستند.

لازم به یادآوری است که سیستم گرمایش از کف آبی قابلیت تنظیم حرارت و یا قطع و وصل آن را توسط یک جعبه کنترل برای هر فضای جدا گانه را دارد که به آن جعبه تقسیم گفته می‌شود.

برای کم و زیاد کردن میزان گرمایش نیز باید از طریق پکیج عمل کرد و میزان دمای تولید آب گرم را با کم و زیاد کردن شعله پکیج، به طور تقریبی تنظیم کرد.

مراحل اجرای سیستم گرمایش از کف آبی

مراحل اجرای سیستم گرمایش از کف آبی

  • ابتدا باید یک کف صاف و تراز که با سیمان، موزاییک، سرامیک و … پوشانده شده است.
  • اجرا کرد، پس از اجرای کف یک لایه عایق حرارتی برای جلوگیری از انتقال حرارت به زیر روی کف اجرا می‌شود.
  • سپس طبق الگوهای یو، ال، لوپ یا مارپیچ اقدام به اجرای لوله‌های پی‌وی‌سی یا مسی روی عایق حرارتی می‌کنیم.
  • بعد از اتمام مرحله لوله کشی و اتصال لوله‌ها به سیستم پکیج که وظیفه تولید آب گرم را بر عهده دارد. نوبت پوشاندن لوله‌ها با سیمان است.
  • پس از سیمان کاری و تراز کردن کف، کفپوش مورد نظر که سرامیک، پارکت، سنگ، لمینت و … نصب می‌شود.

مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف آبی

مزایا
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش هزینه‌های مصرفی برای مصرف کننده
معایب
  • هزینه اولیه راه اندازی بالا
  • امکان ایجاد نشتی در لوله‌ها در صورت عدم نصب صحیح
  • ایجاد گرمایش طولانی از زمان روشن شدن دستگاه

 

سیستم گرمایش از کف یکی از انواع وسایل گرمایشی گازی بدون دودکش بوده و دوستدار محیط زیست است. برای یافتن فرد یا شرکتی که خدمات سیستم گرمایش از کف ارائه می‌دهند به کارگشا مراجعه کنید. شرکت کارگشا همواره در پی جلب رضایت مخاطبان و مشتریان خود از طریق معرفی بهترین ارائه دهندگان خدمات ساختمانی بوده است و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا