مقالات کارگشا

سقف دال بتنی، جزئیات اجرایی سقف دال دو طرفه

دال دو طرفه نوعی از سقف بتنی رایج است که بیشتر برای ساختمان های با اهمیت زیاد طراحی می شود. این نوع سقف، پکپارچه بتنی بوده  و هیچگونه مصالح دیگری به غیر از بتن و آرماتور در آن بکار نمی رود. برای آشنایی با این نوع سقف مطلب زیر را مطالعه نمایید.

«معرفی متخصص مجری انواع سقف‌های سازه‌ای به شما»

دال های دو طرفه دارای سه عضو اصلی می باشند:

  1. پوشش سقف در قالب یک صفحه به ضخامت 10 تا 20 سانتی متر، بار استاتیکی ناشی از وزن آن به پوترهای فرعی و اصلی منتقل می شود.
  2. پوترهای فرعی که غالباً به پوترهای اصلی متصل شده و بار افقی ناشی از وزن آن ها (بار استاتیکی) به پوترهای اصلی منتقل می شود. 
  3. پوترهای اصلی یا تیرهای باربر بتن آرمه که بار ناشی از وزن کل ساختمان را به ستون ها منتقل می نماید.

پوشش سقف دال بتنی دو طرفه

در دال های دو طرفه بتنی پوشش سقف از یک عضو بتن آرمه تشکیل شده که شامل صفحه ای بتنی به ضخامت 10 تا 20 سانتی متر (در مواردی خاص بیشتر از 20 سانتی متر) و شبکه فولادی از میلگردهای محاسبه شده که قاعدتاً نمره آن ها بین 8 تا 14 می باشد.
در عملیات آرماتوربندی سقف دال دو طرفه پس از برش خم و نصب میلگردهای پوترهای اصلی و فرعی و قالب بندی کامل زیر دال جهت جلوگیری از خروج آب بتن از درز قالب های زیرین سطح روی قالب ها با نایلون شفاف پوشیده می شوند.
چنان چه مطابق نقشه های اجرایی سازه در سقف مذکور یک شبکه فولادی (مش بافته شده از میلگرد) طراحی شده باشد. باید در لایه فرضی وسط ضخامت سقف قرار می گیرد و فاصله بتنی مندرج در نقشه سازه باید رعایت شود، اما اگر ضخامت سقف بیشتر از 10 سانتی متر مثلاً 15 یا 20 سانتی متر باشد. در این صورت دو شبکه میلگرد در نظر گرفته می شود که در این صورت نیز رعایت فاصله بتنی زیر و روی سقف نسبت به نزدیکترین میلگرد به سطح بتن مطابق مندرجات نقشه های اجرایی خواهد بود. فاصله عمودی بین میلگردهای دو شبکه باید به هم نزدیک نشوند و چنان چه این اتفاق بیفتد، در این صورت با طراح سازه موضوع را در میان گذاشت.
اجرای شبکه میلگردها، آخرین  مرحله از عملیات آرماتور بندی سقف دال بتنی دو طرفه می باشد و پس از تکمیل آرماتوربندی سقف قالب سطوح جانبی محیط پیرامونی نصب می شوند. 

پیشنهاد ویژهاسکلت بتنی، همه اطلاعات لازم طراحی تا اجرای سازه بتنی

سقف

پلیت های کوچک و بزرگ به عنوان اعضای انتظاری برای اتصال ملزومات نما، سقف کاذب، ساپورت های نگهدارنده کانال های هوا، ساپورت سینی کابل ها و بست گلابی لوله های فاضلاب و آب باران زیر سقف بتنی و نیز ساپورت لوله های تأسیسات برقی و لوله های سرد و گرم آب و گرمایش و سرمایش در زیر سقف در مکان های خود مطابق نقشه های تأسیسات و جزئیات  نقشه های معماری قرار می گیرند و سپس محل عبور لوله های فاضلاب، سرد و گرم آب، سرمایش و گرمایش، آب باران، ونت، کانال های هوا و لوله های تأسیسات برقی توسط یونولیت پر می شوند تا پس از بتن ریزی بدون ایجاد هیچ گونه تخریبی و یا اصابت ضربه ای به سقف برداشته شوند و برای عبور موارد فوق آماده سازی گردند.

سقف

پلیت هایی که در اجرای نما، ایجاد محل مستقر شدن کولر بر روی آن ها در سطوح عمودی جانبی سقف بتنی قرار می گیرند باید قبل از نصب قالب های سطوح جانبی محیط پیرامونی سقف (محیط عمودی جانبی و خارجی) در خط فرضی بتن پیشانی ها قرار گرفته و به میلگردها نصب گردند.
در برخی موارد تمام لوله ها و کانال های هوا را از داکت های تأسیساتی عبور می دهند و لوله ها بدون تماس آنچنانی با دیوارها و سقف ها در داخل داکت ها  به ساپورت های افقی  متصل شده ومحصور می شوند و تنها راه دسترسی به آن ها دریچه بازدید می باشد، که در چنین مواردی مقطع داکت با جزئیات هنگام طراحی سازه در نقشه های اجرایی دیده شده و اجرا می گردند.

جهت عبور کابل های برق از ضخامت سقف، قبل از بتن ریزی باید تکه لوله های PVC برق به طول ضخامت سقف یا مقداری بیشتر در بین میلگردها قرار دارد و آن ها را مهار نموده تا پس از بتن ریزی و هنگام اجرای تأسیسات برقی اقدام به تخریب و سوراخ نمودن و ضربه زدن به سقف نشود.
این لوله ها مطابق نقشه های اجرایی شده تأسیسات برقی و به تعداد لازم و شاید بیشتر از تعداد مورد نیاز تهیه ودر سقف تعبیه می گردند.
می توان به جای پلیت های انتظار زیر سقف بتنی لوله هایی جهت عبور ساپورت ها قبل از بتن ریزی در ضخامت سقف قرار دارد اما چنان چه بتن ریزی با پمپ زمینی صورت پذیرد، احتمال له شدن سر لوله ها توسط شیلنگ بتن ریزی انتهای لوله های پمپ بتن وجود دارد و به این دلیل استفاده از پلیت های انتظار توأم با لوله های تعبیه شده در سقف اطمینان بیشتری را فراهم می نماید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا