مقالات کارگشا

سطوح مدل BIM

معرفی LOD:

معرفی LOD:

شاید بزرگترین مانع در فرایند، این دیدگاه باشد که BIM دقیقا برابر با چیزی است که ساخته خواهد شد. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، یک مدل مستلزم نمایش 3D همه جزییات ساختمان تا دستگیره و لولای در نیست، به این دلیل که این کار نه موثر است و نه کارآمد است. بلکه مدل باید دارای اطلاعات کافی برای ساخت باشد. با استفاده از DSM و ماتریس LOD، یک تیم می تواند سطح کافی برای هماهنگ سازی سازنده و تصمیم گیری اولیه را تعریف کند. کلید شناسایی و الویت بندی نوع و مقدار اطلاعات و جزئیات مورد نیاز برای محقق ساختن اهداف و انتظارات در مرحله ای که قراردارید و  پیشرفت به سوی پرداختن به مراحل بعدی و الزامات تیمی است.

Level of Development vs. Level of Detail

سطح توسعه به درجه ای از هندسه عناصر و اطلاعات اطلاق می شود که اعضای تیم پروژه در صورت نیاز به هریک از سطوح مدل می توانند به اطلاعات بدست آمده از آن تکیه کنند. در واقع می توان گفت میزان اطلاعاتی که در یک عنصر گنجانده می شود سطحی از توسعه آن عنصر را تشکیل می دهد.

سطوح جزییات در BIM:

معرفی سطوح استاندارد:

LOD100-Concept Design

تنها به عنوان یک مدل مفهومی است و عنصر مدل شده ممکن است به صورت گرافیکی یا یک نماد معرفی می شود. اطلاعات بدست آمده از این سطح و فقط به صورت اطلاعات پایه معرفی می گردد. پارامترهایی مانند سطح، ارتفاع، حجم، موقعیت و جهت گیری تعریف شده است.

LOD200-Schematic Design

این سطح دارای اجزای قابل تشخیص می باشد. مدل عمومی که عناصر با مقادیر تقریبی، اندازه، شکل، موقعیت و جهت گیری مدل سازی می شوند. ما همچنین می توانیم اطلاعات غیر هندسی را به عناصر مدل اضافه کنیم.

LOD300- Detailed Design

مدل سازی دقیق تر تعریف می شوند، کمیت دقیق، اندازه، شکل، موقعیت و جهت گیری ها به صورت دقیق انجام می شود

LOD350- Construction Documentation

قطعات لازم برای هماهنگی و اتصال عنصر با عناصر مجاور مدل شده اند. این قطعات مواردی مانند پشتیبانی و اتصالات را شامل می شود. مقدار، اندازه، شکل، موقعیت و جهت عنصر طراحی شده است و می تواند به طور مستقیم از مدل بدون اشاره به موارد دیگر اندازه گیری شود.

LOD400 – Fabrication & Assembly

عناصر مدل به عنوان مجموعه ایی کامل از اطلاعات تبدیل شده است. و هریک از عناصر با جزییات دقیق ارائه می شود. اندازه ها و موقعیت و جهت گیری ها دقیق ارائه می شود.

LOD500 – As-Built

عناصر به عنوان مجموعه های ساخته شده برای تعمیر و نگهداری و عملیات بهره برداری مدل می شوند.

مثالی از LOD در طراحی ستون های فولادی :

LOD طراحی ستون های فولادی

شما بطور معمول تمام سطوح از 200 تا 400 LOD را درمدل در اختیار خواهید داشت. در این حالت کارایی DSM قابل توجه است. با استفاده از DSM می توانید شتاب محتوای مدل را سرعت بخشیده و کار را بطور موثرتری مدیریت کنید. حالا می دانید چه زمانی اطلاعات در LOD400 موردنیاز است و چه زمانی اطلاعات در LOD200 باقی می ماند. همچنین می توانید مختصات را طی طراحی با الویت بندی اجزای ساختمان و سیستم های MEP بطور موثری ساده کنید. در نهایت، با اطلاعات سازمانی، تیم قادر به تعیین بودجه برای پروژه است.

منبع:

 Handbook:Level of Development
Specification
Version: 2015

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا