مقالات کارگشا

سرویس کار موتورخانه ماهر چه خدماتی ارائه می دهد و از کجا او را پیدا کنیم؟

در گذشته بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه دارای موتورخانه مرکزی بودند و تأمین گرمایش آن‌ها از این طریق بود، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی پکیج‌های تأمین آب گرم برای رادیاتورها به بازار آمد و دیگر برای تأمین گرمایش به موتورخانه نیازی نبود. البته استفاده از این سیستم گرمایش برای مجتمع‌های بزرگ مسکونی، برخی ادارات، برج‌های مسکونی، مراکز خرید و … نیز رایج است. در این مقاله از کارگشا با ما باشید تا با شرکت‌ها و گروه‌های معتبر در زمینه نگهداری و تعمیر موتورخانه آشنا شوید و یک سرویس کار موتورخانه ماهرپیدا کنید.

موتورخانه چه اجزا و مکانیسمی دارد؟

به طور خلاصه موتورخانه شامل اجزائی مانند مشعل، دیگ، مبدل حرارتی، منبع انبساط، پمپ و لوله‌هایی است که برای انتقال آب گرم تعبیه شده‌اند، است. تأمین آب گرم برای شرب و گرمایش در موتورخانه‌ها به دو روش متفاوت انجام می‌شود.

برای تأمین آب گرم برای گرمایش از طریق پایانه‌های گرمایشی (رادیاتور و …) آب گرم در دیگ به وسیله حرارتی که از مشعل توسط سوزاندن ماده سوختنی (گاز طبیعی، گاز مایع، گازوئیل و …) گرم می‌شود و به وسیله پمپ از طریق لوله‌ها به پایانه‌ها می‌رسد.

از طرف دیگر به منظور تأمین آب شرب گرم ابتدا در دیگ آبی که غیر شرب است گرم می‌شود و از طریق لوله‌های مسی به فضایی که آب شرب در آن ذخیره می‌شود، هدایت می‌شود. از آنجایی ضریب انتقال حرارت مس بالاست، آب درون دیگ به وسیله گرمای آب درون لوله‌های مسی سریعاً گرم شده و از طریق لوله به واحدها برای استفاده پمپاژ می‌شود.

یکی دیگر از اجزا موتورخانه منبع انبساط است که معمولاً در پشت بام تعبیه می‌شود و با انبساط بخار آب و تبدیل آن به آب، در مواقع کمبود آب در سیستم آن را به موتورخانه منتقل می‌کند تا سیستم خشک نباشد.

ثبت درخواست «سرویس و تعمیر موتورخانه» در سامانه جامع آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا

موتورخانه چه اجزاء و مکانیسمی دارد؟

عیب یابی موتورخانه چگونه انجام می‌شود؟

از آنجایی که موتورخانه ها همواره در حال کار کردن هستند، پس نیاز به تعمیر و نگهداری همیشگی دارند. مجتمع‌های مسکونی بزرگ و برج‌ها نیاز به نگهداری همیشگی دارند و توسط یک متخصص باید نظارت شوند. کار تعمیر و نگهداری موتورخانه کاری تخصصی است و از عهده هر فردی بر نمی‌آید و مسئولیت سنگینی دارد. سیستم‌های هوشمند عیب یاب وجود دارند که می‌توان با آن‌ها به عیب یابی پرداخت ولی یک سرویس کار ماهر، باتجربه‌ای که دارد می‌تواند عیب موتورخانه را پیدا کند و نسبت به رفع آن عمل کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش طراحی موتورخانه استخر

معمولاً چه بخش‌هایی از موتورخانه نیاز به سرویس دارد؟

مشعل و پمپ‌ها بیشترین خرابی را در موتورخانه‌ها دارند که علت آن هم دو ماهیتی بودن آن‌هاست. این اجزاء موتورخانه از وسایلی الکتریکی و مکانیکی ساخته شده‌اند و به همین جهت و همچنین به دلیل کارکرد همیشگی آن‌ها، معمولاً خرابی موتورخانه‌ها در این اجزاء اتفاق می‌افتد.

البته خرابی لوازم ثابت موتورخانه مانند دیگ، کلکتور و منبع دوجداره یا کویل‌دار هم دیده می‌شود؛ اما خرابی و وجود عیب آن‌ها معمولاً آشکار بوده و نشتی آن‌ها باعث می‌شود هر فرد غیر متخصصی توانایی تشخیص آن را داشته باشد. ناگفته نماند که مشکل و نقصان در کارکرد منبع دوجداره و کویل‌دار و سیستم انبساط یعنی لوله کشی منبع انبساط، منبع انبساط و فلوتر و پرکن انبساط نیز می‌تواند به صورت پنهان موجب کاهش بهره‌وری و آسیب زدن به موتورخانه شود.

معمولاً چه بخش هایی از موتورخانه نیاز به سرویس دارد؟

مشکلات شایع در موتورخانه‌ها چیست؟

موتورخانه‌ها عمدتاً تأسیساتی پیچیده و پر از لوله کشی و سیم کشی هستند که خرابی در کوچک‌ترین بخش نیز می‌توانند کارایی آن را به کل دچار اختلال کند. به طور کلی، اصلی‌ترین خرابی‌های موتورخانه‌ها را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • خاموش شدن ناگهانی مشعل؛ همان‌طور که گفته شد به دلیل کارکرد مداوم این بخش و ماهیتی الکتریکی و مکانیکی آن باعث خرابی آن می‌شود. مشاوره و استفاده از خدمات یک مشعل کار خبره می‌تواند در این راه کمک کننده باشد.
  • عدم کارکرد پمپ یا کار کردن پمپ با صدای بالا از جمله خرابی‌های شایع است که معمولاً با تعویض سیل، کوپلینگ، سیم پیچ و واسطه قابل حل است.
  • خرابی کلکتور نیز یکی از خرابی‌هایی است که زیاد اتفاق میفتد، کلکتور وظیفه جمع کردن آب برگشتی از رادیاتورها را به دیگ بر عهده دارد که ممکن است بر اثر زنگ‌زدگی سوراخ شود یا ترک بردارد که در هر صورت قابل تعمیر است.
  • سوراخ شدن کویل‌دار یا منبع دوجداره است که به صورت کاهش دمای آب گرم و فشار آن می‌تواند خود را نشان دهد. این بخش از موتورخانه مسئولیت تأمین آب شرب گرم را بر عهده دارد.
  • سرد شدن رادیاتورها نیز از مشکلات شایع موتورخانه‌ها است. اگر پمپ که وظیفه ایجاد چرخش در آب درون رادیاتورها را بر عهده دارد، خراب شود و یا کلکتور ایرادی پیدا کند، باعث سرد شدن رادیاتورها می‌شود که با تعمیر یا تعویض اجزاء آن قابل حل است.

بیشتر بخوانید: از سیستم های تولید هم زمان برق و حرارت ( CHP) چه می دانید؟

شرکت‌ها چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

  • طراحی، بازسازی تأسیسات لوله کشی ساختمان و موتورخانه مرکزی
  • عیب یابی و رفع عیب شوفاژ خانه، لوله کشی و تأسیسات
  • سرویس، تنظیم و تعمیر مشعل گازی و تعویض قطعات
  • نصب، تعمیر و تعویض دیگ شوفاژ، پره دیگ و بویلر موتورخانه
  • نصب، تعمیر و سرویس پمپ سیرکولاسیون و برگشت آب موتورخانه
  • نصب، جوشکاری و تعویض منبع دوجداره و منبع کویل‌دار موتورخانه
  • نصب، تعمیر و تعویض مبدل حرارتی و جایگذاری بجای منبع
  • شستشو و رسوب زدایی منبع کویل‌دار و مبدل حرارتی
  • جوشکاری و تعمیرات کلکتور و لوله کشی موتورخانه
  • لوله کشی و نصب رادیاتور شوفاژ و پکیج دیواری
  • سرویس دوره‌ای موتورخانه مرکزی و موتورخانه هوشمند
  • سرویس و تعمیر موتورخانه استخر خانگی و عمومی
  • تعمیر و تعویض قطعات موتورخانه
  • لوله‌کشی و تعویض لوله‌های موتورخانه و عایق‌کاری حرارتی لوله‌ها
  • سرویس اتصالات و شیرآلات موتورخانه
  • سرویس کامل موتورخانه برای فصل سرما

شرکت ها چه خدماتی ارائه می دهند؟

سرویس کار موتورخانه را از کجا پیدا کنیم؟

برای یافتن سرویس کار موتورخانه ماهر و یا بستن قرارداد با شرکت‌هایی که از سیستم‌های گرمایشی نگهداری می‌کنند، می‌توانید به وب سایت کارگشا مراجعه کنید. برای این منظور به صفحه ثبت درخواست کارگشا رفته و عبارت سرویس موتورخانه را جست و جو کنید و با شرکت‌ها و گروه‌های معتبر در این زمینه آشنا شوید.

 سخن آخر

یکی از مشکلات نه چندان شایع ولی پرهزینه در شوفاژخانه‌ها یا موتورخانه، نشتی دیگ است که معمولاً قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. به طور کلی دو نوع دیگ فولادی و چدنی در بازار موجود است که برای آپارتمان‌های کم واحد و خانه‌ها نوع چدنی آن به دلیل حمل راحت‌تر و قیمت پایین‌تر پیشنهاد می‌شود ولی مجتمع‌های مسکونی بزرگ و برج‌ها بهتر است از نوع فولادی استفاده کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا