مقالات کارگشا

ساختمان های خورنده آلودگی چیست؟

با افزایش سطح آلودگی در کشور های توسعه یافته و همچنین کشور های در حال توسعه، برخی از شهر های بزرگ آسیب پذیر باید به دنبال یک راه حل جدی در از بین بردن آلودگی وطراحی ساختمان ها و زیر ساخت ها با توجه به شرایط موجود باشند.

در فیلمی که در ادامه آمده است، ساختمان های خورنده ی آلودگی را مشاهده می کنیم. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا در حال حاضر بزرگترین عامل زیست محیطی مرگ است.
اخبار و اطلاعات منتشر شده در سال 2016 نشان می دهد که در سال 2012 به علت آلودگی هوا، به ویژه در شهرهای بزرگ 6.5 میلیون نفر در سال 2012 جان خود را از دست داده اند.

سواحل غربی اقیانوس آرام و همچنین نواحی جنوب شرقی آسیا مطابقا بیشترین مرگ و میر را که در حدود 2.2 و 2.4 میلیون نفر داشته است، در حالی که بسیاری از کشورها سخت تلاش می کنند تا از انتشار گاز های گلخانه ای جلو گیری کنند. اغلب در راستای موافقتنامه های بین المللی، برخی از بد ترین شهرهایی که بیشترین تاثیر پذیری را داشته است در حال حاضر به دنبال یک فناوری جهت حل این مشکل در طراحی ساختمان ها و زیر ساخت ها هستند.
بیمارستان مانوئل ژا گونزالس در مکزیکو سیتی یک نمونه از این موارد است که طراحان برای از بین بردن آلودگی یک نمای جدید برای این ساختمان ارائه داده اند که تا 2500 متر مربع را پوشش می دهد.

ساختمان های خورنده آلودگی چیست؟

همان طور که درعکس بالا مشاهده می کنید:

نصب این خورنده های دود که در نمای ساختمان بیمارستان  Manuel Gea González در مکزیکو سیتی یک نمای جدید و زیبا ایجاد کرده است.

این سیستم توسعه یافته با طراحی زیبا برای نمای ساختمان های می توان استفاده کرد که شامل پوسته هایی با فرم صدفی شکل است و در داخل این پوسته ها از مواد فتوکالیستی استفاه شده است.

فتوکاتالیست چیست؟

فتوکاتالیست ماده ای است که با جذب نور باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی در محیط می شود. وقتی اشعه UV موجود در نور خورشید یا نور اطاق به یک سطح پوشیده شده از فتوکاتالیست برخورد می کند مواد آلی اطراف در اثر اکسیده شدن، تجزیه می گردند. به این ترتیب، گردوغبار و آلودگیهای آلی، مواد دارای بو و باکتری ها پاک می شوند و خاصیت خود تمیز کنندگی بسیار قابل توجهی را بوجود می آورند.

پوششهای فتوکاتالیست، ترکیبات آلی چسـبیده بـه سـطوح گلهـای پرورشـی را بـه وسـیله عمـل اکسیداسیون تجزیه می کند چون عامل چسبندگی بیشتر گردوغبارها و کثیفیها یک ترکیب آلی مانند روغن می باشد . تجزیه و جابه جا شدن عامل چسبندگی، باعث می شود که عمل چسبیده شدن به سـطح بـرای ذرات گرد و غبار و کثیفی ها مشکل شود و در نتیجه گل پرورشی را زیبا سازد .

این پوشش با نور واکنش نشان می دهد تا عناصر آلودگی هوا را خنثی کند، با توجه به توسعه دهندگان، آثار آلودگی نزدیک به 1000 خودرو را کاهش می دهد. 

ساختمان های خورنده آلودگی چیست؟
یکی دیگر از نمونه های بارز این ساختمان ها، ساختمان پلازا ایتالیا و Italy pavilion می باشد. نمای خارجی این ساختمان 6 طبقه پوشیده شده از 700 پنل i.active BIODYNAMIC می باشد.
داخل پوسته ی نمای این ساختمان که ترکیبی از دی اکسید، تیتانیوم و فتوکاتالیست می باشد که با نور واکنش نشان می دهند و باعث خنثی کردن آلودگی هوا می شود و به طور مداوم هوای اطراف را تصفیه می کند.

ساختمان های خورنده آلودگی چیست؟

این مواد حدود 4 الی 5 درصد هزینه های ساختمانی را افزایش می دهد. نمونه های دیگر استفاده از این مصالح در بسیاری از ساختمان های خارج از ایران دیده می شود که شامل یکی از خیابان های کشور هلند می باشد. همچنین در کشور انگلستان پرچمی نصب شده است که نام smog-eating poem بر روی آن چاپ شده است. موادی که در بنر چاپ شده می باشد حاوی مواد فوتوکاتالیستی است و گفته می شود که در روز آلودگی بیش از 20 اتومبیل را خنثی می کند. 

ساختمان های خورنده آلودگی چیست؟
در حالی که واضح است (خورنده آلودگی) ایده ای خلاقانه و بسیار موثری است، ولی برای تاثیر گزاری بیشتر باید مورد حمایت قرار بگیرد و سفارش این محصول توسط مشتری بالا رود.
استفاده از این تکنولوژی می بایست در مقیاس وسیع صورت بگیرد تا سطوح تولید شده ی آلودگی هوا را در سراسر  جهان با موفقیت تمام خنثی کند.

منبع : theb1ms

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا