مقالات کارگشا

رنگ آمیزی سقف منزل، ترفندهای اجرا و نکاتی درباره انتخاب رنگ

شاید به نظر بیاید در تزیینات داخلی خانه، سقف اهمیت زیادی ندارد ولی به اعتقاد معماران و طراحان داخلی، سقف خانه دیوار پنجم آن است و اهمیت تزیینات آن از تزیینات دیوارها کم ندارد و باید برای آن نیز برنامه ویژه‌ای ریخته شود. در این مقاله به رنگ آمیزی انواع سقف، ترفندهای رنگ آمیزی ، پیش نیازهای آن، رنگ آمیزی انواع تزیینات سقف مانند گچبری و کناف می‌پردازیم. در ادامه با کارگشاهمراه باشید.

پیش نیازهای رنگ آمیزی سقف چیست؟

از همین ابتدا باید عرض کنم که رنگ آمیزی جداگانه سقف بدون اینکه دیوارها رنگ شوند کمی پر دردسر است پس هنگامی که اقدام به رنگ آمیزی دیوارها می‌کنید سقف را جا نگذارید و در ادامه رنگ آمیزی دیوارها، سقف را نیز پوشش دهید. زیرسازی سقف مانند بتونه کاری و سمباده زدن برای پر کردن برآمدگی و فرورفتگی‌ها باید پیش از هر کاری انجام شود.

«چنانچه قصد انجام نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان را دارید، درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

پیش نیازهای رنگ آمیزی سقف چیست؟

اگر تنها به رنگ آمیزی سقف مبادرت دارید، بهتر است با پلاستیک تمام وسایل و دیوارها را تا ناحیه زیر سقف بپوشانید و لوسترها را جدا کنید، چراغ‌های هالوژن، سیم‌های برق، سرپیچ‌های لامپ همگی با استفاده از چسب کاغذی و چسب برق پوشانده شود. چسب‌کاری دیوارها را دقیقا از زیر سقف و از جایی که نمی‌خواهید رنگ سقف و دیوار تداخل داشته باشند، انجام دهید.

رنگ آمیزی سقف

برای رنگ آمیزی سقف استفاده از قلم مو کار را دشوار می‌کند برای رنگ آمیزی سقف بهترین وسیله غلطک یا پیستوله است. اگر سقف کوتاه است، غلطک با دسته بلند کار شما را راه می‌اندازد ولی اگر سقف بلند است، بهتر است از چهارپایه، نردبان و غلطک دسته کوتاه استفاده کنید. اگر حجم کار زیاد است پس راه اندازی یک داربست کوتاه به نظر کار را برای نقاش راحت‌تر می‌کند. برخی جاهای سقف مثل جایی که سقف به دیوار می‌رسد و گچ بری‌ها نیازمند رنگ آمیزی با قلم مو هستند، پس قلم مو را دم دست نگه دارید.

برای رنگ آمیزی بهتر سقف را به قطعات کوچک تقسیم کنید و هر قسمت را رنگ کنید؛ سپس به سراغ قسمت بعدی بروید. یکی از راه‌های احت‌تر رنگ کردن سقف پوشیدن کفش‌های مرتفع است. این کفش قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و شما را به سقف نزدیک‌تر می‌کند. با پوشیدن این کفش‌ها نیاز به استفاده از چهارپایه و نردبان را برطرف می‌کند.

چه رنگی برای سقف مناسب است؟ مات یا براق؟

اگر سقف شما صاف و یکدست است، می‌توانید از رنگ براق برای آن استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید این نوع رنگ رفلکشن بالایی دارد و ممکن است باعث آزار افراد شود. اگر سقف پر از برآمدگی و فرورفتگی است تا آنجایی که می‌توانید این نواقص را با استفاده از بتونه برطرف کنید و سپس به رنگ آمیزی اقدام کنید. بهتر است از رنگ مات استفاده کنید چون رنگ براق تمام پستی و بلندی‌ها را نمایان کرده و زیبایی سقف را خدشه دار می‌کند.

چه رنگی برای سقف استفاده کنیم؟ تیره یا روشن؟

برای انتخاب رنگ سقف باید به ارتفاع و میزان نور طبیعی آن دقت کنید. اگر سقف شما کوتاه است، استفاده از رنگ تیره آن را کوتاه‌تر نیز نشان می‌دهد، پس توصیه می‌شود برای رنگ آمیزی سقف‌های کوتاه از رنگ‌های روشن مانند سفید و کرمی روشن استفاده شود. ناگفته نماند سقف‌های کوتاه احساس مهمانی نوازی و صمیمیت بیشتری دارند.

چه رنگی برای سقف استفاده کنیم؟ تیره یا روشن؟

چه رنگی برای سقف استفاده کنیم؟ تیره یا روشن؟

اگر سقف شما بلند است و ستون‌ها و طاق‌هایی دارد که به بلندتر شدن آن می‌افزاید باید از رنگ‌های تیره یا رنگ‌هایی مانند بژ، طلایی، کرمی تیره، قهوه‌ای، طوسی و … استفاده کنید تا سقف کوتاه‌تر به نظر برسد. اگر اتاقی که قصد دارید سقف آن را رنگ آمیزی کنید، نور طبیعی کمی دارد پس از استفاده رنگ تیره چه در سقف چه در دیوارها خودداری کنید زیرا این امر اتاق را دلگیر و تاریک می‌کند.

اگر اتاقی دارید که نور طبیعی زیادی دارد، سقف آن را با هر رنگی که مایل هستید رنگ آمیزی کنید چه رنگ تیره و چه روشن برای این اتاق‌ها مناسب هستند. اتاق با نور طبیعی زیاد و سقف تیره نمایی پر رنگ‌تر از مبلمان به بیننده ارائه می‌دهد.

آیا می‌توان سقف‌های دارای تزیینات گچبری و کناف را رنگ آمیزی کرد؟

رنگ آمیزی سقف‌هایی که دارای تزییناتی مانند گچبری و کناف هستند باید با استفاده از رنگ های روشن مانند سفید و کرمی روشن باشد، رنگ آمیزی آن‌ها با دیگر رنگ‌ها کمی زیاده روی به حساب می‌آید و از زیبایی سقف می‌کاهد. به طور کلی رنگ آمیزی سقف‌ها به رنگ‌هایی غیر از رنگ‌های روشن به منظور زیبایی بیشتر و داشتن تزیین در سقف است و اگر تزیین دیگری در سقف وجود دارد بهتر است روی بهتر نمایان شدن آن‌ها مانور دهیم.

البته ناگفته نماند که بخش‌هایی از سقف که خالی از گچبری و کناف است را می‌توان به رنگ‌های غیر از سفید و کرمی روشن رنگ آمیزی کرد و بخش‌های تزیین‌دار را به رنگ سفید رنگ آمیزی کرد. گچبری‌ها و کناف‌های ساده و بی آلایش از این قاعده مستثنی هستند و می‌توانید آن‌ها را همراه دیگر بخش‌های سقف رنگ آمیزی کنید فقط سعی کنید از رنگ‌های براق استفاده نکنید.

آیا می توان سقف های دارای تزیینات گچبری و کناف را رنگ آمیزی کرد؟

رنگ آمیزی سقف اتاق خواب کودکان

رنگ آمیزی اتاق کودکان با طرح هایی مانند آسمان آبی، آسمان شب، طرح‌های هندسی در رنگ‌های متنوع، طراحی‌های عروسکی می‌تواند اتاق را برای آن‌ها آرامش بخش کند تا از بازی کردن و خوابیدن در آن لذت ببرند. سعی کنید برای رنگ آمیزی سقف اتاق کودکان از رنگ‌های شاد مانند قرمز، صورتی، نارنجی، زرد، آبی و سبز شاد استفاده کنید. بهتر ست این رنگ یکنواخت نباشد و از شکل‌های عروسکی و هندسی بهره ببرید.

رنگ آمیزی سقف همراه با طرح انداختن

اگر سقف شما فاقد تزییناتی مانند گچبری و کناف است و یا از انواع ساده در تزیین آن استفاده شده است. می‌توانید با رنگ آمیزی سقف و سپس طرح انداختن روی سقف از یک سقف زیبا لذت ببرید. اگر رنگ زمینه و رنگ طرح، یک رنگ و دو تناژ داشته باشند کار بسیار زیباتر خواهد بود. می‌توانید از رنگ‌هایی که در اکسسوری دکوراسیون داخلی وجود دارد به طرح انداختن روی سقف اقدام کنید.

سخن آخر

رنگ آمیزی سقف نیز مانند رنگ آمیزی دیوارها است تنها به دلیل قرارگیری آن در بالا کمی رنگ آمیزی آن سخت‌تر است و نیاز به صبر بیشتری دارد و کار ممکن است کمی طولانی شود. بهترین وسیله برای رنگ آمیزی سقف، غلطک است. دسته بلند غلطک برای سقف‌های کوتاه کفایت میکند و برای سقف‌های بلند باید از چهار پایه و داربست کمک گرفته شود. بهترین رنگ‌ها برای سقف رنگ‌های روشن مات هستند زیرا پستی بلندی و زدگی را نمایان نمی‌کنند. برای ثبت سفارش رنگ آمیزی سقف به سامانه آنلاین کارگشا مراجعه کنید.       

نویسنده: حمیرا باجلان              

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا