مقالات کارگشا

راهنمای صفر تا صد ساختمان سازی

صنعت ساختمان‌سازی و بازار مسکن از پررونق‌ترین صنایع جهان است. اکثر مردم به دلیل سود دهی بالای این بازار اقدام به ساخت‌ و ساز از یک طبقه تا چند طبقه می‌کنند. به همین جهت داشتن یک دانش کلی از نحوه ساختن یک سازه کمک می‌کند تا افراد سودجو نتوانند از هر فرصتی برای صرف هزینه اضافی استفاده کنند.

لازم به ذکر است که در طول فرایند ساختمان‌سازی به کارگران زیادی نیاز است و مصالح زیادی به خصوص آهن‌آلات مصرف می‌شوند تا یک سازه به شکل نهایی خود درآید. از این جهت لازم است یک دانش درست از قیمت آهن آلات آن هم از طریق مرجع معتبری مانند سایت مرکزآهن کسب شود. در ادامه با ما همراه باشید تا صفر تا صد ساختمان سازی را آموزش ببینید.

شروع کار و تهیه نقشه ساختمان سازی

مهم‌ترین بخش ساختمان‌سازی که در مقالات ساختمانی زیاد راجع به آن بحث شده نقشه‌کشی است زیرا در این بخش قسمت‌های مختلف ساختمان مثل متراژ، زیربنا، تعداد اتاق‌ها، تعداد طبقات، نوع کاربری و غیره نشان داده شده و آینده کاری یک ساختمان به تصویر کشیده می‌شود. قبل از اقدام به تهیه نقشه ابتدا باید مدارک زمین را به شهرداری بفرستید تا آنها را تایید و یک دستور تهیه نقشه برای شما تعیین کند که شما با توجه به آن موظف هستید نقشه خود را طراحی کنید. بعد از آن، نقشه باید مجددا به شهرداری فرستاده ‌شود و بعد از تایید نهایی یک پروانه ساخت که همان شناسنامه ساختمان است را برای شما صادر می‌کند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت انجام هرگونه تخلف، شهرداری شما را ملزم به پرداخت جریمه نقدی می‌کند و اگر تخلف خیلی شدید باشد امکان باطل شدن پروانه ساخت یا دستور تخریب بخش تخلف شده ساختمان از طرف شهرداری وجود دارد.

بعد از صدور پروانه نوبت به انتخاب پیمانکار مناسب و عقد قرارداد می‌رسد. بهتر است شخص مطمئنی برای این کار انتخاب شود چرا که انتخاب پیمانکار بی‌کفایت می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های اضافی و ساخت یک سازه ضعیف شود.

گودبرداری

اهمیت این مرحله که از اساسی‌ترین مراحل ساخت‌وساز به شمار می‌رود واقعا غیرقابل انکار است. عمق گودبرداری با توجه به تعداد طبقات و میزان بار وارده بر پی ساختمان تعیین می‌شود. محاسبات این کار آنقدر مهم است که فقط مهندس سازه قادر به انجام آن است. هرگونه اشتباه در انجام محاسبات برای گودبرداری نه تنها برای ساختمان و ساکنین آن در آینده، بلکه برای ساختمان‌های مجاور نیز خطرآفرین خواهد بود.

بتن‌ریزی و آرماتوربندی فونداسیون

در این مرحله داخل گود را به لایه ده الی پانزده سانتیمتری از بتن مگر پر می‌کنند. این لایه بتن، بار وارده از سازه را تحمل می‌کند و اجازه نشست کردن ساختمان را نمی‌دهد. سپس پی ساختمان را با میلگردهای مش شده آرماتوربندی می‌کنند. این آرماتوربندی در این بخش بسیار حیاتی و مهم است زیرا کل ساختمان قرار است بر روی آن بنا نهاده شود پس باید با دقت و ظرافت انجام گیرد. این مراحل با وجود کوچک بودن اما بسیار برای ساختمان مهم هستند و هرگونه خطا و نقص در اجرای آنها ایمنی سازه را پایین می‌آورد.

قالب‌بندی و بتن ریزی

بعد از تکمیل مرحله آرماتوربندی فونداسیون نوبت به قالب‌بندی و سپس بتن‌ریزی می‌رسد. ابتدا با استفاده از قالب‌های چوبی محلی که باید بتن‌ریزی شود را قالب‌بندی می‌کنند‌. قالب‌ها باید چرب شده باشند تا به بتن نچسبند. بعد از آن بتن‌ریزی درون قالب‌ها صورت می‌گیرد و تا زمان خشک شدن باید قالب‌ها در جای خود ثابت بمانند. اجرای این مرحله نیز به استحکام اسکلت ساختمان در آینده کمک به‌سزایی می‌کند؛‌ برای همین باید با دقت و درست انجام شود.

اجرای اسکلت اصلی ساختمان

اسکلت ساختمان هم می‌تواند بتنی باشد و هم فلزی. هر دوی این اسکلت‌ها اگر با توجه به معیارها و استانداردهای روز دنیا اجرا شوند ایمنی خوبی برای کل سازه به وجود می‌آورند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو اسکلت در قیمت و هزینه آنهاست‌ و از آنجا که قیمت آهن از بتن بیشتر است بنابراین اسکلت بتنی برای سازندگان اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد.

برای شروع اسکلت ابتدا ستون‌هایی که بیشترین وزن را تحمل می‌کنند یعنی ستون‌های میانی ساخته می‌شوند. بعد از آن هم به ترتیب ستون‌های کنار و ستون‌های گوشه را برپا می‌کنند.

دیوارچینی

این کار نیز یا با استفاده از آجر و یا با استفاده از دیوارهای پیش‌ساخته اجرا می‌شود. البته دیوارهای پیش‌ساخته هم از استحکام بیشتری برخوردار هستند و هم عایق صوتی و حرارتی بهتری نسبت به آجر به شمار می‌روند. برای ساخت این دیوارها انرژی زیادی صرف نشده و محیط‌زیست نیز آلوده نمی‌شود؛ ضمن اینکه دیوارهای پیش‌ساخته صرفه اقتصادی بهتری هم نسبت به آجر دارند. دیوار چینی پایان مراحل سفت‌کاری است و بعد از آن وارد مراحل نازک‌کاری می‌شویم.

شمشه

این کار برای تراز کردن دیوارها انجام می‌شود. بدین صورت که ارتفاع بلندترین و کوتاه‌ترین دیوارها مشخص و با گچ و ماله مسطح می‌شوند.

پوشاندن دیوارها و گچ‌کاری

در این مرحله از نازک‌کاری روی دیوارها با مخلوطی از گچ و خاک رس پوشانده می‌شود تا برای گچ‌کاری آماده شوند. گچ‌کاری یا همان سفیدکاری هم با مسطح کردن گچ روی دیوارها انجام می‌پذیرد و بعد کاملا کشته‌کشی شده تا برای رنگ آمیزی مشکلی به وجود نیاید.

فرش کردن کف با ملات، کف‌سازی و آب‌بندی

ابتدا کف ساختمان با لایه‌ای از ملات پوشانده می‌شود. بعد از خشک شدن، کف خانه را با موزاییک، کاشی یا هرچیز دیگری می‌پوشانند و سپس آب‌بندی می‌کنند تا از استحکام آن مطمئن شوند.

کاشی‌کاری دیوارها

در این مرحله نیز لازم است کاشی‌ها تراز شوند که این کار با شاقول انجام می‌شود. بعد از اجرای کاشی‌ها و خشک شدن کامل، آنها را با سیمان سفید بند‌کشی می کنند.

تکمیل سقف

سقف هم از داخل هم به وسیله گچ‌کاری و هم با سقف کاذب تکمیل می‌شود که بسته به سلیقه مالک یک روش انتخاب و اجرا می‌شود. گچ‌کاری روشی سنتی‌تر است و امکان ایجاد طرح‌های زیبا روی سقف را ایجاد می‌کند. بعد از تکمیل سقف هم نمای ساختمان به عنوان آخرین مرحله ساخت‌ و ساز اجرا می‌گردد و بعد از تمیز کردن محل، ساختمان آماده به مالک آن تحویل داده می‌شود.

جمع‌بندی

به طور کل فرایند ساخت یک سازه بسیار پیچیده، پرهزینه و نیازمند دقت و محاسبات صحیح است. سایت مرکز آهن اطلاعات دقیقی از قیمت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید یک برآورد دقیق از هزینه‌ها داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا