مقالات کارگشا

راهنمای خرید کاغذ دیواری : چه طرح و رنگی مناسب خانه شماست؟!

راه‌‌های زیادی برای پرداختن به دیوار بخش‌‌های مختلف خانه وجود دارد. استفاده از کاغذ دیواری از راه‌‌های محبوب در کشور ما است. فرآیند انتخاب کاغذ دیواری سرشار از چالش است. از دو راهی انتخاب نوع کاغذ دیواری تا انتخاب طرح و رنگ همگی از جمله چالش‌‌هایی هستند که به آن مواجه خواهیم شد. کاغذ دیواری از حیث جنس، مدل، رنگ و طرح انواع مختلفی دارد که هر یک نیز دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در این مطلب قصد داریم یک راهنمای خرید جامع برای شما که قصد اجرای کاغذ دیواری دارید را گردآوری کنیم.

انواع کاغذ دیواری بر اساس جنس

قبل از اقدام به هر گونه خرید یا انتخابی بهتر است که انواع کاغذ دیواری‌‌ها بر اساس جنس را بشناسید. جنس کاغذ دیواری تاثیر زیادی در کیفیت و قیمت آن دارد و متعاقباً انتخاب شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. سه نوع از کاغذ دیواری که در زیر به آن‌ها اشاره شده است از انواع رایج در بازار ایران هستند.

ثبت درخواست اجرای «انواع کاغذ دیواری» در سامانه کارگشا

انواع کاغذ دیواری بر اساس جنس

کاغذ دیواری کاغذی

کاربرد کاغذ دیواری‌‌هایی از این جنس در سال‌‌های اخیر رو به کاهش بوده است. ویژگی‌‌های آن‌ها در زیر خلاصه شده است.

  • از جنس کاغذ هستند.
  • مقاومت پایین در برابر پاره شدن دارند.
  • در برابر رطوبت و آب بسیار حساس هستند.
  • به طور کلی 2 تا 3 سال ماندگاری دارند.
  • این نوع از کاغذ دیواری‌‌ها ارزان‌ترین نوع موجود در بازار هستند.
  • کاغذ دیواری کاغذی غیرقابل شستشو هستند.

ثبت درخواست نصب «کاغذ دیواری کاغذی» در سامانه کارگشا

کاغذ دیواری کاغذی

کاغذ دیواری پی‌وی‌سی

کاغذ دیواری‌‌ها از جنس پی‌وی‌سی در چند سال اخیر به دلیل مقاومت بالایی که دارند بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه به ویژگی‌‌های کلی این‌‌ها اشاره شده است.

  • مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.
  • کاغذ دیواری از جنس پی‌وی‌سی دارای قابلیت شستشو هستند.
  • مقاومت بالایی در برابر پاره شدن دارند.
  • در برابر خط و خش نیز مقاومت خوبی دارند.
  • ماندگاری این نوع از کاغذ دیواری‌‌ها بالا به بیش از 5 سال می‌رسد.

ثبت درخواست نصب «کاغذ دیواری پی‌وی‌سی» در سامانه کارگشا

کاغذ دیواری پی وی سی

کاغذ دیواری نانو

نوع دیگری از کاغذ دیواری که در این راهنمای خرید قصد معرفی آن را داریم تحت عنوان «نانو» شناخته می‌شوند. در فرآیند ساخت آن‌ها از فناوری نانو استفاده می‌شود تا بتوان به این طریق ویژگی‌‌های متمایزی را به آن بخشید. در ادامه مشخصات کلی آن‌ها نام برده شده است.

  • مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.
  • امکان شستشوی آن‌ها وجود دارد.
  • مقاومت بالایی در برابر کثیف شدن دارند.
  • گرد و خاک را کمتر به خود جذب می‌کنند.
  • مقاومت بالایی در برابر پاره شدن، خط و خش دارند.
  • کاغذ دیواری نانو ضد حساسیت هستند.
  • برخلاف سایر انواع مقاومت آن‌ها در برابر نور خورشید بیشتر است.
  • نسبت به انواع دیگر قیمت بالاتری دارند.

ثبت درخواست نصب «کاغذ دیواری نانو» در سامانه کارگشا

کاغذ دیواری نانو

پرسش‌‌های قبل از خرید کاغذ دیواری

قبل از اینکه وارد فرآیند انتخاب و خرید نوع و مدل خاصی از کاغذ دیواری شوید بهتر است در ابتدا موضوعاتی را برای خود مشخص کنید. از این رو برای پرسش‌‌های زیر پاسخی مناسب پیدا کنید.

  • بودجه‌ای که دارید با خرید کدام نوع از کاغذ دیواری مطابقت دارد؟ کاغذی یا پی‌وی‌سی یا نانو؟
  • چه رنگ و طرحی از کاغذ دیواری بیشتر با طراحی داخلی خانه شما همخوانی دارد؟
  • چه نوع کاغذ دیواری از نظر طرح و رنگ با وسایل خانه شما از جمله مبلمان و فرش همخوانی دارد؟
  • به طور شخصی چه نوع طرحی را می‌پسندید؟ ساده یا طرح دار؟
  • آیا کاغذ دیواری را خواهید شست یا خیر؟
  • کاغذ دیواری را در چه فضایی نصب خواهید کرد؟ آشپزخانه یا پذیرایی یا اتاق خواب؟
  • خود قصد نصب آن را دارید یا می‌خواهید آن را به افراد متخصص بسپارید؟

پرسش های قبل از خرید کاغذ دیواری

نکات کلید در انتخاب و خرید کاغذ دیواری

از آنجایی که کاغذ دیواری قرار است که تمامی با بخشی از دیوارهای خانه شما را در بخش‌‌های مختلفی از خانه اشغال کند پس متعاقباً تاثیر زیادی بر روح و روان اعضای خانواده خواهد گذاشت. کاغذ دیواری نامناسب می‌تواند به سرعت باعث خستگی فرد شود. نکات کلیدی که در زیر در خصوص راهنمای خرید آمده است به شما کمک خواهند کرد.

  • در انتخاب نوع خاصی از کاغذ دیواری به نحوه چیدمان خانه توجه داشته باشید.
  • ابعاد فضایی که قصد اجرای کاغذ دیواری را دارید در نظر داشته باشید. به طوری که برای خانه‌‌های کوچک بهتر است از طرح‌‌های ساده‌تر استفاده کرد که خانه را شلوغ نشان دهند، برای خانه‌‌هایی که ارتفاع دیوار‌‌های آن‌ها زیاد است کاغذ دیواری‌‌هایی با طرح‌‌های افقی مناسب‌تر است.
  • هدف از اجرای کاغذ دیواری و اینکه صرفاً ارتقای جنبه زیباشناختی فضا مهم است یا بهبود جنبه روانشناسی محیط نیز اهمیت دارد، نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت. برای کسانی که به دنبال خلق محیطی آرام هستند استفاده از کاغذ دیواری‌‌هایی با رنگ ملایم و طرح‌‌های گل‌دار ریز توصیه می‌شود.
  • کف خانه خود را نیز در نظر بگیرید؛ بنابراین چنانچه از کفپوش‌‌های ساده برای خانه استفاده کرده‌اید کاغذ دیواری طرح دار می‌تواند مکمل خوبی برای آن باشد و در صورت داشتن پارکت یا سرامیک طرح دار بهتر است از دیوارپوش‌‌های ساده استفاده کنید.

نکات کلید در انتخاب و خرید کاغذ دیواری

کاغذ دیواری ساده بخریم یا طرح دار؟

اول از همه باید به این موضوع تأکید کنیم که پاسخ به این پرسش کاملاً به سلیقه فرد بستگی دارد. برخی از طرح‌‌های ساده و ملایم و برخی از طرح‌‌های تند و شلوغ خوششان می‌آید. سن فرد نیز در این انتخاب تاثیر گذار خواهد بود. در هر صورت در این خصوص باید دقت داشت که کاغذ دیواری‌‌های ساده با رنگ‌‌های ملایم که هیچ طرح و شکلی ندارد و با هر نوع چیدمان و رنگی هماهنگ می‌شود.

مطلب پیشنهادیرنگ زدن روی کاغذ دیواری : راهی سریع و ارزان برای بازسازی دیوار

کاغذ دیواری‌‌های طرح دار روحیه خاصی می‌طلبد و هماهنگ کردن وسایل با این گونه کاغذها کمی مشکل است و ممکن است پس از مدتی دچار دل‌زدگی شوید. از کاغذ دیواری‌‌های طرح دار عموماً برای پشت تلویزیون و بخش‌‌های کوچکی از دیوار استفاده می‌شود؛ بنابراین توصیه ما این است که در صورت که علاقه خاصی به طرح‌‌های شلوغ و تند کاغذ دیواری ندارید سعی کنید بیشتر از کاغذ دیواری‌‌هایی را طرح‌‌های ساده استفاده کنید.

کاغذ دیواری ساده بخریم یا طرح دار؟

برای پذیرایی باید بهترین طرح‌ را تهیه کنید؛ چرا که در معرض دید هستند. این مدل‌ها باید با دکوراسیون هماهنگی داشته باشند؛ با وسایلی که می‌دانید قرار نیست خیلی زود جایگزین برایشان پیدا کنید. اتاق‌خواب محل استراحت و آسایش است. به همین دلیل برای اتاق‌خواب باید دنبال مدل‌هایی باشید که طرح خلوتی دارند و رنگ‌هایشان به آبی کمرنگ و رنگ‌های ملایم متمایل باشد تا زمان خواب آرامش بیشتری به شما بدهند. نکات و اصول راهنمای خرید که در زیر در خصوص انتخاب طرح کاغذ دیواری می‌تواند به شما در انتخاب طرح مورد نظر خودتان کمک کند.

  • کاغذ دیواری با طرح گل‌دار یا تکرار شونده می‌توانند ترک‌ها و عوارض دیوار را می‌پوشاند. از طرفی هم برای بزرگ‌تر جلوه دادن فضاهای کوچک مفید هستند.
  • کاغذ دیواری با طرح‌‌های بزرگ در به دست دادن فضاهایی دوستانه و صمیمی مؤثر هستند. از طرفی هم کمک می‌کند تا اتاق‌‌های خیلی بزرگ معقول‌تر به نظر بیایند.
  • کاغذ دیواری با طرح‌‌های کوچک به فضا حس بزرگی و وسعت می‌دهد. از طرفی هم توجه‌‌ها را به سمت همه طرح‌‌های رنگی جلب می‌کند. این طرح‌‌های کاغذ دیواری بیشتر در اتاق‌‌های کوچک استفاده می‌شوند.
  • کاغذ دیواری با طرح خط دار که در آن خطوط عمودی، دیوارها و سقف را بلندتر نشان می‌دهند. از طرفی هم خطوط افقی می‌توانید خانه را وسیع‌تر و پهن‌تر از آنچه هست، نشان ‌داده و در عین حال، سقف را به کف نزدیک‌تر نشان می‌دهد. این نوع از کاغذ دیواری‌‌ها برای فضاهای کوچک یا با سقف کوتاه مناسب هستند.

کاغذ دیواری چه رنگی بخریم؟

کاغذ دیواری چه رنگی بخریم؟

پاسخ به این پرسش نیز به مانند پرسش قبلی تا حدود زیادی به سلیقه فرد بستگی دارد اما بهتر است برای جلوگیری از هر گونه پشیمانی بعد از خرید، حتما اصول روانشناسی رنگ، طراحی و چیدمان داخلی فضای مورد نظر در نظر گرفته شود. هماهنگ نبودن رنگ و نوع کاغذ دیواری با سایر وسایل، علاوه بر اینکه خانه را بی نظم و خسته کننده نشان می‌دهد، برای افراد خانواده احساس آشفتگی ایجاد می‌کند. رنگ طلایی و نقره‌ای حالت کلاسیک دارند و رنگ بنفش یا سبز بیشتر مدرن هستند.

مطلب پیشنهادی: بهترین برند کاغذ دیواری خارجی موجود در بازار ایران

شایان ذکر است که رنگ‌‌های تیره اتاق‌‌های بزرگ را کوچک‌تر نشان می‌دهند و حسی مبتنی بر آرامش را به فرد القا می‌کنند. از طرفی نیز رنگ‌‌های روشن فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. حس ملایم و صمیمانه‌ای را ایجاد می‌کنند و از طرفی هم پویایی فضا را بهبود می‌بخشند. در اتاق خواب دخترانه به طور معمول از کاغذ دیواری‌‌هایی به رنگ‌‌های صورتی، گلبهی، استخوانی و کرم پوشیده می‌شود. برای اتاق خواب پسرانه از رنگ‌‌هایی همچون آبی و سبز بیشتر استفاده می‌شود.

در صورتی که نمی‌دانید کدام رنگ از کاغذ دیواری برای فضای مورد نظرتان مناسب است سعی کنید که رنگ کلی فرش، مبلمان و پرده‌ها را در نظر بگیرید و بعد نگاهی به انواع رنگ‌‌های کاغذ دیواری بیندازید تا به شما نشان دهد چه رنگ‌هایی برای انتخاب کاغذ دیواری مسکونی شیک به کارتان می‌آید.

کاغذ دیواری چه رنگی بخریم؟

بهترین برند کاغذ دیواری در بازار ایران

به طور کلی عمده بخش بازار کاغذ دیواری در اختیار برندهای ایرانی و چینی است اما با این وجود کاغذ دیواری‌های آلمانی، کاغذ دیواری‌‌های آمریکایی، کاغذ دیواری‌‌های بلژیکی و کاغذ دیواری‌‌های ایتالیایی از جمله کشورهای تولیدکننده کاغذ دیواری محسوب می‌شوند.

از کاغذ دیواری‌‌های باکیفیت و قیمت مناسب ایرانی می‌تواند به دکوراتیو اشاره کرد. آرت دکو، آرت نوا، نپولیس، بلو، روما، گلوریا و دیور از بهترین برند‌‌های خارجی کاغذ دیواری در دسترس در بازار ایران به شمار می‌روند.

برند کاغذ دیواری نیز تاثیر زیادی در کیفیت و صد البته قیمت مواد تهیه شده دارد. در مقاله «بهترین برند کاغذ دیواری خارجی موجود در بازار ایران» به معرفی بهترین برندهای کاغذ دیواری موجود در بازار ایران پرداخته شده است.

کاغذ دیواری سه بعدی بخریم یا نه؟

کاغذ دیواری های سه بعدی اگر به درستی و متناسب با فضا انتخاب شوند مطمئنا می توانند بسیار جذاب باشند اما خب به دلیل برجستگی که ایجاد می کنند مناسب با هر سلیقه ای نیستند. کاغذ دیواری های سه بعدی بهتر است در طرح های ساده در اندازه بزرگ و در طرح های شلوغ در اندازه کوچک به کار گرفته شوند. برای مدل های جدید کاغذ دیواری سه بعدی بد نیست نگاهی به مقاله «معرفی انواع مدل کاغذ دیواری سه بعدی از سنتی و مدرن» بیندازید.

سخن آخر

کاغذ دیواری در جنس، مدل، طرح، رنگ، برند و قیمت‌‌های مختلفی در بازار موجود هستند و واقعاً داشتن یک انتخاب درست با وجود این همه عامل تعیین کننده می‌تواند دشوار باشد و در مواقعی هم به یک انتخاب نامناسب منجر شود. راهنمای خریدی که در بالا به آن پرداختیم، می‌تواند به شما کمک کند که با در نظر گرفتن شرایط مختلفی انتخابی بهتر داشته باشید.

منبع

http://blog.wallpaperwarehouse.com/5-tips-for-buying-wallpaper-online/

https://www.thespruce.com/tips-for-selecting-the-perfect-wallpaper-3437597

https://www.hometips.com/buying-guides/wallpaper.html

https://lifehacker.com/how-to-choose-the-right-wallpaper-for-your-house-1739118197

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا