مقالات کارگشا

راهنمای خرید پنل خورشیدی، نکات قبل و بعد از خرید + معرفی برندها

انرژی خورشیدی بدون شک یکی از منحصر به فردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در کره زمین است. انرژی خورشید را می‌توان به صورت‌های مختلفی به انرژی‌های دیگر تبدیل کرد. موقعیت جغرافیایی کشور ما ایران به گونه‌ای است که با داشتن بیش از 300 روز آفتابی یکی از بهترین بسترها برای تولید برق از انرژی خورشیدی است. همه ما می‌توانیم در خانه خود یک پنل خورشیدی به سادگی هر چه تمام‌تر راه‌اندازی کنیم و نگران قبض برق به خصوص در تابستان نباشیم. با راهنمای خرید پنل خورشیدی با ما همراه باشید.

کاربردهای پنل‌ خورشیدی

پنل‌ها و سلول‌های خورشیدی علاوه بر کاربردهای وسیعی که در مقیاس‌های بزرگی مانند نیروگاه‌های حرارتی و خورشیدی دارند دارای یک سری کاربرد در مقیاس کوچک و به اصلاح غیر نیروگاهی هستند. از مهمترین این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آبگرمکن‌ها و حمام خورشیدی
  • گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها
  • تهویه مطبوع ساختمان‌ها

بخش‌های مختلف یک پنل خورشیدی

برای اینکه خرید خوبی داشته باشید مسلما باید اطلاعات هر چند اندکی را در خصوص ساختار و عملکرد این پنل‌ها داشته باشید. یک پنل خورشیدی از بخش‌های اصلی زیر تشکیل شده است.

پنل خورشیدی

این صفحات خورشیدی انرژی نور را مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. تمامی فرایند تولید انرژی در این پنل‌های خورشیدی در یک پدیده تحت عنوان فتوالکتریک خلاصه می‌شود. سلول‌های فتوولتائیک یا همان سلول‌های خورشیدی در واقع بلورهایی هستند که از لایه‌های نازکی از جنس مصالح نیمه هادی ساخته شده‌اند. هنگامی که نور وارد بلور یا کریستال می‌شود الکترون‌هایی که به وسیله نور ساخته می‌شوند باعث تشکیل شدن یک اختلاف پتانسیل بین سطوح بالایی و پایینی سلول می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا از صفحات خورشیدی در ساختمان ها استفاده کنیم؟

انواع پنل‌های خورشیدی

پنل‌های خورشیدی که برای خرید و کاربرد در دسترس هستند به طور کلی در سه نسل اول قرار می‌گیرند که از قرار زیر هستند.

  • نسل اول؛ سیلیکون‌های تک بلوری و سیلیکون‌های چند بلوری
  • نسل دوم؛ فیلم نازک سیلیکون آمورف، فیلم نازک کادمیم تلورید و فیلم نازک مس ایندیم گالیم دی سلنید
  • نسل سوم؛ سلول‌های خورشیدی دارای نانو بلور، سلول‌های خورشیدی دارای بسپار و سلول‌های خورشیدی متمرکز

نصب پنل خورشیدی

بهترین برندهای پنل خورشیدی

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به معرفی و بررسی بهترین برند‌های پنل‌های خورشیدی که در بازار ایران حضور دارند بپردازیم.

تابان انرژی

شرکت تابان انرژی تامین انرژی برق ایرانیان بدون شک یکی از بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی ایرانی است. اگر به دنبال احداث نیروگاه خورشیدی بزرگ یا کوچک هستید محصولات و خدماتی که این شرکت ایرانی ارائه می‌دهد جواب‌گوی بسیاری از نیازهای شما خواهد بود.

در خصوص این شرکت باید بدانید که خط تولید این شرکت کاملاً چینی است و محصولات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و ضمانت‌های ۱۰ و ۲۵ سال را برای محصولات خود ارائه می‌کند. کیفیت بالای محصولات، قیمت مناسب، ضمانت و خدمات پس از فروش و همچنین ایرانی بودن محصولات از مهم‌ترین مزایا پنل‌های خورشیدی تولید شده در شرکت تابان هستند.

بیشتر بخوانید: 5 دلیل مهمی که باید یک آبگرمکن خورشیدی در منزلتان داشته باشید

برق آفتابی هدایت نور یزد

شرکت تولید برق خورشیدی در سال ۱۳۶۰ تولید کننده پنل‌های خورشیدی در ایران شناخته می‌شود. تمامی محصولات تولید شده در این شرکت از تکنولوژی‌های کشور آلمان بهره می‌برند. در حال حاضر محصولات تولید شده در این شرکت شامل انواع پنل‌های خورشیدی از ۱۰ وات تا ۳۰۰ وات است که با توجه به توان تخصصی و تجهیزات پیشرفته‌ای که در ساخت آن‌ها به کار گرفته شده است آمادگی تولید انواع پنل‌های خاص در توان و ابعاد مختلف بر اساس نیاز مشتریان را دارا است.

سولار صنعت فیروزه

شرکت سولار صنعت فیروزه یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ ایرانی فعال در زمینه طراحی و ساخت و تولید انواع پنل‌های خورشیدی و ساخت نیروگاه‌های فتوولتاییک است. سلول خورشیدی این شرکت کارایی، بازدهی بالا و ایمنی است که در ساخت آن‌ها از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ممکن و بهترین مواد اولیه و به روز دنیا استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی محصولات تولید شده در شرکت سولار صنعت فیروزه دارای ۱۰ سال گارانتی محصول و همچنین ۲۰ سال گارانتی عملکرد هستند.

یینگلی سولار

شرکت یینگلی سولار (Yingli Solar) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده پنل خورشیدی و محصولات مرتبط با آن در سرتاسر دنیا است. حضور این برند معتبر جهانی در ایران نیز چند سالی است که گسترش یافته است. پنل‌های خورشیدی تولید شده در این شرکت از معروف‌ترین برندهای موجود در بازار هستند و از طرفی هم در مقایسه با سایر برندهای مطرح، قیمت‌‌های بسیار رقابتی و مناسبی دارند.

شین سانگ

شرکن شین سانگ (SHINSUNG) از شرکت‌های معتبر خارجی در تولید و ساخت پنل‌های خورشیدی است که چند سالی از فعالیت آن در ایران می‌گذرد. پنل‌های خورشیدی تولید شده در این شرکت با توجه به استفاده از فناوری‌های روز دنیا و قابلیت‌های خاص آن‌ها در استفاده بر روی پشت بام خانه‌ها و تولید برق خانگی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

ال جی

شرکت ال جی یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه محصولات الکترونیکی، با 60 سال تجربه در تولید تکنولوژی و لوازم الکترونیکی و 30 سال تحقیق و توسعه در زمینه سیستم‌های خورشیدی، یکی از پربازده‌ترین پنل‌های خورشیدی را ارائه می‌کند. این محصول و دیگر محصولات سیستم‌های خورشیدی این شرکت با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین خطوط تولید در کشور کره ساخته می‌شوند. صفحات خورشیدی ال جی مورد تایید آزمایشگاه تی یو وی آلمان بوده و منطبق بر استانداردهای تعیین شده تولید می‌شود.

از دیگر برندهای شناخته شده پنل خورشیدی می‌توان به شرکت پاک آتیه، ماکس سل و سوریا سامان هور اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: هر آن چه باید در مورد آب گرم کن های خورشیدی بدانید

یک پنل خورشیدی با کیفیت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

برای اینکه بتوانید باکیفیت‌ترین و مناسب‌ترین پنل خورشیدی را برای هدف خود انتخاب کنید باید محصول را از چند نقطه نظر مورد بررسی قرار دهید. یک پنل خورشیدی با کیفیت باید به سیستم خانه و زمین تناسب داشته باشد. باید بازدهی بالا داشته باشد و با کم‌ترین هزینه، نیاز‌های انرژی را برآورده کند.

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب و خرید پنل‌های خورشیدی خدمات پس از فروش شرکت ارائه دهنده آن است. از آنجایی که فناوری به کار رفته در ساخت پنل‌های خورشیدی جدید است افراد کمی دارای سر رشته در آن هستند و بدون دانش کافی هم اصلا به صلاح نخواهد بود که به آن پرداخته شود. پس در اولین اقدام قبل از خرید تمامی شرایط ضمانت و خدمات پس از فروش شرکت را دقیقا بررسی کنید.

در گام بعدی برای خرید پنل خورشیدی مقدار نیاز خودتان به انرژی برق را مشخص کنید. مقدرا بودجه‌ای که در اختیار دارید هم عامل بسیار مهمی در انتخاب و خرید پنل خورشیدی است. در آخر هم در مورد امکانات پنل و شرایط لازم برای ارتقای سیستم، میزان تولید برق سالیانه، امکان فروش برق تولید شده و نصب و راه اندازی آن‌ها نیز حتما اطلاعات دقیق را کسب کنید.

سخن آخر

ایران کشور بسیار مناسبی برای به کار گرفتن انواع پنل‌های خورشیدی است. در این راهنمای خرید پنل‌های خورشیدی سعی کردیم که شما را تا حدودی به نحوه انتخاب و خرید پنل خورشیدی آشنا کنیم. برند‌های خارجی و ایرانی زیادی در این خصوص در ایران فعالیت می‌کنند. برند‌های ایرانی به دلیل خدمات پس از فروش خوب و همچنین قیمت‌های بهتر انتخاب جذابی به نظر می‌رسند.

نویسنده: قادر بیری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا