مقالات کارگشا

راهنمای خرید سنگ نما : معرفی بهترین انواع + قیمت سنگ نما

راه‌های زیادی برای تزیین نمای ساختمان‌ها و بناها وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سنگ نما است. اگر شما هم قصد دارید از سنگ برای طراحی و اجرای نمای ساختمان خود بهره ببرید مسلما باید اطلاعات جامعی در خصوص سنگ‌های نما داشته باشید. در ادامه به بررسی انواع سنگ نما، معرفی برند‌ها و جنس‌ها همچنین قیمت آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

چه سنگ نمایی مناسب ساختمان شماست؟

اینکه چه سنگ نمایی مناسب ساختمان شماست به سبک معماری بنا و کاربری آن باز می‌گردد. اگر سبک معماری ساختمان سنتی اروپایی است بهترین انتخاب استفاده از سنگ‌های روشن مانند انواع تراورتن و انواع مرمریت است. حتما با صحنه ساختمان‌هایی که در حال حاضر در گوشه و کنار کشور ساخته می‌شوند برخورد داشته اید. همه ساختمان‌ها به سبک رنسانس و با تراورتن تزیین می‌شوند. طاق‌های بزرگ و ریزه کاری فراوان از خصوصیات این سبک معماری است.

اگر سبک معماری بنا مدرن یا معاصر است، بهترین سنگ نمای توصیه‌شده برای این سبک بناها را می‌توان سنگ گرانیت در نظر گرفت. سنگ گرانیت گستره رنگ تیره تا روشن را شامل می‌شود. در تزیین نمای بناهای مدرن معمولاً از نوع تیره آن استفاده می‌شود. سنگ مرمریت مشکی (هورنفلس) هم برای این منظور کاربرد فراوانی دارد.

در برحه لازم به ذکر است که طبق قانون نظام‌مهندسی استفاده از سنگ‌های انواع مرمر و گرانیت در نما توصیه نمی‌شود و در صورت استفاده باید محکم شوند (اسکوپ کردن) زیرا درجه تخلخل این سنگ‌ها کم و چسبندگی آن‌ها با سیمان کم است. این سنگ‌ها به‌مرورزمان از جای خود کنده می‌شوند و سقوط می‌کنند، ولی سنگ‌های تراورتن به دلیل تخلخل بیشتر چسبندگی خوبی با سیمان دارند و استفاده آن‌ها در نمای ساختمان بدون اسکوپ کردن هم ممکن است.

علاوه بر این سنگ‌های تراورتن سختی کمتری نسبت به گرانیت و مرمریت دارند و هزینه استخراج آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و درنهایت هزینه تمام‌شده آن‌ها هم کمتر است. در ساخت ساختمان از سنگ‌های مرمر و گرانیت بیشتر برای پوشش کف بهره گرفته می‌شود.

انواع سنگ‌های نما کدام اند؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد سنگ‌های نما به‌طورکلی به سه نوع طبقه‌بندی می‌شوند، مرمریت، گرانیت و تراورتن که از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سنگ‌های نما هستند. در ادامه به بررسی هرکدام به‌طور جداگانه می‌پردازیم. به خواندن ادامه دهید.

سنگ نمای مرمریت

مرمر درواقع همان سنگ‌آهک قرارگرفته در برابر فشار و دمای زیاد است. حال اگر سنگ‌آهک اولیه دارای ناخالصی‌هایی مانند آهن یا گل باشند رگه‌های سیاه یا تیره‌رنگی در مرمریت شکل‌گرفته ایجاد می‌شود، این رگه‌ها نقاط ضعف سنگ هستند و در امتداد آن‌ها سنگ به‌راحتی شکسته می‌شود، ازاین‌رو سنگ‌های بدون رگه استحکام بیشتری دارند و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.

مرمریت‌های دانه شکری با دانه‌های ریز مرغوب‌ترین و گران‌ترین نوع مرمریت هستند که گاها به نام چینی هم از آن‌ها نام‌برده می‌شود، رنگ سفید تا طوسی کم‌رنگ با طرح دانه‌دانه ریز از ویژگی‌های آن‌ها است. زیبایی این نوع سنگ منحصربه‌فرد است و درگذشته از آن‌ها به‌وفور در سنگ نما استفاده می‌شد ولی اکنون در مصارف دیگر کاربرد دارد.

بیشتر بخواند: نمای سنگی ساختمان : انواع سنگ ها، نحوه اجرا و معرفی چند ایده

مرمریت سیاه

مرمریت سیاه ازنظر علمی غلط است زیرا مرمر تنها به رنگ سفید در طبیعت وجود دارد. مرمریت سیاه درواقع همان هورنفلس‌ها هستند که فرایند تشکیل مانند مرمر دارند ولی سنگ اولیه آن‌ها آهک نیست. سنگ اولیه مرمریت سیاه که در برابر فشار و دما زیاد ایجاد شده است، گل‌سنگ است. انواع هورنفلس‌ها در اطراف توده‌های بزرگ گرانیت مانند توده الوند دیده می‌شوند.

سنگ نمای مرمر

سنگ نمای گرانیت

گرانیت درواقع از سرد شدن مواد مذاب در درون زمین تشکیل می‌شود. وقتی مذاب درون زمین سرد شود روند آن کند است و همین کندی روند سرد شدن، باعث به وجود آمدن طرح دانه‌ای و استحکام زیاد آن می‌شود.

سنگ گرانیت دارای یک زمینه تیره با دانه‌های روشن از جنس کوارتز و فلدسپار هستند. هر چه گرانیت تیره‌تر باشد مرغوب‌تر و گران‌تر است و هر چه روشن‌تر باشد قیمت آن کمتر است. گرانیت سفید دانه‌های کوارتز بیشتری دارد و گرانیت صورتی دانه‌های فدسپار بیشتری دارند.

گرانیت‌ها با توجه به کانی‌های موجود در آن‌ها به رنگ‌های سبز، قرمز، طوسی و صورتی و طرح‌های دانه‌ای، رگه‌ای و … هستند. البته گرانیت‌های با طرح و رنگ خاص مانند گرانیت‌های سیاه با دانه‌های درشت فلدسپار یا گرانیت‌های پلنگی هم از گرانیت‌های مرغوب و گران‌قیمت هستند که معمولاً در قطعات بزرگ به فروش می رسند.

سنگ نمای گرانیت

سنگ نمای تراورتن

تشکیل تراورتن در اثر به‌جای ماندن آهک آب چشمه‌های آب گرم به دلیل کاهش فشار است. سنگ‌های تراورتن در سطح زمین تشکیل می‌شوند و با شرایط سطح زمین سازگاری دارند ازاین‌رو بهترین سنگ نما برای ساختمان هستند.

سنگ تراورتن در رنگ‌های کرمی، طوسی، بژ، خرمایی، قرمز و طرح‌های ابروبادی، موج‌دار و ساده موجود هستند. بسته به ناخالصی موجود در آهک تشکیل‌دهنده تراورتن رنگ آن متغیر می‌شود، به‌طور مثال آهک تراورتن قرمز حاوی مقادیری آهن است که رنگ قرمز را ناشی می‌شود.

طرح تراورتن هم به‌سرعت نهشت آهک بستگی دارد. اگر آب گرم به‌آرامی به سطح برسد و شرایط آرام باشد تراورتن موج‌دار شکل می‌گیرد. حال اگر ناآرامی در مقدار آب و نحوه بالا آمدن به وجود بیاید طرح ابروبادی به وجود می‌آید. طرح ابروبادی درواقع همان موج‌های به‌هم‌خورده هستند.

تراورتن‌های موج‌دار نسبت به تراورتن‌های ابروبادی گران‌تر هستند، چون ظاهری زیباتر دارند. تراورتن‌های بژ، طوسی و خرمایی یا ترکیبی از آن‌ها از بقیه رنگ‌ها قیمت بالاتری دارند و دلیل آن تنها زیبایی بیشتر و خاص بودن آنان است.

تراورتن‌ها همان‌طور که گفته شد دارای تخلخل بهتری نسبت به مرمریت و گرانیت هستند و برای اجرای نمای ساختمان مناسب‌تر هستند از‌این‌رو که برای استفاده آن‌ها در نمای ساختمان نیازی به اسکوپ گذاری نیست.

علاوه بر نمای ساختمان از تراورتن در اجرای نمای درونی، پوشش دیوار‌های سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و پوشش کف هم استفاده‌های فراوانی می‌شود، این امر به دلیل تنوع زیاد این سنگ، قیمت مناسب و چسبندگی خوب آن با ملات است.

سنگ نمای تراورتن

قیمت سنگ نما

سنگ‌های نما بر اساس طرح، خاص بودن و جنس، قیمت‌های مختلفی دارند. در این میان سنگ‌های گرانیت گران‌ترین سنگ‌ها را شامل می‌شوند و تراورتن و مرمریت تقریباً در یک رنج قیمت قرار دارند.

از طرفی هم ابعاد سنگ هم بر قیمت آن تأثیر مستقیم دارد. هرچه سنگ ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد قیمت بالاتری هم دارد، همچنین هرچه سنگ استحکام کمتری داشته باشد قیمت پایین‌تری هم دارد و این امر به دلیل سخت شدن فرایند‌های برش، صیقل دادن، حمل و نصب است.

سنگ‌ها معمولاً بر اساس ابعاد قیمت‌گذاری می‌شوند. بزرگ‌ترین ابعاد سنگ اسلب است که قیمت آن از همه بیشتر است، از اسلب برای پوشش دیوار و کف مکان‌های عمومی و لابی‌های ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. اسلب‌ها معمولاً ابعاد بزرگ‌تر از یک متر دارند.

پس از اسلب، سنگ‌های در ابعاد پلاک، بزرگ‌ترین هستند. سنگ‌های با این ابعاد برای نمای ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های در ابعاد پلاک معمولاً عرض 40 سانتی‌متر و طول دلخواه دارند. اندازه پله‌ای و کف‌پوش هم دیگر ابعاد سنگ‌ها هستند ولی در ادامه به ارائه قیمت سنگ‌ها با ابعاد پلاک که در نمای ساختمان مورداستفاده قرار می گیرند، پرداخته شده است.

گرانیت

گرانیت از سخت‌ترین سنگ‌های به‌کاربرده شده در صنعت ساختمان است و زیبایی منحصربه‌فردی دارد. گرانیت‌ها معمولاً در ابعاد اسلب به فروش می‌رسند و کمتر در ابعاد پلاک موجود هستند. برای جزئیات بیشتر در خصوص قیمت انواع مختلف سنگ نمای گرانیت به صفحه قیمت سنگ گرانیت در کارگشا مراجعه کنید.

مرمریت

مرمریت جزء سنگ‌های لوکس و لاکچری به‌حساب می‌آید و امروزه بیشتر در تزیین فضای داخلی و در ابعاد اسلب به‌کاربرده می‌شود.  برای اطلاع از جدیدترین و دقیق ترین قیمت انواع سنگ نمای مرمریت به صفحه قیمت سنگ مرمریت در کارگشا مراجعه کنید.

تراورتن

تراورتن‌ها انواع مختلفی دارند و درعین‌حال رنج قیمت مختلفی هم دارند. طرح موج‌دار و ابروبادی در رنگ طوسی، خرمایی و بژ گران‌ترین آن‌ها و طرح بدون موج کرمی ارزان‌ترین آن‌ها است. تراورتن معمولاً با عرض 40 سانتی‌متر و طول دلخواه مشتری به قطر 1.8 میلی‌متر عرضه می‌شود. معمولاً نام شهری که سنگ ازآنجا استخراج می‌شود به نام‌سنگ اضافه می‌شود. مثلاً تراورتن‌های عباس‌آباد و آذرشهر جزء برند‌های خوب تراورتن هستند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت انواع سنگ نمای تراورتن به صفحه قیمت سنگ تراورتن کارگشا مراجعه کنید.

سخن پایانی

با توجه به نکته‌های گفته‌شده در خصوص سنگ نما، به نظر می‌رسد که بهترین سنگ برای سنگ نمای ساختمان، سنگ تراورتن است. تراورتن از مرمریت و گرانیت سبک‌تر است، چسبندگی خوبی نسبت به ملات دارد و نیازی اسکوپ گذاری ندارد، طرح و رنگ‌های متنوعی دارد و از همین رو قیمت‌های متنوعی هم دارد. از سنگ تراورتن می‌توان برای اجرای نمای کلاسیک رنسانس و همین‌طور با ترکیب آن با چوب و فلز برای اجرای نمای مدرن و معاصر هم استفاده کرد.

چنانچه برای اجرای نمای سنگی ساختمان خود به دنبال سنگ کار حرفه‌ای هستید، می‌توانید همینجا سفارش سنگ کاری خود را ثبت کنید.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا