مقالات کارگشا

دیوارچینی ساختمان از انتخاب مصالح تا مراحل اجرایی آن با 15 نکته طلایی

دیوار یک صفحه عمودی جداکننده برای شکل‌گیری فضاهای داخلی و خارجی در بناها است. دیوار از مواد و متریال‌های متفاوتی چون: انواع آجر، بلوک دیواری سبک، تری‌دی‌پنل، تیغه گچی با ملات ساخته می‌شود.

عملیات دیوار چینی پس از اجرای کامل سازه فلزی یا بتنی ساختمان باید صورت بپذیرد. اجرای دیوارکشی در روی سقف‌ها سومین بار مرده بارگذاری شده در ساختمان می‌باشد.

اولین مرحله در اجرای دیوارها انتخاب مصالح است.

دیوارچینی

انتخاب مصالح برای دیوارچینی

1. در ساختمان‌های مسکونی برای اجرای دیوارهای‌ طبقات معمولاً از آجر سفال استفاده می‌شود.

2. برای جداکننده‌های داخلی از آجر سفال به ضخامت 9 یا 10 سانتی‌متر و برای دیوارهای محیطی (دیوارهای خارجی) از سفال‌های به ضخامت 15 یا 20 سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. دیوار طبقه مجاور خیابان یا کوچه باید حتماً با آجر ماشینی (ده سوراخ) یا آجر گری چیده شود.

4. مصرف آجر سفال فوم‌دار برای دیوارهای خارجی مانع از به هدر رفتن انرژی می‌گردد. در سال‌های اخیر استفاده از این نوع آجر سفال رو به افزایش است.

5. در ساخت و سازهای بخش خصوصی با توجه به در نظر گرفتن مسائل اقتصادی، مالکین کمتر به مصرف آجر سفال فوم‌دار برای استفاده در دیوارهای خارجی ساختمان تن می‌دهند.اما در پروژه های بخش دولتی با توجه به دستورالعمل‌های مصوب و الزامات مندرج در نقشه‌‌های اجرایی، مجریان ملزم به مصرف آجرهای فوم‌دار در دیوارهای خارجی ساختمان‌ها می‌باشند.

سفال فوم دار

ملات جهت دیوارچینی

1. ملات مصرفی اجرای دیوارها، ماسه سیمان، ماسه آهک و گچ و خاک می‌باشدکه شاید ارزانترین دیوار کشی باغ همین باشد. اما کمتر از ملات ماسه آهک و گچ‌ و‌ خاک استفاده می‌شود و عمده‌ ترین ملات مصرفی ماسه‌ سیمان است.

2. برای جلوگیری از لرزش و ریزش دیوارهای با آجر سفال 10 سانتی و یا آجر ماشینی به ضخامت 10 سانتی‌متری دوغاب ریزی پس از دیوارچینی الزامی است. زیرا چنین دیوارهایی پس از اجرا به دلیل ارتفاع زیاد (بالای 2.5 متر ) و ضخامت کم، لرزان شده و با هرگونه تکان و ضربه‌ای مانند شیارزنی برای نصب لوله برق‌ها، سوراخ کردن دیوار جهت نصب غلاف لوله‌های تأسیساتی و یا هنگام نصب و مستقر کردن چهارچوب‌‌های فلزی، امکان تخریب شدنشان زیاد است. استفاده از ملات گچ به صورت مصرف در هر چهار یا پنج رج یک بار برای دیوارهای با طول بیشتر از دو متر توصیه می‌گردد.

3. برخی دیوارها مانند دیوارهای بین سرویس‌های بهداشتی بدلیل اجرا تا ارتفاع 2.2 متر و استفاده از سقف کاذب در فضاهای آن‌ها حتماً باید پس از اجرا با دوغاب سیمان، دوغاب ریزی شوند.

نکات اجرایی دیوارچینی

1. باید توجه داشت که در شرایط آب و هوایی طوفان و باد شدید از اجرای دیوارهای خارجی و داخلی خودداری نمود. زیرا دیوارهای تازه اجرا شده و خیس هیچ‌گونه مقاومتی در برابر نیروی افقی باد ندارند و بصورت صفحه‌ای تخریب می‌شوند.

2. برای اجرای دیوارهای داخلی ابتدا رج اول با دقت زیاد و در دست داشتن پلان معماری اجرا می‌کنند. این عمل را یک‌ رگی کردن بنا می‌نامند.

3. یک رگی کردن دیوارهای هر طبقه روی کف آن طبقه و یا بر روی کرسی چینی در اولین طبقه صورت می‌پذیرد. پس از یک رگی کردن بنا، کلیه اندازه‌های داخلی با در نظر گرفتن ضخامت نازک‌کاری بر روی دیوارها باید کنترل شوند، و نیز کنترل وتر مربعات و مستطیل‌های ایجاد شده در فضاهای داخلی به منظور جلوگیری از ایجاد زوایای بیشتر یا کمتر از 90 درجه درکف  فضاها الزامی است.

4. برای بازشوها و دربها، از هر طرف 2 یا 3 سانتی‌متر بیشتر از طول و ارتفاع آن‌ها باید جا گذاشته شود.

5. پس از یک رگی کردن، مصالح مورد استفاده در دیوار، روی یک رگی‌ها تخلیه نخواهد شد و استاد دیوارچین از یک سمت شروع به کار می‌کند.

6. چنان‌چه دو دسته دیوار چین همزمان در یک طبقه شروع به کار کنند باید برای جلوگیری از تداخل نیروی انسانی و مصالح مصرفی هر گروه از یک جهت شروع به کار نمایند.

دیوار با بلوک سفالی

7. در طبقه روی فونداسیون زیر دیوارها تا یک ارتفاع معین کرسی چینی می‌شود. کرسی چینی جهت عبور لوله‌های تأسیساتی اجرا می‌گردد و روی آن با ملات ماسه سیمان دو سانتی‌متر بصورت مسطح صاف کشیده می‌شود.

8. کلیه دیوارهای در تلاقی و در تقاطع با هم قفل و بست شوند.

9. دیوار یک ضلع داکت‌های تأسیساتی که لوله‌های آب باران، فاضلاب ونت، آب و کانال کولرها، هنگام دیوار چینی از داخل آنها عبور می‌کنند و اجرای آن به پس از نصب کانال‌ها و اجرا و تست لوله‌های تأسیساتی موکول می‌گردد.

10. محل دریچه کانال‌ها اگر هنگام دیوار چینی جا گذاشته شود بهتر از تخریب هنگام نصب کانال کولرها است.

11. محل نصب چهارچوب‌‌های فلزی و فریم پنجره‌ها از طول و ارتفاع واقعی خود با 2 یا 3 سانتی‌متر باد خور از هر طرف در نظر گرفته می‌شود.

12. برای دیوار آشپزخانه بدلیل نصب کابینت بر روی آن بهتر است از آجر فشاری استفاده گردد.

13. حتماً برای روی درها و پنجره‌ها نعل درگاه در نظر گرفته شده و از اجرای دیوار بر روی دربها، پنجره‌ها و یا فریم‌ها خودداری گردد.

14. در دیوارهای 10 سانتی هر چهار یا پنج رج یک‌بار از ملات گچ استفاده گردد.

15. حتی المقدور اجرای یک دیوار شروع شده به پایان برسد و بصورت نیمه کاره رها نگردد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا