در طراحی پروژه های مختلف تاسیساتی، از چه استانداردهایی باید استفاده کنیم؟

با توجه به پیچیدگی فرآیند طراحی تاسیسات و تهویه مطبوع، نیاز به رجوع به استانداردهای معتبر بین المللی تقریبا در کلیه مراحل طراحی احساس می شود.  

استانداردها، چگونگی طراحی  را شرح می دهند. به عبارتی، زمانی که ما از استانداردهای معتبر برای پروژه مان استفاده کنیم، اعتبار نام آنها را پشت طرح خود داریم.

باید توجه داشته باشید که استاندارد ها، با آنچه در ایران مقررات ملی ساختمان می دانیم تفاوت دارند. مقررات ملی "کد" هستند. یعنی دستورالعمل هایی که توسط نهادهای دولتی محلی، شهری، استانی، یا کشوری تعیین می شوند. 

تعریف مشهوری که سایت NFPA از تفاوت کد و استاندارد ارائه می کند را مرور می کنیم : کدها به ما می گویند چه کار "باید" بکنیم و استانداردها می گویند "چطور" باید آن کار را انجام دهیم. البته گاهی استانداردها می توانند با کد ها مشترک باشند. مثلا استاندارد NFPA 70 ، به تشخیص دولت آمریکا، به شکل کد و قانون در آمد و در فرایند های مهندسی مربوطه، لازم الاجراست.

موسسات مختلفی در سراسر جهان، حاصل پژوهش های خود را در غالب استاندارد منتشر کرده اند که از معروف ترین آنها در صنعت تهویه مطبوع می توان به ASHRAE، AHRI ABMA، ACCA و ASTM اشاره کرد.

در فایل پیش رو که به صورت رایگان قابل دانلود است، لیستی کامل از کلیه استاندارد های موجود در موضوعات مختلف تهویه مطبوع، جمع آوری شده است تا از سردرگمی مهندسان در پروژه ها جلوگیری کند. این مجموعه توسط انجمن ASHRAE گردآوری شده است. موسسه ای که خود، از بزرگترین تولید کنندگان استانداردهای تاسیساتی است.

البته باید توجه داشته باشیم که تبعیت از استانداردها، در هر کشوری محدودیت های خاص خود را دارد. به عبارت دیگر، استاندارد وحی منزل نیست. برای مثال در کشور ما، با توجه به ارزان بودن انرژی نسبت به آمریکا، تبعیت از استاندارد انرژی ASHRAE 90.1 نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه نمی شود، بلکه باعث چند برابر شدن هزینه اولیه و طولانی تر شدن زمان برگشت هزینه در پروژه ها می گردد. 

 

مطالب مرتبط

معرفی انجمن مهندسین گرمایش سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE)

یک مهندس تاسیسات به یادگیری چه نرم افزار هایی نیاز دارد؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا