مقالات کارگشا

معرفی بهترین درختچه های آپارتمانی مناسب نور کم و نور زیاد

همان‌طور که می‌دانید نگهداری درختچه های آپارتمانی بزرگ و کوچک و همین‌طور درختچه های آپارتمانی باعث طراوت بخشیدن به فضا و افزایش زیبایی محیط خانه شما می‌شوند. نگهداری از یک نهال کوچک، پرورش آن و دیدن رشد آن به دست خودتان حس فوق‌العاده‌ای دارد. از انواع درختچه‌ های آپارتمانی در دکوراسیون منازل استفاده گسترده‌ای می‌شود. همچنین یک درختچه آپارتمانی زیبا می‌تواند هدیه‌ای خاص ‌و ماندگار برای عزیزانتان باشد. در این مطلب قصد داریم انواع درختچه‌ های آپارتمانی را معرفی کنیم و در خصوص نگهداری هر کدام از آن‌ها به نکاتی اشاره کنیم؛ پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

انواع درختچه های آپارتمانی

  1. درختچه های آپارتمانی میوه دار
  2. درختچه های آپارتمانی گل دار
  3. درختچه های آپارتمانی بدون میوه

درختچه های آپارتمانی میوه دار

کاشت میوه در گلدان به افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، کمک می‌کند تا بتوانند باغچه‌ای کوچک از چند درخت میوه خود را داشته باشند. در درختچه های آپارتمانی میوه دار، انتخاب ظرف با سایز مناسب گیاه بسیار مهم است.

برای درختچه های آپارتمانی میوه دار توجه کنید که از بزرگ‌ترین گلدان موجود استفاده کنید. همچنین جنس گلدان نیز در درختان میوه آپارتمانی مؤثر بوده و باید مناسب گیاه و محیط زندگی‌تان باشد. بهترین گزینه، کاشت میوه در گلدان پلاستیکی سبک است. در صورت استفاده از گلدان سفالی، منافذ گلدان رسوب پیدا می‌کند و مشکل باکتریایی به وجود می‌آید.

درختچه های آپارتمانی گل دار

دیدن گل‌های شاداب و رنگارنگ در فضای داخلی خانه هم جذاب و فریبنده است. اگر شما از علاقه‌مندان گل‌های رنگارنگ، لطیف و زیبا هستید باید بدانید تنوع زیادی از گیاهان گل‌دار آپارتمانی وجود دارد که بر اساس ویژگی‌ها و حتی رنگ موردعلاقه‌تان می‌توانید گل‌های زیبایی را به زندگی خود وارد کنید.

درختچه های آپارتمانی بدون میوه

برخی درختچه های آپارتمانی هستند که میوه ندارند ولی وجود آن‌ها باعث می‌شود زیبایی بسیار زیادی به محیط منزل یا محل کارتان بدهند.

در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین درختچه های آپارتمانی می­پردازیم.

درختچه آپارتمانی شفلرا یا گیاه چتری

نخستین گزینه در فهرست معرفی درختچه های آپارتمانی گل شفلرا یا گیاه چتری اسـت. این گل با برگ‌های پنجه‌ مانند خود شبیه بـه چتر اسـت و زیبایی بصری خاصی را بـه نمایش می‌گذارد. به همین دلیل نام دیگر شفلرا گیاه چتری اسـت. گونه‌های گیاهی شفلرایِ محبوب عبارت‌اند از Schefflera amate و Schefflera arboricola. شفلرا آربوریکلا دارای برگ‌های بزرگ‌تر از گونه‌های دیگر اسـت و بومی استرالیاست.

درختچه آپارتمانی شفلرا یا گیاه چتری

جذاب‌ترین نکته در مورد این درختچه های آپارتمانی این واقعیت اسـت کـه به‌عنوان یک خوشبوکننده‌ی هوا و زهر ‌زدای طبیعی عمل می­کند. برگ‌ها اکسیژن را آزاد کرده و آلاینده‌ها را از هوا جذب می­کنند. ترکیبی از برگ‌های جذاب و زهر زدایی آن باعث می­شود گیاه شفلرا یک گیاه خانگی بسیار پر طرفدار باشد.

  • این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارد. بهتر است هر از گاهی گلدان را به آفتاب صبح‌گاهی منتقل کنید؛ چون در صورت کمبود نور برگ‌های آن بی‌حال شده و شادابی‌شان را از دست می‌دهند.
  • خاک شفلرا باید مرطوب باشد؛ بنابراین در فصل گرما هفته‌ای 2 تا 3 بار و در فصل سرما هفته‌ای یک‌بار آبیاری کفایت می‌کند. بهتر است برای تأمین رطوبت هفته‌ای دو بار غبار پاشی شود.
  • گلدان گیاه جوان به سالی دو بار تعویض نیاز دارد که این مدت با افزایش سن گیاه به سالی یک‌بار یا 2 سال یک‌بار تغییر می‌کند. اگر تغییر گلدان برای‌تان مقدور نیست، خاک‌های سطحی را با خاک تازه و غنی تعویض کنید.
  • برای تکثیر این گیاه می‌توانید بعد از ریشه زدن قلمه‌ها، آن‌ها را به گلدانی جدید منتقل کنید.

کاج مطبق

کاج مطبق یکی دیگر از درختچه های آپارتمانی پر طرفدار اسـت. از ویژگی‌های این گیاهِ زیبا، برگ‌های سوزنی‌ شکل و همیشه‌سبز آن اسـت. کاج مطبق جزو گیاهان بدون گل محسوب می­شود. از گیاهان سایه‌ دوست اسـت و بـه مراقبت و آبیاری زیادی نیاز ندارد. درختان کاج طبق معمول بـه‌عنوان درخت کریسمس در عید کریسمس خریداری می­شوند.

  • بهترین شرایط برای این کاج نور معمولی، هوای خنک و خاک مرطوب و کمی اسیدی است. بهترین راه جهت تکثیر آن‌هم کاشت بذر است. قبل از اینکه ارتفاع آن به یک متر برسد، سالی یک‌بار گلدانش را عوض کنید و پس‌ازآن خاک‌های سطح گلدان را با خاک کامپوست نو تعویض کنید.
  • آبیاری مناسب برای این کاج در فصل گرما هفته‌ای دو بار و در فصل سرما هفته‌ای یک‌بار است. توصیه می‌شود خاک را مرطوب نگاه داشته و برای تأمین رطوبت موردنیاز هفته‌ای یک‌بار غبار پاشی شود؛ به‌خصوص برگ‌های قسمت فوقانی.

کاج مطبق

درختچه آپارتمانی دراسنا یا خون سیاوشان

گیاه دراسنا «Dracaena» بـه‌عنوان بخشی از مجموعه درختچه های آپارتمانی شناخته شده اسـت. کسانی کـه در منزل دراسنا دارند می‌دانند کـه مراقبت از این گیاه نسبتاً ساده اسـت. شاخ و برگ‌هایی با رگه‌های رنگی بـه‌خصوص رنگ زرشکی روی تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی دراسنا دیده می‌شود. تعداد زیادی از ارقام این گیاه، بزرگ و درخت‌ مانند هستند.

خون سیاوشان، گیاهی با فرم عمودی و ایستاده اسـت و نظارت ارتفاعِ گیاه توسط هرس قسمت‌های مسن‌تر انجام می­شود. حتماً این کار را انجام دهید چون شاخ و برگ جدید در عرض چند هفته از پایین جوانه خواهد زد. برگ‌های زرد نشان می‌دهد گیاه بیش از حد آبیاری شده اسـت یا زه‌کشی ضعیف اسـت.

درختچه آپارتمانی دراسنا یا خون سیاوشان

خون سیاوشان نور زیاد را ترجیح می‌دهد اما مراقب باشید که تابش مستقیم آفتاب به برگ‌ها صدمه وارد می‌کند؛ در ضمن این گیاه طاقت خشکی را ندارد؛ بنابراین باید در فصول گرم هفته‌ای دو بار و در فصول سرد هفته‌ای یک‌بار آبیاری شود اما توجه کنید گلدان زه‌کشی مناسبی داشته باشد. برای تأمین رطوبت هفته‌ای 2 تا 3 بار با آب ولرم غبار پاشی شود.

3،2 سال اول هر بهار گلدان آن را تعویض کنید و پس از آن تعویض چند سانتی‌متری‌تر از خاک سطح گلدان با خاک نو کفایت می‌کند.

این گیاه از طریق قلمه به‌راحتی تکثیر می‌شود.

درختچه آپارتمانی نخل دم‌اسبی یا لیندا

نخل دم‌اسبی یکی از درختچه های آپارتمانی بسیار زیبا و پر طرفدار است. این گیاه زیبا، بسیار کم دردسر اسـت. سایر نام‌های رایج برای این گیاه، نخل پای فیل و لیندا اسـت. در سال‌های اخیر درخت لیندا بـه یکی از درختچ ­های آپارتمانی محبوب تبدیل‌ شده‌ اسـت.

این گیاه نسبت به سرما حساس است و با توجه به ذخیره آب در پایه متورمش حتی به مدت یک سال، متداول‌ترین عامل نقصان در رشد و از بین رفتنش آبیاری بیش از حد آن است. آبیاری مورد نیاز این گیاه در فصل رویش 3 هفته یک‌بار و در فصل زمستان به‌قدری است که ‌برگ‌ها پژمرده نشوند. در ضمن بین هر آبیاری باید اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود.

لیندا گیاهی کم توقع و بی‌دردسر است که به گلدانی با زه‌کشی مناسب نیاز دارد. زمان مناسب برای تعویض گلدان هر دو سال یک‌بار است. تعویض زودبه‌زود باعث ریشه‌زایی زیاد لیندا می‌شود؛ این موضوع سبب افزایش ارتفاع و در نتیجه کاهش زیبایی آن می‌شود.

درختچه های آپارتمانی

درختچه آپارتمانی پاچیرا یا درخت پول

درخت پول «Money Tree» یکی از درختچه های آپارتمانی است که نگه‌داری آن در منزل بسیار راحت اسـت؛ اما محبوبیت این گیاه به خاطر خوش‌شانسی‌ آوردن آن برای صاحبش اسـت! اگر تابه‌حال یک درخت گلدانی کوچک با یک‌تنه بی‌نظیرِ بافته‌ شده دیده‌اید، بدانید کـه با یک درخت پول روبرو شده‌اید.

بـه هم‌ تابیدن و بافتن تنه و برگ برای تعداد زیادی از مردم بـه این باور اسـت کـه موفقیت مالی در پیش اسـت؛ اما حتی اگر بـه این حرف‌ها اعتقاد ندارید یقیناً هنوز هم این گیاه به خاطر تنه‌ی غیر‌معمول و برگ‌های سبزِ پر جنب و جوشی که دارد، برای شـما جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود.

نگهداری از پاچیرا ساده بوده و به نور متوسط و هفته‌ای دو بار آبیاری نیاز دارد. در ضمن آبیاری زیاد این گیاه باعث زردی و سیاهی برگ‌های آن از نوک می‌شود. پنجره‌ شمالی بهترین جا برای نگهداری آن محسوب می‌شود.

  • تکثیرش از طریق قلمه زدن ساقه امکان‌پذیر است.
  • رطوبت مورد نیاز پاچیرا متوسط رو به زیاد است.

درختچه آپارتمانی پاچیرا یا درخت پول

درختچه آپارتمانی فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین «Ficus benjamina» یکی از پر طرفدارترین درختچه های آپارتمانی در جهان اسـت. این گیاه به‌عنوان بنجامین انجیری شناخته شده اسـت کـه بومی هند و آسیای جنوب‌شرقی اسـت. فیکوس بنجامین یک گیاه فوق‌العاده مناسب برای نگه‌داری در منزل اسـت. این گیاه برگ‌های سبز روشن، بیضی‌شکل با نوک‌تیز و شاخه‌های دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان دارد.

استفاده از آب بدون املاح و تا حدی ولرم برای این گیاه مطلوب‌تر است. آبیاری مورد نیاز آن در تابستان حداکثر هفته‌ای دو بار و در زمستان هر 10 روز یک‌بار است. آبیاری زیاد از حد و باتلاقی شدن خاک، ‌برگ‌ها را زرد کرده و به خزان دچار می‌کند. توجه کنید کم‌آبی و سرما نیز ممکن است باعث زرد شدن و خرابی برگ‌های این گیاه شود.

فیکوس به نور کم تا متوسط و البته به صورت غیر مستقیم، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

درصورتی‌که صبر و حوصله کافی داشته باشید، می‌توانید از طریق قلمه زدن، این گیاه را تکثیر کنید.

درختچه آکوبا

درختچه آکوبا «Aucuba» یکی از درختچه های آپارتمانی همیشه سبز اسـت کـه بـه‌طور گسترده در کارولینای جنوبی در زیر سایبان درختان بزرگ یا در گوشه‌های سایه‌دار خانه نگه‌داری می‌شود. آکوبا دارای برگ‌های سبز تیره و چرمی است کـه در فصول مختلف تاریک و درخشان هستند.

درختچه آکوبا

درختچه آپارتمانی با نور کم

برخی درختچه های آپارتمانی برای رشد و شاداب ماندن نیاز به نور چندانی ندارند؛ همین مسئله باعث می‌شود افراد بسیاری بتوانند از آن‌ها برای زیبایی بخشیدن به منازل خود استفاده کنند. در ادامه به معرفی چند درختچه آپارتمانی با نور کم می‌پردازیم.

نخل اژدهای ماداگاسکار

درخت اژدهای ماداگاسکار به این‌که اگر بریده شود، یک ماده قرمز ترشح می‌کند معروف است. این گیاه زنده به همراه خون قرمزش یک درخت آپارتمانی منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دهند که نیاز به نور چندانی هم ندارد.

ریشه­های این گیاه آپارتمانی محکم و سرسخت هستند؛ بنابراین برای رشد تا ارتفاع 2 متر به کمک یا حائل احتیاج ندارند. برگ­های بلند و باریک تنها در قسمت بالایی گیاه ظاهر می‌شوند؛ نه در میانه ساقه. بهتر است این گیاه را در نزدیکی یک پنجره رو به شمال قرار دهید که در طول روز نور کمی دریافت کند. تابش مستقیم آفتاب باعث جمع شدن برگ­های گیاه می‌شود؛ بنابراین هرگز نخل اژدهای ماداگاسکار را جلوی پنجره رو به شرق یا غرب قرار ندهید.

نخل اژدهای ماداگاسکار

آگلونما یا همیشه بهار چینی

این درختچه که نیاز چندانی به نور ندارد. همیشه بهار چینی که یکی از درختچه های آپارتمانی محبوب است، در دوران بلوغ به ارتفاع 1 متر و پهنایی به همین اندازه می‌رسد. این گیاه آپارتمانی بزرگ برگ‌های صافی دارد که معمولاً رنگ‌های متنوعی مثل نقره‌ای و سبز روشن دارد. گاهی این گیاه که نیاز چندانی به نور ندارد، گل هم می‌دهد که شبیه به لیلی است.

این گیاه حاره‌ای برای رشد به نور زیادی نیاز ندارد اما لازم است گرم بماند. دمای ثابت بین 68-75 درجه فارنهایت برای رشد بهینه آن کافی است. تنها زمانی که 2.5 سانتی‌متری‌تر بالای سطح خاک خشک شده است، آبیاری‌اش کنید.

آگلونما یا همیشه بهار چینی

فیکوس آلی

این درختچه برای نگهداری در داخل خانه یکی از بهترین گیاهان است. برگ‌های این گونه از درخت فیکوس باریک هستند و طول‌شان تا 2.5 متر هم می‌رسد. ارتفاع این درخت به 5 متر هم می‌تواند برسد. رشد این گیاه آهسته است اما می‌توان آن را اصلاح کرد تا به شکل و قد دلخواه در آید. تنها زمانی که 2.5 سانتی‌متر از سطح خاک خشک است آبیاری‌اش کنید.

نخل کنتیا (اریکا)

نخل کنتیا که یکی از درختچه های آپارتمانی پر طرفدار است، برگ‌های نخل مانند سبز پر رنگی تولید می­کند که می­توانند تا 2.5 متر هم برسند. رشد این گیاه خیلی کم است. در دوران بلوغ احتمالاً فقط به 2.5 متر می­رسد؛ این گیاه اگر در فضای بیرون و در سایه باشد می‌تواند تا 15 متر هم رشد کند. توجه کنید نور مستقیم آفتاب این درخت را می‌سوزاند، چه در داخل خانه باشد و چه بیرون.

نخل اتاق نشیمن (شامادورا)

نام این گیاه به خاطر مکانی که به بهترین نحو در آن رشد می‌کند به آن داده شده است. این گیاه آپارتمانی که نیاز چندانی به نور ندارد به‌سادگی رشد می­کند و برای هر اتاقی در خانه یا اداره مناسب است. این درختچه رشد کم و برگ­های سبز پررنگ دارد.

پرنده بهشتی (زبان گنجشک)

پرنده بهشتی بیشتر یک گیاه خانگی بزرگ است تا یکی از درختچه های آپارتمانی. این درختچه منحصر به فرد است؛ چون گل می‌دهد. گل­های نارنجی آتشین و بزرگ آن بسیار ماندگار هستند و در اواسط تابستان ظاهر می­شوند و تا هفته­ها باقی می­مانند. این گل­ها شبیه به پرنده­های در حال پرواز هستند. این درخت آپارتمانی که نیاز چندانی به نور ندارد در سن بلوغ تا 3.5 متر ارتفاع و 2.5 متر عرض خواهد داشت.

نخل دم ماهی

نخل دم ماهی که یکی از درختچه های آپارتمانی است که نیاز چندانی به نور ندارد و به خاطر فرم برگ­هایش، چنین نامی گرفته است. برگ­های این گیاه ظریف با لبه­های زاویه‌دار و شبیه به دم ماهی هستند.

درختچه های آپارتمانی

برگ انجیری فیدلی (فیکوس برگ انجیری)

درخت برگ انجیری فیدلی یکی از درختچه های آپارتمانی تزئینی است که هر اتاقی از خانه را جذاب می­کند. این درخت قدش بلند می­شود و برگ­هایی بزرگ و صاف در سراسر ساقه‌اش تولید می‌کند. برگ انجیری یکی از بهترین گیاهان خانگی برای فضاهای کم‌نور است. برگ انجیری فیدلی نور غیر مستقیم خورشید را تحمل کرده اما اگر در جای پر نور باشد، برگ‌هایش می‌ریزد.

درختچه آپارتمانی با نور زیاد

نگهداری از گیاهانی که به نور زیاد نیاز دارند در بهار و تابستان بسیار آسان‌تر از گیاهان دیگر است. در ادامه تعدادی از این گیاهان آفتاب دوست و نور پسند را معرفی کرده و شرایط نگهداری از آن‌ها را مشخص می‌کنیم. دقت داشته باشید که بعضی از گیاهان آفتاب دوست به آب کمی نیاز دارند و بعضی از این گیاهان برای رشد به آب زیادی نیاز دارند. با نگهداری و پرورش این گیاهان می‌توانید زیبایی بیشتری را به خانه و محیط پیرامون خود هدیه دهید.

گیاه آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا از جمله گیاهان نور پسند است و برگ‌های شاداب آن برای مدت طولانی از مرکز آن رشد می‌کنند. شیره این گیاه به تسکین ناراحتی‌های پوستی و سوختگی‌های جزئی کمک می‌کند. این گیاه نیاز به گلدان بزرگی داشته که بتواند رشد سنگین آن را تحمل کند. آلوئه‌ورا از جمله گیاهانی که به آب کم نیاز دارند محسوب شده و در مقابل کم‌آبی مقاوم است.

کاکتوس طلایی

کاکتوس طلایی دارای ظاهری گرد بوده و جزو گیاهان کویری بومی محسوب می‌شود. هر چند رشد این گیاه بسیار کند است اما برای همین مقدار رشد نیز نیاز به آفتاب کامل و خاک غنی دارد. بدنه اصلی کاکتوس طلایی سبز رنگ و شکوفه و گل‌های آن طلایی است که معمولاً در فصل بهار و تابستان در می‌آیند. این نوع کاکتوس هم مانند بقیه کاکتوس‌ها از گیاهانی که به آب کم نیاز دارند به شمار می‌رود و نیازی به مراقبت و توجه زیادی ندارند.

گیاه نخل ساگو (سیکاس رولوتا)

این گیاه آفتاب دوست نیز دارای رشدی آرام و متناسب با طرح‌های تزئین مدرن است. نخل ساگو گل نمی‌دهد و به‌ندرت برگ­هایش می‌ریزد که باعث می‌شود انتخاب مناسبی از میان درختچه های آپارتمانی برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب پرنور باشد. توجه داشته باشید که این گیاه بسیار سمی است، بنابراین در اطراف حیوانات خانگی یا کودکانی که ممکن است آن را به دهان بزنند نباید قرار داد.

گیاه نخل آرکا

نخل آرکا از گیاهان آفتاب دوست فضای باز است. رشد آن بسیار زیاد بوده و بسته به شرایط می‌تواند تا چند متر رشد کند. البته استفاده از این گیاه در اتاق‌های با سقف بلند یا طاقی نیز بسیار زیبا است. نخل آرکا هم از آن دست درختچه های آپارتمانی که به آب کم نیاز دارند به شمار می­رود.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به معرفی بهترین درختچه های آپارتمانی بپردازیم و انواع گیاهانی که به نورهای زیاد و کم نیاز دارند را نام ببریم. اگر شما گیاهی می‌شناسید که در لیست به آن اشاره نشده، می‌توانید در بخش نظرات آن را معرفی نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا