مقالات کارگشا

درب اتوماتیک چیست و انواع آن کدامند؟

درب‌ اتوماتیک امروزه به یکی از پرکاربردترین انواع درب‌ها در ساختمان‌های تجاری و مسکونی تبدیل شده‌ است. این نوع از درب‌ها نه تنها از زیبایی و طراحی چشم‌نواز و تاثیرگذاری بهره می‌برند بلکه از مزایای متعددی مانند جلوگیری از نفوذ باد، گرد و خاک، باران و برف و همچنین جلوگیری از ورود/خروج بیش از اندازه هوای گرم/سرد را ارائه می‌دهند.

درب اتوماتیک چیست؟

اما مهم‌ترین مزیتی که درب‌‌های اتوماتیک به همراه می‌آورند سهولت رفت و آمد ساکنین واحدهای مسکونی و مراجعین در واحدهای تجاری است. این درب‌ها دارای حسگرهای ویژه‌ای هستند که با استفاده از فناوری‌های مختلفی مانند تشخیص حرکت یا تشخیص مانع فیزیکی، به صورت کاملا خودکار باز و بسته می‌شوند.

درب‌های اتوماتیک پیشرفته دارای حسگرهای مدرن‌تری برای تشخیص صدا، نور و وزن هستند. برای مثال، درب‌های اتوماتیکی که به حسگر تشخیص وزن مجهز هستند زمانی که وزن یک انسان را بر روی پادری لاستیکی مخصوص در جلوی درب احساس کنند، فرمان باز شدن درب را صادر می‌کنند.

در واقع یک درب اتوماتیک زمانی باز و بسته می‌شود که مرکز کنترل یک سیگنال‌ فعال‌سازی از نوع صدا، نور، حرکت و یا وزن را دریافت می‌کند. در چنین شرایطی چرخ دنده و موتور الکتریکی برای هدایت تسمه و قرقره‌های مخصوص فعال شده و بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی، فرایند باز و بسته شدن درب اتفاق می‌افتد.

انواع درب اتوماتیک

از آنجایی که کاربردهای درب‌ اتوماتیک امروزه بسیار گسترده است و در بسیاری از امکان صنعتی، تجاری، عمومی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این درب‌ها در انواع مختلفی نیز تولید می‌شوند. درب‌های اتوماتیک از نظر نحوه عملکرد به سه دسته کلی الکترومکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی تقسیم می‌شوند.

هر کدام از این مکانیزم‌ها دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند و با توجه به محلی که قرار است درب اتوماتیک نصب شود، انتخاب می‌گردند.

اما از نظر طراحی و شکل ظاهری نیز درب‌های اتوماتیک را عموما می‌توان به 8 دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • درب اتوماتیک لولایی یا جک‌دار (تک لنگه و دو لنگه)
  • درب اتوماتیک کشویی
  • درب اتوماتیک قوس‌دار یا منحنی
  • درب اتوماتیک مثلثی
  • درب اتوماتیک تلسکوپی
  • درب اتوماتیک تاشو یا اتوبوسی
  • درب اتوماتیک خروج اضطراری

مشخصات و ویژگی‌های درب اتوماتیک

هر درب اتوماتیکی فارغ از محلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای اجزای مختلفی است. به همین دلیل لازم است پیش از نصب و راه‌اندازی درب‌های اتوماتیک از مشاوره اختصاصی استفاده کنید و کار را به نیروهای متخصص بسپارید. در ادامه به مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده یک درب اتوماتیک اشاره می‌کنیم:

  • موتور الکتریکی
  • صفحه الکترونیکی
  • برد اصلی یا باکسِ کنترل
  • میکروسوئیچ‌ها
  • چرخ‌دنده و گیربکس
  • چشمی
  • حسگرهای مختلف
  • قفل برقی و مکانیکی
  • ریموت کنترل

درب‌های اتوماتیک در شرایطی که نیاز به تخلیه اضطراری یک ساختمان مسکونی یا تجاری وجود دارد عملکردی بسیار عالی دارند. این درب‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که در شرایط اضطراری، امکان تخلیه سریع را برای ساکنین فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع مختلف دربها و پنجره ها

یکی از ویژگی‌های کارآمد در این نوع درب‌ها امکان باز یا بسته نگه داشتن درب برای مدتی مشخص است. با این کار می‌توان ورود یا خروج افراد به ساختمان را به صورت موقت ممنوع کرد. علاوه بر این، در صورتی که درب اتوماتیک نصب شده به یک سیستم اطفای حریق مجهز باشد، در صورت بروز آتش‌سوزی در ساختمان‌های اطراف یا در خیابان مجاور، درب‌ها به منظور جلوگیری از گسترش آتش به درون ساختمان به صورت خودکار بسته می‌شوند.

درب‌های اتوماتیک دارای بالاترین استانداردهای جهانی است و استحکام و مقاومت بسیار بالایی را در برابر شرایط محیطی و سارقین ارائه می‌دهد. این درب‌ها همچنین برای استفاده در مناطقی که افراد سالمند یا دارای محدودیت‌های حرکتی تردد دارند یک انتخاب ایده‌آل است.

درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

درب اتوماتیک شیشه‌ای چیست؟

همان‌طور که گفته شد یکی از انواع درب‌های اتوماتیک، درب اتوماتیک شیشه‌ای است که با استفاده از شیشه‌های سکوریت تولید می‌شود. فریم این درب‌ها از جنس آلومینیوم یا استیل ضد زنگ است و به منظور جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، درزگیرهای مویی یا لاستیکی نیز در بین فریم‌ها نصب می‌شود.

باز و بسته شدن در این درب‌ها با کمک یک حسگر چشمی انجام می‌شود و به همین دلیل به آنها درب‌های اتوماتیک چشمی نیز گفته می‌شود. این درب‌ها به‌طور محسوسی از اتلاف گرما و سرما جلوگیری می‌کند و به دلیل عدم وجود دستگیره، از انتقال بیماری‌ها نیز پیش‌گیری می‌کند.

درب‌ اتوماتیک شیشه‌ای به دلیل طراحی بسیار جذاب و تنوع در فرم، عموما در ساختمان‌های تجاری یا مکان‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها، بانک‌ها و یا هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در آپارتمان‌های لوکس و یا در برخی ویلاها نیز به دلیل زیبایی و مزایای متعدد، از این نوع درب‌های اتوماتیک استفاده می‌شود.

استفاده از درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای در امکانی که ارباب رجوع تردد دارد باعث ایجاد حس خوشایند در آنها می‌شود و علاوه بر این، افراد سالمند و افرادی که محدودیت‌های حرکتی دارند نیز با سهولت بیشتری امکان استفاده از خدمات این مراکز را خواهند داشت.

از انواع درب‌ اتوماتیک شیشه‌ای می‌توان به درب اتوماتیک کشویی، درب اتوماتیک قوسی یا منحنی، درب اتوماتیک دایره‌ای یا 360 درجه، درب اتوماتیک تاشو یا اتوبوسی و درب اتوماتیک تلسکوپی اشاره کرد.

درب اتوماتیک پارکینگ

درب اتوماتیک پارکینگ

برخلاف گذشته که از درب‌های اتوماتیک اغلب برای پارکینگ ساختمان‌های غیرمسکونی استفاده می‌شد، امروزه این نوع درب‌ها بسیار رایج شده‌ و تقریبا یکی از الزامات در هر ساختمانی محسوب می‌شوند. این درب‌ها به صورت خودکار و با استفاده از یک ریموت کنترل باز و بسته می‌شوند و امکان تردد سریع و بدون دردسر خودروها را میسر می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک جک درب پارکینگ کدام است؟

درب اتوماتیک پارکینگی از نظر ابعاد در انواع کوچک با یک پنل چرخ‌دنده‌ای تا ابعاد بسیار بزرگ در کارخانجات و مراکز عمومی تولید می‌شود. در صورتی که فقط یک خودرو قرار است به پارکینگ رفت و آمد داشته باشد درب‌های اتوماتیک تک لنگه انتخاب مناسبی هستند.

اما اگر در مجتمع‌های مسکونی که چندین خودرو وجود دارد قصد استفاده از درب اتوماتیک پارکینگی را داشته باشیم باید از انواعی استفاده کنیم که به جک‌ و موتور قدرتمند مجهز باشد تا علاوه بر دوام بالاتر، سرعت باز و بسته شدن درب نیز رضایت‌بخش باشد. همچنین اگر فضای ورود و خروج پارکینگ یک ساختمان وسیع است، استفاده از درب‌های اتوماتیک پارکینگ دو لنگه توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدل های جدید درب پارکینگ کدامند و نصب آن را به چه کسی بسپاریم؟

درب‌ اتوماتیک پارکینگی با توجه به محل و نحوه نصب نیز دارای انواع مختلفی است. درب اتوماتیک زیر سقفی یا سِکشِنال، درب اتوماتیک کرکره‌ای، درب اتوماتیک ریلی یا کشویی و درب اتوماتیک جک‌دار از جمله انواع درب اتوماتیک پارکینگی هستند.

رایج‌ترین نوع درب اتوماتیک پارکینگی، جک پارکینگ و کرکره برقی است که محدودیت خاصی از نظر نصب ندارد و به همین دلیل در اکثر مکان‌ها قابل استفاده می‌باشد. در صورتی که ارتفاع زمین تا سقف پارکینگ کم است، استفاده از درب‌های سکشنال یا زیرسقفی گزینه بهتری است. کرکره درب در این مدل در زیر سقف جمع می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا