مقالات کارگشا

خودروهای متصل؛ انقلابی در حمل و نقل شهری

از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده در مورد فناوری هوشمند و انواع فناوری های هوشمند، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

25 فناوری که هر شهر هوشمندی باید داشته باشد

 

بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که همانند تلفن های هوشمند که دنیای ارتباطات را متحول کردند، خودروهای متصل به شبکه نیز در بازار اتومبیل انقلابی ایجاد کنند. خودروهای متصل به شبکه در طی سال های آتی نقاط عطف مهمی را پیش رو دارند. موسسه ی HIS Automotive پیش بینی می کند که 20درصد وسایل نقلیه ی فروخته شده در سال 2015 در سرتاسر جهان، شامل نوعی از ارتباط و اتصال اینترنتی هستند؛ و همچنین شمار فروش اینگونه خودروها تا سال 2020 شش برابر شده و به حدود 152 میلیون در سرتاسر جهان می رسد.

خودروهای متصل در یک شهر هوشمند می‌توانند به‌صورت یکپارچه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا به یکدیگر نسبت به خطرات احتمالی در جاده یا در مورد وضعیت خودروهایی که دچار مشکل شده‌اند. مانند خودروهایی که آهسته حرکت می‌کنند و یا خراب شده‌اند، هشدار دهند.

خودروهای متصل؛ انقلابی در حمل و نقل شهری

 

همچنان که خودروهای متصل تمایل به ارتباط به زیرساخت‌های شهری و دیگر سخت‌افزارها داشته و یکپارچه‌سازی اطلاعات، یکی از اهداف این اتصال شده است، حضور اینترنت اشیاء و گسترش روزافزون آن، این اتصال و اشتراک‌گذاری اطلاعات را آسان‌تر نموده و دنیای حمل و نقل را دگرگون کرده است

مزایای تغییر زندگی در خودروهای متصل شده

دو شرکت بزرگ IBM و BMW به تازگی در حال همکاری با یکدیگر برای ایجاد پروژه ای هستند که می تواند به میلیونها راننده در خیابان ها کمک کند. سرمایه گذاری مشترک بین BMW و آی بی ام یک سیستم مدیریت داده مبتنی بر ابر یا کلود را ارائه می دهد که به نوعی یک ابتکار جدید به نام خودروهای متصل است. همه عملکردهای این سیستم به صورت آنلاین هستند. 
به وسیله استفاده از CarData، نه تنها اتومبیل ها می توانند برنامه های خود را برای رانندگان خود، ارائه داده بلکه رانندگان را به خدماتی مانند تعمیرگاه های خودروی اطراف و بیمه های ماشین متصل کنند.
در اینجا نگاهی کوتاه به نحوه استفاده از این تکنولوژی در کشورهایی مانند آلمان می اندازیم. می توان انتظار داشت که مزایای طولانی مدتی که خودروهای متصل شده دارند بتوانند همه انتظارات یک راننده را برآورده کنند.
ما اغلب از اینترنت اشیاء که شهرها را بیشتر متصل و هوشمند می کنند، می شنویم، اما اکنون اتومبیل ها نیز می توانند از این نوع تکنولوژی بهره مند شوند. شبکه BMW CarData به IoT دسترسی پیدا خواهد کرد تا رانندگان مشکلات خودرو خود را تشخیص داده و آن را به وسیله قیمت های بهتر و دسترسی به خدمات شخص ثالث تعمیر کنند. 

خودروهای متصل؛ انقلابی در حمل و نقل شهری

 

این سرویس نه تنها از طریق BMW در دسترس خواهد بود، آی بی ام نیز می تواند داده ها را از سایر تولید کنندگان خودرو به وسیله برنامه های خود جمع آوری کند.با استفاده از داده های جمع آوری شده رانندگان می توانند به همه کسب و کارهای اطراف خود دسترسی پیدا کنند.
BMW CarData اتصال وسایل نقلیه را وارد یک بعد جدیدی از حمل و نقل می کند.

باید دید چگونه این فناوری به شهرهایی که در آنها استفاده می شود، تاثیر می گذارد؟ بر اساس مطالعه اخیر، محاسبات سال 2025 در ایالات متحده و آلمان نشان می دهند که خودروهای متصل از 260000 حادثه تصادف، 350000 آسیب ناشی از ترافیک جلو گیری کرده و همچنین از مصرف 400000 تن دی اکسیدکربن جلوگیری می کنند. زیرا به هشدارهای پیشرفته ترافیک و ترمزهای اضطراری اتوماتیک مبتنی بر سنسور متصل شده اند.
از قابلیت‌های خودروهای متصل می‌توان به دریافت پیام‌های ترافیکی، پیشنهاد‌های زیرساختی، هشدارهای خطر برای در امان ماندن از تصادفات و اقدامات عملی، مستقیما از طریق خروجی‌های تعبیه شده در خودرو، اشاره کرد. این فرآیند یعنی تشخیص موانع توسط زیرساخت‌ها، خودروها و افراد پیاده، ارسال پیام برای خودرو و در نهایت دریافت پیام‌ها باعث کاهش ترافیک، تصادفات و آلودگی خواهد شد.

خودروهای متصل؛ انقلابی در حمل و نقل شهری

 

قطعا پیاده‌سازی دیدگاه خودروهای متصل نیازمند تجهیزات زیرساختی بسیاری خواهد بود. اتومبیل‌ها باید قادر باشند گزارشات لحظه‌ای از موقعیت، سرعت و جهت حرکت خود ارسال کنند. جاده‌ها و زیرساخت‌های مختلف باید توانایی برقرای ارتباط با خودروها و تشخیص میزان ترافیک، ارسال پیام‌های پیشنهادی و همچنین اعلام هشدارها را داشته باشد.

خودروهای متصل برای رانندگان و افراد پیاده در آینده ایمن‌تر خواهد بود ضمن اینکه به دلیل هوشمند بودن، هزینه‌های سوخت و تعمیرات و نگهداری نیز به نسبت زیادی کاهش پیدا می‌کند.رانندگی کردن در آینده نه تنها آسان بلکه بسیار لذت‌بخش می‌شود.اینترنت اشیاء که خود زیر‌بنای فن‌آوری خودروهای متصل است، با پیشرفت لحظه‌ای خود به ادامه حضور این خودروها شتاب بیشتری خواهد داد.

به گفتهٔ شرکت گارتنر، که یک شرکت پژوهش فناوری مستقر در استنفورد ایالت کنتیکت است،‌ طی دو سال آینده، یعنی تا سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۵۰ میلیون وسیلهٔ نقلیهٔ متصل در جاده‌ها در حال حرکت خواهند بود که این، خدمات جدید داخل خودرو و توانایی‌های رانندگی خودکار را فراهم می‌سازد. این شرکت همچنین می‌گوید که در سال‌های آینده ۹۸ درصد از خودروهای تازه، به مودم‌های تعبیه شده مجهز خواهند بود.

با این حال خودرو ها همچنین قادرند تا به یکدیگر و به زیر بنای جاده در اطراف آنها متصل شوند. این خودرو ها می توانند به منظور مسافرت کردن ایمن در گروه های نزدیک به هم با سرعت بالا، پیش بینی علائم و سیگنال های ترافیک، واکنش دادن به تغییر شرایط جاده، و اجتناب کردن از تصادفات با استفاده از درک خطرات در نیم مایل جلو تر یا بیشتر، برنامه ریزی شوند. تمامی این تکنولوژی های متصل به یکدیگر، به طور دسته جمعی چیزی کمتر از یک انقلاب حاصل نمی کنند. خودرو ی متصل متعهد است که بزرگترین پیشرفت ایمنی از زمان اختراع کمربند ایمنی بوده و بزرگترین تغییر در روش رانندگی ما از زمان کنار گذاشته شدن استفاده ی از اسب، باشد.

خودروهای متصل؛ انقلابی در حمل و نقل شهری

 

منبع
.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا