مقالات کارگشا

معرفی و بررسی خودروهای خودران : تکنولوژی جدید شهرهای هوشمند

چند سال پیش مفهوم اتومبیل ها، کامیون ها و اتوبوس های خودران یا بدون راننده مثل یک رویا بودند که ممکن بود در آینده محقق شوند اما حالا دیگر رویا نیستند.

بسیاری از صنایع خودروسازی و فناوری که برای ساختن این ماشین ها کار می کنند، این اطمینان را به ما می دهند که ظرف چند سال آینده آنها را در خیابان ها خواهیم دید. در نتیجه می توانید کمربندهایتان را ببندید و با ما در رفت و آمد الکتریکی در آینده همراه شوید.

منظور از خودرو خودران چیست؟

با پیشرفت هایی که امروزه صورت گرفته، به معنای واقعی کلمه منظور از یک خودروی خودران، خودرویی است که می تواند تمامی کارهای یک راننده را خودش انجام بدهد. از رعایت تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی گرفته تا انجام کارهایی از قبیل پارک کردن و … تمامی این ها توسط چنین خودروهایی قابل انجام است. مثلا شما در منزل نشسته اید و یک تاکسی را برای مقصد مشخصی سفارش می دهید. این تاکسی که از نوع خودرو خودران است بدون هیچ راننده‌ای به آدرس اعلام شده‌ی شما می‌آید و پس از سوار شدن و اعلام آمادگی شما، به راه افتاده و بدون هیچ راننده‌ای شما را به مقصد می‌رساند. شاید با خود این گونه فکر کنید که ما همچنان سال های زیادی با عملی شدن این تکنولوژی فاصله داریم ولی بد نیست بدانید که هم اکنون در تعدادی از نقاط دنیا و البته به صورت آزمایشی چنین فرآیندی در حال انجام است و می‌توان در قالب طرح‌هایی کنترل شده سفارش یک تاکسی خودران را داد.

حال که مفهوم خودروهای خودران مشخص شد بهتر است برای اینکه بدانیم این خودروها در کدام دسته از تکنولوژی ها جای می گیرند تعریف تکنولوژی و اینکه اصلا تکنولوژی چیست؟ رتعریفی از آن را ارائه دهیم:

تکنولوژی چیست؟

استفاده از اصطلاح تکنولوژی به میزان قابل توجهی بیش از ۲۰۰ سال گذشته تغییر کرده زیرا قبل از قرن بیستم این اصطلاح در زبان انگلیسی نیز غیر معمول بود و معمولا به توصیف و یا مطالعه هنرهای سودمند اشاره داشت. این اصطلاح اغلب به آموزش های فنی، در موسسه تکنولوژی ماساچوست متصل است. اما تکنولوژی با مفهوم امروزی با انقلاب صنعتی دوم افزایش یافت.

سازمان ملل متحد، تکنولوژی را به عنوان مجموعه اطلاعات، مهارتها، روش ها و ابزار لازم برای ساختتن محصولات مورد نیاز و کاربرد آنها و یا تامین خدمات مفید و مورد نیاز پذیرفته است.

از منظر فن سالاران، تکنولوژی ابزار یا فرآیندی است که برای ساختن محصولات بهتر به کار گرفته می شود. اما از نظر اهل علم، تکنولوژی محصول نهایی تحقیقات یا همان دانش فنی و اطلاعاتی است که می تواند به محصولی تجاری تبدیل شود.

خودروهای خودران و دگرگونی فضاهای شهری

برای آگاهی و اطلاعات بیشتر در مورد شهر هوشمند و فناوری های جدید در ایران لازم است سری به کنگره جهانی فناوری های هوشمند 2018 بزنید.

کنگره جهانی فناوری های هوشمند 2018 (IC-Tech 2018) با رویکرد هوشمندسازی و تحول نظام اداری با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه های معتبر کشور، با هدف بررسی اصلاح فرآیندها و برنامه الکترونیکی کردن خدمات دستگاه ها و واکاوی برنامه دوم نقشه راه اصلاح نظام اداری (توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری) ، بادعوت از مقامات ملی، مدیران فناوری اطلاعات و اعضای کمیته های توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی دستگاه های سراسر کشور بهمن ماه سال ۹۶ در برج میلاد تهران برگزار می شود. در این کنگره بیش از ۴۰ پنل تخصصی و کارگاه آموزشی و سخنرانی کلیدی با حضور متخصصین و صاحبنظران داخلی و بین المللی طی دو روز به صورت همزمان در ۱۱ سالن همایش جانبی برج میلاد، با موضوعات دولت هوشمند، اینترنت اشیاء (IOT)، رایانش ابری، شهر هوشمند، امنیت در نرم افزارهای اداری الکترونیکی، فناوری های همراه و …. برگزار می گردد. اعطای گواهینامه های کارگاه های آموزشی در زمینه امنیت فناوری اطلاعات، هوشمند سازی نظام اداری، اینترنت اشیا(IOT) و گواهینامه ۱۶ ساعته حضور، نمایشگاه فناوری های هوشمند در سه بخش دولت هوشمند، شهر هوشمند و بیمه و بانکداری هوشمند، همچنین بهره مندی از تجربیات بین المللی از جمله بررسی مدل های دولت الکترونیک در کشورهای مختلف جهان از دیگر برنامه های حائز اهمیت این رویداد خواهد بود.

همه می گویند این زمان ممکن است بین 15 تا 20 سال طول بکشد اما در آمریکا تغییرسریع تری در حال اتفاق افتادن است و حتی ایالت ها قوانین و تنظیماتی را تصویب کرده که خودروهای بدون راننده را آزمایش کنند. هفته گذشته پارلمان آلمان قانونی را تصویب کرد تا سازندگان این ماشین ها بتوانند خودروهای بدون راننده را در جاده های عمومی آزمایش کنند.

بنابراین شهرها باید خودشان را از لحاظ زیرساختی و تکنولوژیکی برای این ماشینها آماده کنند.

متن زیر نظرات کارکنان حمل و نقل که در هفته گذشته در کنفرانس شهری شهر هوشمند در سیلیکون ولی عنوان شد را بیان می کند:

آنها مشاهدات و رویکردهای خود را در این زمینه ارائه دادند که به رهبران و برنامه ریزان شهری کمک می کند شهرها را به بهترین شکل توسعه داده و برای همه شهروندان امکان حرکت و جابجایی ایجاد کنند.

اتومبیل های بدون راننده چالش هایی برای شهرها به وجود می آورند و این مسئله ای است که بسیار فراتر از برنامه ریزی و ادغام آنها در محیط شهری است.

خودروهای خودران

تکنولوژی ها در زمینه وسایل نقلیه جدید فرصت مناسبی برای کاهش مشکلات ناشی از وسایل نقلیه خصوصی مانند ترافیک، حوادث و مرگ و میر را ایجاد کرده و نیز کیفیت هوا را افزایش می دهند. داگ جانسون (Doug Johnson) برنامه ریز اصلی حمل و نقل برای کمیسیون حمل و نقل شهری منطقه خلیج در این باره گفت:«ما باید سرمایه گذاری در چندین بخش را انجام دهیم، از جمله بخش مشارکت بیشتر شهروندان معلول و کم درآمد».

جانسون اضافه کرد: من معتقدم که خودروهای خودران نه تنها باید حمل و نقل را راحت تر و ایمن تر کنند بلکه با سرمایه گذاری های مناسب می توانند به مقابله با «نابرابری قابل توجه درآمد» کمک کنند. همانطور که وی و دیگر اعضای هیئت منصفه بیان کردند «حمل و نقل باید برای همه شهروندان مقرون به صرفه باشد».

آدام استکر (Adam Stocker) پژوهشگر نوآوری در مرکز تحقیقات پایداری حمل و نقل UC برکلی گفت: «وسایل نقلیه برقی منظر شهری را به طور چشمگیری تغییر خواهند داد». 

او می گوید که حرکت اتوماتیک احتمالا ارزان تر از مالکیت وسایل نقلیه عمومی خواهد بود. یک شبکه حمل و نقل آسان و استفاده از وسایل نقلیه برقی، مردم را برای استفاده بیشتر از آن ترغیب می کند.

وی اضافه کرد انتظار دارد که نیاز به پارکینگ در مرکز شهر کاهش یابد و زمین های شهری برای کاربری های دیگر مورد استفاده واقع شوند. زیرا خودروهای  برقی می توانند در یک زمان معین خود را به یک جای مشخص انتقال دهند.

او گفت انتظار دارد نوعی مالکیت مشترک برای این خودروها ایجاد شود روندی که می تواند تعدادی از وسایل نقلیه را در جاده ها کاهش می دهد، زیرا مردم متوجه می شوند که می توانند هزینه های خود را با یک قرارداد مالکیت مشترک کاهش دهند در اینصورت وقت کمتری برای ماشین سواری صرف می شود. البته این روند باعث کاهش تراکم ترافیک نیز خواهد شد.

برای اینکه شهرها بتوانند وسایل نقلیه بدون راننده را با فضای شهری ادغام کنند مشارکت رهبران شهری با شرکای فناوری ضروری است. تریسی لارکین توماسون (Tracy Larkin-Thomason)، مدیر بخش حمل و نقل نوادا گفت: آژانس من ​​با شرکت های بیمه، خودرسازان و انواع فروشندگان کار می کند.

شهر هوشمند

لازم به ذکر است که در طی دو تا سه‌ سال گذشته، افراد بسیاری در مورد هوش مصنوعی و تصمیم‌گیری خودروهای خودران بحث می‌کنند. داده‌های بسیاری با کمک سناریوهای مختلف جمع‌آوری شده است. تصمیم‌گیری خودروهای خودران بر مبنای تحلیل ریسک انجام می‌شود. سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی باید به تحلیل ریسک بپردازد تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. بی‌شک سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تحلیل ریسک طی سال‌های آینده، توسعه خواهد یافت و می‌توانند به خودروهای خودران در اتخاذ تصمیم درست کمک کند.

یکی از دلایلی که آژانس من با سازندگان خودرو و فروشندگان فناوری صحبت می کند این است که «سنسورهای وسایل نقلیه بدون راننده باید با دیوارهای امنیت سایبری (Firewall) تطبیق داده شوند» ما هنوز این کار را انجام نداده ایم، اما این یک بخش ضروری است».

جانسون افزود که در حالیکه شهرها باید همکاری داشته باشند، رهبران شهر باید پروژه های حمل و نقل خود را سازماندهی کنند و اطمینان حاصل کنند که شرکا نیازهای آنها را درک می کنند.

«ما باید با شرکایمان به این توافق برسیم که  دقیقا نتایج مورد انتظار ما چیست». در حالی که اکنون چالش پیش روی ما این است که هر شهروندی یکی از این ماشین ها را در پارکینگ خود داشته باشد.

گام بزرگ بعدی این است که این خودروها چه زمانی برای تولید انبوه آماده می شوند؟

یکی از محققان صنعت خودروسازی گفت: ایده ما تولید کردن به شکل سفارشی است، کافی است به ما بگویید که کجا می خواهید این خودرو ها را تولید کنید و ما با واگن های باری و محفظه هایمان به آنجا می آییم. درون این محفظه ها ما رباط هایی داریم که آماده مونتاژ خودرو هستند. در نتیجه در عرض چند روز شما می توانید خودروهای الکتریکی تولید کنید که ما آنها را ایمن، قابل اتکا و پربازده می دانیم و تا حد زیادی با انرژی تجدیدپذیر کار می کنند. با این روند محققان امیدوارند این خودروها در عرض کمتر از دوسال برای تولید انبوه صنعتی آماده شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا