مقالات کارگشا

خلاقیت در استفاده از فضای پارکینگ در شهر

این شیوه از مشارکت شهروندان در ساخت و زیباسازی فضای شهری که در شهرسازی به شهرسازی پاپ آپ یا شهرسازی تکتیکال معروف است گویای این مطلب است که توجه به مقوله زیبایی و خلاقیت در شهر از عواملی است که علاوه بر تاثیر روحی و روانی بر شهروندان و بالا بردن کیفیت بصری فضای شهری باعث بروز خلاقیت، ذوق و شوق و هنرنمایی شهروندان می گردد. اگر بخواهیم موضوع شهر و شهروندی را واکاوی کنیم می بینیم که باید برای مشارکت دادن شهروندان در زیباسازی و خلاقیت در شهر آموزش های لازم تدارک دیده تا اینکه اطلاعات و آگاهی شهروندان از راه های ایجاد خلاقیت، سرزندگی و زیبایی در فضای شهری بیشتر شود. یکی از این راه ها طراحی فضای سبز و زمین های بازی در فضای رهاشده شهری مانند پارکینگ ها و عرصه های ساختمان هاست 
بیایید با هم ببینیم که چگونه در شهرهای دنیا از این فضاها استفاده خلاقانه می شود: 

تا به حال یک زمین بازی کوچک گلف در یک پارکینگ ماشین دیده اید؟ در آمستردام این موضوع به لطف معماران NL عملی شده است. آن ها یک زمین بازی گلف کوچک در یک پارکینگ خشک و نازیبای شرق آمستردام طراحی کرده و ساخته اند. 

خلاقیت در استفاده از فضای پارکینگ در شهر

این پروژه به دلیل کند بودن و کاهش ساخت و سازها در این منطقه ساخته شده زیرا بسیاری از مکان ها در هلند خالی از جذابیت و کاربری هستند. با این حال از سوی دیگر این فضا با نگاهی خلاقانه برای کسانی که می توانند با خلاقیت خود کمی انرژی و سرگرمی به به مکان های رها شده بدهند اجرایی شده است. 

طراحان و معماران این پروژه را « پروژه خلاقانه» نامیدند و پیشنهاد دادند این پروژه فرصتی باشد برای اینکه متوجه شوند که این منطقه چقدر با کاربری جدید و موقت خود سازگاری و انطباق پیدا می کند. این پروژه با کمکبودجه 2500دلاری انجام شد. 
ایده شگفت انگیز استفاده از چمن فرش هاست که در هر کدام سوراخ هایی ایجاد شده است. و به این پارکینگ انرژی دوباره ای داده است. 

خلاقیت در استفاده از فضای پارکینگ در شهر

فواید این طراحی مجدد این است که با مداخله در یک منطقه خسته کننده و بی روح، این فضا بازخوانی شده و افراد مختلف در طول سال می توانند با دوستان و خانواده خود از یک بازی گلف لذت ببرند و در عین حال کمی شور و هیجان به شهر تزریق می کند.

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا