مقالات کارگشا

خانه های غیرفعال چه ویژگی هایی دارند؟

آنچه در این مطلب می خوانید:

ویژگی‌های خانه غیرفعال

هدف از ساختن خانه غیرفعال، رسیدن به بیشینه بهره‌وری از انرژی‌های موجود و کمینه هدررفت انرژی در ساختمان است. خانه غیرفعال نام یک نشان تجاری نیست، بلکه یک مفهوم مرتبط با ساخت‌ و ساز است که برای هر سازه‌ای می‌تواند به کار رود. خانه غیرفعال مفهومی ورای "ساختمان با مصرف انرژی کم" است.

خانه های غیرفعال چه ویژگی هایی دارند؟

خانه‌ای که از لحاظ مصرف انرژی حقیقتاً پربازده و کارآمد باشد، بطوری که برای گرمایش و سرمایش نیاز به انرژی کمی داشته باشد و از طرفی سازگار با محیط‌ زیست باشد و همچنین زندگی در آن راحت باشد، خانه غیر فعال نامیده می‌شود. در یک ساختمان غیر فعال، ذخیره انرژی در سطح وسیع، با استفاده از اجزاء کارآمدی که مصرف انرژی بهینه‌ای دارند شکل می‌گیرد، به همین دلیل:

•    ساختمان‌های غیرفعال، انرژی‌های مصرف‌شده در بخش گرمایش و سرمایش را تا 90%در مقایسه با ساختمان‌های معمول قدیمی و تا 75% نسبت به ساختمان‌های معمولی جدید، ذخیره می‌کنند. یک ساختمان غیرفعال کم‌تر از 1/5 لیتر بر مترمربع در سال از مواد نفتی استفاده می‌کند که این رقم با مصرف ساختمان‌های معمول فاصله بسیار زیادی دارد.

خانه های غیرفعال چه ویژگی هایی دارند؟

•    ساختما‌ن‌های غیرفعال همچنین در بحث راحتی مورد توجه بسیار قرار گرفته‌اند. این ساختما‌ن‌ها از منابع انرژی داخلی همانند گرمای بدن افراد یا انرژی خورشیدی وارد شده به داخل ساختمان برای گرمایش راحت تر استفاده می‌کنند.

•    پنجره‌های مناسب با عایق‌بندی‌های درست، بدنه و کالبد متشکل از دیوار‌ه‌های عایق در بخش بیرونی ساختمان، سقف و کف مناسب در یک ساختمان، گرمای مورد نیاز در فصول سرد را در داخل ساختمان حفظ و گرمای اضافی را در فصول گرم سال به بیرون ساختمان هدایت می‌کنند.

•    سیستم تهویه هوا با راندمان بالا بدون تولید هوای سرد ناخوشایند، هوای تازه را بطور مدوام تولید می‌کند.

خانه های غیرفعال چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی‌های خانه غیرفعال

عایق‌بندی پیشرفته

یکی از مهم‌ترین اجزاء خانه‌‌های غیرفعال، لایه‌ای از عایق‌ پیشرفته با بازدهی بالاست که دورتادور یک ساختمان و یا حتی زیر پوشش بتنی ساختمان را می‌پوشاند. این عایق‌بندی در خانه‌های غیرفعال بسیار بیش‌تر از خانه‌های معمولی از انتقال گرما بین داخل و خارج ساختمان جلوگیری می‌کند و درصد اتلاف انرژی از طریق دیوارها،‌ کف و سقف خانه غیرفعال بسیار کمتر از خانه‌های معمولی است. 

نفوذ ناپذیری هوا

نفوذ ناپذیری هوا یکی از ویژگی‌های خانه‌های غیرفعال است که در آن از ورود هوای مرطوب به داخل ساختمان که موجب تغییر کیفیت هوای داخل و همچنین آسیب به مصالح داخلی ساختمان می‌گردد، جلوگیری به‌عمل می‌آورد. این ویژگی در خانه‌های معمول وجود ندارد.

پنجر‌های با راندمان بالا

پنجره‌های با راندمان بالا جزء اساسی یک ساختمان غیرفعال هستند. این پنجره‌ها که از 3 لایه تشکیل شده‌اند، هم می‌توانند گرمای خورشید را به طور مناسب جذب کنند و هم از اتلاف انرژی داخل ساختمان به بیرون آن جلوگیری کنند.

تهویه

یکی دیگر از اجزاء اصلی در طراحی ساختمان‌های غیرفعال، سیستم تهویه مرکزی آن‌هاست. تهویه در یک ساختمان غیرفعال به‌گونه‌ای است که کار تبادل هوای مرطوب و آلوده داخل را با با هوای پاک، تازه و فیلتر شده انجام می‌دهد تا سطح دما و رطوبت در میزان دلخواه ثابت شود. از انواع این تهویه‌ ها می‌توان به سیستم‌های بازشونده از سقف یا دیوار اشاره کرد که از راحت‌ترین انواع تهویه ساختمان‌های غیرفعال به‌شمار می‌رود. 

از دیگر ویژگی‌ های خانه‌های غیرفعال می‌توان به کیفیت، راحتی، سازگاری با محیط‌ زیست و صرفه اقتصادی آنها اشاره کرد.

مطالب مرتبط پیشنهادی:

اصول کلی مدیریت انرژی در ساختمان ها با رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند / تا تو برقی به دست آری و به غفلت مصرف نکنی (بخش اول – تولید)

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند / تا تو برقی به دست آری و به غفلت مصرف نکنی (بخش دوم – مصرف)

منبع:

https://passipedia.org/basics/what_is_a_passive_house

لطفا نظرات خود را در خصوص مطلب فوق در پایین صفحه درج نمایید و اگر می خواهید دیگران نیز این مطلب را بخوانند از طریق شبکه های اجتماعی روبرو، آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره فنی و مهندسی کارگشا مراجعه فرمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا