مقالات کارگشا

تولد نرم افزار FormIt و مرگ نرم افزار SketchUp

در سال 2012 شرکت اتودسک با ارائه پیش نمایی از نرم افزار FormIt (برنامه ای جدید برای ipad)، هیجان زیادی در جامعه معماری ایجاد کرد. عملکرد این نرم افزار، مدل سازی به صورت دستی و از طریق اینترنت با استفاده از ابزارهای طراحی می باشد. در سال جاری این نرم افزار با نام 360 FormIt به عنوان برنامه مدل سازی 3 بعدی که قابلیت کاربرد بر روی تبلت های Android و iOS را داشته و به شبکه دسترسی دارد، عرضه شد تا به طور همزمان ایده ها را به کار گرفته و با مشتریان همکاری داشته باشد.

شما قادر خواهید بود که در هر لحظه ایده ای به ذهنتان خطور کرد، آن ایده را روی تبلت خود ترسیم کنید، در بخش cloud کار خود را ذخیره کنید و یا آن کار را هر جایی از مرورگر شبکه که ذخیره کرده اید بردارید. تا به امروز، 360 FormIt تنها ابزار BIM مفهومی بوده است که به شما اجازه می دهد تا مدل های سه بعدی را بر روی تبلت ترسیم کنید (قبلا تنها قادر به مشاهده حجم از طریق تبلت بوده اید) و تمامی اینها با ترسیمات دستی صورت می گیرد.

ایجاد یک جریان کاری کاملا یکپارچه که محدوده کاری را از مرحله طراحی به BIM ارتقا می بخشد، ذخیره اطلاعات، مسائل مربوط به سخت افزار برای یک شرکت معماری قبلا رویایی بود، که هم اکنون به واقعیت مبدل شده است. در طی سه سال، FormIt به یک نرم افزار قدرتمند مدل سازی تبدیل شده است که به مفهوم طراحی، هوش BIM را اضافه می کند و با عملکرد و تطبیق پذیر بودنش گامی فراتر از SketchUp می گذارد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که در ارتباط با چاپ سه بعدی، مدل سازی BIM، و تجزیه و تحلیل اجرایی، FormIt بسیار پر قدرت عمل می کند و تمامی امکانات از جمله آزمایشات رسمی تا هوش BIM و همکاری تیمی را فراهم می سازد. از مزایای این نرم افزار این است که جریان کاری و گزینه های مدل سازی موجود در SketchUp به صورت ساده شده در FormIt قرار گرفته است با این برتری که به جریان کاری BIM متصل است. در ادامه دلایلی ذکر می شود که نشان دهنده برتری FormIt بر SketchUp است.

نرم افزار فرم ایت، نرم افزار جدید، FormIt

برای کاربران حرفه ای رایگان عرضه می شود:

قابلیت های اصلی 360 FormIt برای استفاده تجاری است. این شامل ابزارهای طراحی سه بعدی، هندسه پیشرفته، اتصال دو طرفه به Revit ،iPad و برنامه های Android و FormIt Converter برای وارد کردن فایل های موجود SketchUp می باشد. برای باز کردن قفل سیستم همکاری در زمان واقعی، تجزیه و تحلیل خورشیدی، تجزیه و تحلیل یکپارچه ساختمان، دسترسی به کتابخانه مجازی Autodesk، شما باید یک cloud اشتراک برای FormIt 360 داشته باشید که نیازمند به پرداخت هزینه سالانه است.

روانتر و سلیس تر از رویت عمل می کند:

پس از طراحی در FormIt، یک مدل می تواند به عنوان یک فایل RVT به منظور ادامه کار در Autodesk Revit دانلود شود. به واسطه یک برنامه افزودنی، کل Revit Families را می توان به فرمت سازگار با FormIt تبدیل کرد. به روز رسانی های جدید این نرم افزار این امکان را برای ایجاد و اصلاح گروه ها و ترجمه آنها به خانواده های Revit Mass فراهم می کند، در حالی که حلقه ها، قوس ها، سیلندرها و گنبدها به راحتی می توانند به هندسه خود Revit تبدیل شوند. اطلاعات ارتفاعی، دسترسی به طراحی طبقات از طریق ساختمان مدل سازی شده و مستند شده را به آسانی فراهم می کند. هر دو نسخه این نرم افزار چه در شبکه یا روی موبایل شامل کتابخانه های محتوایی از آنچه کاربر خود تولید می کند یا خانواده رویت، و قابل تبدیل به فایل های FormIt هستند.

نرم افزار فرم ایت، نرم افزار جدید، FormIt

شامل ویژگی های قدرتمند ایجاد، ویرایش و تجزیه و تحلیل:

در مواقعی نیاز است از ابزار های مدلسازی سریع استفاده شود، اما سلسله مراتبی که برای این نحوه ترسیم  در رویت وجود دارد، قدری گیج کننده است. این قابلیت در FormIt بسیار ساده شده است. برخی از جدیدترین به روز رسانی های این نرم افزار شامل این است که چندین سطح را به طور همزمان به درون سراسر پیکره طرح بکشاند و سطوح در ارتفاعات مختلف را محاسبه کند. این مورد آخر به طور خاص مفید است برای اینکه کمک می کند تا شما در سطح مورد نظر که بر روی آن در حال کار کردن هستید باقی بمانید. شما همچنین قادر هستید تا موقعیت خود را به طور واقعی بر روی google map درج کنید تا بازخورد فوری در مقیاس طراحی و نحوه ارتباط آن با محیط اطراف را داشته باشید.

یکپارچگی کامل را در جریان کاری مفهومی و BIM فراهم می کند:

به واسطه FormIt 360 Converter ، شما قادرید فایل های عظیم SketchUp را به عنوان یک ارجاع یا برای ویرایش به FormIt بیاورید و Revit را به جهت شروع کردن یک جریان کاری BIM درست از لحظه ای که ایده پردازی را آغاز می کنید با محتوای RFT به FormIt تبدیل کنید و یا بالعکس. مفاهیم در برنامه دو بعدی طراحی می شوند مانند Paper by FiftyThree, Autodesk SketchBook®, Morpholio Trace and Journal. برنامه های Adobe Slate می توانند با مدل های FormIt ترکیب شوند، و یک گردش کار طرح بندی شده سراسری به وجود بیاورد که برنامه های مختلف تلفن همراه را یکپارچه می کند.

نرم افزار فرم ایت، نرم افزار جدید، FormIt

روی تلفن های همراه و مرورگر های وب کار می کند:

FormIt این اجازه را میدهد که تا کانسپت یک ساختمان را به صورت سه بعدی در یک مرورگر وب (مرورگرهای Chrome و  Firefox بهترین هستند.) یا از طریق برنامه نصب شده بر روی موبایل شما که روی تبلتتان نصب است، ترسیم کنید. سپس قادر هستید تا پروژه خود را با کمک چندین کاربر در رویت توسعه دهید. اعضای چندین تیم قادند از طریق دستگاههای مختلف به شبکه متصل شده و همزمان بر روی یک پروژه کار کنند. این دسترسی از طریق اتصال به cloud فراهم می شود که خود cloud دسترسی به فایل ذخیره شده را از هر جایی فراهم می کند. کاربران این برنامه قادرند نقاط دید دوربین ها (عناصری از برنامه) را به اشتراک بگذارند و یک ارائه فی البداهه را با ارسال یک لینک به مشتری  سازمان دهی کنند ، و امکانی را برای مشتری فراهم کنند تا بدون اضافه کاری یک گشت و گذار به درون حجم مدل شده داشته باشند. پروژه را می توان بر روی موبایل یا بر روی  cloud A360  ذخیره کرد و به صورت اتوماتیک به نسخه ای از فایل تبدیل شود که در رویت یا FormIt مورد استفاده قرار می گیرد.

تجزیه و تحلیل عملکرد و چاپ سه بعدی را امکان پذیر می سازد:

این برنامه می تواند به تصحیح تصمیمات طراحی با استفاده از تجزیه و تحلیل انرژی خورشیدی و انرژی ساختمان کمک کند که به بهبود کارایی انرژی مطلوب حتی در مراحل اولیه توسعه پروژه کمک می کند. این برنامه تجزیه و تحلیل انرژی چند جانبه ای فراهم می کند و چندین عامل برای ابزارهای مختلف برای بهره بری انرژی، شیشه پنجره، و میزان اشغال سطح معرفی و اجرا می کند که همگی میزان متفاوتی دارند تا به ازای هر متر مربع هزینه انرژی را به حد اقل برسانند. 

تنها یک کلیک می تواند اطلاعاتی در مورد نرخ هزینه انرژی برای یک فرم حجمی مفهومی فراهم کند و به شما کمک می کند تا محدودیت های بودجه و ارزشهای مشتری در طراحی را درست از لحظه شروع پروژه یکپارچه و متحد سازند. شبیه سازی انرژی هنگامی اجرا می شود که یک مدل برای تجزیه و تحلیل ارائه می کنید. اشتباهات مدل سازی برای تجزیه و تحلیل انرژی و چاپ سه بعدی با استفاده از تشخیص بصری به حداقل می رسند. گزینه Sun and Shadows به شما اجازه می دهد تا به سرعت تنظیم زمان و تاریخ را به طوری که شما می توانید ببینید که چگونه سایه در سراسر مدل شما و در طول زمان های مختلف از روز و ماه سال حرکت می کند. برای چاپ 3D یک شی، شما می توانید به سادگی مدل را به یک فایل OBJ یا STL منتقل کنید و آن را به یک چاپگر 3D بچسبانید.

نرم افزار فرم ایت، نرم افزار جدید، FormIt

منبع:

architizer

مطالب مرتبط:

کدام یک از نرم افزار های معماری برای کار من مناسب ترند؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. نرم افزاری که به طور کل وابسته به شبکه است هیچ ارزشی ندارد. این نوع نرم افزار به جز امریکا و کانادا و ژاپن و کره ی جنوبی، در هیچ کجای جهان مورد استقبال قرار نمی گیرد. حتی در اروپا نیز ما دیدیم که کسی علاقه ای به نرم افزارهای وابسته به نت ندارد. امروز هم خود همین نرم افزار فرم ایت با همه ی تلاش هایی کرده است جایگاهی به دست نیاورده و طرح تمام فایل ها با اسکچاپ بسته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا